ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
Stockpicking is niet "slecht". Sterker nog, het is nodig dat mensen, ongeacht of ze op individuele basis enige kennis hebben of niet, aan stockpicking doen. Zonder dat zou er immers nooit een index(fonds) kunnen bestaan. Een passieve indexbelegger heeft dus actief beheer nodig. Naarmate indextrackers een groter marktaandeel veroveren, zal de kans om via actief beheer de index te outperformen overigens toenemen.
Om aan te vullen ... er bestaan obligatie-ETFs in verschillende soorten zoals met een vaste uitkering of met een eindvervaldag.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:26Nee. Een obligatie-ETF houdt obligaties bij tot aan vervaldag, en koopt nadien met het vrijgekomen geld meteen een andere obligatie die voldoet aan de criteria van de ETF (bvb kredietwaardigheid of looptijd). De ETF zelf heeft dus nooit een vervaldag, en de waarde van het fonds wordt bepaald door de 2de handsprijs van de obligaties die er op dat moment inzitten. Een obligaties-ETF gedraagt zich dus wel anders dan wanneer jijzelf individuele obligaties koopt en "gegarandeerd" bent van je kapitaal.Sint1 schreef: ↑14 januari 2026, 21:08 Iets anders: ik heb geen ervaring met obligaties. Ik zou graag volgende uitleg krijgen: een obligatie heeft een einddatum waarop je geld vrijkomt. Een obligatie- etf heeft verschillende obligaties in1 korf. Maar wat gebeurt als een obligatie uit die korf zijn einddatum bereikt? Blijft dit als cash in je etf?
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-obligatie-etf-belgie
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Dat laatste haal ik niet uit dat artikeltje... De obligaties zelf hebben uiteraard een eindvervaldag, maar de ETF toch niet?iejoor schreef: ↑15 januari 2026, 09:43 Om aan te vullen ... er bestaan obligatie-ETFs in verschillende soorten zoals met een vaste uitkering of met een eindvervaldag.
Wat betreft uitkering of niet, kies je in Belgie omwille van de fiscaliteit best altijd voor eentje met uitkeringen, net andersom als met aandelen-ETFs.
Wat je schrijft is gewoon onzin je moet niet 15 jaar op rij beter doen dan "de" index om op die 15 jaar "de" index te verslaan.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:00 Wel, je hebt er duidelijk niet over nagedacht want de verklaring is voor de hand liggend: in elk gegeven jaar zit ongeveer 50% van de professionele beleggers onder de index. De andere 50% zit er boven.
Het punt is dat de helft die er in dat ene jaar boven zit, het volgende jaar eronder zitten. Op 2 jaar zit ongeveer 75% onder de index (= de helft, plus de helft van de helft). In het derde jaar ongeveer 85% (= de helft, plus de helft van de helft, plus de helft van de helft van de helft).
Op lange termijn, pakweg 15 jaar zit meer dan 90% onder de index. Hoe komt dat? Je zou immers verwachten dat bijna 100% net OP de index zou moeten zitten. Wel, kosten. Zelfs kleine compounded kosten van 1 a 2% wegen op dergelijke termijnen hard enorm door.
Het was de afgelopen 15 jaar zelfs heel gemakkelijk om je heilige index te verslaan, zowat elke Amerikaan en elke andere belegger die inclusief kosten in US aandelen of zelfs een S&P500 etf heeft belegd, heeft de heilige referentie index verslaan, en dat zullen er echt wel meer zijn dan de 10% die hier men hier naar voor schuift
Iemand moet toch die nieuwe obligatie kiezen als een oude zijn einddatum bereikt heeft. Zoals bij een fonds dus.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:55Dat laatste haal ik niet uit dat artikeltje... De obligaties zelf hebben uiteraard een eindvervaldag, maar de ETF toch niet?iejoor schreef: ↑15 januari 2026, 09:43 Om aan te vullen ... er bestaan obligatie-ETFs in verschillende soorten zoals met een vaste uitkering of met een eindvervaldag.
Wat betreft uitkering of niet, kies je in Belgie omwille van de fiscaliteit best altijd voor eentje met uitkeringen, net andersom als met aandelen-ETFs.
Een etf is diverser maar geeft geen zekerheid 100 proc terugbetaling. Kiezen voor obligaties ipv etf is best denk ik.
Laatst gewijzigd door Sint1 op 15 januari 2026, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Dat heb ik dan ook niet geschreven. Het kan volstaan om in 1 jaar de index te verslaan om de volgende 14 jaar je underperformance te maskeren. Sterker nog, dat is EXACT wat er gebeurt. Outperformers hebben het vaak te danken aan 1 enkele beslissing die goed is uitgedraaid.
Euhm neen. De rollende kost van een S&P500 tracker is zodanig laag dat je met een eigen portefeuille wellicht zelfs op hogere kosten zal uitkomen bij je particuliere broker. Je zal immers regelmatig aandelen moeten aan- en verkopen om te herbalanceren etc. Laat staan bij een wereldindex zoals IMIE met duizenden aandelen uit verschillende markten.vortex schreef: ↑15 januari 2026, 10:21 Het was de afgelopen 15 jaar zelfs heel gemakkelijk om je heilige index te verslaan, zowat elke Amerikaan en elke andere belegger die inclusief kosten in US aandelen of zelfs een S&P500 etf heeft belegd, heeft de heilige referentie index verslaan, en dat zullen er echt wel meer zijn dan de 10% die hier men hier naar voor schuift![]()
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Net zoals een indexfonds is er ook niemand die hoeft te "kiezen". Je koopt de obligaties die voldoen aan de voorwaarden van de index, naar duratie, kredietwaardigheid, grootte van de obligatie etc.
