gratis computeren
Re: gratis computeren
Van zodra 80% van de wereld met linux werkt, zal je op Linux exact dezelfde virus-, spyware- en malware problemen hebben die je nu op windows hebt. Het is voor voor de schrijvers van die producten namelijk enkel interessant om het meest gebruikte systeem te exploiteren.relativity schreef: Ik ga helemaal niet verkondigen dat men als thuisgebruiker beter af is met linux of zijn varianten.
Echter, als men voor zijn besturingssysteem moet betalen, is het niet meer dan normaal dat alles draait zonder zever en dit met een uiterst minimum aan kennis van informatica.
Het zou ook eens stilaan tijd worden dat ze daar bij Mirosoft gaan realiseren dat de modale thuisgebruiker geen ballen afweet van pc-beveiliging, en dat het die modale gebruiker worst kan wezen. Dat diverse software conflicten kan geven, is de meeste onder hen al helemaal een raadsel.
Hoeveel windows pc'kes dat ik al heb mogen gaan dichttimmeren (beveiligen) na de nodige malware te hebben opgekuist, niet te schatten...
Niet om de volledige verantwoordelijkheid af te schuiven van de brave huisvaders, maar we zijn nu eenmaal niet allemaal dezelfde en we hebben elk zo onze sterke en zwakke punten inzake algemene kennis.
@karel: het hangt er inderdaad vanaf wat je met je pc wil doen.
Voor een pc die je enkel gebruikt om te surfen, een beetje muziek af te spelen, tekstverwerking, e.d. is een Linux based omgeving in theorie de beste keuze.
Wil je echter bijvoorbeeld ook gamen op je pc dan valt Linux al direct af.
Voor netbooks (die kleine notebooks) is Linux een perfect OS. Toch merk ik bij veel mensen dat ze nog altijd voor de Windows based toestellen kiezen, omdat "ze dat gewoon zijn".
Voor een pc die je enkel gebruikt om te surfen, een beetje muziek af te spelen, tekstverwerking, e.d. is een Linux based omgeving in theorie de beste keuze.
Wil je echter bijvoorbeeld ook gamen op je pc dan valt Linux al direct af.
Voor netbooks (die kleine notebooks) is Linux een perfect OS. Toch merk ik bij veel mensen dat ze nog altijd voor de Windows based toestellen kiezen, omdat "ze dat gewoon zijn".
Glad to hear, you got me scared there for a second.Jay schreef:Heb vroeger nog ontwikkeld op MacOS in CodeWarrior en heb ook wat Linux servers draaien gehad, dus ja.phase schreef: Trouwens, heb je enkel Microsoft certificaties, of heb je ook al eens voor een ander bootscreen gezeten dan dat van Microsoft?![]()
Wel een beetje overdreven, dat argument komt nog uit het stenen tijdperk... Vergelijk eens een 'kwaliteit PC' met een standaard iMac configuratie, zó veel verschil zit er nu ook weer niet op. Als je zelf bouwt is het goedkoper natuurlijk, of je neemt een goedkope Aldi PC met een gecastreerd moederbord voor de helft van de prestaties en prijs... Je mag ook het design en de afwerking niet vergeten, Apple producten zijn afgewerkt tot in de puntjes, dat kan je niet van alle fabrikanten zeggen.Jay schreef: Ik ga Windows niet naar voor schuiven als het nec plus ultra, maar de andere OS'en hebben nadelen waardoor ik vind dat Windows nog steeds het beste consumer-OS is. Voor MacOS heb je normaal gesproken een Apple computer nodig. Deze kost voor dezelfde specificaties ongeveer het dubbel van een "Windows pc". Ja, er bestaan gewone pc's die met MacOS geleverd worden, maar Apple sleept deze fabrikanten voor de rechter. De kostprijs van de hardware heeft zelfs een kennis van mij die een fervent MacOS-adept is terug naar Windows gedreven...
Maar je koopt wel een volledige computer, dat is inderdaad jammer. Zou Apple MacOS X los beginnen verkopen zouden ze vast enorme software verkoopcijfers kennen, maar dan stort wel hun computer hardware sales in elkaar en blijven nog die enkelingen over die Apple computers blijven kopen voor hun design.
Het probleem is in mijn ogen dat het grote publiek enkel Windows kent en hun ogen open trekt als ze iets anders horen/zien, terwijl dat even goed kan volstaan voor hetgeen zij ermee doen.
Dat is nog eens een gedacht!karel schreef: Zelf ben ik bvb voorstander dat overheden en openbare diensten zouden investeren in Linux software gezien dit op langere termijn minder kost en tegelijk meer opbrengt voor de locale economie.
