Herschikken portefeuille
TIP
-
BenjaminBuffett
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Herschikken portefeuille
Jij spreekt altijd over fondsen...alsof een belegger niet zou kunnen kiezen voor die dividendaristocraten dichter bij huis en die zonder enig probleem hun dividend stabiel kunnen houden, ook tijdens een crisis.B7H4long schreef: ↑22 oktober 2021, 16:13
Het dividend van de aristrocrat fondsen ging dan ook naar beneden in 2020.
bvb SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... #dividends
2020 GBP 0.89
2019 GBP 0.98
2018 GBP 0.94
2017 GBP 0.86
Om even de grafiek van de eerste pagina terug te halen. De global aristocrats zijn de zwarte lijn. Je kan zien dat ze tijden de crash (serieus) meer gezakt zijn dan het gemiddelde van de markt, en dat ook de heropleving serieus minder goed gaat.
Ook op langere termijn zijn de resultaten van de dividendaandelen onder het gemiddelde.
Ik zou niet durven beweren dat de "investeren in dividendaandelen met een lange termijn horizon werpt zeker zijn vruchten af"
Dat een dividendaristocraat met een payout van 100% in een crisis het dividend kan verlagen, is logisch.
Maar niemand zegt dat je in dat type dividendaristocraten moet beleggen.
Bedrijven als UCB, Solvay,... en alle GVV's zijn dividenduitkeerders die op een standvastige wijze een dividend uitkeren.
Tijdens de coronacrisis hebben die praktisch allemaal hun dividend behouden.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Youtube barst werkelijk van de 'mister sea-salts'. Die Amerikanen slurpen van hun drip-feed strategieën dat het een lieve lust is. In de Robinhood app is 'Dripfeed dividends' gewoon een setting in het hoofdmenu van de app.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
In 2001 zouden dividend-liefhebbers ons ongetwijfeld op het spoor gezet hebben van deze Market Cap TOP 10 van toen, zeker na de crisis op de markten. Allemaal zéér betrouwbare dividend-betalers (veiligheid! betrouwbaarheid!)
Ja, je zou mooi je dividenden gekregen hebben. Tot op vandaag, trouwens. Je total return echter... daar zou je je over schamen. Good luck bij het uitkiezen van de nieuwe kandidaten!
- General Electric
Cisco
Exxon
Pfizer
Microsoft
Wal-Mart
Citigroup
Vodafone
Intel
Royal Dutch Shell
- Apple
Microsoft
Alphabet
Amazon
Facebook
Tesla
Berkshire Hathaway
TSMC
Tencent
Nvidia
Ja, je zou mooi je dividenden gekregen hebben. Tot op vandaag, trouwens. Je total return echter... daar zou je je over schamen. Good luck bij het uitkiezen van de nieuwe kandidaten!
Ik verwijs voornamelijk naar indexfondsen omdat zij de strategien bijna mechanisch toepassen; geen speciale gevalletjes, geen deliberatie, geen invloed van andere factoren.BenjaminBuffett schreef: ↑22 oktober 2021, 17:50 Jij spreekt altijd over fondsen...alsof een belegger niet zou kunnen kiezen voor die dividendaristocraten dichter bij huis en die zonder enig probleem hun dividend stabiel kunnen houden, ook tijdens een crisis.
Als dusdanig kan je exact zien hoe de zuivere dividend-strategien het deden. ... niet zo schitterend.
Wat waren de criteria die je twee jaar geleden kon toepassen om tot boventaand lijstje te komen? Hoe kon je toen de slechte dividendaandelen eruit filteren. Duidelijk dat het wel of niet dividend uitkeren niet voldoende is.BenjaminBuffett schreef: ↑22 oktober 2021, 17:50 Dat een dividendaristocraat met een payout van 100% in een crisis het dividend kan verlagen, is logisch.
Maar niemand zegt dat je in dat type dividendaristocraten moet beleggen.
Bedrijven als UCB, Solvay,... en alle GVV's zijn dividenduitkeerders die op een standvastige wijze een dividend uitkeren.
Tijdens de coronacrisis hebben die praktisch allemaal hun dividend behouden.
Achteraf is het makkelijk om de goede aandelen eruit te halen. Ik ben er zeker van dat je aantal jaren geleden ook DePost en ABInbev in dit lijstje zou gezet hebben.
Wat zijn de bijkomende criteria dat je moet toepassen om vandaag de juiste dividendaandelen te kiezen, de aandelen die in de volgende periode beter dan gemiddeld gaan presteren?
