Hoe kan ik meer geld overhouden per maand? (alle uitgaven genoteerd)
Re: Hoe kan ik meer geld overhouden per maand? (alle uitgaven genoteerd)
Zoals hierboven reerds gezegd door anderen:
De meeste kosten zijn wat ze zijn. Daar kan je weinig aan veranderen.
Enkel de kleinere kruimels:
* Uiteraard zien dat die lening asap weg is.
* 7 € voor een zichtrekening => welke bank is dat en waarom heb je een betalende zichtrekening nodig?
* voorzorg => je kan ook gewoon bij de HZIV aansluiten wat gratis is.
* vakbond 18€ => tja, heb je die écht nodig?
De meeste kosten zijn wat ze zijn. Daar kan je weinig aan veranderen.
Enkel de kleinere kruimels:
* Uiteraard zien dat die lening asap weg is.
* 7 € voor een zichtrekening => welke bank is dat en waarom heb je een betalende zichtrekening nodig?
* voorzorg => je kan ook gewoon bij de HZIV aansluiten wat gratis is.
* vakbond 18€ => tja, heb je die écht nodig?
Kan je weinig aan doen
Huur: €550
Gemeenschappelijke kosten: €60
Zorgkas: €5
Gemeente belasting: €8
Provincie belasting: €3
Water: €18 (al is dit wel een beetje veel, beetje meer spaarzaam met water kan hier helpen maar je moet al serieus wat doen om hier veel in te besparen)
Lening: €159
Woning verzekering: €16 (dit is niet zoveel, je zal veel moeite moeten doen om weinig te kunnen besparen)
Totaal: €819
Wagen
Auto verzekering: €44
Wegen belasting: €24
Tanken: €120
Vab wegen hulp: €16
Hier kan je wel wat op besparen.
Ik neem aan dat je geen nieuwe wagen hebt. €44 / maand aan verzekering lijkt mij veel tenzij je nog vrij jong bent / niet lang je rijbewijs hebt of een zware motor hebt. Doe eens een simulatie bij pakweg Ethias en kijk of je hier niet op kan besparen.
Van brandstof raad ik enorm aan om op https://carbu.com/belgie/ eens te kijken welk tankstation het goedkoopst in je buurt of op je weg ligt. Tank nooit op een snelweg of bij merkgarages, die zijn zeer duur.
De VAB wegenhulp is zeer hoog en stel mij de vraag of dit echt wel nodig is. Investeer dit bedrag eerder in het onderhoud van de wagen ipv aan pechbijstand.
Meer drastisch is natuurlijk met openbaar vervoer gaan, fiets nemen enz. Moet je uitmaken voor jezelf of je de luxe wilt inleveren.
Autodelen lijkt mij in jouw geval weinig interessant. Met €120/maand aan brandstof doe je toch behoorlijk wat km. Autodelen is financieel rendabel als je 7000km/jaar doet ofzo. Daarnaast moet je ook zo'n dienst in de buurt hebben.
Verzekeringen
Hospitalisatieverzekering: €12
Familiale verzekering: €5
Lidmaatschap de voorzorg: €6
Verzekeringen zijn er natuurlijk om je te beschermen tegen iets wat kan komen. Je mutualiteit kan je inruilen voor https://www.caami-hziv.fgov.be/nl
Deze is gratis maar heeft bepaalde extra voordelen niet. Die voordelen zitten vooral als je kinderen hebt (terugbetaling kampen enz), je wat ouder bent, sport,... Je kan overwegen om naar de gratis mutualiteit over te stappen en zo die €6/ maand besparen.
Familiale verzekering heb ik persoonlijk niet. Zolang je geen kinderen hebt en zelf niet in zatte bui auto's zit te bekrassen lijkt mij dit overbodig. Nu een familiale verzekering is ook voor de schade die je huisdieren uitspoken en gezien je slangen kan dit misschien nog van pas komen. Nu kijk wel eens goed na of slangen in de polis zitten. Zoniet kan je sterk overwegen dit te schrappen of al zeker een andere op te zoeken (want dan lijkt mij dit niet waard).
Hospitalisatie moet je eens bespreken met je werkgever, misschien dat je dit tijdens je volgend loongesprek eens op tafel kan leggen als extra bij je verloning. Voor een werkgever kost dit niet zoveel maar voor jou is dat een pak meer waard.
Hobby
2 slangen: €50
Iracing abonnement: €9 (mijn hobby waar ik van hou, racen)
We leven niet om te overleven, dus dat is je eigen keuze.
Nutsvoorzieningen en eten
Gas en elektriciteit: €140
Boodschappen: €280(-€100 maaltijdcheques )=€180
€140 aan gas en elektriciteit is tamelijk veel. Kan dit liggen aan de slangen die mogelijk een verwarmd terrarium hebben? Misschien kan je je dan afvragen of het niet beter is om de slangen te laten zodat je wat meer ademruimte hebt.
Zoniet is dit een wel zeer dure huurwoning. Hoe zit het met de isolatie van de woning en hoe wordt er verwarmd?
