Europese regels dreigen woonkrediet duurder te maken
TIP
Europese regels dreigen woonkrediet duurder te maken
Geen vraag deze keer. Wel ter informatie. Hierdoor gaan waarschijnlijk nog meer mensen uit de boot vallen om een eigen woning aan te kopen.
Toch vreemd dat banken hierover niet zelf mogen/kunnen beslissen.
Bron: De tijd
Toch vreemd dat banken hierover niet zelf mogen/kunnen beslissen.
Bron: De tijd
De Europese bankenregulator EBA stelt zich vragen bij de hypothecaire mandaten die door Belgische banken worden toegestaan als goedkoper alternatief voor een hypothecaire inschrijving. De Europese bezorgdheid kan woonleningen duurder maken.
Om de kosten van woonleningen te drukken staan veel Belgische banken goede klanten toe om niet de volledige lening te dekken via een dure hypothecaire inschrijving. Voor een deel van de lening wordt dan gewerkt met een hypothecair mandaat (volmacht), dat de bank het recht geeft om later een hypotheek te nemen als dat nodig zou zijn. Met zo'n mandaat kunnen ontleners tot duizenden euro's besparen op de registratierechten en erelonen die samenhangen met een klassieke hypothecaire inschrijving.
De keerzijde is wel dat de bank met zo'n mandaat een minder sterk onderpand heeft voor de lening. Een mandaat - een typisch Belgische constructie - biedt geen enkele bescherming aan de bank om haar geld terug te krijgen, vindt de Europese bankenregulator EBA. Bij een klassieke hypotheek staat de bank wel sterk om geld te recupereren door de verkoop van het onderpand.
De interpretatie komt er in de aanloop naar de nieuwe Basel IV-kapitaalnormen voor banken in 2023. Banken zullen dan leningen met een hypothecair mandaat moeten beschouwen als leningen zonder waarborg en daar meer kapitaal voor opzij moeten zetten als buffer voor kredietverliezen.
Er zijn twee mogelijke negatieve gevolgen voor ontleners. 'Het toestaan van mandaten zal in de toekomst niet meer evident zijn', zegt een topbankier. Daardoor verdwijnt dat voordeel voor de ontlener. 'Ofwel zullen mandaten wel nog worden toegestaan, maar zullen banken die hogere kapitaalkosten doorrekenen via hogere rentevoeten. Of dat doorrekenen kan, zal afhangen van de concurrentie op de markt.' De voorbije weken hebben de CEO's van zowel ING België als KBC gezegd dat de concurrentie voor woonleningen is toegenomen en de marges onder druk staan.
Amper problemen
Bij sommige Belgische banken wordt de stellingname van de EBA op tandengeknars onthaald. De mandaten zijn een veel voorkomende praktijk in ons land en leverden in het verleden amper problemen op. Meestal staat de bank slechts voor een deel van de som - variërend van 25 tot 75 procent - een mandaat toe, en eist ze voor het andere deel wel een hypothecaire inschrijving. Met die controlehypotheek heeft de bank toch wat zekerheid.
Wel maakt zo'n mandaat dat de bank zeer alert moet zijn en de financiële toestand van de ontlener nauw moet opvolgen. Bij het minste vermoeden van grote betalingsmoeilijkheden moet ze zich haasten om haar mandaat uit te oefenen en een effectieve hypotheek te nemen. Als ze in snelheid wordt genomen door een andere hypotheek, heeft ze een veel slechtere positie om de schulden te recupereren.
Banken stonden in het verleden vaak hypothecaire mandaten toe als een geste naar de klanten. Sommige banken deden dat bijna standaard, andere stelden voorwaarden. 'Op basis van elementen in het kredietdossier zoals de terugbetalingscapaciteit, de krediethistoriek, de quotiteit kan bij solide dossiers naast een deel in hypotheek een ander deel in mandaat toegekend worden', klinkt het bij BNP Paribas Fortis.
