Het KBC topic
TIP
Re: Het KBC topic
Met welk geld zou Fortis dit doen ?Pieterjan schreef: Misschien is Centea iets voor de Fortis holding? Kan ze terug beginnen met de opbouw van een bank. Bovendien blijft Centea dan in Belgische handen. Kan ze zachtjes aan zoals het vroegere AG beginnen met de uitbouw van een wereldspeler.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Met de 3 miljard euro cash die er in de holding zit bijvoorbeeld.Stier schreef:Met welk geld zou Fortis dit doen ?Pieterjan schreef: Misschien is Centea iets voor de Fortis holding? Kan ze terug beginnen met de opbouw van een bank. Bovendien blijft Centea dan in Belgische handen. Kan ze zachtjes aan zoals het vroegere AG beginnen met de uitbouw van een wereldspeler.
Maar ik denk dat het eerder wishful thinking is, ze willen een verzekeraar zijn , geen bank.
Enjoy the party, but dance near the door
Die 3 miljard is wel een heel oud cijfer. Ondertussen hebben ze ondermeer 1.0 miljard € aan schulden teruggekocht.disterminator schreef:Met de 3 miljard euro cash die er in de holding zit bijvoorbeeld.Stier schreef:
Met welk geld zou Fortis dit doen ?
Maar ik denk dat het eerder wishful thinking is, ze willen een verzekeraar zijn , geen bank.
Bron:
http://www.holding.fortis.com/app/innw/ ... IdNmb=2813
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Dat bod om 1 miljard schuld terug te kopen is nog maar net gestart (10 november, zelfde bron), en het zou mij verbazen als dat zeer succesvol gaat zijn.
En trouwens met 2 miljard euro heb je volgens mij ook wel genoeg om centea te kopen :-)
En trouwens met 2 miljard euro heb je volgens mij ook wel genoeg om centea te kopen :-)
Onlangs ergens gelezen dat er een 1.3M overblijft. Dat zou nog ruimschoots moeten volstaan. Ik vermoed dat het eigen vermogen van Centea misschien nauwelijks een 0.5M is. En de goodwill zal wel badwill zijn 
Maar denk nie dat ze dat ze naar banken zoeken... hoewel met BNP in de rug weet je nooit.

Maar denk nie dat ze dat ze naar banken zoeken... hoewel met BNP in de rug weet je nooit.
Het vroegere Fortis was in België eigenaar van de helft van de Bank van de Post. Kantoren genoeg dus.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Correctie, Fortis Bank was eigenaar van de helft van Bank van de Post. En volgens mij is dat nog steeds zo, enkel dat de naam wel gewijzigd is in BNP Paribas Fortis ondertussen. Heeft niets te maken met het beursgenoteerde Fortis Holding waar het hier over ging (die een verzekeringsmaatschappij huisvest, en hoegenaamd geen interesse heeft om een bank over te nemen , dus ook Centea niet)Polis23 schreef: Het vroegere Fortis was in België eigenaar van de helft van de Bank van de Post. Kantoren genoeg dus.
Morgan Stanley stelt dat voor KBC alles rozegeur en maneschijn is en een koersdoel van 43€ (De Tijd 01122009). Afwachten!
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Bovendien wisten ze bij KBC vlak voor het weekend ook nog te vertellen dat ze slechts "limited exposure to Dubai" hadden !
Maar hebben ze dat van CDO's ook eens niet gezegd ?
Ik vraag me trouwens af wat hun kantoor van Financial Products in Dubai (opening zomer 2008) dan het voorbije anderhalf jaar zoal gedaan heeft? Kleurenwiezen ?
Maar hebben ze dat van CDO's ook eens niet gezegd ?

Ik vraag me trouwens af wat hun kantoor van Financial Products in Dubai (opening zomer 2008) dan het voorbije anderhalf jaar zoal gedaan heeft? Kleurenwiezen ?
