Geconventioneerde tandarts geeft te laag bedrag door aan mutualiteit: fraude?
Re: Geconventioneerde tandarts geeft te laag bedrag door aan mutualiteit: fraude?
Je kan op voorhand nakijken of een arts al dan niet geconventioneerd is.mver schreef: ↑5 november 2022, 09:39Natuurlijk doe je er verlies aan. Als je meer dan conventietarief moet betalen, hoest jij de meerkost op. Als je naar een C arts gaat, wil en moet je C tarieven betalen. Ik zou weggaan bij een arts die systematisch de boel oplicht. JA zetten en toch meer dan C tarieven aanrekenenludo schreef: ↑4 november 2022, 11:40
Zijn helemaal uw zaken niet wat de arts verdiend en of hij al dan niet fraudeerd..
Jij doet er totaal géén verlies aan.
Zolang je maar terug betaald krijgt volgens het nomenclatuurnummer op het briefje.
Jji moet het werk van een belasting inspectie niet doen..
Zal ik anders eens in uw inkomsten en uitgaven gaan snollen.... En nog niet het fatsoen hebben om zich NC te noemen.
Als je dan op consultatie bij een Niet gecoventioneerde arts gaat, moet je achteraf niet van uwen tak maken omdat hij het ontvangen bedrag niet invult om het nomenclatuurbriefje.. Niemand heeft daar dan zaken mee.. Zolang hij maar het juiste nomenclatuurnummer erop vermeld..
Re: Geconventioneerde tandarts geeft te laag bedrag door aan mutualiteit: fraude?
Anderzijds is het wel zo dat we voor de gemiddelde handelszaak verplichten (wettelijk bindende) prijsaanduidingen te voorzien, behoudens uitzonderingen, en een rekening/betalingsbewijs mee te geven. Van zodra je bij een arts komt, daarentegen, is het blijkbaar aanvaardbaar dat men voor dezelfde behandeling "à la tête du client" een prijs vraagt en geen betalingsbewijs wenst aan te bieden.ludo schreef: ↑5 november 2022, 15:53Je kan op voorhand nakijken of een arts al dan niet geconventioneerd is.mver schreef: ↑5 november 2022, 09:39
Natuurlijk doe je er verlies aan. Als je meer dan conventietarief moet betalen, hoest jij de meerkost op. Als je naar een C arts gaat, wil en moet je C tarieven betalen. Ik zou weggaan bij een arts die systematisch de boel oplicht. JA zetten en toch meer dan C tarieven aanrekenen. En nog niet het fatsoen hebben om zich NC te noemen.
Als je dan op consultatie bij een Niet gecoventioneerde arts gaat, moet je achteraf niet van uwen tak maken omdat hij het ontvangen bedrag niet invult om het nomenclatuurbriefje.. Niemand heeft daar dan zaken mee.. Zolang hij maar het juiste nomenclatuurnummer erop vermeld..
Ik wijs overigens ook op de regeling rond het verplicht aanbieden van digitale betalingen, die vooralsnog niet steeds gerespecteerd wordt door artsen. https://www.mloz.be/nl/nieuws/vanaf-1-j ... -aanbieden
Ja, dat kan je op voorhand opzoeken. Maar ik had te snel gelezen en merk nu dat TS nog altijd niet vermeld heeft of het nu om een C, NC of gedeeltelijk C arts gaat. Al de rest zijn alleen vermoedens van behulpzame forumleden. Moeilijk om iets te zeggen als we niet eens weten waar het nu eigenlijk over gaat.ludo schreef: ↑5 november 2022, 15:53Je kan op voorhand nakijken of een arts al dan niet geconventioneerd is.mver schreef: ↑5 november 2022, 09:39
Natuurlijk doe je er verlies aan. Als je meer dan conventietarief moet betalen, hoest jij de meerkost op. Als je naar een C arts gaat, wil en moet je C tarieven betalen. Ik zou weggaan bij een arts die systematisch de boel oplicht. JA zetten en toch meer dan C tarieven aanrekenen. En nog niet het fatsoen hebben om zich NC te noemen.
De topic-titel suggereert dat de tandarts een te laag bedrag doorgeeft, maar het zal hier eerder het omgekeerde zijn dan wat TS lijkt te denken!
Want de tandarts zal niet anders kunnen dan de officiele RIZIV-bedragen doorgeven aan de mutualiteit.
