Hoe besparen? Zoek een niet sjoemelende winkelier...
Re: Hoe besparen? Zoek een niet sjoemelende winkelier...
Mijn "ethische complicaties" vinden hun oorsprong in ruim 4 000 jaar menselijke beschaving, die blijkbaar aan sommigen voorbijgegaan is. Jammer voor hen en er is geen enkele reden om aan te nemen dat ik dan maar moet afdalen tot hun klaarblijkelijke ethisch niveau...TNTim schreef:@dwerg_XL
Als u hier al ethische complicaties door ervaart, zou ik in uw plaats thuis blijven...
Laat me raden, u was vroeger of bent nog steeds leraar of ambtenaar?
[knip]
Je hebt de gretige graaiers, dei cent per cent binnenrijven en eens betrapt, prevelen "ge gaat toch niet neuten, hè?" en je hebt de correcten. Zo moeilijk is dat toch niet?
Blijkbaar hoort u niet bij de correcten, maar eerder bij diegenen die zich cent per cent onrechtmatig toeeigenen. U bent bepaald niet de enige.
@dwerg_xl
Alé, ik heb dan toch gezelschap in mijn barbarisme.

Het heet barbarij en wij hebben blijkbaar absoluut niks gemeen.TNTim schreef:@dwerg_xl
-
- VIP member
- Contacteer:
Hoeveel mensen controleren de prijs van wat ze kopen? In de oude tijden (nog niet zo gek lang geleden) zag je vaak koppels na het afrekenen aan de kassa, dat ze elk gekocht artikel afpunten met hun kasticket. Toen stond de prijs ook nog steeds met een klevertje op de goederen, wat het makkelijk maakte;Ardennois schreef:Kijk als winkeliers zo te werk gaan, dan verlies je toch je vertrouwen en ga je daar toch niet meer je inkopen doen, er zijn alternatieven en supermarkten genoeg.
@dwerg_XL
Inderdaad, correct.
Inderdaad, correct.

Inderdaad, daar gaat het om.Frisse Freddy schreef:Idem dito.
[...]
Ik vraag me af hoeveel euro de handelaar zo per jaar kan in z'n zak steekt.
Ik herinner me, toen ik nog een kind was, dat er bij ons op de gemeente een slager was, die onomwonden vertelde dat "deze" (toonde zijn pink) hem rijk gemaakt had. Om god weet welke reden, kwam die vent daar ook nog mee weg...
Ik was al eind de veertig toen ik me begon te verdiepen in psychopathie, om erachter te komen hoe verbluffend makkelijk dat voor sommigen inderdaad is.
Er is maar één manier om handel te drijven: de correcte. Als ik een fout vaststel in mijn voordeel, zeg ik dat ook.
Het is niet ongewoon in de sector, dat kassiers de tekorten uit eigen zak mogen bijpassen. En de arbeidsvoorwaarden in de distributie zijn op zich al om te huilen. Ik voel dus geen enkele behoefte om een profijtje te scoren, op de kap van zo'n madammeke, dat nauwelijks het zout op de patatten verdient.
Anderzijds wil ik als klant correct behandeld worden. Ik aanvaard geen enkele smoes terzake. Als "fouten" ontstaan omdat de werkdruk te hoog ligt of wat dan ook, dan moet dat maar geremedieerd worden. Als zulks aanleiding geeft tot hogere prijzen, dan is dat maar zo. Wat sjoemelen in de marge, wat fraude hier, wat oplichting daar, lijkt me niet de oplossing.
Ik zou er absoluut vrede mee hebben, dat de prijzen met enkele procenten zouden stijgen, op voorwaarde, dat ik er dan ook kan op rekenen, dat ik niet langer bedot wordt.
Ik las onlangs een artikel in een Amerikaans tijdschrift over Walmart. De economen die dat bekeken hadden, kwamen tot de conclusie dat, als men de laagste lonen (de grootste groep werknemers) gewoon zou verdubbelen, zulks gemakkelijk zou kunnen gecompenseerd worden door algemene prijsstijging van de aangeboden waar van minder dan 2%. Ik kan me dus niet voorstellen, dat er in de Belgische supermarkten nu eenmaal "foutjes" gebeuren, omdat het vermijden ervan te duur zou zijn.
