Fondsenkeuze ?
TIP
Re: Fondsenkeuze ?
Van winst nemen is hier nog lang geen sprake, ik hoop deze week eens af te sluiten met zwarte weekcijfers voor alle fondsen.
Maw, deze week was eindelijk nog eens positief.
Idd, zelf heb ik ook nog niet veel plezier beleefd aan m'n fondsen.Jhn schreef:Van winst nemen is hier nog lang geen sprake, ik hoop deze week eens af te sluiten met zwarte weekcijfers voor alle fondsen.
Meesten staan redelijk in het rood & zit in sommigen toch al een paar jaar in.
Kunst lijkt verkopen op piekmomenten, wachten tot scherpe daling (die er toch telkens weer inzitten) & dan weer instappen, alleen zo kan je er echt aan verdienen.
Inderdaad wimpie, zo denk ik er ook over.
Gebruik de volatiele markt in uw voordeel.
Nu zitten er heel wat met verliezen en stappen uit, andere stoppen met investeren en kopen niet bij.
Maar eigenlijk is het een ideaal moment om op zoek te gaan naar fondsen die te laag staan en uw slag te slaan.
6 maand geleden was alles roze geur en manneschijn.
Las een verhaal van iemand die toen voor veel geld instapte en ineens op een maand al dikke winst had.
Het geluk kon niet op, andere werden jaloers en stapten toen ook in.
Ineens klets!
Dikke miserie, hij heeft dan alles maar met vele % verlies verkocht.
Weg was de euforie.
Ook de naapers, waren er aan voor de moeite.
Hij gaat nu "gespreidt" instappen, het nieuwe modewoord, zodoende schommelingen op te vangen.
Eerlijk gezegd, word ik moe van fondsen
Ikzelf beleg niet zoveel in fondsen, maar toch zit ik met een rood diep gat, relatief gezien toch.
Gebruik de volatiele markt in uw voordeel.
Nu zitten er heel wat met verliezen en stappen uit, andere stoppen met investeren en kopen niet bij.
Maar eigenlijk is het een ideaal moment om op zoek te gaan naar fondsen die te laag staan en uw slag te slaan.
6 maand geleden was alles roze geur en manneschijn.
Las een verhaal van iemand die toen voor veel geld instapte en ineens op een maand al dikke winst had.
Het geluk kon niet op, andere werden jaloers en stapten toen ook in.
Ineens klets!
Dikke miserie, hij heeft dan alles maar met vele % verlies verkocht.
Weg was de euforie.
Ook de naapers, waren er aan voor de moeite.
Hij gaat nu "gespreidt" instappen, het nieuwe modewoord, zodoende schommelingen op te vangen.
Eerlijk gezegd, word ik moe van fondsen
Ikzelf beleg niet zoveel in fondsen, maar toch zit ik met een rood diep gat, relatief gezien toch.
Fondsen worden hier gezien als een belegging op korte termijn waar je na enkele maanden al grote winsten mee moet boeken. Zoniet worden ze weer verkocht. Verkeerd, fondsen zijn een belegging op lange termijn die je jaren bij moet houden.
Misschien is dat net nu anders, omdat de hele beurs en economie en wereldsituatie veranderd is.
Fondsen drijven mee op de gemoedstoestand van de dag.
Niet meer naar de eigenlijke waarde.
Fondsen drijven mee op de gemoedstoestand van de dag.
Niet meer naar de eigenlijke waarde.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Zijn er hier mensen die al enige tijd gespreid instappen in fondsen? Zoja, in welke fondsen en hoe wordt er gespreid (vast bedrag, vaste periodiciteit, ...)? Hoe zit het momenteel bij jullie met het rendement?
Ik ben vorig jaar bij wijze van experiment gepreid in een fonds ingestapt: iedere week een beetje bijgekocht. Maar dat was in een periode van stijgende koersen. Dus had ik in het begin in één keer alles aangekocht dan was ik goedkoper af geweest.
Je hebt altijd de mogelijkheid om in te kopen volgens de dividend uitkeringen .
Op deze manier bouw je gestaagd op .
Je eerste bedrag draagt het risico terwijl de volgende stortingen bijna geen risico meer hebben door de indekking van het dividend .
Zo kun je zelf bepalen hoeveel indekking je wenst 10% ,20%,30% enz
Werkt prefect en komt vooral nu tot zijn recht bij dalende koersen .
Zo heb ik enkele fondsen die -12% noteren terwijl ik maar 0,25% verlies heb .
Is volgens mij nog een beter systeem dan periodiek te beleggen .
Werkt natuurlijk maar met fondsen die regelmatig dividend uitkeren .
Op deze manier bouw je gestaagd op .
Je eerste bedrag draagt het risico terwijl de volgende stortingen bijna geen risico meer hebben door de indekking van het dividend .
Zo kun je zelf bepalen hoeveel indekking je wenst 10% ,20%,30% enz
Werkt prefect en komt vooral nu tot zijn recht bij dalende koersen .
Zo heb ik enkele fondsen die -12% noteren terwijl ik maar 0,25% verlies heb .
Is volgens mij nog een beter systeem dan periodiek te beleggen .
