Garantiefonds
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Garantiefonds
Paar weken terug stuurde vdk bank een specifieke brief over de depositiegarantie van 100000.
Niet eerder gehad.
Blijkbaar zagen ze nu reden daartoe.
vdk bank heeft dit jaar haar profiel van voornamelijk spaarbank gewijzigd naar meer leningen / meer risico.
Niet eerder gehad.
Blijkbaar zagen ze nu reden daartoe.
vdk bank heeft dit jaar haar profiel van voornamelijk spaarbank gewijzigd naar meer leningen / meer risico.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121129_00385580
Zou dit er iets mee te maken hebben?
Groep Arco betaalt haar lening van 25 miljoen euro aan de “eigen” Gentse spaarbank VDK terug. Het bewijst dat bij de vereffening de banken voor de coöperanten komen.
Gaan de andere schuldeisers daar mee akkoord?
Ik ga daar alvast opkrassen. De kosten lopen te hoog op.
Nog 1 jaar zit ik vast door staatsbons waar ik nu €2.5 per kwartaal voor betaal.
Ik heb de brief niet ontvangen.
Zou dit er iets mee te maken hebben?
Groep Arco betaalt haar lening van 25 miljoen euro aan de “eigen” Gentse spaarbank VDK terug. Het bewijst dat bij de vereffening de banken voor de coöperanten komen.
Gaan de andere schuldeisers daar mee akkoord?
Ik ga daar alvast opkrassen. De kosten lopen te hoog op.
Nog 1 jaar zit ik vast door staatsbons waar ik nu €2.5 per kwartaal voor betaal.
Ik heb de brief niet ontvangen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Alle banken zijn in België verplicht om hun klanten éénmaal per jaar te herinneren aan deze depositogarantie.
De meeste banken doen dit in een communicatie zijdelings waardoor niemand het ziet. VDK heeft het waarschijnlijk heel transparant voorgesteld waardoor het al negatief wordt ervaren, maar is geen enkele reden toe. Ze doen gewoon wat ze moeten doen.
Het is vooral belangrijk om te bekijken welke van je "rekeningen" NIET onder de garantie vallen: bekijk je effectenrekeningzn, je rekeningen in buitenlandse valuta,...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zei eerste keer van VDK, 2 jaar geleden niet, 3 jaar geleden niet, ...Jiraisking schreef: ↑14 januari 2019, 09:15Alle banken zijn in België verplicht om hun klanten éénmaal per jaar te herinneren aan deze depositogarantie.
De meeste banken doen dit in een communicatie zijdelings waardoor niemand het ziet. VDK heeft het waarschijnlijk heel transparant voorgesteld waardoor het al negatief wordt ervaren, maar is geen enkele reden toe. Ze doen gewoon wat ze moeten doen.
"communicatie zijdelings" is vaag, hoe te interpreteren?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet niet hoelang deze regel al van toepassing is, alleszins ben ik het nog nooit actief tegengekomen. Wat er op wijst dat de meeste banken het ergens vermelden waar niemand het echt ziet, net om geen argwaan te wekken. Maar nogmaals, niks om je zorgen over gemalen, VDK diet exact wat ze moeten doenOwlus schreef: ↑16 januari 2019, 05:35Ik zei eerste keer van VDK, 2 jaar geleden niet, 3 jaar geleden niet, ...Jiraisking schreef: ↑14 januari 2019, 09:15
Alle banken zijn in België verplicht om hun klanten éénmaal per jaar te herinneren aan deze depositogarantie.
"communicatie zijdelings" is vaag, hoe te interpreteren?

En welk zou de reden kunnen zijn dat ze dat niet naar elke klant sturen? Ik heb daar zichtrekening en effectenrekening.
Ik heb dit gisteren van KBC ontvangen, ook nog nooit eerder gekregen.
Toonde het aan mijn vrouw en vroeg 'Zouden ze in de problemen zitten en iets duidelijk willen maken?'
Ze zei 'Maar nee'. Papier ligt bij het oud papier. Nu weet ik ook waarom ik zegelkosten heb betaald.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vandaag ook van KBC gekregen
stond wel vermeld in een heleboel andere communicaties, dus ik gok dat 95% van de mensen dit niet heeft gezien. Is dus perfect normaal, zal even de norm opzoeken waarin staat dat banken verplicht zijn dit 1 x per jaar te communiceren aan hun clienteel.