Div is beter dan acc voor obligaties. De fiscaltieit is zeer complex. Het komt erop neer dat je bij een acc ALTIJD 30% betaalt op ALLES, terwijl je bij div mogelijk een deeltje hebt dat aan een lager percentage belast wordt. Het verschil zal niet heel groot zijn, en het is ingewikkeld. Er staat op YT een filmpje daarover. Zal het eens opzoeken.
Ik had er nog nooit serieus over nagedacht. Je kan dus obligatie etf kopen met allemaal langlopende obligaties (die meer opbrengen dan kortlopende) maar die etf dan toch na 1 jaar verkopen.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 10:37Net zoals een indexfonds is er ook niemand die hoeft te "kiezen". Je koopt de obligaties die voldoen aan de voorwaarden van de index, naar duratie, kredietwaardigheid, grootte van de obligatie etc.
Div is beter dan acc voor obligaties. De fiscaltieit is zeer complex. Het komt erop neer dat je bij een acc ALTIJD 30% betaalt op ALLES, terwijl je bij div mogelijk een deeltje hebt dat aan een lager percentage belast wordt. Het verschil zal niet heel groot zijn, en het is ingewikkeld. Er staat op YT een filmpje daarover. Zal het eens opzoeken.
Dan is het wel te hopen dat de rente niet stijgt in dat jaar.Sint1 schreef: ↑15 januari 2026, 10:53Ik had er nog nooit serieus over nagedacht. Je kan dus obligatie etf kopen met allemaal langlopende obligaties (die meer opbrengen dan kortlopende) maar die etf dan toch na 1 jaar verkopen.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 10:37
Net zoals een indexfonds is er ook niemand die hoeft te "kiezen". Je koopt de obligaties die voldoen aan de voorwaarden van de index, naar duratie, kredietwaardigheid, grootte van de obligatie etc.
Vb ishares ib27MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:55Dat laatste haal ik niet uit dat artikeltje... De obligaties zelf hebben uiteraard een eindvervaldag, maar de ETF toch niet?iejoor schreef: ↑15 januari 2026, 09:43 Om aan te vullen ... er bestaan obligatie-ETFs in verschillende soorten zoals met een vaste uitkering of met een eindvervaldag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vb ishares ib27MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:55Dat laatste haal ik niet uit dat artikeltje... De obligaties zelf hebben uiteraard een eindvervaldag, maar de ETF toch niet?iejoor schreef: ↑15 januari 2026, 09:43 Om aan te vullen ... er bestaan obligatie-ETFs in verschillende soorten zoals met een vaste uitkering of met een eindvervaldag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat is EXACT wat je met "Op 2 jaar zit ongeveer 75% onder de index (= de helft, plus de helft van de helft). In het derde jaar ongeveer 85%" hebt geschreven.
Tuttut, je moet nu niet plots over de S&P500 als de te verslaan index beginnen hé, het ging over de globale index als "de" referentie die zogezegd 90% niet zou kunnen verslaan.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 10:34 Euhm neen. De rollende kost van een S&P500 tracker is zodanig laag dat je met een eigen portefeuille wellicht zelfs op hogere kosten zal uitkomen bij je particuliere broker. Je zal immers regelmatig aandelen moeten aan- en verkopen om te herbalanceren etc. Laat staan bij een wereldindex zoals IMIE met duizenden aandelen uit verschillende markten.
Waarom ga je ervan uit dat ik 'nieuw' ben in de beleggerswereld? Ik heb al veel crashes en correcties meegemaakt in tegenstelling tot het nest hangmat-sheeple hier.MeneerParmentier schreef: ↑15 januari 2026, 09:09 Of een strategie een goeie is kun je empirisch maar na een jaar of 10 met enige zekerheid vaststellen
Correct en dat doe ik ook. DCA in verschillende (niche) ETF's en beleggingsfondsen (zowel aandelen als obligaties) en daarnaast een portefeuille met aandelen die ik actief beheer. Die ETF's en fondsen koop en verkoop is ook nog regelmatig om mijn meerwaarde te maximaliseren en waar mogelijk het momentum mee te pakken.MeneerParmentier schreef: Je kunt toch ook in de basis een ETF als FWIA kiezen, en daarbovenop met een meer actieve portefeuille werken? De meeste mensen combineren verschillende strategieen, en daar is niks mis mee. Dat is geen gebrek aan ambitie, maar een manier om risico te beheersen.
uiteraard niet...dat was als responds op een lid van de opdringerige ETF-sekteMeneerParmentier schreef: Stockpicking is niet "slecht"...
En er is nog een soort loophole met uitkerende aandelenfondsen die heel weinig dividenden uitkeren (0,1% of minder). Ik heb er zo een paar en je betaalt er zo goed als geen belastingen op (al heb je binnenkort de MW belasting natuurlijk)MeneerParmentier schreef: kies je in Belgie omwille van de fiscaliteit best altijd voor eentje met uitkeringen, net andersom als met aandelen-ETFs.
Voor overheidsobligaties van het 'Westen' of large caps zit je goed met ETF's maar voor obligaties van ontwikkelingslanden, kleinere bedrijven en Hight Yield ben je m.i. beter met een uitkerend beleggingsfonds. Bij medirect bevoorbeeld is er een ruime keuze en bij de meeste vallen de lopende kosten heel goed mee. Op die fondsen is er ook helemaal geen TOB te betalen. Ik heb er wel wat ervaring in, als je het wenst mag je me altijd een PB sturen met verdere vragen.
Natuurlijk, zoals je ook een langlopende obligatie na een jaar kan verkopen.
Wel begrijpen dat een goed deel van het rendement van een portefeuille van langlopende obligaties afhangt van de evolutie van de rentevoet van langlopende obligaties. Hoe langer de looptijd hoe minder belangrijk de coupon. 1