Voor het toestaan van zo'n mandaat moet de bank nu al wat meer kapitaal opzijzetten, maar die kostenpost was beperkt en werd meestal niet doorgerekend. 'De indekking van het krediet door een hypothecair mandaat leidt vandaag niet tot een hoger tarief voor het woonkrediet’, klinkt het bij Belfius. Andere banken waren strenger voor hypothecaire mandaten en namen dat op in hun tarieffiches. 'Bij dossiers waar de helft van het bedrag gedekt wordt door een mandaat wordt de rentevoet met 0,1 procent verhoogd', klinkt het bij Crelan.
De sectorfederatie Febelfin heeft bij Europa aangedrongen om rekening te houden met de specifieke Belgische context rond mandaten, maar de EBA wou geen Belgische uitzondering toestaan. 'Dat was te verwachten omdat we naar een Europese markt gaan', zegt een bankier.
Uitdoven
De kans is dus groot dat de praktijk van mandaten zal uitdoven, net als de besparing die ontleners daarmee kunnen realiseren. Toch hoopt Febelfin dat de Belgische overheid de pijn kan milderen door iets te doen aan de hypotheekkosten. 'Met de registratierechten en de notaris- en aktekosten is lenen in België al duur genoeg in vergelijking met de buurlanden', zegt een woordvoerder.
Febelfin wil met de overheid spreken over het verlagen van die kosten. De redenering is dat er in de toekomst veel meer leningen gedekt zullen worden met een hypothecaire inschrijving en dat dat zal leiden tot fors hogere registratierechten en andere inkomsten. 'Het is niet logisch dat een Europese beslissing over kapitaalvereisten van banken zou leiden tot hogere belastinginkomsten', zegt Febelfin.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Europese regels dreigen woonkrediet duurder te maken
De registratierechten voor hypothecaire leningen zouden gewoon omlaag moeten.
Zelfde trouwens voor de registratierechten van de aankoop van een "eigen" woning (hoofdverblijfplaats).
Lagere registratiekosten => hogere woon-mobiliteit
En in plaats van die meeneembaarheid van 12.500 EUR, zou men beter bv. de eerste 200.000 EUR volledig vrijstellen van registratierechten.
Tja... sommigen moet je nu éénmaal tegen zichzelf beschermen

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat Earth zegt. Het hypothecair mandaat is een exclusief Belgische uitvinding. En die is er alleen maar, omdat de overheid van mening is, dat ze geld mogen vragen als iemand een hypotheek afsluit. Over het volledige bedrag van die hypotheek. En de notaris mag er ook nog een keer over heen...
Ja.
Typisch Belgisch. Er zijn koterijen opgetuigd, omdat de overheid anders te veel graait. Wel, dan moet de overheid maar minder graaien.
"Europese regels"... me reet.
Als er in Nederland iets onaangenaams door de strotjes moet worden geramd, dan zeggen ze "Dat heeft Brussel zo beslist."
Wel, dat geldt ook zo in België. Alleen in de Belgische context moet dan weer worden uitgezocht welk Brussels rovernest dat precies op zijn geweten heeft. Aan het Martelarenplein zitten er immers ook 40 en Ali Baba.
Ja.
Typisch Belgisch. Er zijn koterijen opgetuigd, omdat de overheid anders te veel graait. Wel, dan moet de overheid maar minder graaien.
"Europese regels"... me reet.
Als er in Nederland iets onaangenaams door de strotjes moet worden geramd, dan zeggen ze "Dat heeft Brussel zo beslist."
Wel, dat geldt ook zo in België. Alleen in de Belgische context moet dan weer worden uitgezocht welk Brussels rovernest dat precies op zijn geweten heeft. Aan het Martelarenplein zitten er immers ook 40 en Ali Baba.
Ik vraag me toch luidop af waar het ergens gaat stoppen.
Een 2 tal weken geleden was ik bij de bank, blijkbaar zijn biedingen tot 50k boven de vraagprijs lang geen uitzondering meer. Mensen zijn enkel nog geïnteresseerd tot hoeveel ze maximaal kunnen lenen en de prijzen swingen de pan uit.
