gratis computeren
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: gratis computeren
Linux is fantastisch om te gebruiken. Moeilijk is het niet maar de meeste gebruikers stappen er direct weer af omdat "het geen windows is" en er dus het een en ander te leren valt
.

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik aanvaard je kritiek kritiekloosdw schreef:MS Office laat ook toe je documenten in het OpenDocument-formaat op te slaan en wie wil kan dat zelfs de standaardinstelling maken. In die zin is je opmerking dat MS OpenDocument niet ondersteunt fout. Anderzijds kiezen 99+ % van de gebruikers kiezen gewoon het default formaat en dat is in MS Office inderdaad niet OpenDocument.Inversor schreef:Echt volledig gratis, zonder addertjes als spyware, malware of latere dure licenties, kan o.a. met LibreOffice. Dat ondersteunt trouwens dé standaard, OpenDocument, itt Micro$oft.

Linux is ideaal om een oude PC nieuw leven in te blazen, mits je natuurlijk een lichtgewicht desktop omgeving kiest.Kevva schreef:Ik heb nog een oude laptop onder Windows XP. Maar XP is 1 en al een groot lek, denk ook dat updates geen oplossing zijn omwille van verouderde hardware. Computer werkt verder nog, maar is traag. Zou Linux een oplossing zijn? Ik durf het niet echt installeren uit schrik dat het tegenvalt.
Het is te zien wat je van plan bent met die laptop. Draait er exotische programmatuur op of ga je niet reguliere hardware aansluiten, dan doe je het beter niet. Hoewel er veel verbeterd is met een platform als Steam, lijkt het ook niet ideaal om te gamen, maar sowieso niet met een "ouwe laptop".
Zoek je een stabiele, virusvrije desktop waar je af en toe een documentje op typt, een mail mee stuurt, een spelletje op speelt, wat mee surft,... dan is dat ideaal.
Ja, op die laptop zou ik alleen surfen, mailen, spelletjes (Facebook) spelen en in mindere mate documenten typen. Ik installeer Libreoffice wel.
Mijn gewone laptop (die ook aan het sterven is) dient dan voor Photoshop, zwaardere spelletjes en rendering.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mijn gewone laptop (die ook aan het sterven is) dient dan voor Photoshop, zwaardere spelletjes en rendering.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik sluit me volledig aan bij je mening DW. Alleen wil ik nog even een kleine kanttekening maken ook Microsoft heeft enorm veel embedded systemen POS, digital signage, geldautomaten, ... in de markt staan. Maar het klopt dat hier Microsoft enorm terrein aan het verliezen is aan Linux-kernel based OS waaronder dus ook Android valt. Dit is ook niet verwonderlijk omdat Microsoft tot voor kort geen OS maakte voor ARM processoren en net die markt is de afgelopen jaren enorm groot geworden en zal alleen groter gaan worden ten opzichte van de x86 markt. Niet voor niks dat Intel dit nu ook gaat inzien en inzet op ARM processoren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kom eens terug als je wel iets zinnigs te vertellen hebt. Of in bijbelse termen:dollares schreef:Linux is een verouderd systeem uit de jaren 90.
"Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het rijk der hemelen." (Mt. 5, 3.)
Ik heb een Lexmark en die werkt wél perfect. Kijk eens op deze site: http://www.openprinting.org/printersjosy schreef:Inmiddels heb ik op de fora van Ubuntu mijn probleem met mijn Lexmark printer opgespoord : Ubuntu ondersteunt slechts enkele grote merken, waaronder HP en Canon, maar zeker niet Lexmark.
PS: printers worden onder Linux aangestuurd met dezelfde software die mee ontwikkeld wordt door Apple; dus zeer goede ondersteuning voor printers.
Hoeveel RAM-geheugen heeft die oude laptop? Ik zou eens kijken naar Lubuntu of Xubuntu.Kevva schreef:Ik heb nog een oude laptop onder Windows XP. Maar XP is 1 en al een groot lek, denk ook dat updates geen oplossing zijn omwille van verouderde hardware. Computer werkt verder nog, maar is traag. Zou Linux een oplossing zijn? Ik durf het niet echt installeren uit schrik dat het tegenvalt.
http://lubuntu.net/
http://xubuntu.org/
Terechte vraag, simpel antwoord: probeer Linux eens uit zonder het meteen op je PC te installeren.Kevva schreef:Zou Linux een oplossing zijn? Ik durf het niet echt installeren uit schrik dat het tegenvalt.
