Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
Denk dat er bij de meesten 15min - 30min vertraging tussen zit. Is voldoende voor mij. Tenzij je aan daytraden gaat doen, zie ik niet echt in waarom je koersinfo tot op de minuut nauwkeurig zou moeten hebben.
Hey Crusty,
Ik heb bv. ook IWDA in portefeuille, je kan de koers in "realtime" volgen via de website van Euronext Amsterdam, er is altijd wel een kleine vertraging (1min)
Ik ben ook een beginnende ETF-boy, maar als je bv. Amerikaanse aandelen zou kopen (heb ik onlangs gedaan, USD staat ook laag = dubbele winst en leuke leerschool) dan kan je bv. CNBC of MarketWatch gebruiken.
Gewoon uit interesse. 

Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Is er bij degiro hetvolgende mogelijk?
bv. 1 x aankoop iwda 2000 euro zonder kosten
en weekje later nogmaals aankoop 2000 euro zonder kosten?
Hun link (https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf) is een beetje verwarrend het lijkt dat je 1 gratis hebt onder de 1000 euro en 1 gratis boven de 1000 euro.
bv. 1 x aankoop iwda 2000 euro zonder kosten
en weekje later nogmaals aankoop 2000 euro zonder kosten?
Hun link (https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf) is een beetje verwarrend het lijkt dat je 1 gratis hebt onder de 1000 euro en 1 gratis boven de 1000 euro.
Het volgende staat in de voorwaarden:
Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt op voorwaarde dat de waarde van de transactie 1000 EUR/USD of meer is en er geen tegengestelde transactie heeft plaatsgevonden, ook zonder transactiekosten uitgevoerd
Dus ja, je tweede 2000 euro is zonder transactiekosten (als je niets verkocht hebt die maand)
Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt op voorwaarde dat de waarde van de transactie 1000 EUR/USD of meer is en er geen tegengestelde transactie heeft plaatsgevonden, ook zonder transactiekosten uitgevoerd
Dus ja, je tweede 2000 euro is zonder transactiekosten (als je niets verkocht hebt die maand)
Ja dacht ik dus ook al... maar zit met een enorm houten kop achter de pc... beetje grieperig. :/
Thanks for the intel!
Thanks for the intel!
Ik vraag me af of het in de loop van de volgende maanden interessant is om ETF obligaties toe te voegen aan men port? Dit met de opkomende hogere rentes...
Vergeet niet ik ben nog altijd een leek en vrees dit nog 3-5 jaar te zijn voor ik me amateur kan noemen.
Vergeet niet ik ben nog altijd een leek en vrees dit nog 3-5 jaar te zijn voor ik me amateur kan noemen.
Ik zou zeker langlopende (>10j) of middellange obligaties vermijden. Bij een stijgende rente daalt de waarde van de obligaties en hoe langer de looptijd, hoe hoger de waardedaling.
Ook niet vergeten dat je meerwaardebelasting (27%?) moet betalen bij verkoop op de gerealiseerde koerswinst. En alle andere kosten (beurstaks, brokerfees, etc.). Lijkt me risk-reward niet zo'n goede trade-off.
Ga zeker ook hier eens kijken: nut-van-obligatie-etf-s-t23585.html
en de-ideale-etf-s-t23507-15.html
Ook niet vergeten dat je meerwaardebelasting (27%?) moet betalen bij verkoop op de gerealiseerde koerswinst. En alle andere kosten (beurstaks, brokerfees, etc.). Lijkt me risk-reward niet zo'n goede trade-off.
Ga zeker ook hier eens kijken: nut-van-obligatie-etf-s-t23585.html
en de-ideale-etf-s-t23507-15.html
Dus nog wat geduld hebben zo ik lees is het nuttig obligaties te kopen als de rente al hoog staat niet wanneer ze omhoog gaat. Klopt dat?
@B7, wat zou volgens u hier een correcte verhouding zijn ?B7H4long schreef: ↑8 februari 2018, 09:35 Hallo Caterpie,
+ Hoe groot is x en y tov van je volledige portefeuille.caterpie schreef:Daling van 5%: investeer x
Daling van 7,5%: investeer x + y
Daling van 10%: investeer x + 2*y
Daling van 20%: investeer x + 3*y
Voor alles onder de 20% blijf ik x + 3*y investeren...
en wat is de verhouding tov de geinvesteerde waarde van het fonds, misschien ook belangrijk.