Ik vergelijk hier weer graag met mijn voorbeeld van de rode wagens met sportieve prestaties.
Het feit dat de auto een rode kleur heeft is duidelijk niet voldoende, een bijkomend criteria zou kunnen zijn dat je enkel wagens selecteert met een hoog ratio van vermogen tov van gewicht. Maar eens je de echt criteria hebt geidentificeerd heb je geen nut meer aan het criteria van de kleur. Het wordt irrelevant.
Gelijkaardig is het wel of niet uitbetalen van dividenden irrelevant om "goede" aandelen te selecteren.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ Ben Felix : The Irrelevance of Dividends
Even in a stock-picking environment, there is no reason to believe that dividends, or the growth of dividends, would be an indication of a good stock to own.
(ik kom later nog terug op de zeezoutjes)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben benieuwd naar je uitleg want er zijn veel forumleden die de strategie van zeezout toepassen.
Ik ken al zo een beetje de uitleg van B7,want die discussie heeft hier al vaker gevoerd geweest.(Misschien kan hij het hier nog eens herhalen).
Die uitleg wordt trouwens ook onderschreven door de meester (zeezout) hemzelf en is mijn inziens ook wel ene die hout snijd.
MAAR volgens mij is er nog iets ! Eén klein,geniaal regeltje.Ik ben het in de dividendbeleggerswereld nog nooit tegengekomen.(Jaa,ook ik kijk wel eens naar die amerikaanse mister sea-salt's).En dat is.
1JAAR GEEN DIVIDENDVERHOGING,OK.2 OPEENVOLGENDE JAREN GEEN DIVIDENDVERHOGING,ONVERMIJDELIJK BUITEN!!
Mijn inziens heeft dit regeltje zeker bijgedragen tot deze verbluffende resultaten.Door dit toe te passen haal je kanidaat-dividendverlagers voor een groot deel uit je portfolio en omzeil je ook het daaraan verbonden koersverlies.En tevens ga je op zoek naar nieuwe dividendgroeiers,om ze te vervangen,en kom je bij mogelijks de aristocraten van morgen terecht.
Die uitleg wordt trouwens ook onderschreven door de meester (zeezout) hemzelf en is mijn inziens ook wel ene die hout snijd.
MAAR volgens mij is er nog iets ! Eén klein,geniaal regeltje.Ik ben het in de dividendbeleggerswereld nog nooit tegengekomen.(Jaa,ook ik kijk wel eens naar die amerikaanse mister sea-salt's).En dat is.
1JAAR GEEN DIVIDENDVERHOGING,OK.2 OPEENVOLGENDE JAREN GEEN DIVIDENDVERHOGING,ONVERMIJDELIJK BUITEN!!
Mijn inziens heeft dit regeltje zeker bijgedragen tot deze verbluffende resultaten.Door dit toe te passen haal je kanidaat-dividendverlagers voor een groot deel uit je portfolio en omzeil je ook het daaraan verbonden koersverlies.En tevens ga je op zoek naar nieuwe dividendgroeiers,om ze te vervangen,en kom je bij mogelijks de aristocraten van morgen terecht.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Ik denk dat Ben Felix van deze specifieke strategie (Dividend GROWTH investing) al eens een grondige analyse heeft gemaakt, toevallig net over de indexen waarover het hier gaat.
https://youtu.be/UpXI_Vd51dA
Conclusie: Dividend growth investing is een gebrekkige methode om van gekende/bewezen factors (value, profitability etc) te profiteren. Je verliest bovendien aan diversificatie en consistentie. Dat zal je op lange termijn betalen.
Of anders: het al dan niet groeien van het dividend is geen gekende factor die het verschil in return tussen portefeuilles kan verklaren. Dat is hier al tot in den treure herhaald.
https://youtu.be/UpXI_Vd51dA
Conclusie: Dividend growth investing is een gebrekkige methode om van gekende/bewezen factors (value, profitability etc) te profiteren. Je verliest bovendien aan diversificatie en consistentie. Dat zal je op lange termijn betalen.
Of anders: het al dan niet groeien van het dividend is geen gekende factor die het verschil in return tussen portefeuilles kan verklaren. Dat is hier al tot in den treure herhaald.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 23 oktober 2021, 13:57, 5 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat zal hij vermoedelijk ook nooit doen, want zijn algemene stelling is dat dividend een waardeloze parameter is om aandelen te selecteren, als ik het goed begrijp.troglodytes schreef: ↑23 oktober 2021, 13:40 Ik denk dat Ben Felix van deze specifieke strategie (Dividend GROWTH investing) al eens een grondige analyse heeft gemaakt.