Neenee: we hebben het hier over iets anders, denk ik. Over handige Harry's, die hier een cent afschaven en daar een cent vergeten. En dan ben ik terug bij Frisse Freddy's zeer terechte vraag: "Ik vraag me af hoeveel euro de handelaar zo per jaar kan in z'n zak steekt.".
... vele kleintjes maken inderdaad een groot, maar weegt dit op tegen de winst van het aantal klanten die je verliest omdat ze zich bedot voelen? Want een bedotte klant heeft ook een multiplicator-effect door de negatieve mond-aan-mond reclame. Overigens zelfs met het dubbele aan personeel of personeel dat dubbel verdient zal je geen foutloze handel krijgen, waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt. Heel weinig, maar foutenvrij nooit.
Het is 'dat ik niet langer bedot word'.
@ardennois
Inderdaad, fouten maken is menselijk.
Ik heb vroeger ook in een supermarkt gewerkt, elke vrijdag kwam er een dergelijke "correcte" oud-advocaat zijn boodschappen doen. Om iets voor 20u50 kwam hij binnen en elke week moest hij de winkel uitgejaagd worden om 21u05. Zijn principe: als men mij om 20u50 nog binnen laat, dan moet ik de tijd gegund worden om op mijn gemak mijn boodschappen te doen. Tjaaaah.
@ardennois
Inderdaad, fouten maken is menselijk.
Ik heb vroeger ook in een supermarkt gewerkt, elke vrijdag kwam er een dergelijke "correcte" oud-advocaat zijn boodschappen doen. Om iets voor 20u50 kwam hij binnen en elke week moest hij de winkel uitgejaagd worden om 21u05. Zijn principe: als men mij om 20u50 nog binnen laat, dan moet ik de tijd gegund worden om op mijn gemak mijn boodschappen te doen. Tjaaaah.

Waarvan akte. En het verband met het onderwerp dat ik aan poogde te kaarten is...?
@dwerg_XL
Awel, dat is/was ook een 'correcte'.
En dat ik u wees op een dt-fout was om aan te tonen dat iedereen menselijk is en een fout kan maken, zoals bijvoorbeeld ook een verkeerde prijsaanduiding een menselijke fout kan zijn. Niemand is blijkbaar perfect, ondanks 4000 jaar beschaving.
Awel, dat is/was ook een 'correcte'.

En dat ik u wees op een dt-fout was om aan te tonen dat iedereen menselijk is en een fout kan maken, zoals bijvoorbeeld ook een verkeerde prijsaanduiding een menselijke fout kan zijn. Niemand is blijkbaar perfect, ondanks 4000 jaar beschaving.
Ik denk dat er een verschil moet gemaakt moet worden tussen een vergissing en een systematiek van bedrog. Het eerste kan gebeuren en wordt gemakkelijk rechtgezet, bij het tweede voelt een klant zich bedrogen en is de verontwaardiging zeker terecht.
We maken allemaal al eens een dt-fout, dus moeten we het ook maar tolereren dat we al eens genaaid worden? Een vergissingetje is immers snel gemaakt?
Daar geloof ik niet in. Ik ben een halve autist en kijk rekeningen altijd dwangmatig na. Vergissingen in mijn voordeel zijn zeldzaam. Vergissingen in mijn nadeel veel minder.
Ik ga gewoon, in het vervolg, elk "vergissingetje" melden bij de economische inspectie. Ik ga mijn tijd niet meer verdoen met geweeklaag over die arme ondernemer/werkgever die het ook moeilijk heeft.
Als iedereen dat doet, krijgen we misschien waar we recht op hebben: handelaren die zich niet vergissen. Systematisch in hun voordeel.
Het is altijd hetzelfde liedje met die sjoemelaars. Een vergissingetje. Als dat niet langer vol te houden is: een vergissingetje door gebrek aan coördinatie. Als ook dat niet langer vol te houden is: een zeldzame volkomen incompetente. Als zelfs dat niet langer vol te houden is: een uiterst zeldzame rotte appel, temidden een zee van deugdzaamheid. En niemand die weet wat zo'n mens bezielde.
De ouden wisten nochtans al dat het eenvoudig is. Het volstaat het antwoord te vinden op de vraag "Cui bono?" (wie verdient eraan?).
