gratis computeren
gratis computeren
Smartphones een tijdelijke hype? Jouw desktop computer is een uitstervend ras. De nieuwste toestellen zijn tablets, smartwatches en jouw infotainment in de wagen.Piriane schreef:Linux, Ubuntu enz enz (want er zijn er nog tientallen), àllemaal hebben ze geprobeerd om windows van de troon te stoten. Niemand is dat gelukt. Ook Apple en IBM niet. Smartphones zijn een tijdelijke hype die apple geen windeieren legt, maar het bestaat nog maar enkele jaren. Ze moeten al onnozele spellekes uitvinden -pokkemon- om de domme massa ernaartoe te zuigen. Wat zal hetvolgende spelleke zijn : pokkewijf GO! (iets voor yaris)
Smartphone is al ingeburgerd en zal alleen maar groeien, volgende fase zijn de schoolkinderen van het eerste leerjaar aanzetten om voor hun communie een iPhone te laten kopen!
Je ziet het nu al, klassieke horloges worden al minder verkocht omdat er vraag is naar een horloge die trilt als je een sms/mail krijgt, of een horloge moet ook al je slaapritme en hartslag meten.
Pokémon is een hype, dat is waar. Maar het zet wel de mogelijkheid open tot het ontwikkelen van virtual reality games. In 2002 zei ik al dat games niet meer gingen verkopen in 2010 omdat ze niet realistisch zijn en en geënsceneerde omgevingen afgespeeld zijn. Nee, GTA dat wil je spelen in je eigen straat. Een monster doden, dat wil je in de school, ...
Maar in 2010 was het er nog niet, iedereen moest indertijd lachen met mij. Maar in 2017 komt het er! En daar ben ik van overtuigd!!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: gratis computeren
Even terug op gratis computeren of toch tenminste, geen licentie betalen aan Microsoft voor hun Windows / MS Office.
Ik heb nu al OpenOffice, en ben daar tevreden van.
Maar bij aanschaf van een nieuwe laptop zou ik een stap verder gaan, en ook Windows overboord gooien en voor Linux Mint-18 gaan.
Nu, concreet: De duizenden bestanden (uiteraard hoofzakelijk foto's) op m'n huidige laptop zitten allemaal netjes in folders. Oa, bij foto's, op jaartal. Ook wat extra folders voor documenten: alles ivm de kinderen, alles ivm financiën,...
Soit. Een hoop folders dus. Die zijn ook grotendeels (niet alles) gebackupt op Dropbox.
Nu: Als ik dat straks wil overzetten op Linux Mint-18: Kan ik gewoon via USB werken? Het probleem dat ik zie: de folders zijn nu aangemaakt in Windows explorer. Als ik die bestanden op de snelste manier op 'n USB-stick wil krijgen, is het via "drag and drop" of "copy paste". Inclusief de folder. Maar herkent Linux dat, want dat zijn "windows folders".
Of moet ik alle bestanden "folderloos" overzetten? Dan wordt het wel 'n zooi. Dan denk ik dat ik best folder per folder de inhoud op 'n USB-stick zet (enkel de files, niet de folder zelf), en op de nieuwe laptop op de juiste plaats plak, en dan verder ga. Maar dat is ferm veel méér werk dan gewoon op m'n laptop selecteren welke folders en hun inhoud hij op de USB moet kopiëren, terwijl het ding bezig is op m'n gemak iets anders gaan doen, en later plakken op de nieuwe laptop.
Dus ik hoop 'n beetje dat 'n linux expert me hier komt zeggen "joh, geen zorgen, je kan de ganse mikmak in één keer kopiëren en plakken, folders inclusief"...
Ik heb nu al OpenOffice, en ben daar tevreden van.
Maar bij aanschaf van een nieuwe laptop zou ik een stap verder gaan, en ook Windows overboord gooien en voor Linux Mint-18 gaan.
