gratis computeren
gratis computeren
Microsoft Money is gratis en ik weet dat velen het hier gebruiken. Maar is er iemand die weet of de vroegere Office paketten gratis zijn? Of tegen scherpe kortingen een officiële licentie kunnen verkopen?
Wil Max. 50 euro uitgeven. Dus misschien Office 2010 of 2013?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Wil Max. 50 euro uitgeven. Dus misschien Office 2010 of 2013?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: gratis computeren
Er bestaan gratis alternatieven voor MS Office die precies hetzelfde werken en die je legaal kunt downloaden zoals OpenOffice en LibreOffice.
Neen, helaas niet. Je opties zijn, gerangschikt volgens aantrekkelijkheid (imo):
- LibreOffice: minstens even krachtig als MS Office (heeft een aantal elementaire functies zoals invoegen van SVG die MS Office nog altijd niet heeft), al zal je wel even moeten wennen aan de interface.
- WPS Office: Chinese namaak van MS Office, met gratis versie. Omgekeerde van LibreOffice: interface is een perfecte kloon van MS Office, maar met minder functionaliteit.
- Google Docs, Office Online en andere online opties. Zeer gebruiksvriendelijk en perfecte integratie met cloudopslag, maar functionaliteit eerder beperkt.
- Mac biedt een gratis officepakket, iWork, aan. Enkel voor Macgebruikers en uiterst beperkt qua functionaliteit (maar zoals altijd bij Apple wel heel simpel en mooi vormgegeven).
- MS Office via een torrent illegaal downloaden voor nul euro.
- LibreOffice: minstens even krachtig als MS Office (heeft een aantal elementaire functies zoals invoegen van SVG die MS Office nog altijd niet heeft), al zal je wel even moeten wennen aan de interface.
- WPS Office: Chinese namaak van MS Office, met gratis versie. Omgekeerde van LibreOffice: interface is een perfecte kloon van MS Office, maar met minder functionaliteit.
- Google Docs, Office Online en andere online opties. Zeer gebruiksvriendelijk en perfecte integratie met cloudopslag, maar functionaliteit eerder beperkt.
- Mac biedt een gratis officepakket, iWork, aan. Enkel voor Macgebruikers en uiterst beperkt qua functionaliteit (maar zoals altijd bij Apple wel heel simpel en mooi vormgegeven).
- MS Office via een torrent illegaal downloaden voor nul euro.
Op mijn Linux-pc staat LibreOffice, maar ik werk o.a. met de Franky-Matic en die beschikt over VB-code die alleen werkt onder MS Office. Ik had in mijn studententijd ooit MS Office 2007 PRO kunnen kopen voor 90 euro. Maar dat lukt tegenwoordig niet meer en ik vind de CD niet meer.Yaris schreef:Er bestaan gratis alternatieven voor MS Office die precies hetzelfde werken en die je legaal kunt downloaden zoals OpenOffice en LibreOffice.
Ik zou dus wel een nieuwe versie willen, maar zonder de abonnementsvorm. Het moest dus een pakket zijn die voor altijd werkt. Word is Word en Excel is Excel. Het pakket uit 2010 volstaat dus.
Recente LO-versies ondersteunen VBA, als je het expliciet aanzet (Extra - Opties' - Laden/Opslaan - VBA-eigenschappen').
De ondersteuning is niet perfect, maar de meeste macro's werken. Geen idee of dat voor de FrankyMatic ook zo is. Code die niet werkt kan je ook heel eenvoudig laden en dan waar nodig een klein beetje aanpassen als je wat met BASIC kan werken.
Als dat niet werkt kunnen we je vrees ik niet helpen. Als je absoluut MS Office nodig hebt en je grens op 50 euro ligt is er geen enkele legale optie (tenzij een licentie via je werkgever vragen, dat kan vaak goedkoop/gratis).
De ondersteuning is niet perfect, maar de meeste macro's werken. Geen idee of dat voor de FrankyMatic ook zo is. Code die niet werkt kan je ook heel eenvoudig laden en dan waar nodig een klein beetje aanpassen als je wat met BASIC kan werken.
Als dat niet werkt kunnen we je vrees ik niet helpen. Als je absoluut MS Office nodig hebt en je grens op 50 euro ligt is er geen enkele legale optie (tenzij een licentie via je werkgever vragen, dat kan vaak goedkoop/gratis).
Thanks, zal het dit weekend eens proberen. Als het werkt is het voldoendedw schreef:Recente LO-versies ondersteunen VBA, als je het expliciet aanzet (Extra - Opties' - Laden/Opslaan - VBA-eigenschappen').
Ik neem aan dat die functies in de toekomst (met elke update van LO) telkens wat uitgebreid zullen worden?
Ik vraag me af wat het zou geven moest er daadwerkelijk een kopieerbeveiliging bestaan die onkraakbaar is. Zou iedereen braaf €159 voor MS Office neertellen? Zou iedereen braaf €649 neertellen om te Photoshoppen? Veel software heeft zijn positie in de markt te danken aan het illegaal gebruik ervan.dw schreef:Als dat niet werkt kunnen we je vrees ik niet helpen. Als je absoluut MS Office nodig hebt en je grens op 50 euro ligt is er geen enkele legale optie (tenzij een licentie via je werkgever vragen, dat kan vaak goedkoop/gratis).
Dat kan ik uiteraard met zekerheid zeggen, maar ik denk eerlijk gezegd dat ze niet al te veel moeite meer gaan steken in MS VBA-ondersteuning.