Daar geloof ik niet in. Ik ben een halve autist en kijk rekeningen altijd dwangmatig na. Vergissingen in mijn voordeel zijn zeldzaam. Vergissingen in mijn nadeel veel minder.
Ik ga gewoon, in het vervolg, elk "vergissingetje" melden bij de economische inspectie. Ik ga mijn tijd niet meer verdoen met geweeklaag over die arme ondernemer/werkgever die het ook moeilijk heeft.
Als iedereen dat doet, krijgen we misschien waar we recht op hebben: handelaren die zich niet vergissen. Systematisch in hun voordeel.
Het is altijd hetzelfde liedje met die sjoemelaars. Een vergissingetje. Als dat niet langer vol te houden is: een vergissingetje door gebrek aan coördinatie. Als ook dat niet langer vol te houden is: een zeldzame volkomen incompetente. Als zelfs dat niet langer vol te houden is: een uiterst zeldzame rotte appel, temidden een zee van deugdzaamheid. En niemand die weet wat zo'n mens bezielde.
De ouden wisten nochtans al dat het eenvoudig is. Het volstaat het antwoord te vinden op de vraag "Cui bono?" (wie verdient eraan?).
Ik wou inderdaad aantonen dat een vergissing snel gemaakt is, zelfs bij halve autisten die alles dwangmatig controleren.
U had al klacht ingediend, gaf u aan in uw eerste post, wat uw volste recht is.
U had al klacht ingediend, gaf u aan in uw eerste post, wat uw volste recht is.
Ik ben een soort van tedere pitbull. Ik ben vriendelijk en voorkomend, al zeg ik dat zelf (en ja: dat kost me vaak moeite). ik bijt niet snel. Maar eens ik bijt, laat ik niet meer los!
Ik heb de handelszaak waarvan sprake in deze draad afgelopen week drie keer bezocht. Drie keer heb ik er een reclame-aanbieding gekocht. Die was duidelijk aangekondigd in de folder en duidelijk geaficheerd in de winkel.
In die drie gevallen werd aan de kassa het volle pond aangerekend. Ik heb dus de ganse handel, met alle relevante stukken, doorgestuurd naar de economische inspectie.
Sommigen (we kennen die middenstandsapologisten goed genoeg, nietwaar TNTim?) zullen ongetwijfeld argumenteren, dat "een foutje snel gebeurd is". Zeker ook, als er een jobstudentje aan de kassa zit. Dat was ook zo.
Die zat daar naar eigen zeggen "een paar dagen op proef", wat -als het waar is- manifest in strijd is met de arbeidswetgeving.
Derhalve heb ik ook de sociale inspectie op de hoogte gebracht.
Dat moet maar eens gedaan zijn, die zelfstandige duitenschavers, die denken dat ze boven de wet staan!
Ik heb de handelszaak waarvan sprake in deze draad afgelopen week drie keer bezocht. Drie keer heb ik er een reclame-aanbieding gekocht. Die was duidelijk aangekondigd in de folder en duidelijk geaficheerd in de winkel.
In die drie gevallen werd aan de kassa het volle pond aangerekend. Ik heb dus de ganse handel, met alle relevante stukken, doorgestuurd naar de economische inspectie.
Sommigen (we kennen die middenstandsapologisten goed genoeg, nietwaar TNTim?) zullen ongetwijfeld argumenteren, dat "een foutje snel gebeurd is". Zeker ook, als er een jobstudentje aan de kassa zit. Dat was ook zo.
Die zat daar naar eigen zeggen "een paar dagen op proef", wat -als het waar is- manifest in strijd is met de arbeidswetgeving.
Derhalve heb ik ook de sociale inspectie op de hoogte gebracht.
Dat moet maar eens gedaan zijn, die zelfstandige duitenschavers, die denken dat ze boven de wet staan!
Dat is inderdaad niet meer "eens een foutje" maken. Dat ruikt naar oplichting. Dus gelijk heb je.
Vind het wel heel dom vd handelaar. Moet toch ook weten dat mensen die speciaal een promotie komen kopen dat gaan merken.
Benieuwd wat de gevolgen gaan zijn.
Vind het wel heel dom vd handelaar. Moet toch ook weten dat mensen die speciaal een promotie komen kopen dat gaan merken.
Benieuwd wat de gevolgen gaan zijn.