Ik heb bewondering voor de strategien die zeezoutje heeft opgezet en de opvolging die hij doet/deed in zijnDivi schreef: ↑22 oktober 2021, 17:12 Vele pagina's vol,maar geen woord over de zeezoutjes. 20 belgische dividendaandelen volgens simpele regels geselecteert.
Hebben nu al vele jaren een voorsprong op IWDA.Toegegeven,de voorsprong is klein geworden.Maar laat eens de amerikaanse tech-reuzen wat van hun pluimen laten...
Wat ik zo spijtig vind,is dat mr.zeezout geen internationaal broertje heeft,die met precies dezelfde regeltjes een mengeling van pakweg amerikaans,canadees en europese aandelen werkte. Een mister sea-salt.Is er niet! Dus we kunnen geen conclusies trekken,spijtig!
thread. Er staat veel info, maar sommige elementen ontbreken nog. Misschien kunnen anderen de informatie vervolledigen.
In 2015 definieerde hij 4 strategieën:
"Dividend "waar gewoon de 20 Belgische aandelen met hoogste dividend gekocht worden.
"Classic" de bestaande zeezout portefeuille overgenomen met "eindeloos" buy&hold zolang de dividenden stijgen.
"groei" strenger dan de classic, dividend moet jaar na jaar stijgen en ook aktieve arbitrage tussen de verschillende posities, iets wat ik nu niet doe, gaan de kosten opwegen tegen de baten.
"stabiel" wat minder streng en waar ook aandelen waar er de komende jaren een dividendverhoging kan komen a la gimv in portefeuille
De strategie is gebaseerd op groeiende dividenden, analysten verwachtingen, en blijkbaar ook nog een beetje magische saus. "belgische aandelen met stijgende dividenden, ik koop die en verkoop die als het dividend daalt, de analisten een dividend verlaging verwachten, een ander aandeel fors betere dividendgroei verwachtingen heeft.
Als een dividend status quo blijft kan aandeel éénmalig gedelibereerd worden, als daar in mijn ogen een goede reden voor is." (ref) Deze post vermeld ook een aanpassing van de strategie in 2018. "
ivm de jaar rendementen vind ik terug: 2016 2019 2020
Code: Selecteer alles
Div Classic Groei Stabiel BEl20 IWDA
Y16 6,3% 18,38% 17,35% 14,6% -2,3% +10.87%
Y19 ? 35,62% 35,00% ? 24,60% 29,58%
15->19 ? +77% +84% ? +26% +56%
Y20 ? -1,7% +1,91% ? -8,62% +6.2%
15->20 ? +74% +87% ? +15% +71%
Spijtig genoeg vind ik de laatste jaren maar de resultaten van 2 van de 4 strategieën.
De twee strategien die Zeezout is blijven documenteren hebben het sinds het begin van de thread beter gedaan dan IWDA (het gemiddelde van de grote en middelgrote aandelen uit de ontwikkelde markten).
Het zou leuk zijn om hierop eens een factoranalyse los te laten en te zien welke factoren het success uitmaakten van deze strategie en wat de risicoanalyse aangeeft.
Hier nog even een post die zeezout aan het einde van vorig jaar schreef. .
zeezout schreef: ↑28 december 2020, 17:42 zie dat de term zeezoutjes in draadjes opduiken soms in één adem met dividendbeleggen.
ter verduidelijking
Ik beleg niet in aandelen voor hun dividend, vind het een heel gedoe om de dividenden daarna weer te beleggen enz...
ik beleg in belgische aandelen met een stijgend dividend , omdat de afgelopen jaren deze strategie een surplus rendement gaf tov van de Belgian All return index of de Bel20 net rendement.
Van zodra ik een methode vind om gelijkaardige of betere rendementen te behalen met evenveel of minder werk zal ik mijn strategie aanpassen. Momenteel verhoog ik het aandeel index/tracker beleggingen .
Ik ben vorige eeuw gestart met beleggen in een tijd dat coupons nog fysiek afgeknipt werden, de meeste beleggers enkel in Brussel belegde enz... je al een echte kenner was als je voor alle Belgische aandelen de dividenden van de afgelopen 10 jaar had ,...
Waarom de strategie de afgelopen 30 jaar succesvol was ?
Voor een deel zal het met Small is Beautiful te maken hebben.