Zoals eerder vermeld, uiteraard een kijken of je geen betere leverancier kan vinden die goedkoper is.
Boodschappen: kijk naar de goedkopere merken (geen Nutella / Coca Cola of koop wat in bulk) ga naar een goedkopere winkel,...
Internet / GSM
Gsm: €15
Internet: €54
Dit kan lager:
Zonder aan enig comfort te verliezen kan je bij Orange aankloppen voor internet en GSM: https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... net-mobiel
Ben je bereid aan comfort in te boeten, dan kan het veel goedkoper. JIM mobile is zeer goedkoop als het gaat om pre-paid, EDPNet is zeer goedkoop voor enkel internet (maar is met 20Mbit/sec is in principe voldoende om video te streamen). Toch liever iets sneller, Scarlet heb je aan €32/maand.
Overige
Kosten bankrekening: €7
Vakbond: €18
Dat is een zeer dure bank, veranderen van bank zal de eenvoudigste €83 / jaar besparing opleveren uit het lijstje.
Vakbond, tja je kan in theorie zonder maar er zijn behoorlijk wat sectoren waar dit belangrijk is. Moest je het doen voor de uitbetalingsdienst indien je werkloos zou vallen, dan kan je ook naar de HVW (https://www.hvw-capac.fgov.be/nl) stappen voor de uitbetaling.
Huur: €550
Gemeenschappelijke kosten: €60
Zorgkas: €5
Gemeente belasting: €8
Provincie belasting: €3
Water: €18 (al is dit wel een beetje veel, beetje meer spaarzaam met water kan hier helpen maar je moet al serieus wat doen om hier veel in te besparen)
Lening: €159
Woning verzekering: €16 (dit is niet zoveel, je zal veel moeite moeten doen om weinig te kunnen besparen)
Totaal: €819
Wagen
Auto verzekering: €44
Wegen belasting: €24
Tanken: €120
Vab wegen hulp: €16
Hier kan je wel wat op besparen.
Ik neem aan dat je geen nieuwe wagen hebt. €44 / maand aan verzekering lijkt mij veel tenzij je nog vrij jong bent / niet lang je rijbewijs hebt of een zware motor hebt. Doe eens een simulatie bij pakweg Ethias en kijk of je hier niet op kan besparen.
Van brandstof raad ik enorm aan om op https://carbu.com/belgie/ eens te kijken welk tankstation het goedkoopst in je buurt of op je weg ligt. Tank nooit op een snelweg of bij merkgarages, die zijn zeer duur.
De VAB wegenhulp is zeer hoog en stel mij de vraag of dit echt wel nodig is. Investeer dit bedrag eerder in het onderhoud van de wagen ipv aan pechbijstand.
Meer drastisch is natuurlijk met openbaar vervoer gaan, fiets nemen enz. Moet je uitmaken voor jezelf of je de luxe wilt inleveren.
Autodelen lijkt mij in jouw geval weinig interessant. Met €120/maand aan brandstof doe je toch behoorlijk wat km. Autodelen is financieel rendabel als je 7000km/jaar doet ofzo. Daarnaast moet je ook zo'n dienst in de buurt hebben.
Verzekeringen
Hospitalisatieverzekering: €12
Familiale verzekering: €5
Lidmaatschap de voorzorg: €6
Verzekeringen zijn er natuurlijk om je te beschermen tegen iets wat kan komen. Je mutualiteit kan je inruilen voor https://www.caami-hziv.fgov.be/nl
Deze is gratis maar heeft bepaalde extra voordelen niet. Die voordelen zitten vooral als je kinderen hebt (terugbetaling kampen enz), je wat ouder bent, sport,... Je kan overwegen om naar de gratis mutualiteit over te stappen en zo die €6/ maand besparen.
Familiale verzekering heb ik persoonlijk niet. Zolang je geen kinderen hebt en zelf niet in zatte bui auto's zit te bekrassen lijkt mij dit overbodig. Nu een familiale verzekering is ook voor de schade die je huisdieren uitspoken en gezien je slangen kan dit misschien nog van pas komen. Nu kijk wel eens goed na of slangen in de polis zitten. Zoniet kan je sterk overwegen dit te schrappen of al zeker een andere op te zoeken (want dan lijkt mij dit niet waard).
Hospitalisatie moet je eens bespreken met je werkgever, misschien dat je dit tijdens je volgend loongesprek eens op tafel kan leggen als extra bij je verloning. Voor een werkgever kost dit niet zoveel maar voor jou is dat een pak meer waard.
Hobby
2 slangen: €50
Iracing abonnement: €9 (mijn hobby waar ik van hou, racen)
We leven niet om te overleven, dus dat is je eigen keuze.
Nutsvoorzieningen en eten
Gas en elektriciteit: €140
Boodschappen: €280(-€100 maaltijdcheques )=€180
€140 aan gas en elektriciteit is tamelijk veel. Kan dit liggen aan de slangen die mogelijk een verwarmd terrarium hebben? Misschien kan je je dan afvragen of het niet beter is om de slangen te laten zodat je wat meer ademruimte hebt.