Werkt natuurlijk maar met fondsen die regelmatig dividend uitkeren .
Bedoel je dan dat je het dividend telkens gebruikt om nieuwe stukken aan te kopen, of koop je gewoon telkens bj na het dividend, wat vaak een daling tot gevolg heeft.
Stel je koopt bij uw eerste inleg voor 10000€ dit is het gedeelte die het risico draagt .
Van dit bedrag ontvang je maandelijks 35€ .
Als je dit bedrag opzij zet en voor 350€ bijkoopt op maandbasis is deze 350€ beschermt tot een daling van 10%
Wil je er 20% van maken dan wordt je nieuwe inleg 175€ op maandbasis .
In het begin gaat het niet echt vooruit maar na enige tijd zul je verplicht worden om je indekking te verhogen naar 30 , 40, 50 %
Dan beleg je in feite aan een hoog dividend rendement zonder verder risico
De cash positie verhoogd automatische nogmaals jou indekking .
Laat me wel duidelijk zijn dat de eerste inleg nog steeds onderhevig is aan risico .
Voor hoeveel procent je jezelf wil beschermen kies je zelf uit .
Als je het dividend herbelegd is de bescherming automatische minder omdat deze dan ook mee daalt wanneer de koers daalt .
Dit systeem komt vooral goed tot zijn recht bij een dalende markt zoals vandaag .
Van dit bedrag ontvang je maandelijks 35€ .
Als je dit bedrag opzij zet en voor 350€ bijkoopt op maandbasis is deze 350€ beschermt tot een daling van 10%
Wil je er 20% van maken dan wordt je nieuwe inleg 175€ op maandbasis .
In het begin gaat het niet echt vooruit maar na enige tijd zul je verplicht worden om je indekking te verhogen naar 30 , 40, 50 %
Dan beleg je in feite aan een hoog dividend rendement zonder verder risico
De cash positie verhoogd automatische nogmaals jou indekking .
Laat me wel duidelijk zijn dat de eerste inleg nog steeds onderhevig is aan risico .
Voor hoeveel procent je jezelf wil beschermen kies je zelf uit .
Als je het dividend herbelegd is de bescherming automatische minder omdat deze dan ook mee daalt wanneer de koers daalt .
Dit systeem komt vooral goed tot zijn recht bij een dalende markt zoals vandaag .
Awel ja, doen man! Denk er nog is over, maar niet te lang.Wimpie85 schreef:Idd, zelf heb ik ook nog niet veel plezier beleefd aan m'n fondsen.Jhn schreef:Van winst nemen is hier nog lang geen sprake, ik hoop deze week eens af te sluiten met zwarte weekcijfers voor alle fondsen.
Meesten staan redelijk in het rood & zit in sommigen toch al een paar jaar in.
Kunst lijkt verkopen op piekmomenten, wachten tot scherpe daling (die er toch telkens weer inzitten) & dan weer instappen, alleen zo kan je er echt aan verdienen.
(Met fictieve voorbeelden:) - >
Verkoop dat Europa fonds waar je nu 20% winst op hebt. Wacht niet op die 25%. Don't be greedy. Take profit!
Beleg dit, of een deel in die Franklin Indian A waar je nu 20% verlies op hebt.
Veel meer kans, volgens mij
Of je kan blijven zitten tot binnen 10 jaar om dan te kunnen zeggen dat de DOW nogeens een historisch record maakt, dat dan 100 punten hoger ligt dan nu. Op een oceaan zijn golven! Surf erop.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Dan was het goedkoper geweest maar momenteel toch nog winst dan?Yaris schreef:Ik ben vorig jaar bij wijze van experiment gepreid in een fonds ingestapt: iedere week een beetje bijgekocht. Maar dat was in een periode van stijgende koersen. Dus had ik in het begin in één keer alles aangekocht dan was ik goedkoper af geweest.
Zou je misschien volgende gegevens willen delen?
- was het met constante bedragen?
- je procentueel huidig rendement
- periodiciteit van instap (maandelijks, trimestrieel, jaarlijks, ...)
- lengte van instapperiode
- geactualiseerd jaarlijks rendement indien je in één keer zou zijn ingestapt (de huidige eindstand min de beginstand en dan actualiseren door dat percentage te vermeerderen met 1 en dan tot de macht doen met het aantal maanden dat je het hebt aangehouden in de teller en 12 in de noemer, bijvoorbeeld: begin min eindstand geeft 20% oftewel 20/100 of 0,20. Dit vermeerderen met 1 geeft 1,2. Dit verhef je dan tot de macht 20/12e als je bijvoorbeeld gedurende 20 maanden bent ingestapt om zo op 35,5% rendement uit te komen.)
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Ik stap al enige tijd in vijf verschillende fondsen. Geen wekelijkse instap maar maandelijks.
Rendementen kan ik later geven maar sta op het geheel goed in het groen ( dip waar hier over gesproken wordt is te vergelijken met de koersen van vorig jaar) mijn instap is minstens 4 jaar....
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
Rendementen kan ik later geven maar sta op het geheel goed in het groen ( dip waar hier over gesproken wordt is te vergelijken met de koersen van vorig jaar) mijn instap is minstens 4 jaar....
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!