ETF - Trackers
TIP
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Re: ETF - Trackers
Het gaat hier vooral om terugkerende kosten (TER). Never underestimate the power of compounding..Caixa schreef:Thx voor de info
Kosten ( transactiekost bedoel je ) hangt ook af van de inleg , per storting van € 100 zou het inderdaad te duur zijn.
Via bv DeGiro kan je de transactiekosten soms tot 0 herleiden.
Ook hier weer: buy en hold van dividendminnende ETF's best niet via De Giro.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Ik koop dat ook enkel accumulerende ETF's.Inversor schreef:Ook hier weer: buy en hold van dividendminnende ETF's best niet via De Giro.
Begrijp ik niet goed , terugkerende kost TER
Als je nu 1 x voor € 5000 koopt aan een kost van 0.30
Of je koop 5 x voor € 1000 aan een kost van 0.30
Dan blijft dit toch dezelfde kost 0.30 % - Procent op 1x5000 of 5x1000 blijft € 15.00 (5000) of € 3.00 (1000)x5 = € 15.00
Of zie ik verkeerd
Dat de aankoopkosten en verkoopkosten niet hetzelfde van 1 of 5 verschillende ETF is logisch
Dan blijft dit toch dezelfde kost 0.30 % - Procent op 1x5000 of 5x1000 blijft € 15.00 (5000) of € 3.00 (1000)x5 = € 15.00
Of zie ik verkeerd
Dat de aankoopkosten en verkoopkosten niet hetzelfde van 1 of 5 verschillende ETF is logisch
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Je vergist je:Caixa schreef:Begrijp ik niet goed , terugkerende kost TER
Of zie ik verkeerd
The size of the TER is important to investors, as the costs come out of the fund, affecting investors' returns. For example, if a fund generates a return of 7% for the year but has a TER of 4%, the 7% gain is greatly diminished (to roughly 3%).
Dit is de jaarlijkse beheerskost van een fonds, dus zeer belangrijk op lange termijn.
-
pisa
Caixa,
Misschien is het duidelijkst vooraleer in 'technische details' te verzeilen: waarom wil u absoluut in ETF's beleggen, en meer specifiek die van uw lijstje. Wat is uw beleggingshorizon? Wat is het risico dat u wenst te nemen? En waarom koos u dan uitgerekend de ETF's die u koos?
Deze 'technische details' zijn zeker ook interessant, maar ook dan is eerst uw visie nodig waarom u daarin wil beleggen.
Misschien is het duidelijkst vooraleer in 'technische details' te verzeilen: waarom wil u absoluut in ETF's beleggen, en meer specifiek die van uw lijstje. Wat is uw beleggingshorizon? Wat is het risico dat u wenst te nemen? En waarom koos u dan uitgerekend de ETF's die u koos?
Deze 'technische details' zijn zeker ook interessant, maar ook dan is eerst uw visie nodig waarom u daarin wil beleggen.
Dag Pisa
Mijn ervaring is nihil
Mijn beleggingshorizon : Ik heb dit geld dat ik zou beleggen niet nodig in de toekomende 10 jaar , dit is al voorbestemd voor mijn kinderen, maar aangezien dat het op de bank niets meer opbrengt , zijn we wel verplicht om over te stappen naar iets anders.
Een fonds bij een bank aankopen is verre van ideaal : veel kosten en geen opbrengsten , ervaring beleggingsfonds gekocht in 2000 nu dezelfde waarde en nog tal van andere zaken negatief .( dan voel je zich bedrogen , maar zelf ook nooit opgevolgd )
Risico : Een normaal risico zou ik zeggen , niemand wil zijn geld kwijt , dus een gemiddeld risico.
Waarom ETF , kan ik zelf aankopen ( bv Bolero ) , na wat lees en opzoekwerk kwam ik uit op ETF ( indextrackers ) zouden het minste risico inhouden en een goed begin om de eerste stappen te zetten .
Ik koos voor deze ETF omdat het indextrackers zijn en ik nam verschillende omdat ik dan verschillende indexen heb en op deze manier mijn risico verspreid zit ( het spreekwoord zegt , wed nooit op een paard )
Mijn ervaring is nihil
Mijn beleggingshorizon : Ik heb dit geld dat ik zou beleggen niet nodig in de toekomende 10 jaar , dit is al voorbestemd voor mijn kinderen, maar aangezien dat het op de bank niets meer opbrengt , zijn we wel verplicht om over te stappen naar iets anders.
