Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
TIP
Re: Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
Ik weet dat er velen op dit forum bij huiveren, maar ik ben van zinnens om een portefeuille te starten gebaseerd op het golden butterfly principe. In mijn variant 40% IWDA, 20% EMIM, 20% DBZB en 20% fysiek goud. Dat leunt aan bij het bogleheads principe en vandaar leek dit me een goede plaats om suggesties te vragen voor een fysiek goud ETF.
Voor zover ik weet zijn hier geen ETF's die iedereen aanraad en wat ik van suggesties vind is vaak gericht op de VS. Bij keytrade vind ik maar 2 ETFs die in de EU noteren:
- WT Physical gold (PHAU)
Noteert in amsterdam, lijkt een redelijk volume te hebben
- DB ETC PLC Physical gold euro hedged
Noteert in london, lijkt me minder volume dan PHAU. Kan ook moeilijk inschatten of de hedge naar EUR hier een voordeel is.
Er zijn wel nog enkele ETFs die meerdere "precious metals" combineren, maar dat wijkt wat af van mijn wensen. Op dit moment zou ik dan ook gaan voor PHAU, maar input dus zeker welkom.
Voor zover ik weet zijn hier geen ETF's die iedereen aanraad en wat ik van suggesties vind is vaak gericht op de VS. Bij keytrade vind ik maar 2 ETFs die in de EU noteren:
Noteert in london, lijkt me minder volume dan PHAU. Kan ook moeilijk inschatten of de hedge naar EUR hier een voordeel is.
Er zijn wel nog enkele ETFs die meerdere "precious metals" combineren, maar dat wijkt wat af van mijn wensen. Op dit moment zou ik dan ook gaan voor PHAU, maar input dus zeker welkom.
De emerging markets zijn zo'n 12% van de wereld-aandelen-markt. Met je voorstel zit je daar zo'n 3x over.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik wijk ook daar af van bogleheads in dat ik de emerging markets wat wil overwegen (wegens mijn insziens wat onderwogen in de wereld markt op dit moment). 3x is misschien inderdaad wat veel, 50% iwda en 10% emim is dan waarschijnlijk dichter bij wat ik voor ogen had.
Mijn strategie is 120 - leeftijd in aandelen en verdeling aandelen:
- 50% USA
- 30% Europa
- 20% Rest
Dit rekent makkelijk.
- 50% USA
- 30% Europa
- 20% Rest
Dit rekent makkelijk.
Via bullionvault kan je fysiek goud kopen met veilige opslag mits een bijpremie. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar kan een alternatief zijn voor een ETF ....nielsv schreef: ↑17 november 2020, 16:02 Ik weet dat er velen op dit forum bij huiveren, maar ik ben van zinnens om een portefeuille te starten gebaseerd op het golden butterfly principe. In mijn variant 40% IWDA, 20% EMIM, 20% DBZB en 20% fysiek goud. Dat leunt aan bij het bogleheads principe en vandaar leek dit me een goede plaats om suggesties te vragen voor een fysiek goud ETF.
Ik zal bullionvault zeker eens bekijken en qua kosten vergelijken met een ETF, merci voor de tip!
4GLD is ook een ETF die in fysiek goud zit
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bekijk ook het risico. Worden de assets bijgehouden in een onafhankelijk organisatie met een goede reputatie waar je eventueel rechtstreeks je assets kunt gaan afhalen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
https://www.businesswire.com/news/home/ ... 8006430/en
the World Gold Council (WGC) transferred its 11% holding in BullionVault to Gold Bullion Investment Trust (GBIT). GBIT is a connected organisation of WGC. As required by the articles of the company the transfer was approved by the BullionVault board on the same date.
BullionVault.com is the world's largest physical gold and silver online market, offering private investors the cheapest access to and storage of investment-grade bullion. Launched in 2005, it has now enabled more than 60,000 private investors across 183 countries to benefit from the low dealing costs, deep liquidity and ultra-high security of the wholesale bullion market.
BullionVault users – 89% of whom live in North America or Western Europe – today own $1.4 billion worth of gold bullion between them (£953m, €1.2bn, ¥154bn), more than is held by most of the world's central banks, plus a further $273m (£190m, €240m, ¥31bn) in physical silver.
https://www.bullionvault.com/help/withd ... ars_q.html
BullionVault biedt de mogelijkheid om uw tegoed per 100-gram bar thuis te laten bezorgen.
the World Gold Council (WGC) transferred its 11% holding in BullionVault to Gold Bullion Investment Trust (GBIT). GBIT is a connected organisation of WGC. As required by the articles of the company the transfer was approved by the BullionVault board on the same date.
BullionVault.com is the world's largest physical gold and silver online market, offering private investors the cheapest access to and storage of investment-grade bullion. Launched in 2005, it has now enabled more than 60,000 private investors across 183 countries to benefit from the low dealing costs, deep liquidity and ultra-high security of the wholesale bullion market.
