ETF
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ETF
Ik wil graag een paar ETF's aankopen als basis voor een portefeuille.
Iemand een idee hoe ik dat best zo veel mogelijk kan spreiden ?
Re: ETF
De ETF zelf zorgt al voor de spreiding, je hebt er dus geen handvol nodig. Hoogstens 1, 2 of 3 maar het verschil in prestatie zal miniem zijn, terwijl het toch snel minder kostenefficiënt wordt om er verschillende aan te houden.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Leest eens wat artikels van B7H4long in verband met ETF beleggen of kort samengevat koop IWDA en alles in één keerPiepenolleken schreef: ↑5 december 2021, 22:46 Ik wil graag een paar ETF's aankopen als basis voor een portefeuille.

Zoals aangegeven in een andere draad. Van Eck US wide moat.
Dit met IWDA en eventueel VUSA/IUSA.
Dit is mijn mening....
Dit met IWDA en eventueel VUSA/IUSA.
Dit is mijn mening....
De meeste parels van bedrijven zitten in Amerika en via de S&P 500 kan je die het best spreiden. Dan heb je ook de grootste bedrijven = minder risico.
Dus ik zou gaan voor de CSPX S&P ETF van blackrock indien je denkt dat deze correctie niet groter gaat worden.
Probeer eens een lezing van Stephan Desplancke (van blackrock) bij te wonen. Heel mooie uitleg voor mensen die minder met de beurs bezig zijn en ik geeft hem 100% gelijk om bv. voor je kinderen alles in CSPX te steken na een daling.
-Europa heeft maar een 20 tal goede bedrijven op de beurs, al de rest is echt grote rommel. Een ETF met alleen deze 20 bestaat niet. Ik beheer deze zelf.
Wel zijn er ook enkele goede holdings zoals La tour en Investor AB (bij algemene beursdaling krijgen ze uiteraard ook grote
kloppen)
- Emerging markets: Het aantal crashes van meer dan -50% dat daar al in de geschiedenis geweest zijn is een record. Dus van
blijven als je dit niet wilt timen.
Met IWDA zit je nodeloos in Europa en EM. Nog een geluk dat ze zeer zwaar in Amerika zitten(was dit 70%?), zodat de resultaten bij IWDA nog heel goed zijn bij stijgende beurs.
Dus ik zou gaan voor de CSPX S&P ETF van blackrock indien je denkt dat deze correctie niet groter gaat worden.
Probeer eens een lezing van Stephan Desplancke (van blackrock) bij te wonen. Heel mooie uitleg voor mensen die minder met de beurs bezig zijn en ik geeft hem 100% gelijk om bv. voor je kinderen alles in CSPX te steken na een daling.
-Europa heeft maar een 20 tal goede bedrijven op de beurs, al de rest is echt grote rommel. Een ETF met alleen deze 20 bestaat niet. Ik beheer deze zelf.
Wel zijn er ook enkele goede holdings zoals La tour en Investor AB (bij algemene beursdaling krijgen ze uiteraard ook grote
kloppen)
- Emerging markets: Het aantal crashes van meer dan -50% dat daar al in de geschiedenis geweest zijn is een record. Dus van
blijven als je dit niet wilt timen.
Met IWDA zit je nodeloos in Europa en EM. Nog een geluk dat ze zeer zwaar in Amerika zitten(was dit 70%?), zodat de resultaten bij IWDA nog heel goed zijn bij stijgende beurs.
Met etf's heb je evenveel keuze als met fondsen. Wat wil je zelf?
- Wereldwijd waar bijna alles in zit bv. IWDA.
- Geografisch toegespitst bv. VS, Europa, emerging markets.
- Sectorieel bv. technologie, pharma, groene investeringen.
In IWDA zitten helemaal geen emerging markets. IWDA volgt de MSCI World index en die bevat enkel de ontwikkelde markten.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt. Het woordje "world" deed me denken dat dit er ook in zat. De mogelijke info van de financiële wereld is zodanig groot, dat een mens daar niet alles kan ontleden.
Direct zit het er niet in, maar er zijn een massa ondernemingen die veel winst maken omdat ze invoeren of uitvoeren naar China.
Onrechtstreeks zit het er alzo wel in.
Onrechtstreeks zit het er alzo wel in.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ook hier merci voor jullie tips en ideeën.
Een ETF is wel altijd al gespreid maar als ik bv een ETF gericht op de Griekse economie zou nemen en één op de index van Europese kleinhandel zou dat nog altijd maar een magere spreiding zijn.
De IWDA kende ik niet en ga ik zeker bekijken.
Een ETF is wel altijd al gespreid maar als ik bv een ETF gericht op de Griekse economie zou nemen en één op de index van Europese kleinhandel zou dat nog altijd maar een magere spreiding zijn.
De IWDA kende ik niet en ga ik zeker bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zo kan je ook zeggen dat de hele wereld afgedekt wordt met een emerging markets ETF natuurlijk ...

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een ETF is een exchange traded fund, niet meer of minder dan dat.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 11:58 Een ETF is wel altijd al gespreid maar als ik bv een ETF gericht op de Griekse economie zou nemen en één op de index van Europese kleinhandel zou dat nog altijd maar een magere spreiding zijn.
Die kan zeer gespreid of zeer niche zijn. Die kan actief of passief beheerd zijn. Kan lage of hoge kosten zijn.
Zonder verdere specificatie bedoelt men meestal een passieve brede index tracker als men het over ETF heeft.
Vaak kan je dat uit de context halen, maar om zeker te zijn moet je inderdaad duidelijker aangeven waarover het gaat.
Een standaardoptie isPiepenolleken schreef: ↑5 december 2021, 22:46 Iemand een idee hoe ik dat best zo veel mogelijk kan spreiden ?
75% SWRD https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 4#overview (of IWDA is ook ok)
15% IUSN https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 0#overview
10 % EMIM https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 6#overview
Dan ben je direct gespreid over de hele wereld en alle market caps met meer dan 7000 bedrijven in portefeuille
Met zulke gezegdes kan je alles onder tafel vegen.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:00
Zo kan je ook zeggen dat de hele wereld afgedekt wordt met een emerging markets ETF natuurlijk ...![]()
In een world-index zal er invloed van de emerging markets zijn zoals er in een EM MKTS ook invloed zal zijn van de andere werelddelen.
De economie is zodanig in mekaar verweven dat je nooit invloeden van buitenaf kan vermijden. Kijk naar de Brexit hoe moeilijk het is de UK los te maken van Europa en die leven dan nog op een eiland. Ik stel me vragen wat erzou gebeuren als Vlaanderen onafhankelijk zou worden.