Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
wickedwillie
- Newbie

- Contacteer:
Re: Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
Daar heb ik blijkbaar overgelezenevita schreef:Lees eens de berichten van jempi25 op p.12 .
Bedankt voor de info, keer luisteren bij Ethias dus!!
Wie een FIRST contract heeft met levenslange rentegarantie krijgt nu bij uitstap een bonus van 4 x zijn gegarandeerde rente. Als je 100.000 € staan hebt met een gemiddelde rente van 3%, dan vertrek je met 112.000 €.Martinet schreef:Ben benieuwd wat er woensdag uit de bus komt.
Dit lijkt me een goed alternatief voor mensen die al wat ouder zijn.
Bij onvoldoende uitstap zou men overwegen om in de richting van een Bad Bank te gaan.
Wat bedoel je met scenario van bad bank. Lijkt mij zeer vaag te zijn. Komt dan het garantiefonds tussen? Kan je dan nog je geld opvragen?
Lijkt me eerder een sort dreigement. Wat is jullie mening van deze actie voor jongeren. Toch nog laten staan?
Lijkt me eerder een sort dreigement. Wat is jullie mening van deze actie voor jongeren. Toch nog laten staan?
Deze morgen gelezen in De Tijd.
Het gedeelte over de eventuele Bad Bank staat hieronder, omdat niet iedereen toegang heeft tot de site.
Plan-B
Als de uitkoop van de First-klanten niet lukt, worden de First-rekeningen wellicht in quarantaine gezet in een afzonderlijk financieel vehikel, een soort bad bank of bad insurance zeg maar, en zullen de overheden garant staan. Zo’n constructie heeft wel de toelating van de toezichthouders nodig. Het project is nog in studiefase.
Het gedeelte over de eventuele Bad Bank staat hieronder, omdat niet iedereen toegang heeft tot de site.
Plan-B
Als de uitkoop van de First-klanten niet lukt, worden de First-rekeningen wellicht in quarantaine gezet in een afzonderlijk financieel vehikel, een soort bad bank of bad insurance zeg maar, en zullen de overheden garant staan. Zo’n constructie heeft wel de toelating van de toezichthouders nodig. Het project is nog in studiefase.
De Ethias First producten zitten in Ethias Leven. Van bij de redding van Ethias is deze constructie gehouden met het oog om de problematische tak levensverzekeringen als bad bank af te scheuren van de verzekeringsactiviteiten.
ethias-first-gewaarborgd-t11309.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ethias-first-gewaarborgd-t11309.html#p97322" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze een proficiat aan degenen die nog steeds een oud First-A contract hebben. Ze krijgen nu een hogere vergoeding dan degenen die in paniek zijn uitgetreden. De paniek breekt uit bij Ethias zelf en niet bij het cliënteel zoals ik had verwacht.
ethias-first-gewaarborgd-t11309.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ethias-first-gewaarborgd-t11309.html#p97322" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij deze een proficiat aan degenen die nog steeds een oud First-A contract hebben. Ze krijgen nu een hogere vergoeding dan degenen die in paniek zijn uitgetreden. De paniek breekt uit bij Ethias zelf en niet bij het cliënteel zoals ik had verwacht.
En wat nu? Op het aanbod ingaan of laten staan?
Gaan we hier nog een brief over ontvangen van Ethias?
Ik vermoed van wel omdat ze er zelf van af willen, en niet iedere klant zit op een spaargidsforum of leest financieel nieuws.
De volledige info is ook te vinden op http://www.ethias.be" onclick="window.open(this.href);return false; en dan onderaan klikken op FAQ FIRST
Martinet schreef:Gaan we hier nog een brief over ontvangen van Ethias?
De brief van Ethias stak hier vandaag al in de postbus.
Nieuw initiatief: tot en met 31/03/2015 stelt Ethias u voor om over te gaan tot een totale afkoop of een gedeeltelijke afkoop van minimum 100.000 euro van uw FIRST Rekening. Als tegenprestatie storten wij u een uitzonderlijke uitstappremie, die overeenkomt met 4 keer de in 2014 verworven intresten (zijnde vier maal het bedrag dat werd vermeld op uw laatste jaarlijkse uittreksel bij « verworven intresten voor het jaar 2014 »).
Laatst gewijzigd door evita op 25 februari 2015, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof wel dat zeer velen gaan uitstappen, en het dus veilig is te blijven zitten want dat is niet wat de massa gaat doen.
Ethias zal het beperkte overschot dan waarschijnlijk overlaten aan een andere maatschappij, en een hoop cash (meer dan 14%) erbij toesteken naar de overnemer toe, die dan waarschijnlijk helemaal geen bad bank zal zijn maar gewoon een gekende verzekeraar.
