Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
TIP
Re: Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
1- Je mist oa: Canada, Australie, Japan, UK, een deel van scandinavie, de ontwikkelde markten van Azie ( Z Korea, Singapore), ...buddha schreef: ↑17 april 2020, 22:42 Ik [...] heb twee kanttekeningen/vragen obv wat ik hier gelezen heb.
1. Velen gaan voor de World ETF's zoals IWDA. Maar waarom niet een S&P500 ETF, een EURO 600 ETF en een Emerging Market ETF afzonderlijk? TER's zijn allemaal vrij laag en zo kan je zelf herbalanceren en reageren afhankelijk van de drie gaan. Dividend Yield van elk afzonderlijk is ook hoger dan het geheel als ik goed lees?
2- als je de marktweging volgt is er weinig reden tot herbalanceren. De onderdelen worden automatisch geherbalanceerd.
3- nee het dividendrendement van de delen kan niet hoger zijn dan het dividendrendement van het geheel.
Waarom de focus op dividenden? Aandelen zijn anders dan spaarrekeningen en obligaties. Aandelen hebben 2 componenten van rendement: de prijsverandering en het dividend; beide zijn niet gegarandeerd.
Je hebt muntvolatileit tussen de munt van de asset en de munt van de belegger. Dit is totaal onafhankelijk van de munt van het fonds; deze kan USD, EUR, GPB, Yen zijn en het zal niets aan het rendement van de belegging veranderen.buddha schreef: ↑17 april 2020, 22:42 3. Ik lees dat velen voor bv S&P 500 ETF de EUR versie nemen; want dan heb je geen wisselkoerskosten. Wel als je de EUR versie neemt, dan is bij aankoop en verkoop van de ETF de beslissing rond EUR/USD koers en ETF koers op hetzelfde moment. Als je de USD versie koopt, kan beide beslissingen los van elkaar nemen; EUR/USD conversie en aan/verkoop-koers, toch? Te meer een EUR versie van S&P500 dan ben je ETF groei gewoon kwijt als de dollar zwakker wordt, of groeit ETF bij gelijke S&P 500 maar stijgende dollar. Lijkt me gewoon handiger om beide los te koppelen; zijnde EUR/USD koers en ETF koers.
Je zult geen extra rendement halen door in USD te beleggen (doe de berekening met getallen!), in tegenstelling je zal 2x kosten hebben om de punten te wisselen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
B7H4long klopt wat betreft de landen die je mist indien ik S&P500, EURO 600 en EMIM ETF afzonderlijk neem. Voor mij is dat nog gespreid genoeg, bereid iets in te boeten op spreiding voor hogere return. Vandaar dat de gewogen div yield voor die combinatie aanzienlijk hoger is dan bv IWDA op zich. Je hebt een punt dat IWDA intrinsiek zelf voor herbalancering zorgt.
Wat betreft div yield focus, wel S&P500 heeft 1.8% en EURO 600 3.4%. Zelfs al stijgt EURO 600 minder dan S&P500 dan nog geeft het verschil in div yield op 10 jaar ca 20% extra in waarde.
Ik heb de berekening S&P500 ETF in USD of EUR gedaan. Je uitleg klopt hoor, maar het verschil zit em erin dat wanneer je S&P500 in EUR koopt/verkoopt, dan neem je de beslissing ivm ETF koers en EUR/USD koers op hetzelfde moment. Als je S&P500 ETF in USD hebt, dan je kiezen wanneer je ETF verkoopt en USD krijgt, en dan USD nr EUR omzetten op latere datum.
Redenering komt van het feit dat ik voor US bedrijf werk, en deel loon in company stock krijg - in USD dus. Ik laat dat nooit uitkeren in EUR als ik verkoop maar laat verkochte aandelen in USD op rekening zetten, en wanneer USD sterk staat, dan pas zet ik om naar EUR, niet als 1 EUR 1,4 USD ofzo. Het is dat principe dat ik ook op de S&P500 van toepassing dacht te zijn als ik die in USD neem ipv EUR. Van begin tot einde geen verschil tussen S&P500 in EUR of USD, wij geven ons geld idd in EUR uit, maar je ontkoppelt wel de timing van ETF koers en USD/EUR koers bij verkoop. Als je S&P500 neemt in EUR dan zijn beide koersen (ETF en valuta EUR/USD) aan elkaar verbonden door het moment in de tijd.
