Geldmarktfondsen/etf's ?
TIP
Re: Geldmarktfondsen/etf's ?
De kosten bij spaarrekeningen zijn dan misschien heel zichtbaar en laag, vergeet niet dat in veel gevallen het grootste deel van het rendement in de getrouwheidspremie zit en niet in de basisrente.
Hierdoor is een korte termijn rit op een spaarrekening ook niet interessant.
De minimum looptijd voor een spaarrekening wordt hierdoor 12 maand als je fair wil vergelijken. Bij geldmarktfondsen zal het korter zijn.
Termijnrekeningen zit je dan weer met de RV.
Hierdoor is een korte termijn rit op een spaarrekening ook niet interessant.
De minimum looptijd voor een spaarrekening wordt hierdoor 12 maand als je fair wil vergelijken. Bij geldmarktfondsen zal het korter zijn.
Termijnrekeningen zit je dan weer met de RV.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Klopt, maar ik ging er even van uit dat het geld reeds op een spaarrekening zou staan.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
Interessante discussie.
Misschien al een deel parkeren in Amundi Smart Overnight.
Zien jullie nog andere alternatieven om geld te parkeren?
P.S : Reyndertaks : Gewezen vicepremier en Europees Commissaris Didier Reynders is in verdenking gesteld van witwassen van zo’n 1 miljoen euro.
Misschien al een deel parkeren in Amundi Smart Overnight.
Zien jullie nog andere alternatieven om geld te parkeren?
P.S : Reyndertaks : Gewezen vicepremier en Europees Commissaris Didier Reynders is in verdenking gesteld van witwassen van zo’n 1 miljoen euro.
Een 150K die ik voor eerder korte tijd(gebruik bij beurscorrecties) wil parkeren alhoewel dit ook langer mag zijn. Ik bezit een brede obligatie portefeuille waar jaarlijks ook cash vrijkomt(aflopende obligaties) en daarnaast een etf en aandelenportefeuille. Cash staat nu op verschillende spaarrekeningen maar die geven ook steeds minder en minder rendement.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Absoluut wel!
Stel dat Karine 20K wilde opzij zetten, dan zou ik haar tot een paar dagen terug de spaarrekening 'MeDirect Essential Sparen' aangeraden hebben die toen 2% bruto opbracht. Maar voor 150K is dit geen optie omdat je maximaal 25K op die rekening kan overschrijven.
Snap je het MeneerParmentier?
Stel dat Karine minder dan 50K wilde opzij zetten, zou ik haar aanraden een rekening te openen bij Trade Republic. En dan was de kous af. Met 150K raad ik haar dat ook aan voor de eerste 50K, maar hiermee is ze nog niet voldoende geholpen.
Ben je nu helemaal mee MeneerParmentier?
Ook voor maandelijke stortingen zal mijn advies afhankelijk zijn van de grootte v/h bedrag.
OK, terug naar Karine haar vraag. Karine is geen startende belegger en haar kapitaal is al gespreid over verschillende assets.karine schreef: ↑5 november 2025, 18:28 Een 150K die ik voor eerder korte tijd(gebruik bij beurscorrecties) wil parkeren alhoewel dit ook langer mag zijn. Ik bezit een brede obligatie portefeuille waar jaarlijks ook cash vrijkomt(aflopende obligaties) en daarnaast een etf en aandelenportefeuille. Cash staat nu op verschillende spaarrekeningen maar die geven ook steeds minder en minder rendement.
Ze zoekt nu enkel een middel om, haar cash-positie die ze aanhoudt om in te spelen op beurscorrecties (alleen is dit moment niet te voorspellen in tijd), een beter rendement te geven dan hetgeen spaarrekeningen haar nu opbrengen.
Teneerste, spaarrekeningen hebben we allemaal. De opbrengst is onbelast tot een zeker bedrag en het is ten allen tijde opvraagbaar zonder kosten (men krijgt enkel geen getrouwheidspremie indien de aanhoudingsperiode < 1 jaar).