KBC staat op dit moment op - 8,36%! Serieuze opdoffer voor dit aandeel.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
PERSBERICHT
KBC sloot het kwartaal tot eind december 2009 af met een nettowinst van 304 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van 2008, toen de financiële crisis volop woedde, werd een aanzienlijk verlies van 2,6 miljard euro geboekt.
Jan Vanhevel, Groeps-CEO: ‘Het economische herstel heeft zich in het vierde kwartaal verder verspreid. Dat stemde ons voorzichtig positiever voor het nieuwe jaar, hoewel we allemaal weten dat het economische en financiële klimaat kwetsbaar blijft. Zoals verwacht werd de kwartaalwinst beïnvloed door bijkomende kredietvoorzieningen omdat de verbetering van de kredietkwaliteit typisch achterblijft bij de positieve wending in de conjunctuurcyclus. Ook de inkomsten uit de effectenhandel waren opvallend laag. De kernresultaten bleven echter stevig. Als we geen rekening houden met de cyclisch hogere kredietvoorzieningen en de volatiele, lage kapitaalmarktinkomsten, waren de kernresultaten vergelijkbaar met die van de vorige kwartalen. Bovendien boeken we goede vooruitgang in onze belangrijke projecten om de bedrijfsportefeuille te reorganiseren.’
Voor het volledige boekjaar 2009 bedraagt het nettoresultaat -2,5 miljard euro, op hetzelfde niveau als vorig jaar en sterk beïnvloed door beleggingsverliezen die we in het eerste halfjaar boekten. Op onderliggende basis (excl. uitzonderlijke posten) kwam het nettoresultaat op een positieve 1,7 miljard euro.
Het volledige persbericht
KBC sloot het kwartaal tot eind december 2009 af met een nettowinst van 304 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van 2008, toen de financiële crisis volop woedde, werd een aanzienlijk verlies van 2,6 miljard euro geboekt.
Jan Vanhevel, Groeps-CEO: ‘Het economische herstel heeft zich in het vierde kwartaal verder verspreid. Dat stemde ons voorzichtig positiever voor het nieuwe jaar, hoewel we allemaal weten dat het economische en financiële klimaat kwetsbaar blijft. Zoals verwacht werd de kwartaalwinst beïnvloed door bijkomende kredietvoorzieningen omdat de verbetering van de kredietkwaliteit typisch achterblijft bij de positieve wending in de conjunctuurcyclus. Ook de inkomsten uit de effectenhandel waren opvallend laag. De kernresultaten bleven echter stevig. Als we geen rekening houden met de cyclisch hogere kredietvoorzieningen en de volatiele, lage kapitaalmarktinkomsten, waren de kernresultaten vergelijkbaar met die van de vorige kwartalen. Bovendien boeken we goede vooruitgang in onze belangrijke projecten om de bedrijfsportefeuille te reorganiseren.’
Voor het volledige boekjaar 2009 bedraagt het nettoresultaat -2,5 miljard euro, op hetzelfde niveau als vorig jaar en sterk beïnvloed door beleggingsverliezen die we in het eerste halfjaar boekten. Op onderliggende basis (excl. uitzonderlijke posten) kwam het nettoresultaat op een positieve 1,7 miljard euro.
Het volledige persbericht
vaganzza[at]spaargids[punt]be
ik kwam toevallig dit artikel tegen : http://www.nytimes.com/2010/03/20/busin ... e.html?dbk" onclick="window.open(this.href);return false;
KBC wordt hierin vernoemd als een bank die grote risico's nam in Oost-Europa en daardoor in moeilijkheden kwam (of nog steeds is cfr dit artikel).
KBC wordt hierin vernoemd als een bank die grote risico's nam in Oost-Europa en daardoor in moeilijkheden kwam (of nog steeds is cfr dit artikel).
"Several European banks, like KBC of Belgium and Swedbank of Sweden, expanded aggressively in the countries of Central and Eastern Europe in the last decade, then ran into difficulties when the crisis hit."