Recht uit de AppleStore: een MacMini van 599 euro:
2,0-GHz Intel Core 2 Duo
1 GB geheugen
120-GB harde schijf
8x dubbellaags SuperDrive
NVIDIA GeForce 9400M grafische processor
Wel, voor exact dezelfde prijs heb ik me net een nieuwe pc met quad core AMD Phenom II 2,5 GHz met 4 GB RAM, 1 TB Western Digital harde schijf, ATI HD4650 grafische kaart gekocht (en Windows Vista Home Premium).
Als ik die miezerige specs van die MacMini hierboven zie staan dan lach ik mij een breuk
Moest Apple hun OS apart verkopen (voor bijvoorbeeld 150 euro) dan zou ik het zeker kopen, want het is beter dan Windows. Maar zo lang je het enkel op die dure hardware kan draaien hou ik het bij Windows.
2,0-GHz Intel Core 2 Duo
1 GB geheugen
120-GB harde schijf
Wel, voor exact dezelfde prijs heb ik me net een nieuwe pc met quad core AMD Phenom II 2,5 GHz met 4 GB RAM, 1 TB Western Digital harde schijf, ATI HD4650 grafische kaart gekocht (en Windows Vista Home Premium).
Als ik die miezerige specs van die MacMini hierboven zie staan dan lach ik mij een breuk
Moest Apple hun OS apart verkopen (voor bijvoorbeeld 150 euro) dan zou ik het zeker kopen, want het is beter dan Windows. Maar zo lang je het enkel op die dure hardware kan draaien hou ik het bij Windows.
Laatst gewijzigd door Jay op 15 augustus 2009, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Amai en dat in dezelfde form factor? Wanneer ik bij tones.be een voorgebouwde configuratie neem voor een systeem met dezelfde form factor en dit met vergelijkbare specs configureer als die Mac Mini kom ik verbazend genoeg uit op 632 EUR, geinig. Daarom zei ik dus wanneer je vergelijkt met iMac, die heeft een betere bang-per-euro, waar het ons toch allemaal om te doen is, niet?Jay schreef: Recht uit de AppleStore: een MacMini van 599 euro:
2,0-GHz Intel Core 2 Duo
1 GB geheugen
120-GB harde schijf
De Mac mini wordt ook al een tijdje verwaarloosd en krijgt slechts marginale updates. Maar dat neemt niet weg dat de fabrikant ook een (soms grote) hap uit de brok wil, en dat je voor hetzelfde geld ondertussen wel betere systemen kan krijgen...
Neen, uiteraard niet dezelfde form factor 
Maar toch even vergelijken met bijvoorbeeld een MacPro:
Quad-Core
Eén 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"-processor
3 GB (drie x 1 GB) geheugen
640 GB harde schijf
18x dubbellaags
NVIDIA GeForce GT 120
2.299,00 €
Deze configuratie is qua specs min of meer vergelijkbaar met de pc die ik net gekocht heb en kost bijna 4x zoveel...
Ok, de kast van de MacPro is mooier en robuuster. Maar is dat 1700 euro meer waard?
Met het geld dat je uitspaart koop je binnen 2 of 3 jaar een nieuw systeem dat wederom een pak sneller is, standaard boot vanaf solid state disk, enz. en dan heb je nog bijna 1000 euro over om 2 of 3 jaar later weer een nieuw systeem te kopen. Terwijl die MacPro gebruiker dan nog altijd met zijn verouderde relikwie zit te werken...
Neen, dank u, geen Apple voor mij, veel te duur...
Maar toch even vergelijken met bijvoorbeeld een MacPro:
Quad-Core
Eén 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"-processor
3 GB (drie x 1 GB) geheugen
640 GB harde schijf
18x dubbellaags
NVIDIA GeForce GT 120
2.299,00 €
Deze configuratie is qua specs min of meer vergelijkbaar met de pc die ik net gekocht heb en kost bijna 4x zoveel...
Ok, de kast van de MacPro is mooier en robuuster. Maar is dat 1700 euro meer waard?
Met het geld dat je uitspaart koop je binnen 2 of 3 jaar een nieuw systeem dat wederom een pak sneller is, standaard boot vanaf solid state disk, enz. en dan heb je nog bijna 1000 euro over om 2 of 3 jaar later weer een nieuw systeem te kopen. Terwijl die MacPro gebruiker dan nog altijd met zijn verouderde relikwie zit te werken...
Neen, dank u, geen Apple voor mij, veel te duur...
