herbeleggen aandelen, samengestelde interest
TIP
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Re: herbeleggen aandelen, samengestelde interest
Dat moet zo ongeveer de 10e keer zijn dat je die vraag stelt, en ik die beantwoordkarine schreef: ↑12 oktober 2025, 20:55 Wat ik niet begrijp is waar een langetermijnbelegger die enkel koopt en zijn portefeuille opbouwt jaarlijks meer dan €30.000 meerwaarde gaat halen?
Dan moet je toch al met aardige bedragen werken of naast het langetermijnbeleggen met andere zaken bezig zijn of mis ik iets?

Zo iemand krijgt de rekening als hij in pensioen gaat: elk jaar iets verkopen om pensioen aan te vullen. Als je 30 jaar belegt in aandelen, gaat je geld × 17 (indien gemiddeld aan 10%). Alles is dus meerwaarde. Verkoop je dus voor 50.000 per jaar (daarmee doe je nog niet zot), dan is dat 47.000 meerwaarde.
En de rest bij het overlijden. Of bij schenking.
Bij zero coupon bonds hetzelfde. Je koopt voor 60.000 zero coupons die allemaal in hetzelfde jaar vervallen. Is dan 40.000 meerwaarde in hetzelfde jaar.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Frank Vandebroucke heeft op tv gezegd dat de regering het resultaat van de meerwaardetaks gingen bekijken.paul schreef: ↑12 oktober 2025, 18:43 Klopt 4 jaar opsplitsen en je betaalt niks aan de roverheid.
Uit protest kan bv. iedereen het eerste jaar maximaal 10 000 euro meerwaardewinst verkopen, winst voor heel Belgie door de roverheid 0,00 euro.
Een aantal jaren geleden hadden ze een taks van 33 % ingevoerd op aandelen die binnen de 6 maanden verkocht werden. Resultaat niemand verkocht zo vlug de aandelen, en de roverheid verloor er nog geld aan , ze waren hun taks van 0,35 % op de beursverrichtingen kwijt. Resultaat ze hebben toen hun braaksel afgevoerd.
Indien ze niet voldoende inkomsten ontvangen gaan ze de inning van meerwaarde anders aanpakken.
Als men geld zou willen verbranden om zo weinig mogelijk aan de roverheid te moeten betalen - wat normaal strafbaar is -, wat zou Frank Vandenbroucke daar kunnen tegen inbrengen ?Georg schreef: ↑13 oktober 2025, 05:52Frank Vandebroucke heeft op tv gezegd dat de regering het resultaat van de meerwaardetaks gingen bekijken.paul schreef: ↑12 oktober 2025, 18:43 Klopt 4 jaar opsplitsen en je betaalt niks aan de roverheid.
Uit protest kan bv. iedereen het eerste jaar maximaal 10 000 euro meerwaardewinst verkopen, winst voor heel Belgie door de roverheid 0,00 euro.
Een aantal jaren geleden hadden ze een taks van 33 % ingevoerd op aandelen die binnen de 6 maanden verkocht werden. Resultaat niemand verkocht zo vlug de aandelen, en de roverheid verloor er nog geld aan , ze waren hun taks van 0,35 % op de beursverrichtingen kwijt. Resultaat ze hebben toen hun braaksel afgevoerd.
Indien ze niet voldoende inkomsten ontvangen gaan ze de inning van meerwaarde anders aanpakken.
(eerst aandelen verkopen, dan geld afhalen en verbranden ).
Als de roverheid andere maatregelen zou treffen om de achterpoortjes dicht te maken, dan is het aan de belastingslaven nog altijd toegelaten om te zien of er nog ongekende achterpoortjes zijn.
Ook die lange-termijn belegger zal ooit een keer willen/moeten verkopen. Het geld eeuwig laten staan en nooit de meerwaarde realiseren is natuurlijk niet de bedoeling van beleggen, zelfs niet van langetermijnbeleggen.karine schreef: ↑12 oktober 2025, 20:55 Wat ik niet begrijp is waar een langetermijnbelegger die enkel koopt en zijn portefeuille opbouwt jaarlijks meer dan €30.000 meerwaarde gaat halen?
Dan moet je toch al met aardige bedragen werken of naast het langetermijnbeleggen met andere zaken bezig zijn of mis ik iets?
Die belegger moet/wil bijvoorbeeld verkopen omdat zhij door omstandigheden weinig pensioen heeft opgebouwd en dus tientallen jaren moet leven van zijn portefeuille. Of omdat zhij een woning wil kopen (voor zichzelf of voor de kinderen). Of omdat zhij eindelijk eens flink van het leven wil genieten. Of een dure medische behandeling nodig heeft. Of gewoon omdat zhij de focus van zijn/haar portefeuille anders wil leggen. Meer of minder op US. Meer of minder op vastgoed. Meer of minder op goud. Meer of minder op obligaties.