BullionVault users – 89% of whom live in North America or Western Europe – today own $1.4 billion worth of gold bullion between them (£953m, €1.2bn, ¥154bn), more than is held by most of the world's central banks, plus a further $273m (£190m, €240m, ¥31bn) in physical silver.
https://www.bullionvault.com/help/withd ... ars_q.html
BullionVault biedt de mogelijkheid om uw tegoed per 100-gram bar thuis te laten bezorgen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Oei ! Fee for physical delivery (Belgium = Europe zone 1) = 165,00 EUR for a 100 gr gold bar (Pamp) !
Bullionvault is quite expensive... Natuurlijk kost een 100gr gold bar min of meer 5.000,00 EUR.
Persoonlijk vind ik een belgische leverancier (Goldforex, Numagold...) meer interessant qua prijs en keuze (verschillende bars en ook coins...). Ik denk dat het goedkoper is...
Bullionvault is quite expensive... Natuurlijk kost een 100gr gold bar min of meer 5.000,00 EUR.
Persoonlijk vind ik een belgische leverancier (Goldforex, Numagold...) meer interessant qua prijs en keuze (verschillende bars en ook coins...). Ik denk dat het goedkoper is...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Als je goud wilt kopen om thuis stockeren onder de matras, is Bullionvault niet beste optie.
Als je fysiek goud wilt kopen, daarna bewaard in een kluis naar keuze ( in of buiten Europa) met de optie jouw eigen opgeslagen goud te laten leveren thuis mocht dat nodig zijn , dan lijkt dit me een goed systeem.
Als je fysiek goud wilt kopen, daarna bewaard in een kluis naar keuze ( in of buiten Europa) met de optie jouw eigen opgeslagen goud te laten leveren thuis mocht dat nodig zijn , dan lijkt dit me een goed systeem.
Dat van dat getal min de leeftijd heb ik nooit begrepen. Volgens mij hoort het net andersom te zijn: hoe ouder je bent, hoe groter het deel aandelen moet zijn, en wel om deze redenen:
- Hoe ouder je wordt, des te MINDER lang heb je nog te leven. Bijgevolg is een crash op oudere leeftijd veel minder erg dan op jonge leeftijd. Er is een groot verschil tussen 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 30 jaar, of 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 10 jaar.
- Hoe ouder je bent, des te groter het bijeen gespaarde (of belegde) geld. 50% verliezen op een groot bedrag is minder erg, want het resterende deel is ook groter.
- Voor je nalatenschap maakt het niet uit: doet er zich een crash voor dan betalen je erfgenamen minder belastingen. Doet er zich een rallye voor dan erven je erfgenamen veel geld. Je erfgenamen nemen je aandelen over, niet het geld dat de aandelen vertegenwoordigen. Zij hebben opnieuw een verdere beleggingshorizon.
Als je jonger bent, heb je meer tijd om te herstellen van een crash dus beter om dan meer aandelen te hebben. Als het bedrag kleiner is, kan je meer in aandelen steken want je hebt minder te verliezen. Als je jong bent, moet je ook nog niet leven van je spaargeld want je hebt nog een deftig loon dus maakt het minder uit als het daalt. Als je op pensioen bent, wil je waarschijnlijk ook voor een deel leven van je spaargeld dus heb je het graag wat stabieler. Het is maar hoe je het bekijkt zekersintorama schreef: ↑19 november 2020, 08:57 Dat van dat getal min de leeftijd heb ik nooit begrepen. Volgens mij hoort het net andersom te zijn: hoe ouder je bent, hoe groter het deel aandelen moet zijn, en wel om deze redenen:
- Hoe ouder je wordt, des te MINDER lang heb je nog te leven. Bijgevolg is een crash op oudere leeftijd veel minder erg dan op jonge leeftijd. Er is een groot verschil tussen 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 30 jaar, of 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 10 jaar.
- Hoe ouder je bent, des te groter het bijeen gespaarde (of belegde) geld. 50% verliezen op een groot bedrag is minder erg, want het resterende deel is ook groter.

Wel het pensioen is idd een kantelpunt. Dat je dan naar een defenciever profiel overschakelt: OK. Maar dat is dan eenmalig.
Ik ben het niet 100% eens met het idee dat je moet overschakelen naar net meer aandelen wanneer je de pensioenleeftijd nadert maar er is wel een case voor te maken:
- Defensieve holdings zoals obligaties noteren aan historisch lage interest rates: 1 interest verhoging van een central bank & waarde van obligaties daalt sterk
- bekijk je pensioenuitkering als een fixed maandelijkse coupon die meer zeker is dan je maandelijks loon (je kan immers ontslagen worden)
Ikzelf behoud de volgende verdeling voor enkele jaren (mind, "slechts" 31 jaar momenteel) & herevalueer wanneer ik 40 ben:
IWDA (40%) - EMIM (25%) - AGGH (20%) - PHAU (15%)
- Defensieve holdings zoals obligaties noteren aan historisch lage interest rates: 1 interest verhoging van een central bank & waarde van obligaties daalt sterk
- bekijk je pensioenuitkering als een fixed maandelijkse coupon die meer zeker is dan je maandelijks loon (je kan immers ontslagen worden)
Ikzelf behoud de volgende verdeling voor enkele jaren (mind, "slechts" 31 jaar momenteel) & herevalueer wanneer ik 40 ben:
IWDA (40%) - EMIM (25%) - AGGH (20%) - PHAU (15%)
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed