Getrouwheidspremie - afhaling op de dag van verwerving
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Getrouwheidspremie - afhaling op de dag van verwerving
Alle banken zijn wettelijk verplicht om een spaarsimulator te hebben.
Het is een kleine moeite om die eerst eens te bekijken, alvorens een geldopvraging te doen.
Wie daar rekening mee houdt, loopt niet de kans om zijn getrouwheidspremie kwijt te zijn door het geld een dag te vroeg over te schrijven.
Sorry; maar bij mij gaat het er niet in, dat er tegenwoordig nog spaarders zijn die dit soort problemen krijgen.
Het is een kleine moeite om die eerst eens te bekijken, alvorens een geldopvraging te doen.
Wie daar rekening mee houdt, loopt niet de kans om zijn getrouwheidspremie kwijt te zijn door het geld een dag te vroeg over te schrijven.
Sorry; maar bij mij gaat het er niet in, dat er tegenwoordig nog spaarders zijn die dit soort problemen krijgen.

Allen,
alle banken hebben een simulatie tool om te bekijken wat het effect is van een afhaling. Ik neem aan dat als je deze simulatie volgt nooit voor een verrassing komt te staan en dat dat dan wel de correcte valuta is.
alle banken hebben een simulatie tool om te bekijken wat het effect is van een afhaling. Ik neem aan dat als je deze simulatie volgt nooit voor een verrassing komt te staan en dat dat dan wel de correcte valuta is.
Ik weet het niet hoor.
Het is niet omdat er een spaarsimulator is, dat hij ook correct werkt.
Bij "Vraag het aan MeDirect" zijn er al een tijdje topics waar spaarders met heel veel zenuwen zitten tegen 1 juli. De simulator werkt daar niet zo goed als verwacht. Verworven, maar nog niet uitbetaalde getrouwheidspremies verschijnen op het platform en verdwijnen soms de dag nadien.
Bij CKV daarentegen kan je een spaarsimulatie vragen, maar dat moet telefonisch of via mail. Ik kan begrijpen dat niet elke klant dit telefonisch wil controleren. Er zijn ook in bepaalde gevallen kosten aan verbonden.
Het is niet omdat er een spaarsimulator is, dat hij ook correct werkt.
Bij "Vraag het aan MeDirect" zijn er al een tijdje topics waar spaarders met heel veel zenuwen zitten tegen 1 juli. De simulator werkt daar niet zo goed als verwacht. Verworven, maar nog niet uitbetaalde getrouwheidspremies verschijnen op het platform en verdwijnen soms de dag nadien.
Bij CKV daarentegen kan je een spaarsimulatie vragen, maar dat moet telefonisch of via mail. Ik kan begrijpen dat niet elke klant dit telefonisch wil controleren. Er zijn ook in bepaalde gevallen kosten aan verbonden.
Dat is niet logisch want de dag nadien zijn ze nog altijd verworven en niet uitbetaald. Ze zouden pas mogen verdwijnen na de uitbetaling.
Neen, in de vorige periodes bleven die bedragen daar in de simulator staan tot op de dag van uitbetaling. Nu staan ze na een dag op nul. Ze verdwijnen onmiddellijk.
Ik geef een voorbeeld.
Je hebt bv. een bedrag bij MDF van 10.000€ dat op vervaldag kwam op 9 april. Er verscheen dus 80€ in het vakje van "verworven, maar nog niet uitbetaalde getrouwheidspremies." De dag nadien was dat bedrag verdwenen. Op 30 april verviel er bv weer een bedrag van 10.000€. Er kwam dus weer 80€ bij. En de dag nadien was het weer weg. In het bakje zou eigenlijk 160€ moeten gestaan hebben in dit geval.
Zo zou dat bedrag van 160€ in de simulator blijven staan tot op 1 juli. En op 1 juli zou het uitbetaald worden.
Zo was het vroeger althans. Nu zijn bij heel veel klanten de verworven, maar nog niet uitbetaalde getrouwheidspremies nergens meer te vinden.
Dat ze na 1 juli verdwijnen, lijkt me logisch. Dat ze nu al weg zijn, zorgt voor veel ongerustheid.
En ook de vele mails en telefoongesprekken van de klanten naar MD halen blijkbaar niet veel uit.
pffffffff is allemaal ni simpel.. Laat het er paar dagen extra op staan voor je het eraf haalt.
Moet je niks simuleren en of over regeltjes je hoofd breken...
Probleem opgelost.
Moet je niks simuleren en of over regeltjes je hoofd breken...
Probleem opgelost.
Ik had mij gebaseerd op onderstaand overzicht. Daar tonen ze de NIET verworven getrouwheidspremies.
In het voorbeeld hieronder staat "van" 29/05/2020 "tot" 29/05/2021, dit wil dus blijkbaar zeggen dat ze verworven is op 30/05 en niet op 29/05 …
Dus als ik de overschrijving uitvoer op 29/05/2020, ben ik gezien. De "Tot" is "Tot en met", en de "Van" is "Van de dag volgend op". Want anders is het 366 dagen.