Nu, concreet: De duizenden bestanden (uiteraard hoofzakelijk foto's) op m'n huidige laptop zitten allemaal netjes in folders. Oa, bij foto's, op jaartal. Ook wat extra folders voor documenten: alles ivm de kinderen, alles ivm financiën,...
Soit. Een hoop folders dus. Die zijn ook grotendeels (niet alles) gebackupt op Dropbox.
Nu: Als ik dat straks wil overzetten op Linux Mint-18: Kan ik gewoon via USB werken? Het probleem dat ik zie: de folders zijn nu aangemaakt in Windows explorer. Als ik die bestanden op de snelste manier op 'n USB-stick wil krijgen, is het via "drag and drop" of "copy paste". Inclusief de folder. Maar herkent Linux dat, want dat zijn "windows folders".
Of moet ik alle bestanden "folderloos" overzetten? Dan wordt het wel 'n zooi. Dan denk ik dat ik best folder per folder de inhoud op 'n USB-stick zet (enkel de files, niet de folder zelf), en op de nieuwe laptop op de juiste plaats plak, en dan verder ga. Maar dat is ferm veel méér werk dan gewoon op m'n laptop selecteren welke folders en hun inhoud hij op de USB moet kopiëren, terwijl het ding bezig is op m'n gemak iets anders gaan doen, en later plakken op de nieuwe laptop.
Dus ik hoop 'n beetje dat 'n linux expert me hier komt zeggen "joh, geen zorgen, je kan de ganse mikmak in één keer kopiëren en plakken, folders inclusief"...
da's geen probleem hoor. je kan die folders gewoon copieren naar uw linux filesysteem. Ik heb dit reeds veel gedaan. Daarna kan je gewoon die bestanden raadplegen op de linux laptop.
Iets technischer als u iets verder wilt gaan:
Uw USB stick is waarschijnlijk een FAT32 filesysteem - dat werkt zonder de permissies zoals die wel bij bv bij EXT4 filesysteem onder linux worden gebruikt. U zal na het copieren eventueel wel de permissies op user/groups/others niveau dienen te zetten indien u wenst (dit is niet noodzakelijk). u kan dat recursief doen met gebruik van chmod en chown commando's.
U kan deze ook copieren door rsync te gebruiken en alzo direct de permissies te zetten: rsync --chmod=CHMOD source destination
Er zijn zeker nog andere manieren om dit te doen :-) ik noem er hier maar een paar.
Iets technischer als u iets verder wilt gaan:
Uw USB stick is waarschijnlijk een FAT32 filesysteem - dat werkt zonder de permissies zoals die wel bij bv bij EXT4 filesysteem onder linux worden gebruikt. U zal na het copieren eventueel wel de permissies op user/groups/others niveau dienen te zetten indien u wenst (dit is niet noodzakelijk). u kan dat recursief doen met gebruik van chmod en chown commando's.
U kan deze ook copieren door rsync te gebruiken en alzo direct de permissies te zetten: rsync --chmod=CHMOD source destination
Er zijn zeker nog andere manieren om dit te doen :-) ik noem er hier maar een paar.
Inderdaad, dat is geen enkel probleem. USB sticks n ook externe harde schijven (of zelfs interne harde schijven) die in FAT32 of NTFS geformatteerd zijn worden probleemloos herkend door Linux en zelfs automatisch "gemount".
Kijk, ik zou daar nu nog eens even mee wachten. Ik ben zelf niet zo tevreden van de 18 release. Dat heeft véél te maken dat een aantal hardwareboeren nog niet mee zijn. Heb je een AMD Radeon kaart, weet dan dat je zal aangewezen zijn op de open source driver. Die is weliswaar verbeterd, maar zeker als je games speelt lijkt het mij verstandiger om de prop-driver te installeren van AMD zelf, maar 18 (oftewel Ubunbu 16.04 waar het op gebaseerd is) is (nog?) niet ondersteund. Google anders maar eens op Ubuntu 16.04 en fglrx en dan zie je wel wat ik bedoel. Idem voor mijn netwerk HP printer (via hplip). Via LM18/U16.04 is die ondersteuning er nog niet, terwijl op LM17.3/U14.04 is die er wél. Aangezien ik het beu ben de driver voor Windows wéér eens te installeren (ja, ik weet dat mijn HP standaard herkend is door Windows, maar dan werkt de ingebouwde scanner niet) want die doet het altijd niet meer na een of andere update van Windows (gebruiksvriendelijk, iemand?), moet ik rekenen op mijn virtual box met LM17.3 om überhaupt documenten te kunnen inscannen. Dus LM18 is geen optie.Fakkel schreef: Maar bij aanschaf van een nieuwe laptop zou ik een stap verder gaan, en ook Windows overboord gooien en voor Linux Mint-18 gaan.
