Ethna Aktiv E
TIP
Re: Ethna Aktiv E
De evolutie van een munt is bijna niet te voorspellen omdat de betreffende regeringen durven interveniëren. Zo'n beslissing valt meestal plotseling en is dus niet te voorzien.
Ze kopen of verkopen een massa van die munt en doen zo de prijs van een munt dalen of stijgen of eventueel zelfs stabiel worden.
Nog niet zo lang geleden kwam Zwitserland tussen omdat de CHF te duur werd en hetzelfde liedje in Japan kort geleden voor de Yen.
Probeer zo maar iets te voorzien.
Ze kopen of verkopen een massa van die munt en doen zo de prijs van een munt dalen of stijgen of eventueel zelfs stabiel worden.
Nog niet zo lang geleden kwam Zwitserland tussen omdat de CHF te duur werd en hetzelfde liedje in Japan kort geleden voor de Yen.
Probeer zo maar iets te voorzien.
Veel mensen hebben reeds USD in hun portefeuille, alleen weten ze het niet. Neem nu de Carmignac fondsen, die zitten flink in dollars en je merkt dat door hun stijging iedere keer de euro verzwakt. Het is niet omdat jou fonds in euro uitgedrukt staat, dat het in euro belegt.
Als je zelf in USD belegt, zie je dat natuurlijk veel beter. Je beleggingshorizon moet dan langer zijn, want als de dollar kopje onder gaat, moet je misschien jaren wachten voor hij terug boven komt.
En on terug topic, en ook voor wie muntrisico's schuwt: de Ethna fondsen zitten sterk in de euro belegd.
Als je zelf in USD belegt, zie je dat natuurlijk veel beter. Je beleggingshorizon moet dan langer zijn, want als de dollar kopje onder gaat, moet je misschien jaren wachten voor hij terug boven komt.
En on terug topic, en ook voor wie muntrisico's schuwt: de Ethna fondsen zitten sterk in de euro belegd.
Ik vind dat de US dollar al lang zwak staat. Zo'n 12 jaar geleden was 1 euro = 1USD en volgens mij zullen we ooit deze verhouding terug meemaken.
Misschien wel, misschien niet, de dollar heeft lang rond 50 BEF gestaan, maar heb nog goed geweten dat ze onder de 30 BEF zaten, 28 denk ik einde jaren 60 ofzo. Moet Al Fonds gelijk geven, de onderlinge waardeverhoudingen tussen de munten is nog moeilijker te voorspellen.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Blijkbaar kan men dit ook kopen bij Keytrade maar wel met een minimum van 300 euro en ongeveer 10 euro kosten. Ik heb voor 1000 euro gekocht. Via de blog van Robokat is dit blijkbaar een interessant fonds zoals CP.
Ik heb vandaag van DB een brief ontvangen waarin wordt meegedeeld dat dividenden, verworven uit de activa van Ethna-AKTIV E , moeten worden aangegeven in de personenbelasting !
De calculator vind je op de volgende site :
http://www.ethna-calculator.com/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De calculator vind je op de volgende site :
http://www.ethna-calculator.com/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Full Member
- Contacteer:
Hoe doe je dit het het aangeven, nog nooit moeten doen vandaar de vraag, de eerste keer een aan te geven fonds in mijn portefeuille.
Hierin staat alles netjes uitgelegd:
http://www.mijnkapitaal.be/fiscaliteit/ ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnkapitaal.be/fiscaliteit/ ... gaangifte/" onclick="window.open(this.href);return false;
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Dat wist ik reeds !
Goed voor maar liefst 80 eurocent per Ethna deelbewijsJulusCesar schreef:Ethna kocht ethias papier

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wij van spaargids zou dit durven Ethias en Spaans papier kopen ?
En als we het al zouden durven waar en hoe zouden we dit kunnen?
En hoe zouden we ons hiertegen indekken ?

En als we het al zouden durven waar en hoe zouden we dit kunnen?

In de infobrochure van DB lees ik nu het volgende:
Jaarlijkse commissie verbonden met de performantie: prestatievergoeding van 20% boven de 5% !
Vinden jullie dat normaal ? Er zijn toch al de jaarlijkse beheerskosten van 1,50% !
Jaarlijkse commissie verbonden met de performantie: prestatievergoeding van 20% boven de 5% !
Vinden jullie dat normaal ? Er zijn toch al de jaarlijkse beheerskosten van 1,50% !
Het fonds heeft daarmee een TER van 1,84%. Niet zo verschillend als dat van een doorsnee (grootbank) fonds.
Alleen is de vergoeding van de fondsbeheerder dus deels afhankelijk van de goede prestaties, wat hem toch motiveert om het goed te doen en dat jaar na jaar opnieuw. Vergelijk dat met een doorsnee fonds, waar men goed aan je verdient, zelfs al doet het fonds het heel slecht.
Alleen is de vergoeding van de fondsbeheerder dus deels afhankelijk van de goede prestaties, wat hem toch motiveert om het goed te doen en dat jaar na jaar opnieuw. Vergelijk dat met een doorsnee fonds, waar men goed aan je verdient, zelfs al doet het fonds het heel slecht.
Hallo allemaal. Ik heb enkele moeilijke vragen.
Hierboven werd het fonds JPM US Aggregate Bond Fund vermeld als mogelijk alternatief voor CP of Ethna Aktiv E. Is dit nog steeds een valabel alternatief? En moet hier ook jaarlijks het dividend worden aangegeven in de belastingbrief?
Bestaan er eigenlijk mix fondsen waar achteraf bij verkoop de meerwaarde niet wordt belast tegen 25%? Ik vind het zeer vervelend dat je een listing maakt van de waarde van je portefeuille maar dat er eigenlijk bij verkoop nog een (onbekend) pak afgaat...
Graag jullie gewaardeerde opinie.
Hierboven werd het fonds JPM US Aggregate Bond Fund vermeld als mogelijk alternatief voor CP of Ethna Aktiv E. Is dit nog steeds een valabel alternatief? En moet hier ook jaarlijks het dividend worden aangegeven in de belastingbrief?
Bestaan er eigenlijk mix fondsen waar achteraf bij verkoop de meerwaarde niet wordt belast tegen 25%? Ik vind het zeer vervelend dat je een listing maakt van de waarde van je portefeuille maar dat er eigenlijk bij verkoop nog een (onbekend) pak afgaat...

Graag jullie gewaardeerde opinie.