Een fonds bij een bank aankopen is verre van ideaal : veel kosten en geen opbrengsten , ervaring beleggingsfonds gekocht in 2000 nu dezelfde waarde en nog tal van andere zaken negatief .( dan voel je zich bedrogen , maar zelf ook nooit opgevolgd )
Risico : Een normaal risico zou ik zeggen , niemand wil zijn geld kwijt , dus een gemiddeld risico.
Waarom ETF , kan ik zelf aankopen ( bv Bolero ) , na wat lees en opzoekwerk kwam ik uit op ETF ( indextrackers ) zouden het minste risico inhouden en een goed begin om de eerste stappen te zetten .
Ik koos voor deze ETF omdat het indextrackers zijn en ik nam verschillende omdat ik dan verschillende indexen heb en op deze manier mijn risico verspreid zit ( het spreekwoord zegt , wed nooit op een paard )
Ah ja, wie verplicht u?Caixa schreef:maar aangezien dat het op de bank niets meer opbrengt , zijn we wel verplicht om over te stappen naar iets anders.
Wat versta jij onder normaal risico? Lig je wakker van dalingen van -40%, -50%, -60%? Dat je dan misschien 10 jaar moet wachten voor je verlies is goedgemaakt (en dan sta je nog maar op nul). Wat dat is bij sommige van die trackers zeker niet onmogelijk.Risico : Een normaal risico zou ik zeggen , niemand wil zijn geld kwijt , dus een gemiddeld risico.
Waar heb je dat ooit gelezen? Ik denk dat je er mooi in geslaagd bent om een erg risicovolle portefeuille samen te stellen waar een ervaren belegger toch twee keer zou over nadenken. Er zit geen enkele vorm van risicobeperking in.Waarom ETF , kan ik zelf aankopen ( bv Bolero ) , na wat lees en opzoekwerk kwam ik uit op ETF ( indextrackers ) zouden het minste risico inhouden en een goed begin om de eerste stappen te zetten .
De gouden regel nummer 2 van Robokat: beleg nooit in iets dat je niet 100% begrijpt. Meer ga ik er niet over zeggen.
- DieterPlas
- Newbie

- Contacteer:
Caixa, lees anders eerst wat boeken over aandelen? Aanraders zijn 'Iedereen belegger', 'One Up On Wall street', 'The Inteliggent Investor',... En misschien krijg je de smaak wel te pakken om zelf je aandelen te kiezen? Beleg inderdaad nooit in iets dat je niet begrijpt. Trackers zijn interessant, maar je moet weten wat je aan het doen bent.Caixa schreef:Dag Pisa
Mijn ervaring is nihil
Hier zijn alvast een paar handige links:
Wat zijn Exchange-Traded funds? https://nl.wikipedia.org/wiki/Exchange-traded_fund
ETF search tool om de ETF naar uw keuze te vinden http://tools.morningstar.be/be/etfquick ... geId=nl-BE
Ook een top screener http://www.etf.com/
The intelligent investor is zowat het saaiste boek over beleggen dat ik ooit gelezen heb, maar dat heb ik met de meeste klassiekers. Ik denk niet dat dit een ideaal instapboek is (was zelfs Nederlandse vertaling) . 't boekje van Greenblatt (The Little Book That Beats The Market) lijkt me veel toegankelijker maar ook oppervlakkiger. Ik vind (ben nog bezig) Margin of Safety van Seth Klarman eigenlijk nog het meest aanbevelenswaardige tot nu toe.
Paul D' Hoore best links laten liggen.
Paul D' Hoore best links laten liggen.
Waarom laat je de VS eruit ? Dat is traditioneel de best presterende markt. Ik zou persoonlijk alle Europese trackers + Japan + Hong Kong vervangen door IWDA, die heeft ook de andere Europese landen + (veel) VS en is tenminste niet synthetisch. Eventueel kan je nog een euro stoxx tracker erbij nemen als je meer focus op Europa wil.Caixa schreef:Voila dat is mijn keuze geworden
Ik kies voor index trackers om mee te starten , hopelijk brengt het meer op of de 0.15 % dat de bank heeft op een spaarboekje
Wel voor lange termijn en met verschillende instapmomenten :
THINK CAPITAL AM THINK AEX UCITS ETF (TDT) ISIN: NL0009272749
LYXOR UCITS ETF JPX-NIKKEI 400 (JPX4) ISIN: FR0012144582
LYXOR UCITS ETF HONG KONG (HSI) D-EUR (HSI) ISIN: FR0010361675
ISHARES BRIC 50 UCITS ETF (BRIC) ISIN: IE00B1W57M07
LYXOR ETF BEL 20 (BEL) ISIN: FR0000021842
LYXOR UCITS ETF DAX (DR) EUR (DAX) ISIN: LU0252633754
Graag jullie mening , dank bij voorbaat .
