geld na overlijden
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: geld na overlijden
daar was vroeger de " kasbon " het ideale middel voor,kon je elk jaar couponnetjes innen.... Met de dematerialisatie kan dit nu niet meer,gezien ze op rekening moeten geplaatst worden...
bordeel .... 

-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Mr. Di Rupo zal wel "borderel" bedoelen, we kunnen hem daarvoor hier moeilijk aanspreken gezien hij anderstalig is.
Zouden er nog landen zijn waar men papieren kasbons, obligaties, en aandelen kan kopen ?ludo schreef:daar was vroeger de " kasbon " het ideale middel voor,kon je elk jaar couponnetjes innen.... Met de dematerialisatie kan dit nu niet meer,gezien ze op rekening moeten geplaatst worden...
Ik hoorde onlangs van één van de buren dat, ingeval één van de partners overlijdt, en ze getrouwd waren in gemeenschap van goederen de overblijvende ouder verplicht is om de kinderen het 'part' van hun overleden vader of moeder uit te betalen en dat de overlevende ouder eigenlijk maar recht heeft op 1/3 van de totale eigendom ingeval er 2 kinderen zijn. Mijn vader en mijn schoonvader zijn jaren geleden overleden en die waren met hun partners gehuwd 'in gemeenschap van goederen' en noch bij het overlijden van mijn vader noch bij het overlijden van mijn schoonvader werd aan de kinderen iets uitbetaald. Zowel mijn ouders als schoonouders hadden roerend én onroerend goed.
Laat die buur maar vertellen. Hij heeft misschien een klok horen luiden, maar hij/zij weet absoluut de klepel niet hangen.
Door alle verschillende situaties ( huwelijkscontracten, testamenten, gezinssituaties... ) is er zo maar geen éénduidig antwoord te geven.
Door alle verschillende situaties ( huwelijkscontracten, testamenten, gezinssituaties... ) is er zo maar geen éénduidig antwoord te geven.
Ik wil hierop wel reageren en tegelijk vragen stellen:
1. Schenken kan, zowel voor onroerend als roerend goed,MAAR ..een schenking MOET gebeuren met een notariële akte.,ZEKER als het onroerend goed betreft.
Roerende goederen, maw geld, juwelen,auto, ... Dit kan perfect gebeuren tussen ouders en kinderen tijdens het leven.
Onroerende goederen zoals het huis. LET OP
Er wordt een akte gemaakt van schenking voor de kinderen. Waarde van de woning? Wordt bepaald door de notaris ,maw is niet gelijk aan de reêle verkoopprijs. De schenking wordt geregistreerd. Kost u een hoop geld.
De schenker komt te overlijden binnen de 3 jaar,GROTE problemen.
De schenker overlijdt NIET binnen de 3 jaar,. De schenking is OK. De schenkingsrechten zijn betaald, het notarisdossier is betaald maar tracht nu niet het huis te verkopen aan een meerprijs zoals geschat in het notarisdossier. Ge betaalt een boete om ZIEK van te worden.
1. Schenken kan, zowel voor onroerend als roerend goed,MAAR ..een schenking MOET gebeuren met een notariële akte.,ZEKER als het onroerend goed betreft.
Roerende goederen, maw geld, juwelen,auto, ... Dit kan perfect gebeuren tussen ouders en kinderen tijdens het leven.
Onroerende goederen zoals het huis. LET OP
Er wordt een akte gemaakt van schenking voor de kinderen. Waarde van de woning? Wordt bepaald door de notaris ,maw is niet gelijk aan de reêle verkoopprijs. De schenking wordt geregistreerd. Kost u een hoop geld.
De schenker komt te overlijden binnen de 3 jaar,GROTE problemen.
De schenker overlijdt NIET binnen de 3 jaar,. De schenking is OK. De schenkingsrechten zijn betaald, het notarisdossier is betaald maar tracht nu niet het huis te verkopen aan een meerprijs zoals geschat in het notarisdossier. Ge betaalt een boete om ZIEK van te worden.
Die 'grote' problemen zijn er enkel indienop de handgift van de ROERENDE schenking geen schenkingsrechten werden betaald binnen de 3 jaarvoor het overlijden, indien de schenking op minder dan 3 jaar voor het overlijden is gebeurd
Laatst gewijzigd door paul op 2 maart 2013, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan natuurlijk enkele clausules in de schenkingen plaatsen.Al Fonds schreef:Ik heb er al vele gevraagd of ze dat wel zouden doen. Ze werden bijna kwaad omdat ik de goede verstandhouding met hun kinderen dierf in twijfel trekken...
Verschillenden kwamen later huilen dat ze dat toch niet gedacht hadden ( en dan heeft meestal die "aangetrouwde" het gedaan ).
Eerst en vooral het 'naakte eigendom' - 'vruchtgebruik' principe maar je kan ook verder gaan.
Als je wil, kan je het grootste deel van je geld al schenken op een geblokkeerde rekening met een clausule dat de opbrengsten naar jou komen. Ik heb een tijdje geleden een goed gesprek met een notaris gehad die zei dat je geschonken geld kan terugvorderen als er niet aan enkele door jou opgelegde voorwaarden is voldaan.
Om het een beetje in het belachelijke te trekken, kan je bij wijze van spreken zeggen dat ze een schenking krijgen op voorwaarde dat ze elke week je gazon komen maaien. Als ze hun plicht niet nakomen, zal het geld terugvloeien. Hoe het dan zit met successierechten e.d. weet ik wel niet, ik neem aan dat je dat geld sowieso kwijt bent.
Je moet wel oppassen dat het een schenking blijft. Schenken met voorwaarden geen probleem: dat "gazon" zou kunnen.
Maar geblokkeerde rekeningen, volmachten op en zo vanalles toch mee opletten dat ze de schenking niet herkwalificeren.
Maar geblokkeerde rekeningen, volmachten op en zo vanalles toch mee opletten dat ze de schenking niet herkwalificeren.