Fundamentele analyse
TIP
Re: Fundamentele analyse
Is niet zo moeilijk als je wat achtergrond hebt hierin. Meeste van die getallen in die tabel zijn ook niet zo interessant om naar te kijken. Belangrijkste zijn die evaluatiecriteria: hoeveel euro moet je betalen om een stuk van het bedrijf te kopen dat 1 euro winst oplevert (koers-winstverhouding of koers-cashflow) bedrijven met een lage kw (<12 bv) zijn lager gewaardeerd. Als je dan een bedrijf tussen kan vinden dat relatief laag gewaardeerd staat en dat het de afgelopen jaren vrij goed heeft gedaan (minstens stabiel in omzet en winst) heb je mogelijk een aandeel dat ondergewaardeerd is.Yaris schreef:Is fundamentele analyse niet iets voor professionele beleggers en fondsbeheerders? Welke particuliere belegger gaat er al die tabellen zitten uitpluizen en analyseren? Welke voorspellende waarde voor de toekomst hebben die cijfers? Niemand weet hoe alles gaat evolueren.
Eenvoudig uitgelegd in 45min: https://www.youtube.com/watch?v=WEDIj9JBTC8
Leer vooral die geconsolideerde verslagen lezen en interpreteren. Daar hoef je geen boekhoudexpert voor te zijn.
Ik zie onderwaardering vaak ontstaan doordat er grote verschillen zijn tussen de gerapporteerde winst en de vrije kasstroom, bv. door agressieve afschrijvingen of andere non-cash kosten. Dit kan je perfect spotten aan de hand van die geconsolideerde verslagen. Hou het vooral simpel. Gebruik de officiële jaarverslagen, geen info van derden, en bereken alles zelf.
Leer vooral die geconsolideerde verslagen lezen en interpreteren. Daar hoef je geen boekhoudexpert voor te zijn.
Ik zie onderwaardering vaak ontstaan doordat er grote verschillen zijn tussen de gerapporteerde winst en de vrije kasstroom, bv. door agressieve afschrijvingen of andere non-cash kosten. Dit kan je perfect spotten aan de hand van die geconsolideerde verslagen. Hou het vooral simpel. Gebruik de officiële jaarverslagen, geen info van derden, en bereken alles zelf.
En stel nu dat je die ondergewaardeerde aandelen uit die documenten van Test-Aankoop (die ik reeds gepost heb) wil vinden, welke criteria neem je dan onder de loep?
jens_dev schreef:Gebruik de officiële jaarverslagen, geen info van derden, en bereken alles zelf.