Wat betreft div yield focus, wel S&P500 heeft 1.8% en EURO 600 3.4%. Zelfs al stijgt EURO 600 minder dan S&P500 dan nog geeft het verschil in div yield op 10 jaar ca 20% extra in waarde.
Ik heb de berekening S&P500 ETF in USD of EUR gedaan. Je uitleg klopt hoor, maar het verschil zit em erin dat wanneer je S&P500 in EUR koopt/verkoopt, dan neem je de beslissing ivm ETF koers en EUR/USD koers op hetzelfde moment. Als je S&P500 ETF in USD hebt, dan je kiezen wanneer je ETF verkoopt en USD krijgt, en dan USD nr EUR omzetten op latere datum.
Redenering komt van het feit dat ik voor US bedrijf werk, en deel loon in company stock krijg - in USD dus. Ik laat dat nooit uitkeren in EUR als ik verkoop maar laat verkochte aandelen in USD op rekening zetten, en wanneer USD sterk staat, dan pas zet ik om naar EUR, niet als 1 EUR 1,4 USD ofzo. Het is dat principe dat ik ook op de S&P500 van toepassing dacht te zijn als ik die in USD neem ipv EUR. Van begin tot einde geen verschil tussen S&P500 in EUR of USD, wij geven ons geld idd in EUR uit, maar je ontkoppelt wel de timing van ETF koers en USD/EUR koers bij verkoop. Als je S&P500 neemt in EUR dan zijn beide koersen (ETF en valuta EUR/USD) aan elkaar verbonden door het moment in de tijd.
De meeste ETF fondsen gebruiken market-cap om het gewicht van hun assets te bepalen. Er is geen herbalanceren nodig, geen verkoop en aankopen van de aandelen nodig; sommige aandelen zullen groeien, sommig aandelen zullen (relatief) krimpen. Hun gewicht in het fonds word automatisch aangepast aan hun nieuwe market cap.buddha schreef: ↑19 april 2020, 13:37 B7H4long klopt wat betreft de landen die je mist indien ik S&P500, EURO 600 en EMIM ETF afzonderlijk neem. Voor mij is dat nog gespreid genoeg, bereid iets in te boeten op spreiding voor hogere return. Vandaar dat de gewogen div yield voor die combinatie aanzienlijk hoger is dan bv IWDA op zich. Je hebt een punt dat IWDA intrinsiek zelf voor herbalancering zorgt.
Ook als je dit in onderverdeelt in verschillende regionale fondsen is er geen herbalanceren nodig. De fondsen zullen automatisch de market cap van hun regio blijven vertegenwoordigen.
Ook splitsen in meerdere fondesn verhoogt de globale dividend yield niet. De dividend yield (en de prijsevolutie) van de onderdelen is onafhankelijk van de opdeling in fondsen. Het totaal zal altijd hetzelfde zijn.
Ik versta je focus ivm dividend yield niet. Aandelen zijn niet hetzelfde als een spaarboekje of obligaties. Aandelen halen het meeste winst door de verandering in de prijs. Zet de US aandelen en de Euro aandelen eens op dezelfde grafiek en besef dat de winst van de US aandelen veel hoger was dan van de Euro aandelen, ookal had de Euro aandelen een hogere dividend yield. Ook is het belangrijkt te beseffen dat de belastingen op dividenden hoger zijn dan belastingen op meerwaarde. De eerste is dikwijls 15% + 30%, meerwaardebelasting is meestal 0 (nul) %.
Je kan altijd speculeren op de wisselkoers veranderingen. De koers van het fonds blijft hierbij onbelangrijk. Als je aandelen in USD zijn en je denkt in EUR zal je altijd die wisselkoersvolatiliteit ondergaan. opnieuw de munt van het fonds heeft hier geen inpact. hier is meer uitleg over de irrelevantie van de munt van het fonds..