Om al die redenen zou ik u eerder Linux Mint 17.3 aanbevelen. Deze is gebaseerd op Ubuntu 14.04 (ook aan te raden, vooral in de Gnome versievind ik die schitterend) en komt met een langetermijnsupport van 5 jaar. Dat wil zeggen dat je systeem ondersteund blijft tot 2019. Intussen zullen ze wel wat bijbenen met de hardware. Alle softwarepakketten worden natuurlijk wel up to date gehouden. Ik heb intussen afgeleerd om altijd de laatste nieuwe versie te willen hebben (Win 10 en LM18 waren harde lessen).
Ik lees dat je van plan bent om een nieuwe laptop aan te kopen. Dan zou je wel eens kunnen vloeken op het vuile spelletje dat Microsoft speelt met het nieuwe UEFI en dan vooral de optie SecureBoot. Zo zal je maar kunnen opstarten van CD of USB stick indien je besturingssysteem hierop een key heeft. Officleel is dat om bootable malware geen kans te geven, maar het is duidelijk dat Microsoft hierdoor de drempel om Linux te gebruiken wil verhogen. Linux Mint wordt vooral door vrijwilligers gemaakt, in meerdere "smaken": 32bit/64bit, XFCE, Cinnamon, KDE en Mate. Voor zo'n project is dat een dure aangelegenheid om telkens een sleutel aan te kopen bij Micro$oft. Ubuntu doet dit wel, daarom, stel dat je vast komt te zitten in het moeras om dit uit te schakelen, zou ik eens overwegen om te kijken naar Ubuntu ipv LM.
Geen enkel probleem. NTFS/VFAT, de Windows bestandssystemen zijn 2-wegs compatibel met Windows. Linux gebruikt zelf een ander type, momenteel bij mij EXT4 (loggend), dat het o.a. ook niet nodig maakt te defragmenteren. Nu, eenmaal SSD's bij iedereen standaard zijn, moeten we niet meer defragmenteren (ook nog een reden waarom zoveel dataservers in de cloud op Linux draaien). Het enige wat problemen zou kunnen geven, zijn de attributen (lezen, schrijven, uitvoerbaar?) van je bestanden. Maar echt problematisch voor beginners lijkt me dat niet, ik zie vooral problemen wanneer je Linux uitvoerbare bestanden zou importeren, iets wat een beginner vanuit Windows niet doet (het bestand moet dan eerst uitvoerbaar gemaakt worden, dat gebeurt niet op basis van de extensie (ook al om veiligheidsredenen) zoals bij windows: .exe, .bat etc). Standaard komen de grafische distributies met een bestandsverkenner (bvb Nemo bij de Cinnamon versie), drag & drop is daar gewoon easy.Nu, concreet: De duizenden bestanden (uiteraard hoofzakelijk foto's) op m'n huidige laptop zitten allemaal netjes in folders. Oa, bij foto's, op jaartal. Ook wat extra folders voor documenten: alles ivm de kinderen, alles ivm financiën,...