Quasi alle Linux-versies laten toe een Live CD te maken, een DVD-schijfje of USB stick waarop je Linux plaatst. Je kan het dan opstarten vanaf het schijfje, naar hartelust testen en als alles naar wens werkt kan je het dan echt op je harde schijf installeren en XP overschrijven.
Voor een beginnend Linux-gebruiker is de Ubuntu-familie veruit de beste keuze. Er zijn drie varianten voor oude computers: Lubuntu, Xubuntu en Ubuntu MATE. Ze zijn alledrie nagenoeg identiek op het uiterlijk na; persoonlijk vind ik MATE de aangenaamste.
-
- VIP member
- Contacteer:
Waarom doen de Linux aanhangers me steeds denken aan die van Esperanto ?
Voor mensen met weinig affiniteit voor informatica blijft Linux inderdaad een rariteit, zoals Esperanto. Een beetje zoals de beurs voor mijn oma iets is waar je enkel je spaargeld kan verliezen.
Nu hoop ik wel dat je geen Android-smartphone/tablet, digicorder, smart-TV etc hebt, want anders ben je een van ons Linux-nerdjes.
Nu hoop ik wel dat je geen Android-smartphone/tablet, digicorder, smart-TV etc hebt, want anders ben je een van ons Linux-nerdjes.
Geen idee. Dat moet jij uitleggen want ik zie helemaal geen analogie.Leemans-broertje schreef:Waarom doen de Linux aanhangers me steeds denken aan die van Esperanto ?
Ja, probleem is ik kan niet booten vanaf een USB. En heb geen CD-brander.dw schreef:Terechte vraag, simpel antwoord: probeer Linux eens uit zonder het meteen op je PC te installeren.Kevva schreef:Zou Linux een oplossing zijn? Ik durf het niet echt installeren uit schrik dat het tegenvalt.
Quasi alle Linux-versies laten toe een Live CD te maken, een DVD-schijfje of USB stick waarop je Linux plaatst. Je kan het dan opstarten vanaf het schijfje, naar hartelust testen en als alles naar wens werkt kan je het dan echt op je harde schijf installeren en XP overschrijven.
Voor een beginnend Linux-gebruiker is de Ubuntu-familie veruit de beste keuze. Er zijn drie varianten voor oude computers: Lubuntu, Xubuntu en Ubuntu MATE. Ze zijn alledrie nagenoeg identiek op het uiterlijk na; persoonlijk vind ik MATE de aangenaamste.
-
- VIP member
- Contacteer:
Vond beide randverschijnselen.sintorama schreef:Geen idee. Dat moet jij uitleggen want ik zie helemaal geen analogie.Leemans-broertje schreef:Waarom doen de Linux aanhangers me steeds denken aan die van Esperanto ?
Heb dus toch maar eens gegoogeld op LINUX ESPERANTO.
Rijke oogst ! Vooral https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2207737 was een haha-Erlebnis.
Heb het in het Engels gelaten om meer lezers te lokken:
First of all, I love Linux. I’m an Esperanto speaker and supporter, and one of the nicknames of Esperanto is “the Linux of languages”. Both Esperanto and Linux share some ideological points in common: freedom, cooperation, sharing, respecting, etc. I went to an Esperanto congress recently - try to imagine the scene I found: hundreds of people from all over even from different countries, a great number of vegetarians, gays, mystical people, spiritualists, atheists, alternative people, weird people, people that believe in extraterrestrials, and PEOPLE THAT USE LINUX! All of them speaking this engineered artificial language created by a nerd more than a hundred years ago. I really felt at home!
I may be exaggerating but not kidding. I’ve seen many esperantists’ laptops running Linux. And whenever we went to a restaurant with a group of esperantists, almost half of them were vegetarians! One night we even made a vegan dinner! And to go out at night, many opted to go to gay bars! I guess these ideologies strongly correlate. That’s why I love Linux so much!
Typische Linux gebruikers zijn dus vegetariër en homo ? De slotzin mag er ook zijn.