B4long heeft hier een paar keeraangehaald dat small caps het volgens veel studies beter doen.
In Brussel viel/valt bijna alles onder small en een deel zit zelf nog niet in de Small stock trackers en is micro.
Ik heb altijd behoorlijk wat micro&small caps gehad, vanaf ze hun dividend begonnen te laten stijgen.
Wat je bij de kleintjes ook had en voor een deel nog hebt is dat snel handelen : verkopen bij aankondinging dividend daalt en kopen bij dividend stijgt (vb spector vorig jaar) werkt. Bij deze mini's is de handel nog grotendeels tussen particulieren en niet iedereen volgt het nieuws meteen op.
Bij de grotere is het omgekeerd . Ik heb een tijdje geprobeerd zelfde systeem toe te passen op grotere internationale aandelen en daar was die systematischte meerwaarde er niet en dan ben ik er mee gestopt.
Denk dat je je strategie altijd regelmatig tegen het licht moet houden, (Voorbeeld GPV1 )
Voor mij is dat de kerstperiode op spaargids![]()
Ook denk ik dat het al dan niet verhogen van een dividend en het %waarmee een zicht geeft op het vertrouwen van de Raad Van Bestuur in de toekomst. Natuurlijk zijn er kapoentjes die het dividend soms blijven verhogen ook als ze dat beter niet zouden doen (Fagron) maar het merendeel van de bedrijven en zeker de kleinere met een familie aandeelhouders zijn best wel bekwaam en gaan dividend niet zomaar verhogen omdat de aandeelhouders dat verwachten om wat later in de problemen te komen .
Het mooie aan de beurs is dat je maar in 55% van de gevallen gelijk moet hebben, dat is al voldoende om het beter te doen dan de markt. Als je de verkoop en aankoop van de zeezoutjes gaat analyseren verwacht ik dat je ongeveer in 70% van de gevallen winst geboekt gaat hebben met de switch, meer dan voldoende om een goede return te hebben.
Doordat er steeds minder kleinere Belgische aandelen overblijven wordt de vijver kleiner, 20 wordt stilaan te hoog gegrepen. en je kan in de small en micro's ook geen te grote bedragen steken als je ze wilt kunnen verkopen bij dividenddaling
Nog een reden om wat op te schuiven naar index beleggingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mooie ,leerzame post voor iedereen!
Factoranalyse,nou het zit allemaal in je post verwerkt.
1/ NEEM DE BENEN ALS DE DIVIDENDGROEI STILVALT !
2/ richt je op small cap.
3/ volg je aandelen op.(analistenrapporten ivm dividend)
4/ sta open voor nieuwe dividendgroeiers
Natuurlijk ,toch wel een hoop werk en als luie belegger heb je heden ten dage een beter alternatief.
Maar voor wie zijn dividendportfolio wil herschikken,dit kan een leidraad zijn.
Tot slot zou ik er nog een vijfde punt willen aan toevoegen.
5/ Kies voor een lage pay-out ratio
Factoranalyse,nou het zit allemaal in je post verwerkt.
1/ NEEM DE BENEN ALS DE DIVIDENDGROEI STILVALT !
2/ richt je op small cap.
3/ volg je aandelen op.(analistenrapporten ivm dividend)
4/ sta open voor nieuwe dividendgroeiers
Natuurlijk ,toch wel een hoop werk en als luie belegger heb je heden ten dage een beter alternatief.
Maar voor wie zijn dividendportfolio wil herschikken,dit kan een leidraad zijn.
Tot slot zou ik er nog een vijfde punt willen aan toevoegen.
5/ Kies voor een lage pay-out ratio
De laatste posts zijn zeer verhelderend!
Ik ben ervan overtuigd dat beide (ETF en aandelen) een meerwaarde kunnen bieden aan je portefeuille.
Mijn herschikking ga ik geleidelijk aan uitvoeren en indien nodig bijsturen.
Het eerste wat ik zal doen is IWDA bijkopen en dan in een later stadium EMIM
Dit is trouwens de rest van mijn portefeuille: AB inbev, Ageas, Brederode, Colruyt, Deceuninck, Gimv, Recticel, Tinc en Vandevelde, Coöperatieve Eoly en Alterfin (mijn goed doel).
Ik ben ervan overtuigd dat beide (ETF en aandelen) een meerwaarde kunnen bieden aan je portefeuille.
Mijn herschikking ga ik geleidelijk aan uitvoeren en indien nodig bijsturen.