Geen expert, maar wel een gebruiker: "joh, geen zorgen, je kan de ganse mikmak in één keer kopiëren en plakken, folders inclusief."Dus ik hoop 'n beetje dat 'n linux expert me hier komt zeggen "joh, geen zorgen, je kan de ganse mikmak in één keer kopiëren en plakken, folders inclusief"...![]()
Laatst gewijzigd door Inversor op 13 september 2016, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mja, ik ging het mezelf makkelijk maken, en een laptop kopen via ubuntushop.be, dus met Linux en Mint-18 van dag-1 erop geïnstalleerd.Inversor schreef:Ik lees dat je van plan bent om een nieuwe laptop aan te kopen. Dan zou je wel eens kunnen vloeken op het vuile spelletje dat Microsoft speelt met het nieuwe UEFI en dan vooral de optie SecureBoot.
Gezien een groot deel van jouw post en die van Jamesken voor mij Chinees is, leek me dat de veiligste oplossing.
Maar wel bedankt voor de uitleg en geruststelling,
@ Jamesken: idem voor jou.
€50 om te installeren... Ik doe het voor €40 :-)Fakkel schreef:Mja, ik ging het mezelf makkelijk maken, en een laptop kopen via ubuntushop.be, dus met Linux en Mint-18 van dag-1 erop geïnstalleerd.Inversor schreef:Ik lees dat je van plan bent om een nieuwe laptop aan te kopen. Dan zou je wel eens kunnen vloeken op het vuile spelletje dat Microsoft speelt met het nieuwe UEFI en dan vooral de optie SecureBoot.
Gezien een groot deel van jouw post en die van Jamesken voor mij Chinees is, leek me dat de veiligste oplossing.
Is 5 minuutjes werk, daarna een kwartiertje de boel kopiëren, tijd waarin ik intussen iets anders kan doen. Is voor ubuntushop €600 per uur, ik ben al content met €480 per uur
Als je ze eens wilt doen werken voor hun geld, moet je de optie "andere linux distro" kiezen en dan eens Gentoo of Slackware laten installeren. Daar begin ik niet aan, niet-expert zijnde. Zeker Mint en Ubuntu zijn echt wel gemaakt om de drempel te verlagen naar Linux. Zeker met een nieuwe lei die uw laptop zal zijn kan je niet veel mis doen. De enige valkuil die ik zie is idd die SecureBoot.
Pas op he, ik begrijp dat wel. Ik had die koudwatervrees ook toen ik de eerste keer zélf een geluidskaart installeerde in mijn PC. De dief in de shop vroeg daar destijds 2000BEF voor voor een kaart die 5000 kostte. Bleek niets in te houden, ook de driver deed het perfect in autodetect: alles samen 10 minuten werk. Idem toen ik besloot zelf mijn vaatwas in te bouwen toen de andere stuk was: front kon met frame direct geplaatst worden en alle gaatjes zaten perfect waar de vorige schroeven zaten. Half uurtje werk, waarvan de helft om een zeshoekige kop te zoeken voor mijn schroevendraaier.
Dat is misschien ook nog iets dat in dit topic past: wat je allemaal zelf kan doen met je PC om kosten te besparen. Je zou versteld zijn. Zo gaf mijn schoonvader zijn PC aan een "expert" om de spyware eraf te halen. Toen ik eens keek, bleek die gewoon hitmanpro geïnstalleerd te hebben en gedraaid te hebben. €100.
ik heb hier voor de laptop zelf de kapotte fan vervangen (ik had een handleiding met fotos gevonden voor mijn laptop model op het internet)
Ik heb een router gevonden gratis op 2de hands. Daar heb ik dd wrt firmware opgezet en zo heb ik boven een gratis wifi repeater en switch.
dit zorgt ook voor minder afval.
het ding is, je moet dat wel graag doen natuurlijk, anders is het allemaal veel simpeler om een wifi repeater te kopen enzovoorts. Maar je kan er wel veel mee besparen zoals inversor ook al aanhaalde.