Ik geniet van meeneembaarheid van registratierechten ( € 6250) maar die meeneembaarheid is beperkt in tijd. 2 jaar na de verkoop (/scheidingsakte). Ik zie de prijzen zo snel nog niet zakken dus die registratierechten kan ik ook op mijn buik schrijven.
En de overheid… die passeert zo opnieuw langs de kassa.
Behoorlijk frustrerend om te zien hoe het als alleenstaande quasi onmogelijk wordt om nog een eigendom te kopen (ondanks een behoorlijk inkomen) en telkens komen er weer nieuwe regels, maatregelen, kosten bij…
Een 2 tal weken geleden was ik bij de bank, blijkbaar zijn biedingen tot 50k boven de vraagprijs lang geen uitzondering meer. Mensen zijn enkel nog geïnteresseerd tot hoeveel ze maximaal kunnen lenen en de prijzen swingen de pan uit.
Ik geniet van meeneembaarheid van registratierechten ( € 6250) maar die meeneembaarheid is beperkt in tijd. 2 jaar na de verkoop (/scheidingsakte). Ik zie de prijzen zo snel nog niet zakken dus die registratierechten kan ik ook op mijn buik schrijven.
En de overheid… die passeert zo opnieuw langs de kassa.
Behoorlijk frustrerend om te zien hoe het als alleenstaande quasi onmogelijk wordt om nog een eigendom te kopen (ondanks een behoorlijk inkomen) en telkens komen er weer nieuwe regels, maatregelen, kosten bij…
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa... hetzelfde geldt voor niet-alleenstaanden en zó dramatisch lijkt het mij allemaal toch niet te zijn hoor.
Die ene maatregel maakt het niet dramatisch. Wel de opeenvolging van regels. Tel maar uit wat de aankoop van een huis meer kost op een relatief korte termijn.
- BTW op notariskosten
- Woonbonus die weg valt
- Stijging woningprijzen
- Eigen inbreng van 10% (liefst 20%) (Ok, dit maakt het niet duurder op zich, maar zorgt wel dat er een deel uit de boot vallen)
- Volledige hypotheek vs deel mandaat
+ verlaagd tarief registratierechten
Ik denk eerlijk dat er velen het niet meer zien zitten om een huis aan te kopen. Ik denk toch ook dat de staat ergens iets gaat moeten aanpassen aan belastingen (en BTW en registratierechten heffen)
- BTW op notariskosten
- Woonbonus die weg valt
- Stijging woningprijzen
- Eigen inbreng van 10% (liefst 20%) (Ok, dit maakt het niet duurder op zich, maar zorgt wel dat er een deel uit de boot vallen)
- Volledige hypotheek vs deel mandaat
+ verlaagd tarief registratierechten
Ik denk eerlijk dat er velen het niet meer zien zitten om een huis aan te kopen. Ik denk toch ook dat de staat ergens iets gaat moeten aanpassen aan belastingen (en BTW en registratierechten heffen)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is daarvan de oorzaak ?
De BTW betref zo'n 3% van de "totale kost".
Akkoord dat dit men zou moeten terugbrengen naar 0% of 6% of 12% voor de "eigen" woning.
En terecht!
Daartegenover staat wel een verlaging van de registratierechten.
Voor de "eigen" woning zouden de registratierechten verder verlaagd moeten worden of er zou een vrijgesteld bedrag moeten komen.
Dát is de hoofdzaak inderdaad.
Wel ja... misschien is dat nu net omdat de prijzen de pan uitswingen.
Dat is het dus goed dat iemand slechts 90% leent, mochten de prijzen opeens 10% zakken en toevallig kom je financieel in de problemen, dan heb je tenminste niet een restschuld, maar kan de verkoop je schuld volledig dekken.
Reed gezegd wat ik daarover denk.
Mandaten zijn een uitvinding om kosten te besparen, maar zijn structureel geen goed idee.
Voor overbruggingskredieten valt er misschien wel iets te zeggen om met mandaat te werken.
Het probleem hier is dat de registratierechten gewoon veel te hoog zijn.
Dat vind je dan positief ?
Jij vindt volgens mij alles positief "wat je krijgt" en alles negatief "wat je moet betalen".
