Euronav
TIP
Re: Euronav
Euhm... dit zijn toch enkel de nieuwe aandelen voor de opgehaalde 50 miljoen $ (deel 1)
Daarnaast wordt na goedkeuring BAV nogmaals voor 300 miljoen $ (deel 2) opgehaald aan dezelfde prijs (€6,7). Wat zou er gebeuren als deze aandelen op de markt komen? Free lunch voor onze institutionele vrienden.
Daarnaast wordt na goedkeuring BAV nogmaals voor 300 miljoen $ (deel 2) opgehaald aan dezelfde prijs (€6,7). Wat zou er gebeuren als deze aandelen op de markt komen? Free lunch voor onze institutionele vrienden.
Re: Euronav
Die koers zal toch nog wel zakken richting die 6,7?
Hier lees je wat meer over de hele operatie:
http://www.vfb.be/Vfb/Media/Default/arc ... .2014).pdf
Hier lees je wat meer over de hele operatie:
http://www.vfb.be/Vfb/Media/Default/arc ... .2014).pdf
Re: Euronav
Alle verwatering op een rijtje gezet door de Tijd:
Schepen zijn gemaakt om op het water te liggen, niet in het water, zoveel is duidelijk. Maar aandeelhouders van rederijen kunnen wel ‘verwateren’. Dat lot is alvast de (kleine) aandeelhouders van Euronav beschoren.
We hadden het er gisteren al over in de MarktenLive. Euronav doet met de overname van 15 VLCC’s van Maersk een fantastische zaak. Na een zware crisis die meer dan 3 jaar duurde, positioneert de tankerrederij zich op die manier om volop in te spelen op het herstel dat er stilaan aankomt in de tankersector. Euronav verjongt er tegelijk zijn VLCC-vloot mee en drukt tevens de uitbatingskosten. Maar al dat moois heeft wel zijn prijs, een prijs die de kleine aandeelhouder misschien wel het meest zal voelen.
Analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities berekende gisteren in een rapportje al dat het aantal aandelen Euronav door twee opeenvolgende kapitaalverhogingen (50 en 300 miljoen dollar) zal stijgen van 54,2 tot 92,5 miljoen.
Bovendien kunnen we ervan uitgaan dat de converteerbare obligaties die in 2018 aflopen en de fameuze ‘perpetuals’ tot de creatie van nog meer aandelen zullen leiden, omdat de koers van het aandeel tegen dan de conversieprijzen duidelijk zal overstijgen. Het aantal aandelen zou hierdoor kunnen aanzwellen tot 129,1 miljoen.
Maar er is mogelijk nog meer aandelencreatie op komst. De coupon op de ‘perpetuals’ (eeuwigdurende converteerbare preferente effecten), waarmee Euronav midden december 150 miljoen dollar ophaalde, kan immers ook in aandelen worden uitbetaald door het bedrijf. Voorwaarde is dat het aandeel Euronav een bepaald niveau heeft bereikt – wat wellicht zal lukken – en dat er intussen een tweede notering is op Wall Street.
Volgens een document op de site van Euronav zouden er met de coupons van de eerste vijf jaar – aan 6 procent - nog eens 5,7 miljoen aandelen kunnen bijkomen. In de daaropvolgende jaren is de intrestvoet op de ‘perpetuals’ gevoelig hoger (11,5 procent voor 2019-2020 en 16,5 procent vanaf 2021), zodat er nog veel meer aandelen kunnen bijgecreëerd worden.
Van de verwatering door de ‘perpetuals’ zullen de referentieaandeelhouders niet veel last hebben. Twee derde van de 150 miljoen dollar is immers onderschreven door Saverco (Marc Saverys), Victrix (Virginie Saverys) en Tanklog Holdings (de familie Livanos). Maar de kleine aandeelhouders, die al deze operaties niet kunnen volgen, kijken wel tegen een forse verwatering aan.
Schepen zijn gemaakt om op het water te liggen, niet in het water, zoveel is duidelijk. Maar aandeelhouders van rederijen kunnen wel ‘verwateren’. Dat lot is alvast de (kleine) aandeelhouders van Euronav beschoren.
We hadden het er gisteren al over in de MarktenLive. Euronav doet met de overname van 15 VLCC’s van Maersk een fantastische zaak. Na een zware crisis die meer dan 3 jaar duurde, positioneert de tankerrederij zich op die manier om volop in te spelen op het herstel dat er stilaan aankomt in de tankersector. Euronav verjongt er tegelijk zijn VLCC-vloot mee en drukt tevens de uitbatingskosten. Maar al dat moois heeft wel zijn prijs, een prijs die de kleine aandeelhouder misschien wel het meest zal voelen.
Analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities berekende gisteren in een rapportje al dat het aantal aandelen Euronav door twee opeenvolgende kapitaalverhogingen (50 en 300 miljoen dollar) zal stijgen van 54,2 tot 92,5 miljoen.
Bovendien kunnen we ervan uitgaan dat de converteerbare obligaties die in 2018 aflopen en de fameuze ‘perpetuals’ tot de creatie van nog meer aandelen zullen leiden, omdat de koers van het aandeel tegen dan de conversieprijzen duidelijk zal overstijgen. Het aantal aandelen zou hierdoor kunnen aanzwellen tot 129,1 miljoen.
Maar er is mogelijk nog meer aandelencreatie op komst. De coupon op de ‘perpetuals’ (eeuwigdurende converteerbare preferente effecten), waarmee Euronav midden december 150 miljoen dollar ophaalde, kan immers ook in aandelen worden uitbetaald door het bedrijf. Voorwaarde is dat het aandeel Euronav een bepaald niveau heeft bereikt – wat wellicht zal lukken – en dat er intussen een tweede notering is op Wall Street.