Ik heb een router gevonden gratis op 2de hands. Daar heb ik dd wrt firmware opgezet en zo heb ik boven een gratis wifi repeater en switch.
dit zorgt ook voor minder afval.
het ding is, je moet dat wel graag doen natuurlijk, anders is het allemaal veel simpeler om een wifi repeater te kopen enzovoorts. Maar je kan er wel veel mee besparen zoals inversor ook al aanhaalde.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 13 september 2016, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bestanden inclusief directory's overzetten gaat inderdaad probleemloos, het enige wat eventueel een kleine hindernis zou kunnen zijn, zijn de bestandsrechten (permissies) maar dat geldt eveneens voor het overzetten naar een andere Windows PC (met uitzondering van FAT(32) wat geen permissies ondersteunt).Fakkel schreef:
Nu: Als ik dat straks wil overzetten op Linux Mint-18: Kan ik gewoon via USB werken?
Los daarvan zou je eigenlijk beter data en besturingssysteem scheiden, liest zelfs op een andere schijf, bij het installeren van een nieuw besturingssysteem heb je dan geen problemen of risico's met data transferts. Sowieso zou ik niet proberen om van vandaag op morgen over te stappen naar Linux, best is het te installeren naast een Windows of op een tweede PC of laptop en het een tijd te gebruiken tot je je weg gevonden hebt in diverse software. In het begin zul je nog regelmatig eens terug naar Windows gaan, niet enkel het besturingssysteem is anders, ook aan veel software zul je moeten wennen.
Ik ben het eens met vortex.
Data staat bij mij op een aparte harde schijf, als ik een reset nodig heb, koppel ik die gewoon aan de /home. Alleen jammer dat veel software zich hier ook nestelt, zoals Steam spelletjes (voor de gasten he, niet voor mij
).
En inderdaad, koudweg overschakelen zal wel ervoor zorgen dat je Linux sneller gewend bent, maar feitelijk zou je het een tijdje moeten draaien naast je klassieke Windows. Dat kan in dual boot, maar een nog elegantere oplossing is via een virtuele machine, zo kan je met één druk van de knop switchen. Je kan zelfs data kopiëren via het klembord in beide richtingen en zelfs drag & drop. Bij sommige desktopomgevingen kan je seamless gast en gastheer versmelten, zo draaien Linux vensters naast Windows vensters.

https://www.virtualbox.org/ is gratis. Eerlijk gezegd draait niet elke distributie vlot. UbuntuGnome gaat zeer traag, CentOS is ook geen succes, enkel Linux Mint gaat zeer zeer goed.
Nog meer experimenteren? Via LiLi kan je een live Linux distributie op je USB stick zetten. Die is bootable én je kan een persistence file maken, zodat je alles kan opslaan wat je doet op je USB stick. Die kan je dan op gelijk welke PC inpluggen en gewoon verder doen. Je eigen omgeving altijd op zak. Je kan zelfs live een virtualbox opstarten, zo hoef je zelfs niet te rebooten op die PC. Een absolute must voor wie Linux eens wil uitproberen, zonder het te installeren en zonder te moeten klooien met de UEFI. Compleet risicovrij, precies alsof je een gewoon programma draait.
http://www.linuxliveusb.com
Data staat bij mij op een aparte harde schijf, als ik een reset nodig heb, koppel ik die gewoon aan de /home. Alleen jammer dat veel software zich hier ook nestelt, zoals Steam spelletjes (voor de gasten he, niet voor mij
En inderdaad, koudweg overschakelen zal wel ervoor zorgen dat je Linux sneller gewend bent, maar feitelijk zou je het een tijdje moeten draaien naast je klassieke Windows. Dat kan in dual boot, maar een nog elegantere oplossing is via een virtuele machine, zo kan je met één druk van de knop switchen. Je kan zelfs data kopiëren via het klembord in beide richtingen en zelfs drag & drop. Bij sommige desktopomgevingen kan je seamless gast en gastheer versmelten, zo draaien Linux vensters naast Windows vensters.

https://www.virtualbox.org/ is gratis. Eerlijk gezegd draait niet elke distributie vlot. UbuntuGnome gaat zeer traag, CentOS is ook geen succes, enkel Linux Mint gaat zeer zeer goed.