Ik redeneer zo niet, ik probeer het grotere plaatje te bekijken.
Ja, verlagingen en vrijstellingen zijn goede dingen, vraag is of dit vandaag voor de juiste dingen gedaan wordt.
Tja... waarom zou iedereen een huis moeten aankopen ?
Ik ben begonnen (als alleenstaande) met een te renoveren studio van 36 m² ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat die woonbonus afgeschaft werd, vind ik een goede zaak.
Daartegenover staat ook een verlaging van de registratierechten. En het is op dat pad dat men verder moet gaan.
De federale "woonbonus" is geen woonbonus, daarom dat je het tussen quotes zet.
Dat is een belastingvermindering 1/ voor "lange termijn sparen" en 2/ afgestemd op uw inkomen.
M.a.w. het is een zoveelste truukje om wie "veel" belastingen betaalt wat te ontlasten.
Beter zou zijn dat ze dit dus ook gewoon afschaffen met daartegenover een algemene belastingverlaging.
+1 Het had zelfs nooit mogen bestaan en op zijn minst afgeschaft moeten worden vóór de afschaffing van de woonbonus.EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 20:32 Beter zou zijn dat ze dit dus ook gewoon afschaffen met daartegenover een algemene belastingverlaging.
Alles op de schop waarom niet.
Of dan iedereen gelukkiger gaat zijn??
Of dan iedereen gelukkiger gaat zijn??
Estate Guru believer.
Ik heb gewoon een droge oplijsting gegeven van gebeurtenissen die ervoor gezorgd hebben dat de totale kostprijs om een woning te verwerven netto behoorlijk zijn toegenomen. Ik heb nergens beweerd een of andere maatregel al dan niet goed te vinden. Dat is mijn inziens ook niet zo belangrijk wat ik ervan vind.EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 20:24Dat vind je dan positief ?
Jij vindt volgens mij alles positief "wat je krijgt" en alles negatief "wat je moet betalen".
Ik redeneer zo niet, ik probeer het grotere plaatje te bekijken.
Ja, verlagingen en vrijstellingen zijn goede dingen, vraag is of dit vandaag voor de juiste dingen gedaan wordt.
Goh, ik vind het niet slecht dat een brede basis een eigen woning kan aanschaffen. Uiteindelijk zijn die mensen indirect aan het sparen. Wat is het alternatief? Huren. Dus dat geld "sparen" ze voor iemand anders (En ik spreek hier tegen mijn eigen winkel). Velen zijn ook totaal niet bezig met beleggen, waardoor een eventueel overschot waarschijnlijk ook niet belegd zal worden.
Mja hangt er allemaal vanaf hoe je gezinssituatie is op het moment dat je start. Er zijn ook heel wat jonge gezinnen met een of meerdere kinderen. Ik zou het persoonlijk niet zien zitten om dan in een studio te starten. En elke keer je iets groter koopt is de staat ook weer aan het popelen om langs de kassa te passeren.EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 20:24 Ik ben begonnen (als alleenstaande) met een te renoveren studio van 36 m² ...
Nu je kan er toch moeilijk langs kijken dat het voor mensen die vroeger een woning konden aankopen, het nu niet meer zullen kunnen. De prijzen stijgen harder, dan lonen zullen doen. Verbouwen wordt duurder. Aankoopkosten worden verder duurder (zowel door de maatregelen, als door de gestegen prijzen).
En als je dan toch mijn mening over de maatregelen wilt weten. Ik zou ook liever hebben dat alle koterijen verdwijnen en dat lonen minder belast zouden worden. Maar dat gaat niet gebeuren. We blijven België, met zijn voor- en nadelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er stond anders wel "-" of "+" bij elk opgelijst itemzubke schreef: ↑23 augustus 2021, 17:48 Ik heb gewoon een droge oplijsting gegeven van gebeurtenissen die ervoor gezorgd hebben dat de totale kostprijs om een woning te verwerven netto behoorlijk zijn toegenomen. Ik heb nergens beweerd een of andere maatregel al dan niet goed te vinden. Dat is mijn inziens ook niet zo belangrijk wat ik ervan vind.

