Ethias First pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Ethias First pensioensparen
Ik krijg in 2013 een nieuwe voordeur
... ik word er dan 40. Toch nog efkes te gaan hé. Merci voor de reactie!

dan zou ik zeker gaan voor een nieuw contrant en als ik zo jong was zou ik zelfs durven opteren voor pensioenfondsen, de winst is niet gegarandeerd maar op lange termijn vrijwel zeker niet slechter dan die lage gewaarborgde intresten ...
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
- Florentino
- Newbie
- Contacteer:
Aan manneke10 : je kan meerdere contracten laten lopen zonder probleem (zoals Hago heeft bevestigd ) ;
over het First gamma : Ethias gaat heel wat centen moeten ophoesten om een overnemer bereid te vinden : een eventuele overnemer gaat zich hiervoor dik willen laten financieren...we horen er nog van...de Ethias en Dexia saga gaat nog wel wat afleveringen aanslepen vrees ik
over het First gamma : Ethias gaat heel wat centen moeten ophoesten om een overnemer bereid te vinden : een eventuele overnemer gaat zich hiervoor dik willen laten financieren...we horen er nog van...de Ethias en Dexia saga gaat nog wel wat afleveringen aanslepen vrees ik

Klopt, Ethias moet tegen eind 2013 van Europa zijn First gamma afstoten en Ethias zal een aardig bedrag moeten ophoesten aan die overnemer. Ze proberen dan ook zo veel mogelijk hun klanten te bewegen hun contracten voortijdig te beeindigen met aanlokkelijke voorstellen maar ik wacht lekker af, mijn 3 First contracten dateren allen van voor september 2003, dus zit ik gebeiteld. :-)
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
U hebt trouwens volledig gelijk, in uw argumentatie.
De kontrakten van Ethias waren veel te royaal, gegarandeerde rentes van 3,75% levenlang.
Terwijl je toch onnmiddelijk aan je geld kon, na een periode.
De kontrakten van Ethias waren veel te royaal, gegarandeerde rentes van 3,75% levenlang.
Terwijl je toch onnmiddelijk aan je geld kon, na een periode.
dat is achteraf makkelijk roepen, destijds was 3.75% niet zo abnormaal, meen zelfs dat er toen hogere waren maar dat ik toen besloten heb voor die zekerheid....
mijn vrouw is 40 en zit al 10 jaar bij ethias first pfr. Kan ik dit jaar vb 590 € storten (3,75%) en 350 € in een nieuwe polis? (940-590)
Persoon van ethias in het kantoor zei zelf af te wachten voor 2013...ze zei: "ik zou zeker dit jaar storten (2012), maar afwachten volgend jaar." Europa verplicht dat ze moeten overgenomen worden of zo, en dan is het in een glazen bol kijken.
Weet je zelfs dat ethias niet meer actief brieven opstuurt naar hun klanten die al lang klant zijn om geld te storten in de first! Zij vond dat ook niet correct, en zij stort ook niet meer in ethias first junior (daar geen rendement).
Persoon van ethias in het kantoor zei zelf af te wachten voor 2013...ze zei: "ik zou zeker dit jaar storten (2012), maar afwachten volgend jaar." Europa verplicht dat ze moeten overgenomen worden of zo, en dan is het in een glazen bol kijken.
Weet je zelfs dat ethias niet meer actief brieven opstuurt naar hun klanten die al lang klant zijn om geld te storten in de first! Zij vond dat ook niet correct, en zij stort ook niet meer in ethias first junior (daar geen rendement).
Ze staan al eventjes te koop, maar er komt niet veel schot in de zaak. Zou niet weten waarom het dit jaar opeens anders zou zijn. Ik kijk alvast uit naar een andere; ik reken er niet op dat 'n overnemer voor OUDE polissen goede voorwaarden gaat bieden.
Je kan meerdere pensioenspaarrekeningen hebben maar je mag volgens mij maar in één jaar stortingen van één bepaalde rekening fiscaal in mindering brengen.satsurfer schreef:mijn vrouw is 40 en zit al 10 jaar bij ethias first pfr. Kan ik dit jaar vb 590 € storten (3,75%) en 350 € in een nieuwe polis? (940-590)
Hoe je dit jaar nog 590 euro zou storten aan 3,75% rente begrijp ik niet goed, ik dacht dat alles naar 1,5% gebracht was voor stortingen vanaf 01/01/2013.
De rekening gewoon slapend laten doorlopen lijkt mij het beste en een andere openen vanaf dit jaar.
Indien je geld terugvraagt zal dit fiscaal zwaar beboet worden.
De First pensioenspaarrekening kan je volgens mij ook niet overzetten naar een andere rekening, je kan dit enkel met een pensioenspaarfonds naar mijn mening.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen First pensioenspaarrekening maar wel een lange termijnspaarrekening, de First Fiscaal.
Deze zal ik gewoon laten doorlopen zonder nog te storten.
Mogelijks wordt het een Certiflex bij Ethias want bij de andere maatschappijen lijkt het vet mij ook van de soep.
@darts, stortingen tot 590 eur zijn levenslang gewaarborgd voor 3,75%!
Begonnen in 2002 of zo, wat je erboven stort is aan gewaarborgde intrest van 1,5%
Verzonden met mijn smartphone
Begonnen in 2002 of zo, wat je erboven stort is aan gewaarborgde intrest van 1,5%
Verzonden met mijn smartphone
klopt voor contracten afgesloten voor september 2003 is die 3.75% ook geldig voor nieuwe stortingen tot 590 euro, mijn storting voor dit jaar is inmiddels verwerkt door Ethias en jawel 3.75% voor de eerste 590 euro, niet slecht in deze tijden.
Ik begrijp het niet?
Heb ook een brief gekregen van Ethias voor mij en mijn vrouw.
Hier lees ik gegarandeerd gedurende heel het contract 2,50 %!
http://www.ethias.be/product.go?pg=VIPR021
Nu als ik het goed versta wil dit zeggen elke storting elk jaar eventueel aan 2,50 %.
In de brief staat vanaf nu aan 1,50 %, kan dit en mag dit zomaar een contract veranderen?
Waar staat dit in de voorwaarden van hun dat dit kan gewijzigd worden? Iemand op de hoogte van die voorwaarden?
Wie heeft raad?
greetz
jempi25
Heb ook een brief gekregen van Ethias voor mij en mijn vrouw.
Hier lees ik gegarandeerd gedurende heel het contract 2,50 %!
http://www.ethias.be/product.go?pg=VIPR021
Nu als ik het goed versta wil dit zeggen elke storting elk jaar eventueel aan 2,50 %.
In de brief staat vanaf nu aan 1,50 %, kan dit en mag dit zomaar een contract veranderen?
Waar staat dit in de voorwaarden van hun dat dit kan gewijzigd worden? Iemand op de hoogte van die voorwaarden?
Wie heeft raad?
greetz
jempi25
Er staat op diezelfde pagina ook "De basisintrest die geldt op het ogenblik van de storting wordt gewaarborgd voor de volledige duur van het contract." Er staat dus niet dat die intrestvoet ook van toepassing is voor volgende stortingen.
Maar er staat bij de ondertekening toch 2,50 % voor de hele duur van het contract?Sara schreef:Er staat op diezelfde pagina ook "De basisintrest die geldt op het ogenblik van de storting wordt gewaarborgd voor de volledige duur van het contract." Er staat dus niet dat die intrestvoet ook van toepassing is voor volgende stortingen.
En niet dat men de rente kan wijzigen?
greetz
jempi25
Vermoedelijk was de rentevoet toen u een contract aanvroeg nog 2,5%
Normaal staat in de voorwaarden dat Ethias ten alle tijde deze rentevoet kan wijzigen na u ervan op de hoogte te hebben gebracht met een brief. Het ziet ernaar uit dat u nu deze brief heb gekregen.
De polisvoorwaarden ( waarschijnlijk algemene en bijzondere ) zou u normaal moeten gekregen hebben.
Normaal staat in de voorwaarden dat Ethias ten alle tijde deze rentevoet kan wijzigen na u ervan op de hoogte te hebben gebracht met een brief. Het ziet ernaar uit dat u nu deze brief heb gekregen.
De polisvoorwaarden ( waarschijnlijk algemene en bijzondere ) zou u normaal moeten gekregen hebben.