Dus in dit geval krijgt TS terugbetaald waar hij recht op heeft volgens het RIZIV, maar heeft de tandarts hem doodgewoon teveel aangerekend (wat niet mag, indien hij als geconventioneerd vermeld staat).
Dit zegt TSNefertari schreef: ↑6 november 2022, 11:39De topic-titel suggereert dat de tandarts een te laag bedrag doorgeeft, maar het zal hier eerder het omgekeerde zijn dan wat TS lijkt te denken!
Want de tandarts zal niet anders kunnen dan de officiele RIZIV-bedragen doorgeven aan de mutualiteit.
Dus in dit geval krijgt TS terugbetaald waar hij recht op heeft volgens het RIZIV, maar heeft de tandarts hem doodgewoon teveel aangerekend (wat niet mag, indien hij als geconventioneerd vermeld staat).
"""Nu, ben ik toch niet mis als ik denk dat dit bedrag bij een geconventioneerde zorgverlener EXACT hetzelfde moet zijn als het bedrag dat je daadwerkelijk betaald hebt, toch?"""
sorry voor mijn laattijdige antwoord. Ik had dus opgezocht op de databank van de CM en daar stond dat de tandarts volledig geconventioneerd is (C). Bleek dat deze databank fout was, en dat de man zich "recent" (al meer dan 1 jaar terug) had gedeconventioneerd, vandaar de verwarring.mver schreef: ↑5 november 2022, 17:25Ja, dat kan je op voorhand opzoeken. Maar ik had te snel gelezen en merk nu dat TS nog altijd niet vermeld heeft of het nu om een C, NC of gedeeltelijk C arts gaat. Al de rest zijn alleen vermoedens van behulpzame forumleden. Moeilijk om iets te zeggen als we niet eens weten waar het nu eigenlijk over gaat.ludo schreef: ↑5 november 2022, 15:53
Je kan op voorhand nakijken of een arts al dan niet geconventioneerd is.
Toch bedank ik iedereen om mee te denken!
De huid van de beer niet verkopen voor hij geschoten is
@TOATOA86 Verouderde databanken, vervelend natuurlijk. Begrijpelijk dat jij je vragen stelde.
Blijft over wat ze extra aanrekenen waar niets van wordt terugbetaald.
Volgens conventie bedrag 20 € extra mogen ophoesten.
Voor wat voor een sms voor afspraak te herinneren.
Of voor de bediende te betalen.
Alles heeft wel elektronisch plaats gevonden, zelf geen briefje naar ziekenfonds enz.
Wel betalen en na terugbetaling weet men wat extra betaald.
Blijkbaar volgens sommigen hier het nieuwe moraal.
Echtgenote mocht bij een andere 30 € extra betalen voor wat ?
Alles heeft wel elektronisch plaats gevonden, zelf geen briefje naar ziekenfonds enz.
Estate Guru believer.
Wees blij dat we één van de beste sociale gezondheids en andere sociale voorzieningen hebben in dit Belgenlandje..platin schreef: ↑9 november 2022, 10:44 Blijft over wat ze extra aanrekenen waar niets van wordt terugbetaald.
In een ander land zou je aardig wat meer zelf mogen betalen...
-
- VIP member
- Contacteer:
We hebben het goed, dus geen vragen stellen of een doorzichtige structuur vragen.
Het is 2022 mensen (Ludo)!
Het is 2022 mensen (Ludo)!
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Volgens onze Ludo gaat men naar de bakker.
Broodprijs zichtbaar 3 €.
De bakker vraagt 4 €.
Want het is goed vertoeven in Belgenland.
Estate Guru believer.
Mijn vorige tandarts die rekende regelmatig RIZIV-codes aan die hij niet had uitgevoerd omdat ik dan meer zou "terugtrekken", dat hij daardoor zelf een stuk meer verdiende vertelde hij er wel niet bij. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hij de enige is want wie kijkt dat ooit na wat die codes juist betekenen?
te laag bedrag op het papiertje invullen, is een platte belastingsonduiking, waardoor de loonslaven in belgie MEER belastingen moeten betalenludo schreef: ↑5 november 2022, 15:53Je kan op voorhand nakijken of een arts al dan niet geconventioneerd is.mver schreef: ↑5 november 2022, 09:39