Europese regels dreigen woonkrediet duurder te maken
TIP
Re: Europese regels dreigen woonkrediet duurder te maken
Dit hangt toch sterk af van de regio waarin je zoekt, niet? Bij ons in de buurt staan sommige huizen hier al weken/maanden te koop. Het probleem lijkt mij eerder dat iedereen in bijna dezelfde vijver gaat vissen. Ik heb collega's die perse binnen de 5km rond Antwerpen een woning willen. Dan moet je ook niet gaan klagen dat de prijzen hierdoor opgedreven worden. Sommige regio's zijn echt nog betaalbaar en nu dat mensen steeds meer mogen thuiswerken, zie ik er ook minder graten in om verder van je werk te gaan wonen.
Ik ben lang enkel een lezer geweest van deze forum, maar aangezien ik in een levensfase zit waar geld en lenen en financiën toch wel een belangrijk punt worden, heb ik me ingeschreven.
Ik maak me serieus zorgen over het feit of ik ooit wel een woning kan kopen, met mijn salaris van 1800 netto. Momenteel steek ik elke maand meer dan de helft van mijn salaris weg in huurkosten. Wanneer ga ik ook een gezin starten, wanneer ga ik kunnen reizen naar verre landen, wanneer ik niets anders doe dan sparen voor de toekomst, terwijl met de dag mijn koopkracht minder en minder wordt.
Hoe kan ik en waarschijnlijk talloze andere de overheid hierover aanspreken en wonen betaalbaar maken?
Also, notariskosten vind ik een grote onzin, ik heb het eens berekend en ik zou minstens 10 000 euro aan notariskosten moeten betalen. Wanneer sterft dit beroep uit? Alles wordt toch vervangen door digitale processen, is het geen tijd om ook de notaris te vervangen?
Bon, de notariskost is waarschijnlijk het minste van mijn zorgen, nu met die verdomde nieuwe regelgeving van de EBA.
Het antwoord om de prijzen van de huizen te laten dalen is niet om lenen moeilijker te maken, maar om de overheid aan te stellen om meer geconventioneerde appartementen, huizen, woningen in het algemeen bij te bouwen.
Ik maak me serieus zorgen over het feit of ik ooit wel een woning kan kopen, met mijn salaris van 1800 netto. Momenteel steek ik elke maand meer dan de helft van mijn salaris weg in huurkosten. Wanneer ga ik ook een gezin starten, wanneer ga ik kunnen reizen naar verre landen, wanneer ik niets anders doe dan sparen voor de toekomst, terwijl met de dag mijn koopkracht minder en minder wordt.
Hoe kan ik en waarschijnlijk talloze andere de overheid hierover aanspreken en wonen betaalbaar maken?
Also, notariskosten vind ik een grote onzin, ik heb het eens berekend en ik zou minstens 10 000 euro aan notariskosten moeten betalen. Wanneer sterft dit beroep uit? Alles wordt toch vervangen door digitale processen, is het geen tijd om ook de notaris te vervangen?
Bon, de notariskost is waarschijnlijk het minste van mijn zorgen, nu met die verdomde nieuwe regelgeving van de EBA.
Het antwoord om de prijzen van de huizen te laten dalen is niet om lenen moeilijker te maken, maar om de overheid aan te stellen om meer geconventioneerde appartementen, huizen, woningen in het algemeen bij te bouwen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou iedereen die een woning wenst te kopen en er momenteel enigszins de middelen voor heeft, aanraden dit zo snel mogelijk te doen. In de vorige berichten zijn er hiervoor al redenen uiteen gezet : de woonbonus is afgeschaft; de vastgoedprijzen blijven alsmaar stijgen. Daartegenover staat inderdaad de verlaging van de registratierechten bij de aankoop van de eerste woning maar dit betekent niet altijd een lagere "totaalprijs" voor de kopers: sommige verkopers verhogen gewoon de prijs met het bedrag dat de kopers zouden kunnen uitsparen aan registratierechten.
Daarbij komt nu ook de stijgende inflatie wat een verhoging met de te betalen interesten voor de hypothecaire leningen zal meebrengen. Ik denk dat de periode waarin men kon lenen rond de 1 tot max. 2% binnenkort voorbij is.
