Hoe groot was de impact van de flow van actieve beleggers naar passieve markt fondsen.
TIP
Re: Hoe groot was de impact van de flow van actieve beleggers naar passieve markt fondsen.
Index providers zijn de ultieme lange termijn beleggers. Het is dus ook in hun belang om zo te voten dat aandeelhouderswinst op lange termijn gemaximaliseerd wordt. Of de overheid dit ooit aan banden gaat leggen? Geen idee.HappyHour schreef: ↑20 februari 2023, 10:57 Misschien niet wat OP in gedachte had maar ik vermoed dat er impact van een heel andere hoek zou kunnen komen. Namelijk de groeiende macht van Blackrock en Vanguard door het uitoefenen van hun stemrecht. Als ik me niet vergis waarschuwde John Bogle daar ook voor net voor zijn overlijden.
Wat zal de impact zijn? Verdere uitrol van globalistische agenda's of het aan banden leggen van deze geconcentreerde macht. Zou de ETF belegger hierdoor geimpacteerd kunnen worden?
Re: Hoe groot was de impact van de flow van actieve beleggers naar passieve markt fondsen.
Index providers zijn GEEN beleggers, zij bezitten geen enkel aandeel, zij stellen enkel de index samen en beheren die, bv de S&P500 waar zo nu en dat een aandeel uit of in gaat.
ETF providers zijn in principe ook geen aandeelhouder, zij verdienen aan de handel en het geïnvesteerde kapitaal.
Natuurlijk is Blackrock naast ETF provider ook een zeer grote investor in een selectie aandelen. De vraag is dus of zij hun voting power gebruiken om de ETF aandeelhouder te plezieren of dat ze die gebruiken om hun eigen posities te bevoordelen.
-
anonymous38760
Vanguard, Blackrock en State Street samen zijn de grootste aandeelhouder in 90% van de S&P500 bedrijven. En ook wereldwijd een gigantische invloed. Stelt niemand zich daar vragen bij?
Of ze technisch gezien aandeelhouder zijn laat ik in het midden. Feit is dat ze voting rights hebben.
Of ze technisch gezien aandeelhouder zijn laat ik in het midden. Feit is dat ze voting rights hebben.
Ze zijn technisch de aandeelhouder ja. Als het je wat gerust stelt, Blackrock heeft een programma "Blackrock Voting Choice" waarbij de eigenlijke aandeelhouder kans heeft om te stemmen. Hun doel is om dit op termijn naar alle beleggers uit te breiden. https://www.blackrock.com/corporate/abo ... ing-choiceHappyHour schreef: ↑20 februari 2023, 13:29 Vanguard, Blackrock en State Street samen zijn de grootste aandeelhouder in 90% van de S&P500 bedrijven. En ook wereldwijd een gigantische invloed. Stelt niemand zich daar vragen bij?
"Unlike actively managed funds, which can and do sell the stock of a company they perceive as having poor corporate governance, index funds are the ultimate long-term investors. Actively managed mutual funds across the industry in the U.S. typically hold a stock for just 18 months on average. By contrast, the average time a comparable index fund holds a stock is 20 years." https://www.blackrock.com/corporate/abo ... -of-choice
-
anonymous38760
Ik slaap alvast terug op mijn twee oren ;-)
Maar bedankt voor de links, ik wist niet dat Larry Fink's public relations leger er al zo bovenop zat.
Maar bedankt voor de links, ik wist niet dat Larry Fink's public relations leger er al zo bovenop zat.