Nog meer experimenteren? Via LiLi kan je een live Linux distributie op je USB stick zetten. Die is bootable én je kan een persistence file maken, zodat je alles kan opslaan wat je doet op je USB stick. Die kan je dan op gelijk welke PC inpluggen en gewoon verder doen. Je eigen omgeving altijd op zak. Je kan zelfs live een virtualbox opstarten, zo hoef je zelfs niet te rebooten op die PC. Een absolute must voor wie Linux eens wil uitproberen, zonder het te installeren en zonder te moeten klooien met de UEFI. Compleet risicovrij, precies alsof je een gewoon programma draait.
http://www.linuxliveusb.com
-
Panopticon
- Newbie

- Contacteer:
Heel interessant om te volgen, bedankt voor de toelichting, de interesse wakkert wat aan bij mij om dit ook te proberen, zeker als het via een bootable USB kan.
Bijkomend vraagje ivm al die gratis software, doneren jullie dan ook daadwerkelijk aan deze sites? Zoja, hoeveel en op welke manier? Paypal of gewoon een overschrijving(als dat al mogelijk is)? Het is voor mij moeilijk te bepalen als je de vergelijking met kostprijs van windows maakt
En die mannen steken er dan ook uren werk in, zonder directe return, dat is straf.
Bijkomend vraagje ivm al die gratis software, doneren jullie dan ook daadwerkelijk aan deze sites? Zoja, hoeveel en op welke manier? Paypal of gewoon een overschrijving(als dat al mogelijk is)? Het is voor mij moeilijk te bepalen als je de vergelijking met kostprijs van windows maakt
Ik heb een paar keer geld gegeven, maar niet zo vaak/veel. Wat ik wel in het verleden heb gedaan is vertalingen "doneren", de software uittesten en dus bugs rapporteren en verbeteringen voorstellen. Het geeft veel voldoening als er dan een nieuwe versie uitkomt met vertalingen van jezelf in, met opgeloste bugs doordat jij ze hebt gerapporteerd, of met nieuwe mogelijkheden die je zelf mee hebt uitgewerkt en voorgesteld. Daar kruipt natuurlijk wel wat tijd in afhankelijk van hoe veel je wil doen en soms moet je erg veel geduld hebben tot een verbetering in de software zit of wordt ze afgewezen. Zo kreeg ik onlangs een mailtje met de melding dat je in het "zipprogramma" van KDE nu ook bestanden kunt hernoemen als ze nog niet uitgepakt zijn...daar zal een 10 jaar ofzo over zijn gegaanPanopticon schreef:Bijkomend vraagje ivm al die gratis software, doneren jullie dan ook daadwerkelijk aan deze sites? Zoja, hoeveel en op welke manier? Paypal of gewoon een overschrijving(als dat al mogelijk is)? Het is voor mij moeilijk te bepalen als je de vergelijking met kostprijs van windows maaktEn die mannen steken er dan ook uren werk in, zonder directe return, dat is straf.
Idem. Ik heb al gedoneerd aan Linux Mint, dat was met Paypal, maar volgens mij kan dat ook met SEPA overschrijving.
Of je dat doet of niet, hangt van jezelf af. Ubuntu is bv. commerciëler dan Linux Mint, ze vragen bv geld voor support. Bij Linux Mint moeten de inkomsten komen van donaties, dat maakte dat ik mij min of meer verplicht voelde om ook iets te doen, maar indien je dat niet wil, niemand zal u vies bekijken.
Vertalingen heb ik ook nog gedaan, vooral tijdens mijn studententijd, doe dat al lang niet meer. Dat was ook de reden om te doneren, ik voelde me een beetje een profiteur. En dat voor iemand die tot 2009 altijd de piratenversie van software gebruikte
Of je dat doet of niet, hangt van jezelf af. Ubuntu is bv. commerciëler dan Linux Mint, ze vragen bv geld voor support. Bij Linux Mint moeten de inkomsten komen van donaties, dat maakte dat ik mij min of meer verplicht voelde om ook iets te doen, maar indien je dat niet wil, niemand zal u vies bekijken.
