gratis computeren
Re: gratis computeren
1Gb Ram geloof ik. Ja, Lubuntu lijkt me wel iets. Had ook ergens een MAC OS gezien.pata schreef:Hoeveel RAM-geheugen heeft die oude laptop? Ik zou eens kijken naar Lubuntu of Xubuntu.Kevva schreef:Ik heb nog een oude laptop onder Windows XP. Maar XP is 1 en al een groot lek, denk ook dat updates geen oplossing zijn omwille van verouderde hardware. Computer werkt verder nog, maar is traag. Zou Linux een oplossing zijn? Ik durf het niet echt installeren uit schrik dat het tegenvalt.
http://lubuntu.net/
http://xubuntu.org/
Tjah, randverschijnselen. Er draaien beduidend meer computers op Linux dan op Windows. Ja, laptops en desktops draaien op Windows. Alles daaronder (smartphones, tablets en embedded devices) en daarboven (workstations, servers, supercomputers) draaien op Linux. En ook in de laptopmarkt begint Linux terrein te winnen, onder meer als Chrome OS.Leemans-broertje schreef:Vond beide randverschijnselen.
Geheel onwetenschappelijk: ik ben alvast één van die twee dingen. Je mag zelf raden welk. Oh, en terzijde: men zegt niet dat de gebruikers homo waren, wel dat ze naar homobars gingen. Groot verschil, want er zijn tegenwoordig bedroevend weinig homo's in homobars te vinden (ze zitten vol vrouwen en heterosexuele hipstermannen op zoek naar een omgeving met betere dansmuziek en minder dronken onnozelaars dan een conventioneel etablissement te bieden heeft)Leemans-broertje schreef:Typische Linux gebruikers zijn dus vegetariër en homo ? De slotzin mag er ook zijn.
Laatst gewijzigd door dw op 9 september 2016, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Live CD maken op een externe harde schijf is een optie, maar dat is wat lastiger dan een DVD of USB.Kevva schreef:Ja, probleem is ik kan niet booten vanaf een USB. En heb geen CD-brander.
Maar heb je nergens toegang tot een DVD-brander? Ook niet op je werk of bij je minnares ofzo?
Er is een CD-rom lezer op mijn werk. Maar geen brandsoftware. Een minnares heb ik ook al niet, ik ben een sukkelaar geloof ik :p (geld heb ik ook al niet).dw schreef:Een Live CD maken op een externe harde schijf is een optie, maar dat is wat lastiger dan een DVD of USB.Kevva schreef:Ja, probleem is ik kan niet booten vanaf een USB. En heb geen CD-brander.
Maar heb je nergens toegang tot een DVD-brander? Ook niet op je werk of bij je minnares ofzo?
Mijn ouders hebben een brander/Cd rol lezer in hun computer. Maar die mensen wonen 60km verder en ik ga maar 1x per maand naar mijn ouders.
Sent from my iPhone using Tapatalk
CD's en DVD's zijn verleden tijd. In Macs is al jaren geen CD-drive meer te vinden en de CD is verdwenen uit het logo van iTunes.
off-topicdw schreef:Tjah, randverschijnselen. Er draaien beduidend meer computers op Linux dan op Windows. Ja, laptops en desktops draaien op Windows. Alles daaronder (smartphones, tablets en embedded devices) en daarboven (workstations, servers, supercomputers) draaien op Linux. En ook in de laptopmarkt begint Linux terrein te winnen, onder meer als Chrome OS.Leemans-broertje schreef:Vond beide randverschijnselen.
Geheel onwetenschappelijk: ik ben alvast één van die twee dingen. Je mag zelf raden welk. Oh, en terzijde: men zegt niet dat de gebruikers homo waren, wel dat ze naar homobars gingen. Groot verschil, want er zijn tegenwoordig bedroevend weinig homo's in homobars te vinden (ze zitten vol vrouwen en heterosexuele hipstermannen op zoek naar een omgeving met betere dansmuziek en minder dronken onnozelaars dan een conventioneel etablissement te bieden heeft)Leemans-broertje schreef:Typische Linux gebruikers zijn dus vegetariër en homo ? De slotzin mag er ook zijn.
wat ga jij daar als vegetariër zoeken :-)
on-topic
kijk eens voor een raspberry pi en wat je daar allemaal mee kan. Dat is ook quasi gratis computeren hoor.
ik heb zelf ook al zeker 2j geen CD of DVD meer gebruikt in mijn pc ...Yaris schreef:CD's en DVD's zijn verleden tijd. In Macs is al jaren geen CD-drive meer te vinden en de CD is verdwenen uit het logo van iTunes.
Wel nog DVD's in de DVD-speler overigens.