Maar de eene spaarrekening is de andere niet. Belgische grootbanken geven gemiddeld 0.6%. Triestig nietwaar? Mijn advies is om een HYSA (High Yield Savings Account) te nemen tot een spaarbedrag die 1020 euro rente oplevert. Boven dit bedrag dient men immers 15% roerende voorheffing te betalen en zijn er bijgevolg betere opties.
Concreet: 60K bij 'Santander Consumer Bank Vision+ plus' aan 1.65% genereert 990€/jaar. Optioneel kan je nog 5K aanhouden bij een Belgische grootbank (waar je toch al klant bent vermoed ik) aan 0.6% oftewel 30€/jaar. Samen 1020€ intrest onbelast per jaar.
De rest v/d cash-positie = 85K.
Hierboven werd het door mij ook al aangehaald. Trade Republic. Voor sommigen een taboe, maar ik zie het als een zichtrekening die geld oplevert. Eenmalig moet je natuurlijk een account openen en melden bij NBB en jaarlijks RV doorstorten maar dit is zeker geen onoverkomelijk werk.
Het rendement is voorspelbaar (volgt ECB-rente), de opbrengst is nu 2% bruto oftewel 1.4% netto, mogelijk tot 50K en je geld is dagelijks opvraagbaar zonder verlies van opgebouwde rente.
Concreet: 50K bij Trade Republic aan 1.4% netto genereert 700€/jaar.
De rest v/d cash-positie = 35K.
Zou ik een onervaren belegger aanraden om te storten op kortlopende termijnrekeningen. Hoe langer de looptijd, hoe hoger het rendement natuurlijk maar dan vergroot ook de kans dat het geld niet vrij is op het moment van een beurscrash waar je op speculeert. Tip: kleinere banken geven vaker betere rendementen op een termijnrekening.
Zou ik jouw aanraden om te investeren in een MMF (geldmarktfonds) zoals CSH2 omdat het rendement potentieel hoger is. Zowel bij aankoop en verkoop betaal je wel 0.12% beurstaks en heb je ook aankoopkosten (en mogelijks meerwaardebelasting), maar met jouw beleggerservaring kun je alle pro's en con's in rekening brengen.
Concreet: 35K in CSH2 aan 1.66% netto genereert 581€/jaar.
Samen 150K die jaarlijks 2301 euro oplevert.
Mogelijks niet veel zal je denken, maar alles op een beleggersrekening brengt praktisch niets op en alles op een spaarrekening brengt ook niet meer op en al zeker niet indien je het op korte termijn wenst op te nemen.
Bovenstaand concreet voorbeeld kan je beschouwen als een leidraad maar zeker niet als een gepersonaliseerd advies kapitaaltoekenning. Daarvoor ben jijzelf het meest geschikt om dit op te stellen. Ook dient dit voorbeeld bij iedere tariefwijziging geüpdatet te worden.
En je aflopende obligaties zou ik gewoon herinvesteren in nieuwe obligaties. Een tip m.b.t. de aankomende meerwaardebelasting: zorg ervoor dat de obligaties niet allemaal in hetzelfde kalenderjaar op vervaldag komen zodat je meerwaarde < 10K/jaar.
Ik hoop dat er toch iets van nuttige info tussen staat die je, of anderen, ook in jouw situatie kunnen implementeren.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Als je nu bovenaan in het menu op Financiën - > Spaarproducten klikt dan krijg je een mooi overzicht van alle courante spaarrekeningen en hun voorwaarden. De vraag van topic starter gaat specifiek over geldmarktfondsen en obligatie-ETFs. Voor dat soort producten kan advies gegeven worden, agnostisch van de hoogte van het bedrag. Hoeveel middelen iemand bezit, dat behoort tot de privacy. En ernaar polsen is gewoon onbeleefd. Zelfs al opereer je onder een schuilnaam.