Laatst gewijzigd door Jay op 15 augustus 2009, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Weer een extreme vergelijking, deze keer uit de andere kant van het spectrum. Wie had het hier ook al weer over de gewone consument, jij toch? Die koopt geen Mac Pro... En ik zeg ook nergens dat jij een Mac moet kopen. Let's just give it a rest already 
-
Tux
Goed, ik zie ook geen enkele reden voor mezelf om over te stappen... naarJay schreef: Ik zie geen enkele reden voor mezelf om over te stappen.
windows
Ik haat microsoft niet. Ik gebruik linux omdat ik het goed vind.Jay schreef: Behalve dan misschien om de M$ hater
Concurentie is toch goed? Stel u voor dat er maar één bank bestond waar men
geld kon sparen/lenen. Wel voor software geldt net het zelfde.
Op een of andere manier vind ik enkel Mac OS een echte concurrent voor Windows. Al die Linux distributies.... Eerst had je RedHat en SuSe... Nu is Ubuntu "hot".... Wat zal het volgend jaar zijn?
Wat ik bedoel is dat je niet kan ontkennen dat Linux amateuristischer in de markt gezet wordt dan Mac OS en Windows...
Indien Google nu met een deftig OS op de markt komt dan liggen de kaarten anders uiteraard. Dit zou wel eens een serieuze aardschok kunnen veroorzaken.
Wat ik bedoel is dat je niet kan ontkennen dat Linux amateuristischer in de markt gezet wordt dan Mac OS en Windows...
Indien Google nu met een deftig OS op de markt komt dan liggen de kaarten anders uiteraard. Dit zou wel eens een serieuze aardschok kunnen veroorzaken.
-
Tux
So what? Sommige zullen Argenta ook geen echte concurrent voor FortisJay schreef: Op een of andere manier vind ik enkel Mac OS een echte concurrent voor Windows. Al die Linux distributies....
vinden, toch zijn er bij Argenta tevreden klanten.
Klopt, ieder zijn eigen mening en voorkeur, het zou maar een saaie boel zijn als we allemaal hetzelfde deden.
Aangezien we hier in het "Besparingstips" topic van gratis computeren zitten, misschien volgende tip nog: voor pc-onderdelen ga ik meestal bij Alternate.
Volgens mij zijn zij de goedkoopste van België (ze hebben een webshop, maar je kan alles ook afhalen of gewoon naar de winkel gaan).
Indien er zijn die nog goedkopere winkels weten (wel met goede service liefst...), laat maar weten
Aangezien we hier in het "Besparingstips" topic van gratis computeren zitten, misschien volgende tip nog: voor pc-onderdelen ga ik meestal bij Alternate.
Volgens mij zijn zij de goedkoopste van België (ze hebben een webshop, maar je kan alles ook afhalen of gewoon naar de winkel gaan).
Indien er zijn die nog goedkopere winkels weten (wel met goede service liefst...), laat maar weten
Heb je daar ook uw laptop gekocht waar je het over had? 600 euro is toch wel exclusief btw dan? Anders ga ik me ook wel is vernieuwen.
Neen, het was geen laptop maar een desktop. Ik draai zeer veel toepassingen tegelijk en dus was een quad core een must. Quad core laptops bestaan, maar die kosten meer dan 1500 euro.
Heb hem trouwens niet bij Alternate gekocht, daar verkopen ze enkel geassembleerde pc's van hun eigen merk. Maar voor onderdelen zijn ze heel goedkoop. Heb er net nog een 1,5 TB interne harde schijf van WD gekocht voor nog geen 120 euro.
Heb hem trouwens niet bij Alternate gekocht, daar verkopen ze enkel geassembleerde pc's van hun eigen merk. Maar voor onderdelen zijn ze heel goedkoop. Heb er net nog een 1,5 TB interne harde schijf van WD gekocht voor nog geen 120 euro.
-
gast9876
http://www.mindfactory.de/product_info. ... fo/p498658Jay schreef: Maar voor onderdelen zijn ze heel goedkoop. Heb er net nog een 1,5 TB interne harde schijf van WD gekocht voor nog geen 120 euro.
96,31 €
-
gast9876
als ik link naar ander board mag plaatsenJay schreef: Aangezien we hier in het "Besparingstips" topic van gratis computeren zitten, misschien volgende tip nog: voor pc-onderdelen ga ik meestal bij Alternate.
Indien er zijn die nog goedkopere winkels weten (wel met goede service liefst...), laat maar weten![]()
'Goede en goedkope computerwinkels'
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=23332
hier is een gelijkaardig topic bezig