Een woning, ok. Maar dat moet toch geen huis zijn. (edit: liefst wél een thuis)zubke schreef: ↑23 augustus 2021, 17:48 Goh, ik vind het niet slecht dat een brede basis een eigen woning kan aanschaffen. Uiteindelijk zijn die mensen indirect aan het sparen. Wat is het alternatief? Huren. Dus dat geld "sparen" ze voor iemand anders (En ik spreek hier tegen mijn eigen winkel). Velen zijn ook totaal niet bezig met beleggen, waardoor een eventueel overschot waarschijnlijk ook niet belegd zal worden.
En iemand die alleen is moet toch geen appartement van 120 m2 met 2 slaapkamers hebben ?
(dat mag allemaal, maar dat is niet nodig, het gaat dus om keuzes)
Daarnaast zou je je ook andere woonvormen kunnen inbeelden, waarbij mensen zonder een "partner" relatie te hebben, samen een stuk vastgoed kopen om te wonen, met een stuk privaat deel en een stuk gemeenschappelijk deel bv.
EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 20:24 Ik ben begonnen (als alleenstaande) met een te renoveren studio van 36 m² ...
Uiteraard hangt veel af van je gezinsituatie.zubke schreef: ↑23 augustus 2021, 17:48 Mja hangt er allemaal vanaf hoe je gezinssituatie is op het moment dat je start. Er zijn ook heel wat jonge gezinnen met een of meerdere kinderen. Ik zou het persoonlijk niet zien zitten om dan in een studio te starten. En elke keer je iets groter koopt is de staat ook weer aan het popelen om langs de kassa te passeren.
Maar niemand zegt dat je moet wachten om iets op te bouwen totdat je een partner en/of kinderen hebt. Keuzes.
Een verkoop en aankoop kost inderdaad veel, vrnl. voor starters en vrnl. door registratierechten.
Er is wel meeneembaarheid van registratierechten, maar voor je eerste aankoop moet je die wel ophoesten.
Vandaar dat bv. een vrijstelling van registratierechten voor de hoofdverblijfplaats, volgens mij een goede verandering zou zijn.
Tja, dat is misschien wel zo, maar dat geldt dan ook voor huren.zubke schreef: ↑23 augustus 2021, 17:48 Nu je kan er toch moeilijk langs kijken dat het voor mensen die vroeger een woning konden aankopen, het nu niet meer zullen kunnen. De prijzen stijgen harder, dan lonen zullen doen. Verbouwen wordt duurder. Aankoopkosten worden verder duurder (zowel door de maatregelen, als door de gestegen prijzen).
Ik ga er vanuit dat dingen wél kunnen veranderen.
Dat het niet vanzelf gaat, ja, dat klopt. Het is de bevolking die de druk moet creëeren om bepaalde veranderingen doorgevoerd te krijgen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 augustus 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals je zegt, ieder zijn eigen keuze. Ik zou dan weer een klein huis met 1 slaapkamer (als dat bestaat) met een grotere tuin verkiezen tegenover een groot huis met kleine tuin of een appartement. In een appartement zou ik ongelukkig/opgesloten voelen.EarthNvstr1 schreef: ↑24 augustus 2021, 14:00 Een woning, ok. Maar dat moet toch geen huis zijn.
En iemand die alleen is moet toch geen appartement van 120 m2 met 2 slaapkamers hebben ?
(dat mag allemaal, maar dat is niet nodig, het gaat dus om keuzes)
Daarnaast zou je je ook andere woonvormen kunnen inbeelden, waarbij mensen zonder een "partner" relatie te hebben, samen een stuk vastgoed kopen om te wonen, met een stuk privaat deel en een stuk gemeenschappelijk deel bv.
Interessante woonvorm die je daar beschrijft.Met meer en meer singles kan dit relevant zijn. Alleen zie ik het probleem opduiken als 1 van de eigenaars dan toch een partner krijgt. Dat moet er iemand uit het huis, uitkopen met de gelinkte kosten erbij

Dan lijkt het mij beter om via co-housing iets te huren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: