Hervorming belastingen
TIP
Re: Hervorming belastingen
Voorlopig zijn meerwaarden niet belastbaar voor de individuele belegger.GreenDean schreef: ↑18 augustus 2020, 17:36Ja. Maar deze kende ik nog niet.Jhn schreef: ↑18 augustus 2020, 16:33 Luister je soms naar podcasts?
dough roller money podcast, ik heb hem toch al enkele keren horen zeggen, onlangs nog iets in deze vorm:
... ik heb mijn bank aandelen (Wells Fargo) verkocht met verlies, maar dat was niet erg want ik moest nog tax betalen en heb het met dit verlies goed gemaakt ...
Het is niet omdat het in zijn fiscaal territorium aftrekbaar is, dat het bij ons ook zo gaat zijn. Zie de speculatietaks, iemand verwees er hier al expliciet naar.
Voorlopig zijn meerwaarden bij ons gewoon belastbaar, zonder compensatie voor verliezen, tenzij je aan de voorwaarden voldoet waardoor ze vrijgesteld zijn. Beleggingen die passen in het 'normaal' beheer van je vermogen, bijvoorbeeld.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous10
Zijn politiekers niet meesters in het zeggen wat ze gaan doen en het uiteindelijk dan toch niet doen. Dit is m.i. gewoon al de voorbereiding op de volgende verkiezingen met als enig doel de kiezers een beetje zand in de ogen strooien. Es kijken wat de reactie is, zodat de kiezer niet te veel voor de voeten wordt gelopen.
EIVEV schreef: ↑18 augustus 2020, 16:35
Een hervorming van belastingen lijkt me een goede zaak.
Maar nog liever zou ik achterpoortjes zien dicht gaan.
Ik vermoed dat een meerwaardebelasting vooral zijn effect heeft op vermogens die zich niet richting luxemburg kunnen verplaatsen of zich in een buitenlandse holding kunnen verstoppen.
Want als dat het geval is, kan ik een meerwaardebelasting maar moeilijk smaken.
Dat is het grootste probleem. Het komt altijd terecht op dezelfde "middenklasse". De echte rijken blijven weer gewoon buiten schot. Met dan altijd dezelfde afgezaagde drogredenen. Ze zullen allemaal naar het buitenland gaan en dan zijn we nog slechter af enz. enz. Larie. Ten eerste blijkt dat in de praktijk weinig te gebeuren. En bovendien zijn er nu al landen die blijven belastingen heffen op mensen die er weggetrokken zijn. Als wetgevende macht moet je niet lopen janken. Je bepaalt dat gewoon zelf. En we weten allemaal dat in deze particratie de wetgevende macht zo goed als compleet onder de sloef ligt van de uitvoerende macht.
En 80 % van de bevolking wil al lang dat de sterkste schouders de zwaarste lasten zouden dragen. Terwijl ze nu net het omgekeerde doen. Een particratie is dan ook geen echte democratie. En zolang wij het doodnormaal blijven vinden dat afgedankte politici vetbetaalde postjes krijgen bij grote bedrijven enz. (belangenvermenging anyone ?), zullen ze hun toekomstige broodheren blijven bedienen. Het hele "systeem" is stuitend.
Waar de politiek met hun kapot gezopen zatte koppen maar niet aan wil, is dat we op dat ene uiterste van die befaamde laffer-curve zitten. Jaja, ik weet het, is hier op het forum al aangehaald, dat is niet meer dan een curve, wil helemaal niet zeggen dat het ook zo uitdraait. Wel dan, we zullen nog eens keihard met de kop tegen de muur sprinten, misschien doet het deze keer geen pijn.
Wanneer de realiteit pijnlijk gaat doordringen, zal er in de uitkeringen gesnoeid worden, de pensioenen bijv. zijn zeer voor de hand liggend. Waar dat gaat eindigen en of het zoveel zoden aan de dijk zal zetten, is de vraag. Maar ik denk niet dat er een tekeningetje bij moet.
Wanneer de realiteit pijnlijk gaat doordringen, zal er in de uitkeringen gesnoeid worden, de pensioenen bijv. zijn zeer voor de hand liggend. Waar dat gaat eindigen en of het zoveel zoden aan de dijk zal zetten, is de vraag. Maar ik denk niet dat er een tekeningetje bij moet.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Meerwaarden op aandelen zijn per definitie (art. 90, 9° WIB92) een belastbaar divers inkomen, behalve wanneer het gaat om 'normale' verrichtingen van beheer van een privévermogen. Als je me kan vertellen waar die 'normale' verrichtingen van beheer in de wet gedefinieerd staan, wil ik het heel graag weten, ik heb nog niks kunnen vinden.
Voorlopig worden die meerwaarden nog niet bij onze diverse inkomsten gevoegd, maar ik durf er een borrel gif op drinken dat wanneer het vermogenskadaster er is (we zijn heel hard op weg), deze belast gaan worden, en je zal moeten 'bewijzen' dat die meerwaarden voortvloeien uit een 'normale' verrichting van beheer als je vrijstelling wilt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik denk ook dat dit een gevaarlijke weg is om in te slaan op langere termijn. Stel dat we nu 15% belasting krijgen op meerwaarden en roerende voorheffing, wie zegt dat de volgende regering deze niet stapsgewijs optrekken zoals reeds bij de roerende voorheffing werd toegepast.
Je betaalt al meerwaardetaks bij immo.B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 18:04Voorlopig zijn meerwaarden niet belastbaar voor de individuele belegger.GreenDean schreef: ↑18 augustus 2020, 17:36
Ja. Maar deze kende ik nog niet.
Het is niet omdat het in zijn fiscaal territorium aftrekbaar is, dat het bij ons ook zo gaat zijn. Zie de speculatietaks, iemand verwees er hier al expliciet naar.
Voorlopig zijn meerwaarden bij ons gewoon belastbaar, zonder compensatie voor verliezen, tenzij je aan de voorwaarden voldoet waardoor ze vrijgesteld zijn. Beleggingen die passen in het 'normaal' beheer van je vermogen, bijvoorbeeld.
Je betaalt al meerwaardetaks bij obligaties.
...
Er zijn heus nog andere beleggingen dan aandelen, Long.
Zoals ik reeds in een ander topic toelichtte en aantoonde met de berekening, meerwaarden worden in België reeds belast, dit namelijk aan 0,35%. (beurstaks)
Ok, dat je 0,35% te weinig vindt is 1 ding, maar in mijn ogen is het genoeg ^^
Wel ongelofelijk hoe weinig mensen weten welke belastingen ze betalen :p
En dan maar bezig zijn met 0,5% meer of minder YTD dan je vriendje
Misschien.
Inderdaad "minimalizeer belastingen" is een van de Bogleheads principes; het 8ste om precies te zijn.
Vandaag betekent dit dat je beter accumulerende fondsen neemt ipv distribuerende.
Dus eerder IWDA dan IWRD.
Veronderstel dat inderdaad er een meerwaardetaks van 30% komt, en dat de dividendtaks zakt naar 15%;
zou het dan beter zijn om in de distribuerende variant IWRD te beleggen,
of zou het "wonder"van de "samengestelde intrest" nog altijd in het voordeel spelen van IWDA?
scenario:
10 jaar beleggen: eerste inleg 10000 Euro, dan jaarlijks 1000 Euro.
Veronderstel jaarlijks rendement van 10%, in het geval van IWRD is dit 8% prijsstijging en 2% dividend.
Voor de distribuerende fonds zal het dividend -15%
geen rekening met transactiekosten, noch transactietaks.
In dit scenario is de waarde van de positie van het accumulerende fonds na de tien jaar gelijk aan 46062; de inleg was 20000; de meerwaarde is dus 26062 >> eindresultaat na belastingen 38244 Euro
Voor het distribuerende fonds is het eindresultaat 44225; de inleg is gelijk aan 24368 (inbegrepen de herbelegde dividenden); de meerwaarde is 19857; >> eindresultaat na belastingen 38267 Euro.
Een verrassend klein verschil tussen beide scenario's.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Kan de webmaster een nieuw subforum KUNST & JUWELEN aanmaken.
Dan verhuizen we met z’n allen naar daar.
Dan verhuizen we met z’n allen naar daar.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Bedankt B7H4long voor deze berekening. Ik zat er op te wachten. ;-)
Dit is natuurlijk geen meerwaardetaks, want ook als je verlies hebt betaal je die taks op de beursverrichtingen, en dikwijls ook bij de aankoop.Aerolla schreef: ↑18 augustus 2020, 19:06 Zoals ik reeds in een ander topic toelichtte en aantoonde met de berekening, meerwaarden worden in België reeds belast, dit namelijk aan 0,35%. (beurstaks)
De beurstaks is 0%, 0,12%, 0,35%, of 1,32% afhankelijk van de belegging.
Meerwaarden voor immo zijn voor de individuele belegger -als goede huisvader- meestal niet belastbaar.
Indien je vastgoed -eerder als een "handelaar (<5j, niet eigen woning) - verhandelt zal je eventueel wel meerwaarde moeten betalen.
Op de meerwaarde van obligaties betaal je geen belasting.
Op meerwaarde van obligatiefondsen betaal je wel meerwaardebelasting.
Marxisten willen geen meerwaardebelasting voor het geld maar om extern aandeelhouderschap kapot te maken.
Dat het een goeie vorm van bedrijfsfinanciering is begrijpen ze waarschijnlijk niet.
Dat het een goeie vorm van bedrijfsfinanciering is begrijpen ze waarschijnlijk niet.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Goh die Nickname begrijp ik helemaal niet. Gelukkig begrijp ik wel een beetje BH74Short en Greendean. Mijn dank voor alle moeite die jullie doen! Het wordt zeer gewaardeerd.
Als men de belastingen wil veranderen, mag en kan dat. Maar ik heb wel het idee dat er niet wordt nagedacht over hoe, de juridische consequenties etc zijn. Het wordt maar ingevoerd en later blijkt dat het niet mag. Wellicht eerst meer nadenken en dan invoeren.
In mijn dorp werd de straat gerenoveerd. U wil niet weten tegen welk bedrag; abnormaal veel. Na twee maanden bleek dat het toch geen slimme oplossing was, dus weer terug naar af. En zo verdampt ons belastinggeld. Bezin eert gij begint toch?
Wellicht concludeer ik nu te snel……
Als men de belastingen wil veranderen, mag en kan dat. Maar ik heb wel het idee dat er niet wordt nagedacht over hoe, de juridische consequenties etc zijn. Het wordt maar ingevoerd en later blijkt dat het niet mag. Wellicht eerst meer nadenken en dan invoeren.
In mijn dorp werd de straat gerenoveerd. U wil niet weten tegen welk bedrag; abnormaal veel. Na twee maanden bleek dat het toch geen slimme oplossing was, dus weer terug naar af. En zo verdampt ons belastinggeld. Bezin eert gij begint toch?
Wellicht concludeer ik nu te snel……