Hervorming belastingen
TIP
Re: Hervorming belastingen
B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 20:13Meerwaarden voor immo zijn voor de individuele belegger -als goede huisvader- meestal niet belastbaar.
Indien je vastgoed -eerder als een "handelaar (<5j, niet eigen woning) - verhandelt zal je eventueel wel meerwaarde moeten betalen. Voilà, niet eigen woning als particulier. Bingo!
Op de meerwaarde van obligaties betaal je geen belasting. Als je een obligatie op vervaldag verkoopt aan 100%, en die obligatie werd uitgegeven aan 98,5% dan betaal je daar een meerwaardebelasting op hoor.
Op meerwaarde van obligatiefondsen betaal je wel meerwaardebelasting.
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
So what. Alles wat ik in liquidatiereserve heb gestoken haal ik er 5 jaar later uit; en als de RV in 2021 naar 15% zak, dan keer ik vanaf dan een dividend uit.Sebastiaan1985 schreef: ↑18 augustus 2020, 13:08 Al die vennootschappen die een liquidatiebonus hebben aangelegd![]()
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Dank voor de berekening B7.B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 19:14Misschien.
Inderdaad "minimalizeer belastingen" is een van de Bogleheads principes; het 8ste om precies te zijn.
Vandaag betekent dit dat je beter accumulerende fondsen neemt ipv distribuerende.
Dus eerder IWDA dan IWRD.
Veronderstel dat inderdaad er een meerwaardetaks van 30% komt, en dat de dividendtaks zakt naar 15%;
zou het dan beter zijn om in de distribuerende variant IWRD te beleggen,
of zou het "wonder"van de "samengestelde intrest" nog altijd in het voordeel spelen van IWDA?
scenario:
10 jaar beleggen: eerste inleg 10000 Euro, dan jaarlijks 1000 Euro.
Veronderstel jaarlijks rendement van 10%, in het geval van IWRD is dit 8% prijsstijging en 2% dividend.
Voor de distribuerende fonds zal het dividend -15%
geen rekening met transactiekosten, noch transactietaks.
In dit scenario is de waarde van de positie van het accumulerende fonds na de tien jaar gelijk aan 46062; de inleg was 20000; de meerwaarde is dus 26062 >> eindresultaat na belastingen 38244 Euro
Voor het distribuerende fonds is het eindresultaat 44225; de inleg is gelijk aan 24368 (inbegrepen de herbelegde dividenden); de meerwaarde is 19857; >> eindresultaat na belastingen 38267 Euro.
Een verrassend klein verschil tussen beide scenario's.
Waarschijnlijk wordt het dan de distributievariant gelet op het feit dat er regelmatig verkocht moet worden om te herbalanceren. Dit gaat een serieuze impact hebben op het rendement van de strategie denk ik.
Pukkie, ik zie dat je toch gelijk hebt over die meerwaardebelasting op een obligatie. Blijkbaar te vermijden door te verkopen vlak voor vervaldag.
Laatst gewijzigd door Barryke op 18 augustus 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik twijfel dat er regelmatig zal verkocht moeten worden om te herbalanceren.
Als je portefeuille in de groeifase zit kan je herbalanceren makkelijk vermijden door de nieuwe stortingen in het juiste deel van de portefeuille te storten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous9
En wat wordt het scenario bij bijv. een jaarlijks rendement van 6%, waarbij IWRD 4% prijsstijging en 2% dividend?B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 19:14
scenario:
Veronderstel jaarlijks rendement van 10%, in het geval van IWRD is dit 8% prijsstijging en 2% dividend.
In dit scenario is de waarde van de positie van het accumulerende fonds na de tien jaar gelijk aan 46062; de inleg was 20000; de meerwaarde is dus 26062 >> eindresultaat na belastingen 38244 Euro
Voor het distribuerende fonds is het eindresultaat 44225; de inleg is gelijk aan 24368 (inbegrepen de herbelegde dividenden); de meerwaarde is 19857; >> eindresultaat na belastingen 38267 Euro.
Geen onrealistisch scenario. Tot de grote hausse van de afgelopen jaren kwam de helft van het rendement van aandelen door de stijgingen van de koers, de andere helft door de dividenden. Verhouding 4% - 2% geeft dan zelfs nog een groter gewicht aan de meerwaarde.
Betaalt u meerwaardebelasting bij de verkoop van uw obligatie?
Als de oorspronkelijke uitgifteprijs van de obligatie lager lag dan de terugbetalingsprijs op eindvervaldag, dan wordt op de vervaldag 30% roerende voorheffing ingehouden op het verschil. In alle andere gevallen is er geen meerwaarde-belasting. De prijs waartegen u eventueel koopt of verkoopt op de secundaire obligatiemarkt is daarbij van geen tel.
Om even mijn woorden te staven: bovenstaande tekst komt uit Test-Aankoop (31.12.2019).
Als de oorspronkelijke uitgifteprijs van de obligatie lager lag dan de terugbetalingsprijs op eindvervaldag, dan wordt op de vervaldag 30% roerende voorheffing ingehouden op het verschil. In alle andere gevallen is er geen meerwaarde-belasting. De prijs waartegen u eventueel koopt of verkoopt op de secundaire obligatiemarkt is daarbij van geen tel.
Om even mijn woorden te staven: bovenstaande tekst komt uit Test-Aankoop (31.12.2019).
Het verschil word iets groter:MoreOrLess schreef: ↑18 augustus 2020, 21:13En wat wordt het scenario bij bijv. een jaarlijks rendement van 6%, waarbij IWRD 4% prijsstijging en 2% dividend?B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 19:14
scenario:
Geen onrealistisch scenario. Tot de grote hausse van de afgelopen jaren kwam de helft van het rendement van aandelen door de stijgingen van de koers, de andere helft door de dividenden. Verhouding 4% - 2% geeft dan zelfs nog een groter gewicht aan de meerwaarde.
Accumulerend fonds 29068 - 6% groei
Distribuerend fonds 29221 - 2% dividend - 4% groei
Distribuerend fonds 29182 - 1.5% dividend - 4.5% groei
merk op dat het huidig uitkeringsrendement maar 1,36% is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Hehe, niet simpel om je gelijk te halen hier.
Tuurlijk kan je ook deze belasting omzeilen, net zoals het bij een onroerend goed kan. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of er een meerwaardebelasting bestaat ...
Tuurlijk kan je ook deze belasting omzeilen, net zoals het bij een onroerend goed kan. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of er een meerwaardebelasting bestaat ...
-
anonymous9
@B7H4long,
Daar schrik ik nu van - dat het verschil zo klein is. Wat mij betreft heeft u uw punt gemaakt.
Daar schrik ik nu van - dat het verschil zo klein is. Wat mij betreft heeft u uw punt gemaakt.
Samengestelde ""intrest" (winst op winst) is zeer krachtig. Daarom dat het belangrijk is om vroeg te beginnen met beleggen en dat het belangrijk is om ook naar "kleine" verschillen in de jaarlijkse opbrengst te kijken.MoreOrLess schreef: ↑18 augustus 2020, 21:26 @B7H4long,
https://www.clearwealthasset.com/einste ... the-world/According to Einstein, “Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.” At first this quote might seem like a bit of an exaggeration but the math behind it shows that it is not.
Ik wil dat in de praktijk wel eens gaan zien. Ik heb 10j geleden aandelen gekocht aan 10 eur. Wanneer gaat men dan die meerwaarde tellen en op welk bedrag? Waarde nu of die bij aankoop of....
Idem met familiebedrijven. Wat als zoon aandelen krijgt of koopt. Ook gaan kapotbelasten?
vastgoed gekocht in 1990. Nu 7x zoveel waard. Hoe gaan dat taxeren ? Met terugwerkende kracht?
Notarissen gaan weer eens overuren mogen draaien.
Idem met familiebedrijven. Wat als zoon aandelen krijgt of koopt. Ook gaan kapotbelasten?
vastgoed gekocht in 1990. Nu 7x zoveel waard. Hoe gaan dat taxeren ? Met terugwerkende kracht?
Notarissen gaan weer eens overuren mogen draaien.
Je eigen onderschrift indachtig ("doe steeds je eigen berekeningen") even een vluchtige check gedaan ...B7H4long schreef: ↑18 augustus 2020, 19:14 scenario:
Toch 2 opmerkingen ... de eerste een detail, de tweede minder ...
* Je simulatie gaat over 11 jaar beleggen en geen 10 vermoed ik
* Zou je even je rekeninguittreksel van augustus 2031 kunnen bekijken ... volgens mij is de bank iets vergeten te storten ...
-
WannesDenDopper
- Jr. Member

- Contacteer:
Wel, in geval van meerwaarde tax zal ik mijn redelijk spartaanse levensstijl opgeven. Ik zal gewoon elk jaar met mijn kinderen enkele buitenlandvakanties boeken, en daar mijn centen uitgeven, zodat de staat ook mijn BTW inkomsten niet heeft. Desnoods doe ik maar eens extra gek in een buitenlandse juwelierszaak. Eigenlijk heb ik veel vakantie in te halen, sinds mijn scheiding, al 14 jaar geen buitenland, al 12 jaar de zee niet meer gezien. Kampeerweekends in de Ardennen waren onze enige bestemming.
Ik weet dat er er gelachen gaat worden met het volgende: Enkele jaren geleden kocht ik Ahold aandelen, aan €15.00 per stuk, ze zakten toen nog door tot ongeveer €14.70 . Ik ben dus het figuur dat toen de kinderen bij de ex waren letterlijk dagen niet gegeten heeft om enkele tientallen stuks meer te kunnen kopen. Zulke kuren zullen dus niet meer gebeuren.
OP HET EINDE ZAL DE REKENING KLOPPEN, MAAR ALTIJD IN MIJN VOORDEEL.
Ik hoop dat heel veel beleggers er ook zo over denken.
Ik weet dat er er gelachen gaat worden met het volgende: Enkele jaren geleden kocht ik Ahold aandelen, aan €15.00 per stuk, ze zakten toen nog door tot ongeveer €14.70 . Ik ben dus het figuur dat toen de kinderen bij de ex waren letterlijk dagen niet gegeten heeft om enkele tientallen stuks meer te kunnen kopen. Zulke kuren zullen dus niet meer gebeuren.
OP HET EINDE ZAL DE REKENING KLOPPEN, MAAR ALTIJD IN MIJN VOORDEEL.
Ik hoop dat heel veel beleggers er ook zo over denken.
Er zijn nog altijd:
Juwelen
Goud
Antiek
Kunst
Zeldzame auto’s
Bitcoins
Whisky
Wijn
Bouwgrond
...