Wat ik mij vooral afvraag is waarvan die "+/-14%" vandaan zal komen, zou nogal straf zijn dat ze beslissen dit van de reserve van de contracten af te houden (i.p.v. het door de aandeelhouders te doen betalen via kapitaalverhoging of afhouden ethias winst of opbrengst andere takken afstoten).
Voor diegenen die het geld niet in de komende 5 jaar nodig hebben valt dit eigenlijk erg mager uit. Binnen 5 jaar staan de 'normale' intresten waarschijnlijk nog steeds op 1% (of lager?), als je dan op je First 4% hebt verlies je elk jaar 3%, mogelijk gedurende 10 tallen jaren.
Ethias zal het beperkte overschot dan waarschijnlijk overlaten aan een andere maatschappij, en een hoop cash (meer dan 14%) erbij toesteken naar de overnemer toe, die dan waarschijnlijk helemaal geen bad bank zal zijn maar gewoon een gekende verzekeraar.
Wat ik mij vooral afvraag is waarvan die "+/-14%" vandaan zal komen, zou nogal straf zijn dat ze beslissen dit van de reserve van de contracten af te houden (i.p.v. het door de aandeelhouders te doen betalen via kapitaalverhoging of afhouden ethias winst of opbrengst andere takken afstoten).
Voor diegenen die het geld niet in de komende 5 jaar nodig hebben valt dit eigenlijk erg mager uit. Binnen 5 jaar staan de 'normale' intresten waarschijnlijk nog steeds op 1% (of lager?), als je dan op je First 4% hebt verlies je elk jaar 3%, mogelijk gedurende 10 tallen jaren.
-
Demets3500
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb het even uitgerekend. Een vergelijking van First aan 3,5% versus een andere belegging met vast rendement en een startbedrag aan 114% (= wat je van Ethias zou krijgen als je nu uitstapt). Bij een rente van 1% is de Ethias-uitstap enkel voordelig als je de eerste 5 jaar uitstapt, bij 1,5% de eerste 6,5 jaar, bij 2% de eerste 9 jaar. Daarna lopen de 'verliezen' snel op. 25 jaar Ethias aan 3,5% maakt van 1000 euro 2363 euro. 25 jaar een andere belegging aan 2% maakt van 1140 euro 1871 euro. En dan moet je nog 2% halen over 25 jaar, wat wellicht al redelijk optimistisch is aangezien de rentes in de beginperiode wellicht laag zullen blijven.
Dus: enkel uitstappen als je het geld sowieso de eerste 5 à 7 jaar zou opnemen, of als je het zaakje niet meer vertrouwt. Ethias rekent op mensen die slecht kunnen tellen, of die makkelijk bang te maken zijn. Of stinkt het echt en zijn de bangerikken eigenlijk goede huisvaders die verstandig met hun centen omspringen?
Dus: enkel uitstappen als je het geld sowieso de eerste 5 à 7 jaar zou opnemen, of als je het zaakje niet meer vertrouwt. Ethias rekent op mensen die slecht kunnen tellen, of die makkelijk bang te maken zijn. Of stinkt het echt en zijn de bangerikken eigenlijk goede huisvaders die verstandig met hun centen omspringen?
Op de tijd kan je het volledige artikel lezen: http://www.tijd.be/ondernemen/financiel ... 5-3096.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou mij niet verwonderen moesten ze hun 14% omhoog trekken voor de mensen die nog niet willen uitstappen.
Die 14% kan misschien best massaal geweigerd worden als zijnde belachelijk laag aanbod
Als Michel 1 dit leest zal hij misschien denken een unieke kans om op dat spel 25% rv te innen, en later een dikke vermogenwinstbelasting
Die 14% kan misschien best massaal geweigerd worden als zijnde belachelijk laag aanbod
Als Michel 1 dit leest zal hij misschien denken een unieke kans om op dat spel 25% rv te innen, en later een dikke vermogenwinstbelasting
Lijkt me toch een mooi aanbod. Als de cijfers van De Tijd kloppen zou er gemiddeld nog ong 64000 euro op deze rekeningen staan. Er zijn er zeker een groot gedeelte bij die boven de 100000 euro zijn en wat kan er volgend jaar gebeuren onder de nieuwe Europese regelingen? En daarbij: als je zoals onze collega voorrekende 5 à 7 jaar moet wachten om winst te maken door niet in te gaan op dit aanbod, wat kan er dan ondertussen gebeuren, zeker als je wat ouder bent?