Het eerste wat ik zal doen is IWDA bijkopen en dan in een later stadium EMIM
Dit is trouwens de rest van mijn portefeuille: AB inbev, Ageas, Brederode, Colruyt, Deceuninck, Gimv, Recticel, Tinc en Vandevelde, Coöperatieve Eoly en Alterfin (mijn goed doel).
-
BenjaminBuffett
- Sr. Member

- Contacteer:
Achteraf? Neen hoor, vooraf ook hoor. Als je vandaag een lijst samenstelt van bedrijven die al minstens 25 jaar een dividend uitkeren, dan kom je bijv. uit bij bedrijven als Solvay, UCB en Johnson & Johnson. Die bedrijven kan je aanvullen met een aantal GVV's die actief zijn in groeimarkten (Logistiek vastgoed en rusthuizen). Gezien hun fiscaal regime zijn GVV's ertoe gehouden hun winst uit te keren. De dividenden van Aedifica en Care Property Invest ondergaan ook slechts 15% RV, dus dat zijn goede opties. Ook de enige privak Quest for Growth is dan een optie, maar dat levert geen recurrent dividend op en dat bedrijf wordt best gekocht als het sterk onder de intrinsieke waarde noteert.
Het is niet omdat een bedrijf een dividend uitkeert, dat het daarom een goed bedrijf is. Het komt er daarom ook op aan om te kijken naar de groeiverwachtingen van het bedrijf en de positionering van het bedrijf binnen de sector. Bovendien wordt bij voorkeur geopteerd voor bedrijven die een rationele financieringsstructuur hebben. Dat is bij zowel Solvay, UCB als Johnson & Johnson het geval.
BPost en Proximus horen niet in dat lijstje. Ik mijd bedrijven die volledig of deels in handen zijn van de overheid.
AB InBev is een ander verhaal. Dat bedrijf koop je niet zozeer voor het dividend, maar eerder omdat het spotgoedkoop is. Het betreft een cashkoe waarbij de schuldproblematiek wordt aangepakt waardoor het potentieel op de beurs zeer groot is. Bovendien zijn er groeimarkten genoeg voor de groep (speciaalbieren, niet-alcoholisch bier, niet-alcoholische dranken,...).
Ik koop eigenlijk nooit een bedrijf omwille van enkel het dividend. Alle andere criteria moeten ook voldaan zijn.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
In De Tijd staat er elke week een rubriekje 'De 5 favoriete aandelen van X". Een wekelijkse les in bescheidenheid!
Daarin polst men bij één of andere econoom, journalist, beurskenner of goeroe welke aandelen hij/zij denkt dat het goed zullen doen. Het gaat hierbij altijd om mensen die dagelijks met de beurs/geld bezig zijn. Allemaal mensen die balansen eten voor hun ontbijt.
Telkens worden daarbij ook hun tips van het jaar daarvoor opgelijst (met hun koersverloop), wellicht tot grote spijt van de deelnemers. Vaker dan niet zitten daar flinke uitschuivers tussen. En meestal hebben de 5 geselecteerde aandelen het slechter gedaan dan het marktgemiddelde.
Om maar te zeggen... Ik kan/weet véééél minder dan die mensen. Ga ik een beetje de 'goede' van de slechte aandelen sorteren?
Daarin polst men bij één of andere econoom, journalist, beurskenner of goeroe welke aandelen hij/zij denkt dat het goed zullen doen. Het gaat hierbij altijd om mensen die dagelijks met de beurs/geld bezig zijn. Allemaal mensen die balansen eten voor hun ontbijt.
Telkens worden daarbij ook hun tips van het jaar daarvoor opgelijst (met hun koersverloop), wellicht tot grote spijt van de deelnemers. Vaker dan niet zitten daar flinke uitschuivers tussen. En meestal hebben de 5 geselecteerde aandelen het slechter gedaan dan het marktgemiddelde.
Om maar te zeggen... Ik kan/weet véééél minder dan die mensen. Ga ik een beetje de 'goede' van de slechte aandelen sorteren?
Zij die willen beleggen volgens de strategien van Zeezout moeten goed onderzoeken wat zeezout beschreven heeft. Hij is gestart met het beschrijven van 4 strategieën en zelf heeft hij nog minstens 1 andere manier van beleggen (turbo's). Hij belegt dus niet al zijn geld in die ene strategie.