Om kort te zijn: ook als je het fonds in Euro koopt onderga je de effecten van de USD/EUR evolutie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Thanks B7H4long, fijn dat je altijd je tijd neemt te lezen EN te antwoorden :-)
Klopt hoor wisselkoers exposure blijft. Wat ik trachtte aan te geven, zo doe ik het met aandelen van mijn werkgever die in USD zijn, is het volgende: Als ik verkoop doe ik dat obv de stock koers. Omzetten naar EUR doe ik niet noodzakelijk op het zelfde moment; hangt van de USD/EUR ratio af. Punt is dat met een ETF in USD voor S&P500 zoals CSPX in USD je die 2 'beslissingen' niet tegelijk neemt of moet nemen. Je kan meer in ETF USD pompen als 1 EUR 1,4 USD is, en omgekeerd als je deel ETF in USD verkoopt, hou je die dollars op je rekening als 1 EUR 1,4 USD dus en zet je die dollars pas naar EURO's om bv op een moment zoals nu waar 1 EUR minder dan 1,1 USD is. Risico, exposure, ... blijft gelijk - je koppelt de koers van S&P 500 enkel los van EUR/USD koers. in mijn geval doe ik dat al voor aandelen die ik van werkgever in USD heb.
Akkoord mbt herbalanceren. Brede ETF doet dat vanzelf. Heb heel wat 'type' portfolio's van velen hier en op andere sites es vergeleken met IWDA/EMIM 88/12 of gewoon VWCE. En ja velen bijten hun tanden stuk daarop. Ik kan momenteel niets beter bedenken dan gewoon regelmatig in VWCE te beleggen.
Ik ben nog geen vergelijking tegengekomen wat het maandelijkse bedrag is waarvoor het beter is 1 ETF te kopen vs fonds. Heb voorbeeld berekend voor VWCE als je dan 1 ETF koopt vs een KeyPlan waar je fondsen kiest om gelijkaardig iets als VWCE te hebben.
- > maandelijkse VWCE is 25 EUR (XETRA) x 12 maanden + telkens 0,12% op het bedrag en dan jaarlijks TER 0,22% op het hele bedrag dat je ervan staan hebt, niet enkel wat je dat jaar kocht..
- > maandelijkse zelfde bedrag in fonds (met gelijkaardige VWCE compositie) gooien kost niets, maar je bent jaarlijks ca 1,8% op alles wat je ervan hebt gekocht over de tijd, niet enkel wat je dat jaar kocht.
Als ik goed kan tellen, en bovenstaande assumpties correct zijn - geeft dit volgende resultaten
- maandelijks 150 - > op 23 jaar tijd zelfde som betaalt voor beide aan kosten, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter
- maandelijks 300 - > op 10 jaar tijd zelfde som betaalt voor beide aan kosten, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter
- maandelijks 600 - > op 5 jaar tijd zelfde, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter. Op 15 jaar is totaal kostenpercentage 6% vs 13,3% in voordeel ETF vs fonds.
- maandelijks 900 zoals je verwacht ETF maandelijks kopen veel beter, tenzij je minder dan 3 jaar houdt maar da's niet de bedoeling.
Je moet dus echt al minder dan 150 EUR per maand investeren om fonds te kiezen boven 1 ETF om minder kosten te betalen op 25 jaar. Zou dat kunnen?
Klopt hoor wisselkoers exposure blijft. Wat ik trachtte aan te geven, zo doe ik het met aandelen van mijn werkgever die in USD zijn, is het volgende: Als ik verkoop doe ik dat obv de stock koers. Omzetten naar EUR doe ik niet noodzakelijk op het zelfde moment; hangt van de USD/EUR ratio af. Punt is dat met een ETF in USD voor S&P500 zoals CSPX in USD je die 2 'beslissingen' niet tegelijk neemt of moet nemen. Je kan meer in ETF USD pompen als 1 EUR 1,4 USD is, en omgekeerd als je deel ETF in USD verkoopt, hou je die dollars op je rekening als 1 EUR 1,4 USD dus en zet je die dollars pas naar EURO's om bv op een moment zoals nu waar 1 EUR minder dan 1,1 USD is. Risico, exposure, ... blijft gelijk - je koppelt de koers van S&P 500 enkel los van EUR/USD koers. in mijn geval doe ik dat al voor aandelen die ik van werkgever in USD heb.