Termijnrekening van 1 jaar bij ING, netto rendement 1.47%.
Ben nog altijd aan het denken om daar een groot deel te parkeren.
Ben nog altijd aan het denken om daar een groot deel te parkeren.
Tja, inderdaad zoals ik al schreef staat er veel geparkeerd op spaarrekeningen.
MeDirect essential heb ik al enkele jaren net als Santander. Daar deze bedragen oplopen en gelemiteerd zijn zoals bij MeDirect zoek ik daar dus een oplossing voor.
MeDirect essential heb ik al enkele jaren net als Santander. Daar deze bedragen oplopen en gelemiteerd zijn zoals bij MeDirect zoek ik daar dus een oplossing voor.
ik zit wat in dezelfde situatie (tijdelijk veel cash geld en niet de moment om nu veel te beleggen) en heb ook naar geldmarktfondsen gekeken. maar ik vond de kosten toch wat tegenvallen als het voor korte tijd is. heb uiteindelijk beslist waar ik boven de vrijstelling op roerende voorheffing op interesten ging komen op een termijnrekening bij me direct te zetten. 3 maanden, netto 1,33 intrest en volgend jaar kijk ik dan wel verder.
Laatst gewijzigd door lgoeman op 6 november 2025, 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik denk dat de belangrijkste vraag is hoe je asset allocatie eruit ziet. Gewoon in percentages, niet in absolute bedragen. En dan een antwoord op de vraag waarom er precies zoveel geld op spaarrekeningen staat. Het boek "De hangmatbelegger" biedt overigens ook modelportefeuilles aan met obligatie-ETFs voor de defensievere beleggers.
lgoeman schreef: ↑6 november 2025, 16:44ik zit wat in dezelfde situatie (tijdelijk veel cash geld en niet de moment om dat nu allemaal te beleggen) en heb daarom ook naar geldmarktfondsen gekeken. maar ik vond de kosten toch wat tegenvallen als het voor korte tijd is. heb uiteindelijk beslist waar ik boven de vrijstelling op roerende voorheffing op interesten ging komen op een termijnrekening bij me direct te zetten. 3 maanden, netto 1,33 intrest en volgend jaar kijk ik dan wel verder.
Kijk ook eens naar de andere spaarrekeningen van MeDirect
Persoonlijk gebruik ik ook CSH2 om cash te parkeren.
Belfius en Lynx rekenen geen Reynderstaks aan, Saxo wel. Bij Me Direct heb ik nog geen deelbewijzen verkocht dus ik weet niet of zij Reynderstaks aanrekenen.
Als je bijvb voor 50.000€ aankoopt en verkoopt bij Lynx betaal je 120€ TOB en 78€ transactiekosten.
Het laatste jaar heeft CSH2 2.83% bruto opgebracht, i.e. 1415€ voor 50.000€ inleg.
Met de TOB en de kosten afgetrokken wordt dit 1217€ netto, 2.43%.
Bij Lynx kan je bovendien CSH2 als collateral gebruiken in een marginrekening om cash secured put opties te schrijven wat nog extra rendement aan jouw cash geeft.
Belfius en Lynx rekenen geen Reynderstaks aan, Saxo wel. Bij Me Direct heb ik nog geen deelbewijzen verkocht dus ik weet niet of zij Reynderstaks aanrekenen.
Als je bijvb voor 50.000€ aankoopt en verkoopt bij Lynx betaal je 120€ TOB en 78€ transactiekosten.
Het laatste jaar heeft CSH2 2.83% bruto opgebracht, i.e. 1415€ voor 50.000€ inleg.
Met de TOB en de kosten afgetrokken wordt dit 1217€ netto, 2.43%.
Bij Lynx kan je bovendien CSH2 als collateral gebruiken in een marginrekening om cash secured put opties te schrijven wat nog extra rendement aan jouw cash geeft.