Met een BRIC tracker is op zich niets mis maar wees je er wel van bewust dat die heel risicovol is, Brazilië zit bijna aan de grond , de vooruitzichten voor Rusland zijn niet goed, niets tegen India, maar ik heb mij laten vertellen dat de aandelen daar redelijk duur staan en met China is het altijd koffiedik kijken.
Overweeg eventueel ook een obligatie tracker. De meeste Amerikanen raden toch aan om minstens 20% in obligaties te steken. Dit verlaagt drastisch de volatiliteit en heeft geen enorme impact op het rendement (in bepaalde gevallen is zelfs een hoger rendement mogelijk, maar dit is eerder uitzonderlijk).
Hier heb ik wel geen aanraders voor aangezien ik er zelf geen heb.
-
pisa
De 'vrienden' van mijnkapitaal.be hebben eergisteren een artikeltje geplaatst over trackers.
http://www.mijnkapitaal.be/fondsen/trackers-kip-ei/
Het artikeltje is amper uitgewerkt, maar toch deze quote van hen:
Dikwijls leest men dat fysieke trackers minder risicovol zouden zijn dan synthetische door het ontbreken van dat tegenpartij-risico.
Laat het nou net die uitgevers van fysieke trackers zijn waar het uitlenen van aandelen meestal schering en inslag is.
Geen rendement zonder risico !
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Het artikel komt wel van een bron die fondsen aanmoedigt en misschien zelfs banden heeft met fondsenverkopers.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Die discussies ivm "fysiek vs synthetisch" blijven maar terugkomen. Vergis ik mij wanner ik denk dat:
-volgens de UCITS-richtlijn het counterparty risico in europe max 10% mag zijn?
-synthetische ETF's de onderliggende waarde meestal nog net iets beter kunnen repliceren?
-zowel fysieke ETF's als aandelen ook worden uitgeleend wanneer men niet beschikt over een custody-account?
http://www.ft.com/cms/s/0/5d5f1eb6-2fc6 ... z45nD8Hty7
http://www.tijd.be/markten_live/homepag ... hlight=ETF
https://www.justetf.com/uk/news/etf/how ... -risk.html
-volgens de UCITS-richtlijn het counterparty risico in europe max 10% mag zijn?
-synthetische ETF's de onderliggende waarde meestal nog net iets beter kunnen repliceren?
-zowel fysieke ETF's als aandelen ook worden uitgeleend wanneer men niet beschikt over een custody-account?
http://www.ft.com/cms/s/0/5d5f1eb6-2fc6 ... z45nD8Hty7
http://www.tijd.be/markten_live/homepag ... hlight=ETF
https://www.justetf.com/uk/news/etf/how ... -risk.html
Dat vind ik vreemd... Want wat lees ik erboven:pisa schreef:De 'vrienden' van mijnkapitaal.be hebben eergisteren een artikeltje geplaatst over trackers.
Dikwijls leest men dat fysieke trackers minder risicovol zouden zijn dan synthetische door het ontbreken van dat tegenpartij-risico.
Laat het nou net die uitgevers van fysieke trackers zijn waar het uitlenen van aandelen meestal schering en inslag is.
Geen rendement zonder risico !
Over trackers zegt men:De fondsenhuizen zelf, kunnen wel aandelen uitlenen en ik zie niet in waarom sommigen dit niet zouden doen.
Over fondsen is het echter heel wat minder:Dikwijls leest men dat fysieke trackers minder risicovol zouden zijn dan synthetische door het ontbreken van dat tegenpartij-risico.
Uitlenen van effecten bij trackers: oei oei oei, pas maar op!Volgens mij is een speurtocht naar diegenen die het wel doen of niet doen, eerder spijkers op laag water zoeken.
Uitlenen van effecten bij actieve fondsen: no problem!
Dat lijkt me dus niet helemaal objectief.