Naast dividendgroei, analysten verwachtingen, is er blijkbaar ook nog een beetje magische saus (zeezout score) om de aandelen te selecteren. Het is dus veel meer dan dividendbeleggen. Hij is meestal heel strikt in het uitvoeren van zijn regels; past ze aan indien nodig, eventueel wordt er ook nog gedelibereerd. Afhankelijk hoe dat de criteria worden toegepast is er een ander resultaat. Merk ook op dat hij start met 200k, op die manier hebben de vaste kosten (bvb transactieskost) minder impact.
Als je dit wil nabootsten moet je alle aspecten volgen, anders zal je andere resultaten krijgen.
Jullie hebben ook wel gemerkt dat zowel Divi als BenjaminBuffer de belangrijkheid van de dividenden ook niet als alleszaligmakend beschouwen.
In de diepere analyse van de resultaten van zeezout (en eventueel andere) lijkt het mij interessant om te weten welke van de factoren het rendement van de aandelen verklaren.
1- market risk,
2- size-effect (aandelen met een lage beurswaarde (small caps) een hoger rendement opleveren dan aandelen met een hoge beurswaarde)
3- value-effect (aandelen met een lage koers-boekwaarde (en eventueel andere ratios) een betere performance leveren dan aandelen met een hoge koers-boekwaarde)
4- profitability (aandelen van winstgevende bedrijven doen het beter)
5- investment (aandelen van bedrijven met een hoge groei van de activa hebben benedengemiddelde rendementen)
6- dividend
7- dividend growth
8- hoge dividenden
Spijtig kan ik zelf zo'n factorregressie niet uitvoeren.
Veel professioneel/academisch onderzoek heeft uitgewezen dat de eerste 5 factoren op deze lijst in veel gevallen de prestaties van aandelenportefeuilles bijna volledig kunnen verklaren (bvb ook de investeringen van Berkshire Hathaway) . De andere drie zijn niet nodig om de resultaten te verklaren.
Ik ben curieus wat zo'n onderzoek voor de zeezout strategien zou tonen.
Ik probeer de resultaten van de zeezoutstrategien in meer detail te bekijken, maar ben daar op een paar problemen gestoten. Ik heb een DM naar zeezout gestuurd.
Naast dividendgroei, analysten verwachtingen, is er blijkbaar ook nog een beetje magische saus (zeezout score) om de aandelen te selecteren. Het is dus veel meer dan dividendbeleggen. Hij is meestal heel strikt in het uitvoeren van zijn regels; past ze aan indien nodig, eventueel wordt er ook nog gedelibereerd. Afhankelijk hoe dat de criteria worden toegepast is er een ander resultaat. Merk ook op dat hij start met 200k, op die manier hebben de vaste kosten (bvb transactieskost) minder impact.
Als je dit wil nabootsten moet je alle aspecten volgen, anders zal je andere resultaten krijgen.
Jullie hebben ook wel gemerkt dat zowel Divi als BenjaminBuffer de belangrijkheid van de dividenden ook niet als alleszaligmakend beschouwen.
In de diepere analyse van de resultaten van zeezout (en eventueel andere) lijkt het mij interessant om te weten welke van de factoren het rendement van de aandelen verklaren.
1- market risk,
2- size-effect (aandelen met een lage beurswaarde (small caps) een hoger rendement opleveren dan aandelen met een hoge beurswaarde)
3- value-effect (aandelen met een lage koers-boekwaarde (en eventueel andere ratios) een betere performance leveren dan aandelen met een hoge koers-boekwaarde)
4- profitability (aandelen van winstgevende bedrijven doen het beter)
5- investment (aandelen van bedrijven met een hoge groei van de activa hebben benedengemiddelde rendementen)
6- dividend
7- dividend growth
8- hoge dividenden
Spijtig kan ik zelf zo'n factorregressie niet uitvoeren.
Veel professioneel/academisch onderzoek heeft uitgewezen dat de eerste 5 factoren op deze lijst in veel gevallen de prestaties van aandelenportefeuilles bijna volledig kunnen verklaren (bvb ook de investeringen van Berkshire Hathaway) . De andere drie zijn niet nodig om de resultaten te verklaren.
Ik ben curieus wat zo'n onderzoek voor de zeezout strategien zou tonen.
Ik probeer de resultaten van de zeezoutstrategien in meer detail te bekijken, maar ben daar op een paar problemen gestoten. Ik heb een DM naar zeezout gestuurd.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Dank B7H4long. Dit is een post om te bewaren. Zeezout wordt vaak vermeld op het forum en daarbij gaat men er meestal van uit dat zijn strategie niet meer is dan een eenvoudige dividend-groei strategie. Quod non.