Akkoord mbt herbalanceren. Brede ETF doet dat vanzelf. Heb heel wat 'type' portfolio's van velen hier en op andere sites es vergeleken met IWDA/EMIM 88/12 of gewoon VWCE. En ja velen bijten hun tanden stuk daarop. Ik kan momenteel niets beter bedenken dan gewoon regelmatig in VWCE te beleggen.
Ik ben nog geen vergelijking tegengekomen wat het maandelijkse bedrag is waarvoor het beter is 1 ETF te kopen vs fonds. Heb voorbeeld berekend voor VWCE als je dan 1 ETF koopt vs een KeyPlan waar je fondsen kiest om gelijkaardig iets als VWCE te hebben.
- > maandelijkse VWCE is 25 EUR (XETRA) x 12 maanden + telkens 0,12% op het bedrag en dan jaarlijks TER 0,22% op het hele bedrag dat je ervan staan hebt, niet enkel wat je dat jaar kocht..
- > maandelijkse zelfde bedrag in fonds (met gelijkaardige VWCE compositie) gooien kost niets, maar je bent jaarlijks ca 1,8% op alles wat je ervan hebt gekocht over de tijd, niet enkel wat je dat jaar kocht.
Als ik goed kan tellen, en bovenstaande assumpties correct zijn - geeft dit volgende resultaten
- maandelijks 150 - > op 23 jaar tijd zelfde som betaalt voor beide aan kosten, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter
- maandelijks 300 - > op 10 jaar tijd zelfde som betaalt voor beide aan kosten, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter
- maandelijks 600 - > op 5 jaar tijd zelfde, langer dan is maandelijks 1 ETF kopen met de bijgaande transactiekosten beter. Op 15 jaar is totaal kostenpercentage 6% vs 13,3% in voordeel ETF vs fonds.
- maandelijks 900 zoals je verwacht ETF maandelijks kopen veel beter, tenzij je minder dan 3 jaar houdt maar da's niet de bedoeling.
Je moet dus echt al minder dan 150 EUR per maand investeren om fonds te kiezen boven 1 ETF om minder kosten te betalen op 25 jaar. Zou dat kunnen?
Als je verkoopt en je vindt de dollar te laag staan, wat belet je om die euro's om te zetten in USD?buddha schreef: ↑19 april 2020, 22:11 Thanks B7H4long, fijn dat je altijd je tijd neemt te lezen EN te antwoorden :-)
Je bent hier aan het speculeren op de wisselkoers. Als je dat graag doet kan je ook bv de euro hedged versie van de S&p500 kopen als de euro laag staat en CSPX als de dollar laag staat. De euro hedged versies zijn wel duurder meestal.
Je kan heel wat ETF's gratis kopen bij degiro (bv IWDA). VWCE kost er 4€ + 0,05%.
Helemaal juist ignition, nu zet ik dollars in euro om - net gedaan met opties van company stock in USD.
Wat jaren geleden was het omgekeerd en hield ik de dollars in cash die uit company stock of options kwamen en dan investeer ik die meteen terug in dollar ETF of iets anders. Ik heb sowieso dollars wanneer ik stock/options verkoop van het bedrijf, dus ofwel laten staan tot dat dollar sterk is en omzetten in euro ofwel in dollar beleggen he.
Degiro idd heel laag, maar hoef niet nog een buitenlandse rekening. MeDirect lijkt dan beter, amper duurder dan Degiro en kan er ook spaarrekening aankoppelen (die zijn bij de betere). Aanbod MeDirect niet zo heel groot qua ETF maar om maandelijks iets opzij te zetten in cash met ME3, ME6 of ME12 en ander deel in VWCE te beleggen lijkt MeDirect de beste keuze.