En waar haal je die 'jaarlijks 30000' vandaan? Het is jaarlijks 10000.
paul schreef: ↑13 oktober 2025, 15:56Als men geld zou willen verbranden om zo weinig mogelijk aan de roverheid te moeten betalen - wat normaal strafbaar is -, wat zou Frank Vandenbroucke daar kunnen tegen inbrengen ?
(eerst aandelen verkopen, dan geld afhalen en verbranden ).
Als de roverheid andere maatregelen zou treffen om de achterpoortjes dicht te maken, dan is het aan de belastingslaven nog altijd toegelaten om te zien of er nog ongekende achterpoortjes zijn.
Je zult maar een platina-Etf gekocht hebben begin dit jaar. Pakweg 50000 euro ingestopt. Platina met 75% gestegen.karine schreef: ↑12 oktober 2025, 20:55 Wat ik niet begrijp is waar een langetermijnbelegger die enkel koopt en zijn portefeuille opbouwt jaarlijks meer dan €30.000 meerwaarde gaat halen?
Lap ! 37500 euro meerwaarde!
Natuurlijk zijn dit uitzonderingen.
Maar toch! Je zult je het misschien ook nog herrinneren.Jaaaren geleden hadden we hier "poldermol" op het forum.Een absolute crack op beleggen,een Bruggeling trouwens. De man heeft hier een tijdje (4-tal jaar) zijn portefeuille met zijn aankopen en verkopen vrijgegeven. Begin van publiceren een goede 400000 euro. Ik heb hem vlot boven het miljoen euro weten gaan. De man woont nu touwens in Canada.Fiscaal interessanter?Ongetwijfeld! Lees je mee politici? Meerwaardetaks stopt aan de landsgrenzen! Maar een talentvolle belegger heeft de hele wereld als speelterrein!
Het moet inderdaad 10 of 20K zijn i.p.v. 30K.
Ooit moet je inderdaad winst gaan nemen maar dat kan natuurlijk ook in jaarlijkse berperkte schijven.
Andere optie is het gratis deels of helemaal wegschenken van de portefeuille aan de kinderen.
Ooit moet je inderdaad winst gaan nemen maar dat kan natuurlijk ook in jaarlijkse berperkte schijven.
Andere optie is het gratis deels of helemaal wegschenken van de portefeuille aan de kinderen.
Zelfs als het aan de kinderen wordt geschonken, dan moeten zij meerwaardetaks betalen als ze het ooit verkopen ( en als startdatum wordt de oorspronkelijke aankoopdatum genomen, niet de schenkingsdatum voor het berekenen van de meerwaardetaks).
Dat is toch The Investment Doctor op Seeking Alpha hé? Daar schrijft hij nog regelmatig over Europese aandelen, bv over Xior dit weekend.Divi schreef: ↑13 oktober 2025, 17:00 Je zult maar een platina-Etf gekocht hebben begin dit jaar. Pakweg 50000 euro ingestopt. Platina met 75% gestegen.
Maar toch! Je zult je het misschien ook nog herrinneren.Jaaaren geleden hadden we hier "poldermol" op het forum.Een absolute crack op beleggen,een Bruggeling trouwens. De man heeft hier een tijdje (4-tal jaar) zijn portefeuille met zijn aankopen en verkopen vrijgegeven. Begin van publiceren een goede 400000 euro. Ik heb hem vlot boven het miljoen euro weten gaan. De man woont nu touwens in Canada.Fiscaal interessanter?Ongetwijfeld! Lees je mee politici? Meerwaardetaks stopt aan de landsgrenzen! Maar een talentvolle belegger heeft de hele wereld als speelterrein!
Mjah soms kies je het exit moment niet zelf natuurlijk maar is er een corporate action die je verplicht.
-
- Newbie
- Contacteer:
En geef je niet sowieso een renteloze lening aan de staat
Wat dacht je dan van goud.Divi schreef: ↑13 oktober 2025, 17:00Je zult maar een platina-Etf gekocht hebben begin dit jaar. Pakweg 50000 euro ingestopt. Platina met 75% gestegen.karine schreef: ↑12 oktober 2025, 20:55 Wat ik niet begrijp is waar een langetermijnbelegger die enkel koopt en zijn portefeuille opbouwt jaarlijks meer dan €30.000 meerwaarde gaat halen?