Herziening lening: de moeite?
TIP
Herziening lening: de moeite?
Wij leenden voor onze woning 200 000 euro. De lening startte vorig jaar.
- 100 000 euro is geleend aan 1.62% op 15 jaar. Het nieuwe aanbod bij een andere bank is 0.88%, variabel 8/3/3.
- 100 000 euro is geleend aan 2.00% op 25 jaar. Het nieuwe aanbod bij een andere bank is 1.27%, variabel 8/3/3.
Als de variabele rentevoet constant zou zijn, winnen we ongeveer 11 000 euro aan minder intrestlasten. Rekening houdend met de kosten, schatten we dat we ongeveer 5500 euro winst zullen maken. In het worst case scenario maken we wel ongeveer 3000 euro verlies.
Vinden jullie dit aanbod de moeite om van bank te veranderen?
- 100 000 euro is geleend aan 1.62% op 15 jaar. Het nieuwe aanbod bij een andere bank is 0.88%, variabel 8/3/3.
- 100 000 euro is geleend aan 2.00% op 25 jaar. Het nieuwe aanbod bij een andere bank is 1.27%, variabel 8/3/3.
Als de variabele rentevoet constant zou zijn, winnen we ongeveer 11 000 euro aan minder intrestlasten. Rekening houdend met de kosten, schatten we dat we ongeveer 5500 euro winst zullen maken. In het worst case scenario maken we wel ongeveer 3000 euro verlies.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Re: Herziening lening: de moeite?
Ik zou dat persoonlijk niet doen
Risico weegt niet op tegen mogelijk rendement.
Vergeet niet dat je variabele wordt berekend op negatieve referteindexen..
het zal nog wel enkele jaren laag blijven maar 15-20 jaar dat kan niemand zeggen..
het zal nog wel enkele jaren laag blijven maar 15-20 jaar dat kan niemand zeggen..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Vergelijk ook de kostenstructuur brand, schuldsaldo..?!
Een lening is meer dan alleen de rentevoet meestal.
Een lening is meer dan alleen de rentevoet meestal.
- 100 000 euro is geleend aan 2.00% op 25 jaar. Het nieuwe aanbod bij een andere bank is 1.27%, variabel 8/3/3
- > Voornamelijk dit stukje is een klein risicootje. Worst case wordt dit dan na 8 jaar 2.54%. En dan zit je toch een stukje hoger dan nu.
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je hebt al vrij scherpe vaste rentevoeten.
Als je dit nog kan laten zakken tot 1.1x% (worst case dan 2.2x), dan kun je het nog wel overwegen.
- > Voornamelijk dit stukje is een klein risicootje. Worst case wordt dit dan na 8 jaar 2.54%. En dan zit je toch een stukje hoger dan nu.
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je hebt al vrij scherpe vaste rentevoeten.
Als je dit nog kan laten zakken tot 1.1x% (worst case dan 2.2x), dan kun je het nog wel overwegen.
Ik heb al wat info proberen opzoeken over die referteindexen maar ik begrijp niet goed hoe die werken. Hoe worden die berekend? Hoe kan ik inschatten hoe die evolueren? Is er een rechtstreeks koppeling tussen de referteindex en onze rentevoet? Als deze index bvb +1% gaat, gaat onze rentevoet dan ook +1%?sofienemie schreef: ↑20 april 2019, 17:05 Ik zou dat persoonlijk niet doen
Enkel met een vast gegeven van winst zou ik aanraden om te verleggen. Dus niet zoals nu voorgesteldjointhan schreef: ↑20 april 2019, 00:32 Wij leenden voor onze woning 200 000 euro. De lening startte vorig jaar.
-
anonymous
Kijk eens hier:jointhan schreef: ↑20 april 2019, 19:58 Ik heb al wat info proberen opzoeken over die referteindexen maar ik begrijp niet goed hoe die werken. Hoe worden die berekend? Hoe kan ik inschatten hoe die evolueren? Is er een rechtstreeks koppeling tussen de referteindex en onze rentevoet? Als deze index bvb +1% gaat, gaat onze rentevoet dan ook +1%?
https://www.spaargids.be/sparen/referte-indexen.html
Daarstaat het duidelijk uitgelegd
Dag anonymous
Ik had een vraag hierover: "Herziene rente = oude rente + (nieuwe referte index - oude referte index)"
Wordt de "oude referteindex" geupdatet bij elke herziening, of blijft dit de referteindex bij aanvang van de lening?
Ik had een vraag hierover: "Herziene rente = oude rente + (nieuwe referte index - oude referte index)"
Wordt de "oude referteindex" geupdatet bij elke herziening, of blijft dit de referteindex bij aanvang van de lening?
-
anonymous
komt op hetzelfde neer.
Ofwel start je vanaf je initiële rente en neem je de referte index van op dat moment
ofwel neem je de referte index van je laatste herziening en neem je uiteraard ook de laatste herziene rente
Ofwel start je vanaf je initiële rente en neem je de referte index van op dat moment
ofwel neem je de referte index van je laatste herziening en neem je uiteraard ook de laatste herziene rente