Wat jaren geleden was het omgekeerd en hield ik de dollars in cash die uit company stock of options kwamen en dan investeer ik die meteen terug in dollar ETF of iets anders. Ik heb sowieso dollars wanneer ik stock/options verkoop van het bedrijf, dus ofwel laten staan tot dat dollar sterk is en omzetten in euro ofwel in dollar beleggen he.
Degiro idd heel laag, maar hoef niet nog een buitenlandse rekening. MeDirect lijkt dan beter, amper duurder dan Degiro en kan er ook spaarrekening aankoppelen (die zijn bij de betere). Aanbod MeDirect niet zo heel groot qua ETF maar om maandelijks iets opzij te zetten in cash met ME3, ME6 of ME12 en ander deel in VWCE te beleggen lijkt MeDirect de beste keuze.
Ik lees nog maar zeer weinig over Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc (LCUW) dat op dit moment volgens mij de laagste TER heeft op een MSCI World tracker. Akkoord de tracker is relatief nieuw maar een TER van 0.12% tov 0,20% (IWDA) vind ik toch al redelijk netjes.
Het volume/liquiditeit is wel iets dat mij bezighoudt en dus dacht ik om voortaan te splitsen over IWDA en LCUW (andere indexen zoals EM of SC even niet mee bekeken). Zo zou ik voor de grotere aankopen (+5.000 euro) nog steeds IWDA kiezen maar voor de kleinere aankopen LCUW. Uiteindelijk zou ik ongeveer 50/50 willen uitkomen. Zo heb ik nog steeds een deel dat ik bij een noodgeval/meevaller sneller kan verkopen/bijkopen maar verlaag ik mijn TER toch nog.
Wat denken jullie van deze beslissing en van LCUW?
Ter info: Om het eenvoudig te houden koop ik alles via Binck (ben hier reeds zeer lang klant) dus ik moet geen rekening houden met kernselecties of iets dergelijks
Het volume/liquiditeit is wel iets dat mij bezighoudt en dus dacht ik om voortaan te splitsen over IWDA en LCUW (andere indexen zoals EM of SC even niet mee bekeken). Zo zou ik voor de grotere aankopen (+5.000 euro) nog steeds IWDA kiezen maar voor de kleinere aankopen LCUW. Uiteindelijk zou ik ongeveer 50/50 willen uitkomen. Zo heb ik nog steeds een deel dat ik bij een noodgeval/meevaller sneller kan verkopen/bijkopen maar verlaag ik mijn TER toch nog.
Ter info: Om het eenvoudig te houden koop ik alles via Binck (ben hier reeds zeer lang klant) dus ik moet geen rekening houden met kernselecties of iets dergelijks
Merk op dat dit fonds een synthetisch fond is.
Het koopt dus de aandelen niet.
De resultaten van het fond is gebaseerd op "swaps" met een tegenpartij, een tegenpartij die "beloofd" om de resultaten van de index uit te betalen.
Dit fonds heeft dus een heel nader risicoprofiel dan een ETF die de korf van aandelen koopt.
Incorrect
De resultaten van het fond is gebaseerd op "swaps" met een tegenpartij, een tegenpartij die "beloofd" om de resultaten van de index uit te betalen.
Dit fonds heeft dus een heel nader risicoprofiel dan een ETF die de korf van aandelen koopt.
Incorrect
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 oktober 2020, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
SWRD (IE00BFY0GT14) heeft ook 0,12%pzo schreef: ↑26 oktober 2020, 10:47 Ik lees nog maar zeer weinig over Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc (LCUW) dat op dit moment volgens mij de laagste TER heeft op een MSCI World tracker. Akkoord de tracker is relatief nieuw maar een TER van 0.12% tov 0,20% (IWDA) vind ik toch al redelijk netjes.
En je merkt het een beetje in de performance.