Het ware voor mij duidelijker geweest als "Van" "30/05" geweest was (wat het eigenlijk ook is).
Ik zie wel hoe mijn klacht afloopt en zal iets geleerd hebben (en er mijn conclusies uit trekken).
In het voorbeeld hieronder staat "van" 29/05/2020 "tot" 29/05/2021, dit wil dus blijkbaar zeggen dat ze verworven is op 30/05 en niet op 29/05 …
Dus als ik de overschrijving uitvoer op 29/05/2020, ben ik gezien. De "Tot" is "Tot en met", en de "Van" is "Van de dag volgend op". Want anders is het 366 dagen.
Het ware voor mij duidelijker geweest als "Van" "30/05" geweest was (wat het eigenlijk ook is).
Ik zie wel hoe mijn klacht afloopt en zal iets geleerd hebben (en er mijn conclusies uit trekken).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik zie dat het inderdaad om beobank gaat, zoals Edward hierboven al stelde.
Beobank berekent de periode voor verwerving van de getrouwheidsintrest anders dan andere banken. Beobank laat die periode pas ingaan na de dag van de storting.
Dit is hier vroeger op het forum al al aangekaart, maar misschien dat een klacht bij de ombudsdienst beobank tot aanpassing dwingt.
Zelf heb ik hiermee tot nu toe bij beobank geen problemen gehad omdat ik een dagje langer wacht om bedragen van beobank over te schrijven naar een andere rekening. Zij zijn sinds begin dit jaar immers ook gestopt met het geven van een hogere rente op hun stepup-rekening.
Beobank berekent de periode voor verwerving van de getrouwheidsintrest anders dan andere banken. Beobank laat die periode pas ingaan na de dag van de storting.
Dit is hier vroeger op het forum al al aangekaart, maar misschien dat een klacht bij de ombudsdienst beobank tot aanpassing dwingt.
Zelf heb ik hiermee tot nu toe bij beobank geen problemen gehad omdat ik een dagje langer wacht om bedragen van beobank over te schrijven naar een andere rekening. Zij zijn sinds begin dit jaar immers ook gestopt met het geven van een hogere rente op hun stepup-rekening.
@ronnie,
Ik vrees voor jou dat de bank gelijk heeft en dat je alleen nog kunt hopen op een commerciële geste van je bank.
Als jouw bank de getrouwheidspremie laat beginnen op de dag ná de storting (wat wettelijk toegelaten is) dan is dit, in de door jou genoemde situatie, een dag te weinig.
https://www.wikifin.be/nl/faq/wat-betekent-valutadatum
Wat betekent "valutadatum"?
Het begrip "valutadatum" betreft de berekening van de interesten. De valutadatum is meer bepaald:
- de datum vanaf wanneer u intrest krijgt op het geld dat u op uw spaarrekening heeft gestort. Voor spaarrekeningen kan dat de dag van de storting zijn, of de dag nadien. Dit geldt zowel voor de basisrente als voor de getrouwheidspremie.
Voorbeeld: als u op maandag een som geld op uw rekening stort, begint die som ten laatste op dinsdag intrest op te leveren. De bank kan beslissen om op de dag van de storting - op maandag dus - al te starten met de berekening van de intrest. Doet zij dat niet, dan is zij verplicht om ten laatste op dinsdag met die berekening te starten.
- de datum waarop het geld dat u van uw rekening afhaalt, geen intrest meer oplevert. Voor spaarrekeningen is dat de dag zelf waarop u het geld afhaalt.
Voorbeeld : als u op maandag een som geld van uw spaarrekening afhaalt, levert die som vanaf die maandag geen intrest meer op
Inderdaad. de wet laat het toe, dus is het zo, had mij maar beter moeten inlichten. Hoop dat anderen die dit lezen er iets mee zijn.
Ik ga er wel vanuit dat als de tool een berekening geeft dat deze correct is
Klopt dit dan niet? Los van de interpretatie in verband met de discussie van de valuta dagen
Wij informeren u dat een afhaling van 750,00 EUR een verlies aan getrouwheidspremie van 2,63 EUR
veroorzaakt. Dit verlies word als volgt ingedeeld :
• 750,00 EUR * 0,35% = 2,62 EUR verworven binnen 202 dag(en).
Deze simulatie houldt geen rekening met de verrichtigen die werden uitgevoerd op de dag dat u de
gedetailleerde berekening van de interesten ontvangt.
Bedragen (bruto) worden weergegeven top op 2 cijfers na de komma
Klopt dit dan niet? Los van de interpretatie in verband met de discussie van de valuta dagen
Wij informeren u dat een afhaling van 750,00 EUR een verlies aan getrouwheidspremie van 2,63 EUR
veroorzaakt. Dit verlies word als volgt ingedeeld :
• 750,00 EUR * 0,35% = 2,62 EUR verworven binnen 202 dag(en).
Deze simulatie houldt geen rekening met de verrichtigen die werden uitgevoerd op de dag dat u de
gedetailleerde berekening van de interesten ontvangt.
Bedragen (bruto) worden weergegeven top op 2 cijfers na de komma