(En in de rand hiervan dezelfde opmerking als bij de verlaging van de registratierechten: toen de interesten laag stonden (en voorlopig is dit nog een tijdje zo) stegen de prijzen ook omdat sommige verkopers ervan uitgingen dat de kopers dankzij de lage interestvoet sowieso meer konden lenen...)
Daarbij komt nu ook de stijgende inflatie wat een verhoging met de te betalen interesten voor de hypothecaire leningen zal meebrengen. Ik denk dat de periode waarin men kon lenen rond de 1 tot max. 2% binnenkort voorbij is.
(En in de rand hiervan dezelfde opmerking als bij de verlaging van de registratierechten: toen de interesten laag stonden (en voorlopig is dit nog een tijdje zo) stegen de prijzen ook omdat sommige verkopers ervan uitgingen dat de kopers dankzij de lage interestvoet sowieso meer konden lenen...)
We gaan naar een tijd waar het verschillende generaties zal duren om een woning af te betalen.
Het vet is uit de soep. De liberalen (en aanverwanten) hebben weer gewonnen; de verschillen tussen rijk en arm worden met de dag groter.
Je zal het terug geweten hebben dat je uit een arbeidersgezin komt. Ik denk dat ik als 50'er (uit een arbeidersgezin) een periode heb meegemaakt dat niet de bedoeling was (volgens sommige politici toch)
Het vet is uit de soep. De liberalen (en aanverwanten) hebben weer gewonnen; de verschillen tussen rijk en arm worden met de dag groter.
Je zal het terug geweten hebben dat je uit een arbeidersgezin komt. Ik denk dat ik als 50'er (uit een arbeidersgezin) een periode heb meegemaakt dat niet de bedoeling was (volgens sommige politici toch)
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Omgekeerd geldt ook. In de jaren tachtig toen de intresten héél hoog waren ( boven de 13%!), zakten de prijzen ineen omdat er anders niet verkocht kon worden. Als de ene zakt, stijgt de andere en omgekeerd. Ik zou dus eerder denken dat vroeg of laat de prijzen gaan moeten zakken als de intresten zo verder de hoogte ingaan.ErikCr7 schreef: ↑5 oktober 2021, 22:16 Ik zou iedereen die een woning wenst te kopen en er momenteel enigszins de middelen voor heeft, aanraden dit zo snel mogelijk te doen. In de vorige berichten zijn er hiervoor al redenen uiteen gezet : de woonbonus is afgeschaft; de vastgoedprijzen blijven alsmaar stijgen. Daartegenover staat inderdaad de verlaging van de registratierechten bij de aankoop van de eerste woning maar dit betekent niet altijd een lagere "totaalprijs" voor de kopers: sommige verkopers verhogen gewoon de prijs met het bedrag dat de kopers zouden kunnen uitsparen aan registratierechten.
We weten al dat je een hekel hebt aan liberalen en N-VA maar kom eens met een positief voorstel. Wat kan de regering doen volgens jou? En wat hebben de rode en oranje ministers van Wonen (Freya Van den Bossche, Leo Peeters, Norbert De Baetzelier …) in het verleden gedaan, of juist niet gedaan, om wonen betaalbaar te houden?Lukske schreef: ↑6 oktober 2021, 11:56 We gaan naar een tijd waar het verschillende generaties zal duren om een woning af te betalen.
Je schrijft ergens dat alles vervangen wordt door digitale processen. Dat is de reden dat je zo een 'laag' loon hebt.nomad745 schreef: ↑1 oktober 2021, 14:37 Ik ben lang enkel een lezer geweest van deze forum, maar aangezien ik in een levensfase zit waar geld en lenen en financiën toch wel een belangrijk punt worden, heb ik me ingeschreven.
Arbeid wordt hierdoor niet meer naar behoren betaald.
Die digitalisering is ook deels de oorzaak voor de rush op huizen en voor de prijsstijgingen.
Probeer je salaris te verhogen naar 2000 euro netto of nog hoger. Ga dus opslag vragen aan je baas.
Kruip niet in een slachtofferrol.
Zeg je huur op en probeer aan een lagere prijs te huren, etc zodat je meer kan sparen of beter nog woon een jaar of 2 in een tent of slaap op je werk en bespaar zo geld.
Doe desnoods een 2e job.
En vooral: De overheid is niet in jou geïnteresseerd. Dat zijn vazallen van het grote geld, die niet denken aan de gewone man.