Simpele macro's werken nu al. Complexere macro's kan je openen in de Basic-editor en aanpassen, wat voor gevorderde gebruikers een eitje zou moeten zijn (ik vermoed ook voor de maker van de FrankyMatic). Dat is goed genoeg, vinden ze bij LO. Zeker omdat LO macro's in Python en Java ondersteunt, en dat zijn meer toekomstgerichte talen dan BASIC (meer programmeurs, sneller, meer mogelijkheden, veiliger).
Simpele macro's werken nu al. Complexere macro's kan je openen in de Basic-editor en aanpassen, wat voor gevorderde gebruikers een eitje zou moeten zijn (ik vermoed ook voor de maker van de FrankyMatic). Dat is goed genoeg, vinden ze bij LO. Zeker omdat LO macro's in Python en Java ondersteunt, en dat zijn meer toekomstgerichte talen dan BASIC (meer programmeurs, sneller, meer mogelijkheden, veiliger).
Veel games hebben tegenwoordig een beveiliging die praktisch niet te kraken is, toch alle sinds niet zonder massa's functionaliteit te verliezen.Inversor schreef:
Ik vraag me af wat het zou geven moest er daadwerkelijk een kopieerbeveiliging bestaan die onkraakbaar is. Zou iedereen braaf €159 voor MS Office neertellen? Zou iedereen braaf €649 neertellen om te Photoshoppen? Veel software heeft zijn positie in de markt te danken aan het illegaal gebruik ervan.
Dat ze dat niet toepassen op Windows, Office, Photoshop, enz is bewust om marktaandeel te behouden.
Allé ja, dat denk ik toch.
Wat heb je aan marktaandeel als je er niets aan verdient?
Niet veel, maar zonder marktaandeel raak je ook nergens.
Een interessant voorbeeldje is de markt voor statistiek/data-analyse. Die werd lange tijd gedomineerd door commerciële producten zoals SAS. Dan kwam het open source, krachtigere R op. Resultaat? Prijsbewuste academische instellingen en startups verlieten SAS massaal. Grotere bedrijven begonnen langzaam te volgen, want het nieuwe personeel dat ze uit die startups en van de schoolbanken plukten was opgegroeid met R. Ondertussen geeft SAS zijn software gratis aan academische gebruikers om het bloeden wat proberen te stelpen.
Eerlijk is eerlijk: MS heeft dat tijdig ingezien. In plaats van Office als product te verkopen, verkopen ze bedrijven nu een alles-in-één clouddienst waar Office deel van uitmaakt. Slim: MS Office als standaloneproduct is misschien niet meer superieur aan haar gratis concurrenten, maar het MS software-ecosysteem als pakket is quasi uniek. Er zijn misschien betere oplossingen voor alles van je mailssyteem tot Office tot je interne analytics, maar MS biedt dat allemaal in één gemakkelijk te beheren totaaloplossing. Je moet als bedrijf zelfs geen eigen server meer hebben als je dat niet wilt.
Een interessant voorbeeldje is de markt voor statistiek/data-analyse. Die werd lange tijd gedomineerd door commerciële producten zoals SAS. Dan kwam het open source, krachtigere R op. Resultaat? Prijsbewuste academische instellingen en startups verlieten SAS massaal. Grotere bedrijven begonnen langzaam te volgen, want het nieuwe personeel dat ze uit die startups en van de schoolbanken plukten was opgegroeid met R. Ondertussen geeft SAS zijn software gratis aan academische gebruikers om het bloeden wat proberen te stelpen.
Eerlijk is eerlijk: MS heeft dat tijdig ingezien. In plaats van Office als product te verkopen, verkopen ze bedrijven nu een alles-in-één clouddienst waar Office deel van uitmaakt. Slim: MS Office als standaloneproduct is misschien niet meer superieur aan haar gratis concurrenten, maar het MS software-ecosysteem als pakket is quasi uniek. Er zijn misschien betere oplossingen voor alles van je mailssyteem tot Office tot je interne analytics, maar MS biedt dat allemaal in één gemakkelijk te beheren totaaloplossing. Je moet als bedrijf zelfs geen eigen server meer hebben als je dat niet wilt.
Niets is wel héél weinig.Yaris schreef:Wat heb je aan marktaandeel als je er niets aan verdient?
Met dat Cloud-gedoe ben ik niets. Ik zoek een volwaardig pakket waar ik net niet maandelijks voor moet gaan betalen. Het moet gewoon overweg kunnen met macro's want naast de FrankyMatic heb ik ook nog werkgerateerde documenten met macro's die ook wekelijks geraadpleegd moeten worden.
Misschien is dit een oplossing : http://www.laptopshop.be/category/50287 ... ffice.html
't Kost wel 139 euro, maar dan ben je jaren gesteld. Zelfde prijs bij Bol.com.
't Kost wel 139 euro, maar dan ben je jaren gesteld. Zelfde prijs bij Bol.com.
Tjah, dan moet je maar Office kopen.
De versie voor thuisgebruik (dus enkel Word, Excel, Powerpoint en OneNote) is nog altijd gewoon te koop, zonder abonnementsformule. Kost €120.
https://tweakers.net/pricewatch/463755/ ... mail).html
De versie voor thuisgebruik (dus enkel Word, Excel, Powerpoint en OneNote) is nog altijd gewoon te koop, zonder abonnementsformule. Kost €120.
https://tweakers.net/pricewatch/463755/ ... mail).html