In een topic waar "mijn oude PC nieuw leven inblazen met Linux" stilaan het hoofdonderwerp is, denk ik niet dat we DVD's als achterhaald kunnen afschrijven. Booten vanaf USB is niet iets dat alle oude PCs ondersteunen, of toch niet zonder gevorderd kunst-en-vliegwerk.
DW Das een beetje te kort door de bocht laten we het voor het gemak indelen in 3 grote systemendw schreef:Tjah, randverschijnselen. Er draaien beduidend meer computers op Linux dan op Windows. Ja, laptops en desktops draaien op Windows. Alles daaronder (smartphones, tablets en embedded devices) en daarboven (workstations, servers, supercomputers) draaien op Linux. En ook in de laptopmarkt begint Linux terrein te winnen, onder meer als Chrome OS.Leemans-broertje schreef:Vond beide randverschijnselen.
- Linux (Incl. Android)
- UNIX (Incl. Mac OS X, iOS)
- Windows
Windows is heer en meester in de Laptop, Desktop, Workstations & Server markt(Server markt is meer dan enkel Internet servers)
Linux is heer en meester in de Tablet & Smartphone markt
Linux zou heer en meester zijn(>90% aandeel)bij de super computers al is hier een correcte inschatting moeilijk omdat men vaak Linux & Unix mengt in cijfers.
Embedded heb ik minder zicht op recente cijfers maar hier zou Microsoft ondertussen wel ingehaald kunnen zijn. Jaren geleden(Exacte jaartal weer ik niet meer) hadden ze hier nog een 40% markt aandeel.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou deze graag willen installeren?
https://elementary.io/nl/
Iemand ervaring mee? Is het verstandig om het te downloaden naar een USB en dan die USB in mijn oude laptop te steken en vervolgens de map te kopiëren? Dan gewoon het setup bestand volgen neem ik aan? Of sla ik veel stappen over?
https://elementary.io/nl/
Iemand ervaring mee? Is het verstandig om het te downloaden naar een USB en dan die USB in mijn oude laptop te steken en vervolgens de map te kopiëren? Dan gewoon het setup bestand volgen neem ik aan? Of sla ik veel stappen over?
Geen idee waarom je daaraan moet denken. Al denk ik wel dat iemand met een goede kennis van Linux veel meer kans heeft op een dikbetaalde job, dan iemand die vlot Esperanto spreektLeemans-broertje schreef:Waarom doen de Linux aanhangers me steeds denken aan die van Esperanto ?

Ik vind het niet vreemd dat mensen die openlijk afwijken van wat gangbaar is in de maatschappij, ook meer Linux gebruiken. Je moet toch wel een open geest en een bepaalde durf hebben om af te wijken van wat gangbaar is in de maatschappij.Leemans-broertje schreef:Vond beide randverschijnselen.sintorama schreef: Geen idee. Dat moet jij uitleggen want ik zie helemaal geen analogie.
Heb dus toch maar eens gegoogeld op LINUX ESPERANTO.
Rijke oogst ! <snip>
Zelf ben ik ook zo in het Linux-wereldje gerold. In een ver verleden heb ik ook Windows gebruikt maar op een bepaald moment loop je tegen problemen of beperkingen aan. De meeste mensen lopen dan naar een computerwinkel voor een reparatie of laten zich een softwarepakket of zelfs een nieuwe computer aansmeren. Zo zat en zit ik dus niet in elkaar. Als ik iets koop en dat gaat stuk buiten de garantietermijn (meestal net na), dan probeer ik dat zelf te herstellen (niet enkel bij computers; ook een broeksknoop naai ik er zelf weer aan

Het probleem bij Windows was (en waarschijnlijk nog is), is dat als je tegen serieuze problemen aanloopt of wil gaan "knutselen", je zeer moeilijk oplossingen vindt. Bij Linux vind je zéér makkelijk documentatie over elk aspect, die op de koop toe gratis is en vaak van een zeer hoogstaand en duidelijk niveau.
Dan ben ik daar toch een uitzondering op. Ik ben redelijk conservatief, standaardgezin, hetero, huisje, tuintje, boompje, heb geen extreme politieke ideeën,... En toch ben ik de Linuxwereld ingerold.pata schreef:Ik vind het niet vreemd dat mensen die openlijk afwijken van wat gangbaar is in de maatschappij, ook meer Linux gebruiken. Je moet toch wel een open geest en een bepaalde durf hebben om af te wijken van wat gangbaar is in de maatschappij.Leemans-broertje schreef: Vond beide randverschijnselen.
Heb dus toch maar eens gegoogeld op LINUX ESPERANTO.
Rijke oogst ! <snip>
Dat zegt meer over u dan over Linux en/of Esperanto.Leemans-broertje schreef:Vond beide randverschijnselen.sintorama schreef: Geen idee. Dat moet jij uitleggen want ik zie helemaal geen analogie.