1y SWRD +2,86%
1y IWDA +2,84%
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En als je nog eens een originele index zoekt die de MSCI world outperformed.
De Islamic World index doet het prima
Niet raar als je ziet dat hun samenstelling overwogen zit op growth, momentum en large cap.
De Islamic World index doet het prima

Niet raar als je ziet dat hun samenstelling overwogen zit op growth, momentum en large cap.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mag ik vragen waar je die info haalt? Op de website van Lyxor zelf staat namelijk dat ze aan sampling doen (net als IWDA dus)B7H4long schreef: ↑26 oktober 2020, 10:55 Merk op dat dit fonds een synthetisch fond is.
Een van de aggregatie website (justETF.com of zo), wat overeenkwam met wat ik mij herinnerde uit het verleden.pzo schreef: ↑26 oktober 2020, 11:57Mag ik vragen waar je die info haalt? Op de website van Lyxor zelf staat namelijk dat ze aan sampling doen (net als IWDA dus)B7H4long schreef: ↑26 oktober 2020, 10:55 Merk op dat dit fonds een synthetisch fond is.
Op Lyxor blijkt dit nu wel een fysisch fonds te zijn.
Wel gebaseerd in Luxemburg. Dus het betaald 30% dividend belasting voor dividenden van US aandelen.
Doet ook geen securities lending - > veiliger, maar mist iets rendement
Hallo,
Beginnend belegger hiet met enkele vragen;
Ik ben op zoek naar een goeie accumulerende s&p500 etf, maar de verschillende opties zijn wat overweldigend. Mijn favoriet voorlopig is cspx. Heeft het implicaties als ik deze aankoop op de beurs v londen?
Is er een gelijkaardige goeie etf voor de europese markt?
En dan tenslotte nog een vraagje over marges;
Stel, ik zet 20k eur cash op een account. Ik investeer 5k in eur aandelen en 5k in usd. Betaal ik interest op die 5k usd aandelen, ook indien mijn huidige cash balans hoger is dan die 5k usd?
Dank bij voorbaat!
Beginnend belegger hiet met enkele vragen;
Ik ben op zoek naar een goeie accumulerende s&p500 etf, maar de verschillende opties zijn wat overweldigend. Mijn favoriet voorlopig is cspx. Heeft het implicaties als ik deze aankoop op de beurs v londen?
Is er een gelijkaardige goeie etf voor de europese markt?
En dan tenslotte nog een vraagje over marges;
Stel, ik zet 20k eur cash op een account. Ik investeer 5k in eur aandelen en 5k in usd. Betaal ik interest op die 5k usd aandelen, ook indien mijn huidige cash balans hoger is dan die 5k usd?
Dank bij voorbaat!
CSPX in Londen is in USD - als je omwisselt naar EUR zal je dus wisselkosten hebben. In Amsterdam kan je direct in EUR kopen.
Versta je vraag rond "marges" niet.
Als je 20k EUR op je rekening zet en daarmee 2 aankopen doet van 5k EUR + 5k USD dan heb je iets meer dan 10k EUR over op je rekening.
Versta je vraag rond "marges" niet.
Als je 20k EUR op je rekening zet en daarmee 2 aankopen doet van 5k EUR + 5k USD dan heb je iets meer dan 10k EUR over op je rekening.
Ik zit bij interactive brokers, momenteel heb ik daar 10.5k eur cash, -5k usd cash, total cash 5.5k eur.
Ik vraag me gewoon af of ik op dat negatief bedrag uiteindelijk rente betaal. Heb er nog niets van kunnen terugvinden.
Wisselkosten heb ik niet als ik aankoop in vreemde valuta. Dat is gewoon op marge.
(Bij binck wel serieuze wisselkosten, zonder margin)
Ik vraag me gewoon af of ik op dat negatief bedrag uiteindelijk rente betaal. Heb er nog niets van kunnen terugvinden.
Wisselkosten heb ik niet als ik aankoop in vreemde valuta. Dat is gewoon op marge.
(Bij binck wel serieuze wisselkosten, zonder margin)