Vertalingen heb ik ook nog gedaan, vooral tijdens mijn studententijd, doe dat al lang niet meer. Dat was ook de reden om te doneren, ik voelde me een beetje een profiteur. En dat voor iemand die tot 2009 altijd de piratenversie van software gebruikte
Linux distro's komen en gaan als gevolg. Je mag de grootste wereldverbeteraar zijn die gratis software wil bouwen voor iedereen, maar met die mentaliteit kun je geen boterhammen kopen.Panopticon schreef:En die mannen steken er dan ook uren werk in, zonder directe return, dat is straf.
Moest de Linux wereld zich massaal achter 1 distro zetten voor ontwikkeling en gebruik, dan was er al lang een alternatief voor Windows. Maar neen, vaak komen ontwikkelaars na een tijdje niet meer overeen, of de meningen gaan verschillen. En voila: een deel van de ontwikkelaars splitst zich af en begint aan een eigen distro. Waarna het probleem herbegint.
De laatste keer dat ik een distro probeerde, werd mijn wireless niet ondersteund. Toegegeven: dat is al een tijdje geleden, maar heel erg veel vertrouwen in het systeem geeft dat niet. Ik ben dan nog een beetje vertrouwd met IT, laat staan dat een leek dit probeert.
Ik doneer af en toe ook een beetje aan wikipedia. Ik gebruik dit ontzettend veel.
Ik heb mij ook een tijdje bezig gehouden met vertalingen en met bugs zoeken.
Ook kan je op forums/irc/... mensen helpen om vooruit te geraken.
Er zijn ook tal van bedrijven die bijdragen leveren aan GNU/Linux, neem bv redhat, google, intel, samsung, ja zelf microsoft (maar met groot eigenbelang haha) hoor. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden :-)
In ieder geval moet je je niet verplicht voelen om iets te doneren... het is natuurlijk wel mooi dat je zelf ook iets terug geeft met wat in je mogelijkheden ligt.
En inderdaad :-) de ene distro is de andere niet, maar dat is nu weer het mooie eraan.
Er zijn een paar distro's waar toch wel meer gewicht aanhangt zoals Fedora (redhat), Debian of Ubuntu. Die zullen niet zo snel verdwijnen. Voor elk wat wils :-) De leercurve in het begin is stijl maar daarna krijg je er wel heel wat voor terug. en anders is er nog altijd wel OSX of Windows.
Ik zou ook niet zeggen dat die "mannen" geen return hebben. Het kan gewoon ook echt leuk zijn om die dingen te doen. Je kan dat ook lekker op je CV schrijven hoor, dat je meewerkt aan een open source project. Het is gewoon een andere benadering van wat return is.
Ik heb mij ook een tijdje bezig gehouden met vertalingen en met bugs zoeken.
Ook kan je op forums/irc/... mensen helpen om vooruit te geraken.
Er zijn ook tal van bedrijven die bijdragen leveren aan GNU/Linux, neem bv redhat, google, intel, samsung, ja zelf microsoft (maar met groot eigenbelang haha) hoor. Of dat goed of slecht is laat ik in het midden :-)
In ieder geval moet je je niet verplicht voelen om iets te doneren... het is natuurlijk wel mooi dat je zelf ook iets terug geeft met wat in je mogelijkheden ligt.
En inderdaad :-) de ene distro is de andere niet, maar dat is nu weer het mooie eraan.
Er zijn een paar distro's waar toch wel meer gewicht aanhangt zoals Fedora (redhat), Debian of Ubuntu. Die zullen niet zo snel verdwijnen. Voor elk wat wils :-) De leercurve in het begin is stijl maar daarna krijg je er wel heel wat voor terug. en anders is er nog altijd wel OSX of Windows.
Ik zou ook niet zeggen dat die "mannen" geen return hebben. Het kan gewoon ook echt leuk zijn om die dingen te doen. Je kan dat ook lekker op je CV schrijven hoor, dat je meewerkt aan een open source project. Het is gewoon een andere benadering van wat return is.