Re: Persbericht: KBC reageert op koersval van zijn aandeel
Vlaanderen schrijft de laatste tijd met regelmaat een soort van olbigaties uit die enkel beschikbaar zijn voor institutionele beleggers. Ze blijven niet noodzakelijk bij dezelfde bank, verzekeraaar of fonds zitten.Polis23 schreef:@stierStier schreef:
Hoe bedoel je ?
De bank die twee miljard leent aan de Vlaamse regering, rekent uiteraard interesten aan en verdient dus gegarandeerd veel geld (één transactie met minimale kosten en zonder risico, want de regering betaalt).
Benieuwd wie de bank is, en wat de modaliteiten van de lening zijn.
Meer info vind je op:
http://fin.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=187" onclick="window.open(this.href);return false;
De Vlaamse overheid heeft opnieuw staatsbons uitgegeven. Het gaat ditmaal om een bedrag van 2 miljard euro die opgehaald werd bij institutionele beleggers, en die onder meer moet dienen om de beloofde kapitaalversterking van KBC te financieren. De operatie, die volgde op een eerdere operatie in maart, is opnieuw succesvol gebleken. Er werden twee tranches van waardepapier uitgegeven. De eerste tranche van 750 miljoen euro loopt over drie jaar, met een intrest van 2,625 procent. De tweede tranche van 1,25 miljard euro loopt over zeven jaar en voorziet in een intrest van 3,875 procent. De obligaties kregen een uitstekende rating van S&P (AA+) en Moody's (AAA).
De staatsbons zijn niet gericht op het grote publiek, maar op institutionele beleggers (banken, instellingen, bedrijven, fondsen,...). De nieuwe uitgifte kadert binnen het EMTN - programma dat de Vlaamse overheid begin 2009 opzette.
De interesten die Vlaanderen betaalt zijn niet echt spectaculair.
Een tweede groot probleem van KBC blijft MBIA. Deze heeft een flink pak van CDO's van KBC herverzekert. MBIA wordt in 2 gesplitst om één deel failliet te kunnen laten gaan en het gezond deel te kunnen laten verder bestaan. Amerika heeft met de redding van AIG grote cadeau's uitgedeeld aan Europese banken zoals Deutsche Bank die zich door AIG lieten verzekeren tegen het faillissement van Lehman Brothers.insider schreef:ik kwam toevallig dit artikel tegen : http://www.nytimes.com/2010/03/20/busin ... e.html?dbk" onclick="window.open(this.href);return false;
"Several European banks, like KBC of Belgium and Swedbank of Sweden, expanded aggressively in the countries of Central and Eastern Europe in the last decade, then ran into difficulties when the crisis hit."
Het is niet omdat er niet veel nieuws is over deze zaak dat dit goed nieuws is. Het gerechtelijk proces dat KBC en andere banken hebben aangespannen tegen de opsplitsing van MBIA is nog altijd in behandeling.
Door de 3rde redding is er wel reeds voorzien dat het kapitaal van KBC wordt verhoogd mocht het zover komen. De klassieke aandeelhouders gaan naar alle waarschijnlijkheid niet de cash hebben om mee te stappen in de kapitaalsverhoging dus hun aandeel gaat dan verwateren en KBC komt deels in handen van de federale overheid.
De reden dat de aandelenkoers van KBC het relatief goed doet is mijn inziens te wijten omdat de markt percipieert dat KBC een overnamekandidaat aan het worden is.
ik heb mij ooit laten vangen aan dit aandeel en zit er nog mee in de maag ... 't was op aanraden van een "kenner"
....ik hoop dat het nog ietwat doorstijgt zodat ik KBC vaarwel kan zeggen ... dit was voor mij dé reden om nooit meer op de Belgische beurs te spelen en mij uitsluitend op de Amerikaanse te gaan richten. Ik weet dat dit een overdreven reactie is maar ik heb er té veel geld aan verloren en doet zeer....