Volgens een document op de site van Euronav zouden er met de coupons van de eerste vijf jaar – aan 6 procent - nog eens 5,7 miljoen aandelen kunnen bijkomen. In de daaropvolgende jaren is de intrestvoet op de ‘perpetuals’ gevoelig hoger (11,5 procent voor 2019-2020 en 16,5 procent vanaf 2021), zodat er nog veel meer aandelen kunnen bijgecreëerd worden.
Van de verwatering door de ‘perpetuals’ zullen de referentieaandeelhouders niet veel last hebben. Twee derde van de 150 miljoen dollar is immers onderschreven door Saverco (Marc Saverys), Victrix (Virginie Saverys) en Tanklog Holdings (de familie Livanos). Maar de kleine aandeelhouders, die al deze operaties niet kunnen volgen, kijken wel tegen een forse verwatering aan.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Euronav
Baltic Dry Index -35%
Euronav tegen de stroom in.
Euronav tegen de stroom in.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Euronav
baltic dry heeft implicaties voor CMB, niet voor euronav.
-
anonymous9
Re: Euronav
Inderdaad, Euronav vervoert natte stofjesMaarten schreef:baltic dry heeft implicaties voor CMB, niet voor euronav.
Re: Euronav
jens_dev schreef:Euhm... dit zijn toch enkel de nieuwe aandelen voor de opgehaalde 50 miljoen $ (deel 1)
Daarnaast wordt na goedkeuring BAV nogmaals voor 300 miljoen $ (deel 2) opgehaald aan dezelfde prijs (€6,7). Wat zou er gebeuren als deze aandelen op de markt komen? Free lunch voor onze institutionele vrienden.
verleiding moet voor hen heel groot zijn om eventueel via afgeleide producten een deel van hun papieren winst veilig te stellen.
Dat gewone beleggers niet mee mogen doen vind ik een negatief punt voor het management.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Euronav
Als je de kaart volgt is hun grootste route van de Perzische Golf naar de VS.
De vraag van de VS naar olie wordt steeds kleiner (schaliegas/zonne-energie)
Hoe rijm je dat dan?
De vraag van de VS naar olie wordt steeds kleiner (schaliegas/zonne-energie)
Hoe rijm je dat dan?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
anonymous9
Re: Euronav
Maar begrijpelijk. Eer je een voorkeurrechtendeal op poten hebt gezet en afgerond ben je 3-4 maand verder. Belgie is een van de weinige landen waar de meeste kapitaalsverhogingen met voorkeurrechten gebeuren, in quasi alle andere landen bestaat dit niet of wordt dit in 99% vd gevallen niet gebruikt. C'est la vie.zeezout schreef:jens_dev schreef:Euhm... dit zijn toch enkel de nieuwe aandelen voor de opgehaalde 50 miljoen $ (deel 1)
Daarnaast wordt na goedkeuring BAV nogmaals voor 300 miljoen $ (deel 2) opgehaald aan dezelfde prijs (€6,7). Wat zou er gebeuren als deze aandelen op de markt komen? Free lunch voor onze institutionele vrienden.
verleiding moet voor hen heel groot zijn om eventueel via afgeleide producten een deel van hun papieren winst veilig te stellen.
Dat gewone beleggers niet mee mogen doen vind ik een negatief punt voor het management.
Re: Euronav
geen probleem als dat +/- aan de koers is maar met zo'n korting ?
en geld wordt nog niet meteen opgehaald
en geld wordt nog niet meteen opgehaald
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
-
anonymous9
Re: Euronav
Moesten ze legaal kunnen was alles meteen opgehaald, edoch doordat de 300M zo'n groot bedrag is, is eerst de instemming van de aandeelhouders vereist. Als dit niet nodig waszouden ze het al lang gesloten hebben!zeezout schreef:geen probleem als dat +/- aan de koers is maar met zo'n korting ?
en geld wordt nog niet meteen opgehaald
Re: Euronav
Waar volgen jullie de tarieven voor olie-transport?Maarten schreef:baltic dry heeft implicaties voor CMB, niet voor euronav.
Wat is de reden van de stijging vandaag?
Re: Euronav
http://www.euronav.com/Documents/IR/Pre ... mbourg.pdf
VERKOOP VAN DE VLCC LUXEMBOURG
De meerwaarde op deze verkoop bedraagt ongeveer 6 miljoen USD en zal geboekt worden
op het ogenblik van de levering. De vrij beschikbare cash gegenereerd door deze verkoop
na de verplichte terugbetaling van de lening bedraagt 5 miljoen USD. De levering van de
Luxembourg aan haar nieuwe eigenaar zal plaats vinden tussen 1 mei 2014 en midden juni
2014, wat nog twee rendabele reizen zou moeten mogelijk maken voor de levering.
VERKOOP VAN DE VLCC LUXEMBOURG
De meerwaarde op deze verkoop bedraagt ongeveer 6 miljoen USD en zal geboekt worden
op het ogenblik van de levering. De vrij beschikbare cash gegenereerd door deze verkoop
na de verplichte terugbetaling van de lening bedraagt 5 miljoen USD. De levering van de
Luxembourg aan haar nieuwe eigenaar zal plaats vinden tussen 1 mei 2014 en midden juni
2014, wat nog twee rendabele reizen zou moeten mogelijk maken voor de levering.
Re: Euronav
Positie volledig afgebouwd. 40% op een paar weken is voldoende.
Re: Euronav
Mijn Euronav zijn reeds een tijdje de deur uit. Evenwel wat te vroeg, maar dat is natuurlijk ook de beurs.Monrose schreef:Positie volledig afgebouwd. 40% op een paar weken is voldoende.
Ik ben vooral benieuwd hier naar de visie van Poldermol met betrekking tot Euronav.