Stond bij mij op de achterkant van mijn intrestberekening. Geen idee waarom ze dat per post opsturen, ik kan dat ook aan de automaat afdrukken.Jiraisking schreef: ↑16 januari 2019, 18:41 Vandaag ook van KBC gekregenstond wel vermeld in een heleboel andere communicaties, dus ik gok dat 95% van de mensen dit niet heeft gezien. Is dus perfect normaal, zal even de norm opzoeken waarin staat dat banken verplicht zijn dit 1 x per jaar te communiceren aan hun clienteel.
Trouwens zo'n boodschap kunnen ze toch op de uittreksels zetten. We zullen wel mogen betalen voor de portkosten vrees ik?
Het is een expliciete mededeling, een brief op naam.
Inderdaad stond dat vroeger ook op uittreksels ed achteraan, alleen kon je daar dus gemakkelijk naast kijken, en ook zo stellen dat je van niks wist.
Op deze manier, zo expliciet, kunnen klanten dat al heel wat moeilijker stellen.
Dus als vdk bank sinds VDK spaarbank een nest "toxische" kredieten heeft uitgeleend, en dat uitgeleende spaargeld zo niet rap genoeg kunnen recupereren, kunnen ze zeggen tegen spaarders dat ze gewaarschuwd zijn geweest. Herinner Arco, was ook duurzame sjit milieuvriendelijk sociaal ethisch enz.
"Je indekken" noem je zoiets.
Qua timing, nou, aandelen zaten vorig jaar op decennia recordhoogtes, en zijn begonnen aan de rode versie daarvan. Past dus eigenlijk wel.
In mei 2011 kwam ik toevallig (gedoe rond een BE>Cyprus overschrijving) te weten dat vdk voor internationale overschrijvingen Dexia bank gebruikte. Dat verbaasde me, en ik begon zo eens rond te zoeken waar Dexia nog allemaal tussen zat. Zo ontdekte ik de Arco - Dexia link, en ik heb toen nog iemand gezegd dat dat iets was om je zorgen over te maken. Wilde niet luisteren, en tegen november was het al te laat om nog Arco geld te recupereren, faillissementstoestand netjes in de media de laatste dag van het jaar dat Arco cooperanten nog aan het "spaargeld" konden. Uiteraard geen toeval.
Er wordt veel doodgezwegen in de media, tot het te laat is.
Kijk naar Optima Bank, eigenlijk, en geen mens weet het of weet het nog, is dat dus staatsverzekeraar Ethias geweest. Ethias, waar een heleboel gemeenten hun geld hadden gezet, ging failliet gegaan zijn, maar dat zou dus heel wat Staatscommittees een serieus negatieve indruk hebben gegeven, mocht niet, dus Optima (dat eerst zelfs geen sparen deed) mocht opdraven om het anders failliete Ethias over te nemen, om dan die spaaractiviteit doelmatig te laten doodbloeden, spaarders wegjagen, om dan eindelijk het faillissement te verklaren dat ze niet wilden verklaren onder "Ethias".
Inderdaad stond dat vroeger ook op uittreksels ed achteraan, alleen kon je daar dus gemakkelijk naast kijken, en ook zo stellen dat je van niks wist.
Op deze manier, zo expliciet, kunnen klanten dat al heel wat moeilijker stellen.
Dus als vdk bank sinds VDK spaarbank een nest "toxische" kredieten heeft uitgeleend, en dat uitgeleende spaargeld zo niet rap genoeg kunnen recupereren, kunnen ze zeggen tegen spaarders dat ze gewaarschuwd zijn geweest. Herinner Arco, was ook duurzame sjit milieuvriendelijk sociaal ethisch enz.

"Je indekken" noem je zoiets.
Qua timing, nou, aandelen zaten vorig jaar op decennia recordhoogtes, en zijn begonnen aan de rode versie daarvan. Past dus eigenlijk wel.
In mei 2011 kwam ik toevallig (gedoe rond een BE>Cyprus overschrijving) te weten dat vdk voor internationale overschrijvingen Dexia bank gebruikte. Dat verbaasde me, en ik begon zo eens rond te zoeken waar Dexia nog allemaal tussen zat. Zo ontdekte ik de Arco - Dexia link, en ik heb toen nog iemand gezegd dat dat iets was om je zorgen over te maken. Wilde niet luisteren, en tegen november was het al te laat om nog Arco geld te recupereren, faillissementstoestand netjes in de media de laatste dag van het jaar dat Arco cooperanten nog aan het "spaargeld" konden. Uiteraard geen toeval.
Er wordt veel doodgezwegen in de media, tot het te laat is.
Kijk naar Optima Bank, eigenlijk, en geen mens weet het of weet het nog, is dat dus staatsverzekeraar Ethias geweest. Ethias, waar een heleboel gemeenten hun geld hadden gezet, ging failliet gegaan zijn, maar dat zou dus heel wat Staatscommittees een serieus negatieve indruk hebben gegeven, mocht niet, dus Optima (dat eerst zelfs geen sparen deed) mocht opdraven om het anders failliete Ethias over te nemen, om dan die spaaractiviteit doelmatig te laten doodbloeden, spaarders wegjagen, om dan eindelijk het faillissement te verklaren dat ze niet wilden verklaren onder "Ethias".
Laatst gewijzigd door Owlus op 16 januari 2019, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik krijg alles in DoccleKevva schreef: ↑16 januari 2019, 19:07Stond bij mij op de achterkant van mijn intrestberekening. Geen idee waarom ze dat per post opsturen, ik kan dat ook aan de automaat afdrukken.Jiraisking schreef: ↑16 januari 2019, 18:41 Vandaag ook van KBC gekregenstond wel vermeld in een heleboel andere communicaties, dus ik gok dat 95% van de mensen dit niet heeft gezien. Is dus perfect normaal, zal even de norm opzoeken waarin staat dat banken verplicht zijn dit 1 x per jaar te communiceren aan hun clienteel.
Trouwens zo'n boodschap kunnen ze toch op de uittreksels zetten. We zullen wel mogen betalen voor de portkosten vrees ik?