Als je dergelijke systemen gebruikt, kan je best rekening houden met de historische kans op voorkomen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Als passieve Buy en Hold belegger doe ik gaan markettiming afhankelijk van de stand van de markten, maar heb wel re-balancing bands van 5% om mijn portefeuille op mijn gekozen risicoprofiel te houden.
Veronderstel een portefeuille volgens het risioprofiel X% aandelen en 100-X% stabiele assets (Cash+Obligatiefondsen)
Volgens de methode zal men herbalanceren als de aandelen in de portefeuille zakken tot X-5%, verkoop 5% aan de ene kant en koop 5% bij aan de andere kant
%aandelen %daling van aandelen nodig om te herbalanceren
80 .......... 25%
70 .......... 21%
60 .......... 19%
50 .......... 19%
40 .......... 19%
Zie ook Bogleheads:Rebalancing
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voortzetting van andere thread rond opvolging van je portefeuille in excel.
Je mist een lijn voor de Cash die je in je portefeuille aanhoud om een portefeuille volgens je risico niveau te houden.
Op de gele lijnen zou ik
- %_van_het_totaal toevoegen; je zult dan zien dat je je signature moet aanpassen.
- ik zou ook winst/verlies wegnemen; je kan toch niets doen met deze info behalve je slecht voelen.
Maar het is veel makkelijker om je portefeuille in te brengen als Transactieportefeuiile op Morningstar. Dan krijg je nog hopen info extra zoals rendementen van de voorbije periodes; en Xray met verdeling van sectoren, regios en veel meer.
De Gele lijnen zijn de belangrijkste, de andere zijn het verleden waar je niets meer kunt aan veranderen.Crusty schreef: ↑16 februari 2018, 16:54Kan er nog niet zo goed aan uit maar wat je beschrijft dat doe ik al min of meer handmatig en instinctief.
Dit is huidig hoe ik mijn etf's bijhoud en kijk naar de cijfers. (Cijfers verandert)
Daar kan ik eventueel iets aan toevoegen voor beter overzicht te verkrijgen?
Je mist een lijn voor de Cash die je in je portefeuille aanhoud om een portefeuille volgens je risico niveau te houden.
Op de gele lijnen zou ik
- %_van_het_totaal toevoegen; je zult dan zien dat je je signature moet aanpassen.
- ik zou ook winst/verlies wegnemen; je kan toch niets doen met deze info behalve je slecht voelen.
Maar het is veel makkelijker om je portefeuille in te brengen als Transactieportefeuiile op Morningstar. Dan krijg je nog hopen info extra zoals rendementen van de voorbije periodes; en Xray met verdeling van sectoren, regios en veel meer.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat als de obligatiefondsen/etf's niet stabiel blijven ?B7H4long schreef: ↑17 februari 2018, 14:03Veronderstel een portefeuille volgens het risioprofiel X% aandelen en 100-X% stabiele assets (Cash+Obligatiefondsen)
Volgens de methode zal men herbalanceren als de aandelen in de portefeuille zakken tot X-5%, verkoop 5% aan de ene kant en koop 5% bij aan de andere kant
De verificatie voor de herbalancering doe je op de absolute stand van de portefeuille; dus niet op de evolutie tov vroeger.
Als de aandelen buiten x-5 en x+5 vallen dan moet je herbalanceren.
Op deze manier hou je de portefeuille op het risicoprofiel dat je gekozen hebt.
Je verkoopt de assets die te hoog staan en koopt wat laag staat.
Zoals je hierboven zag is er al een grote verandering nodig voordat je moet her-balanceren met 5% bands. Je kan de band verkleinen als je wil.
Zeker in de opbouwfase van de portefeuille zal je ook extra stortingen doen in de portefeuille. Dat doe je dan in de asset die lager staat dan zijn doelpercentage.
Als de aandelen buiten x-5 en x+5 vallen dan moet je herbalanceren.
Op deze manier hou je de portefeuille op het risicoprofiel dat je gekozen hebt.
Je verkoopt de assets die te hoog staan en koopt wat laag staat.
Zoals je hierboven zag is er al een grote verandering nodig voordat je moet her-balanceren met 5% bands. Je kan de band verkleinen als je wil.
Zeker in de opbouwfase van de portefeuille zal je ook extra stortingen doen in de portefeuille. Dat doe je dan in de asset die lager staat dan zijn doelpercentage.