Zoniet is dit een wel zeer dure huurwoning. Hoe zit het met de isolatie van de woning en hoe wordt er verwarmd?
Zoals eerder vermeld, uiteraard een kijken of je geen betere leverancier kan vinden die goedkoper is.
Boodschappen: kijk naar de goedkopere merken (geen Nutella / Coca Cola of koop wat in bulk) ga naar een goedkopere winkel,...
Internet / GSM
Gsm: €15
Internet: €54
Dit kan lager:
Zonder aan enig comfort te verliezen kan je bij Orange aankloppen voor internet en GSM: https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... net-mobiel
Ben je bereid aan comfort in te boeten, dan kan het veel goedkoper. JIM mobile is zeer goedkoop als het gaat om pre-paid, EDPNet is zeer goedkoop voor enkel internet (maar is met 20Mbit/sec is in principe voldoende om video te streamen). Toch liever iets sneller, Scarlet heb je aan €32/maand.
Overige
Kosten bankrekening: €7
Vakbond: €18
Dat is een zeer dure bank, veranderen van bank zal de eenvoudigste €83 / jaar besparing opleveren uit het lijstje.
Vakbond, tja je kan in theorie zonder maar er zijn behoorlijk wat sectoren waar dit belangrijk is. Moest je het doen voor de uitbetalingsdienst indien je werkloos zou vallen, dan kan je ook naar de HVW (https://www.hvw-capac.fgov.be/nl) stappen voor de uitbetaling.
Is het mogelijk dat de TS al een manier heeft gevonden om 50 euro te besparen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/06 ... ang-namen/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/06 ... ang-namen/
Of autodelen in combinatie met openbaar vervoer voor hem interessent kan zijn of niet hangt af van de manier waarop hij zijn benzine verbruikt. Elke dag woon-werkverkeer van Aalst of Gent naar Brussel kan je vervangen door een werkabonnement (vaak meer gedragen door de werkgever dan de verplaatsing met eigen auto) op trein en mivb.
Aanvullende kilometers doe je dan met een deelauto en de bus of de fiets.
Verkoop van je auto en de minderkost aan autogerelateerde zaken zorgen voor inkomsten en winst.
Het is niet voor iedereen bruikbaar, dat klopt. Vaker niet dan wel, al was het maar omdat mensen er vaak negatief tegenover staan. Maar het uitsluiten zonder de complete omstandigheden van topic starter te kennen is ook niet echt wijs.
Aanvullende kilometers doe je dan met een deelauto en de bus of de fiets.
Verkoop van je auto en de minderkost aan autogerelateerde zaken zorgen voor inkomsten en winst.
Het is niet voor iedereen bruikbaar, dat klopt. Vaker niet dan wel, al was het maar omdat mensen er vaak negatief tegenover staan. Maar het uitsluiten zonder de complete omstandigheden van topic starter te kennen is ook niet echt wijs.
Als je een nieuwe auto gekocht hebt en je onderhoud op regelmatige basis doet kan het zijn dat je al een pechverhelping hebt. Ik weet dat dit bij Audi bvb het geval is. Ook sommige autoverzekeringen bevatten een dergelijk systeem. Mogelijks betaal je daar voor iets dat niet nodig is.
Ja, dan kan de topic opener beter zijn Seat van 7000 euro wegdoen, en een audi of bmw of mercedes van 50.000 euro kopen. Dan gaat hij direct veel besparen in onderhoud.Natal schreef: ↑6 oktober 2019, 12:47 Als je een nieuwe auto gekocht hebt en je onderhoud op regelmatige basis doet kan het zijn dat je al een pechverhelping hebt. Ik weet dat dit bij Audi bvb het geval is. Ook sommige autoverzekeringen bevatten een dergelijk systeem. Mogelijks betaal je daar voor iets dat niet nodig is.
Ford en Hyundai doen dat ook, pechverhelping geven voor een jaar, na een onderhoud.
Gratis bestaat niet !
Je kan wat besparen maar je krijgt er dan ook minder voor terug.
Ethias / ING / belfius assistance kost minder maar de service is anders dan bij vab / touring.
Gratis bestaat niet !

Je kan wat besparen maar je krijgt er dan ook minder voor terug.
Ethias / ING / belfius assistance kost minder maar de service is anders dan bij vab / touring.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 7 oktober 2019, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt al een hoop tips gekregen waarmee je zonder echt comfort of hobby's in te boeten toch makkelijk 50€ kan besparen, maar dat alles blijft toch vrij beperkt. Je inkomsten zijn immers ook relatief beperkt.
Meer inkomsten zoeken kan in jouw geval misschien eenvoudiger zijn dan de uitgaven verder beperken. Dat kan binnen je huidige job of erbuiten.
Als je een avond per week een flexijob doet, dan kan je toch makkelijk 160 à 200€ netto per maand extra overhouden. Misschien is iets dergelijks ook mogelijk in je hoofdjob, zonder extra uren. Een beperkte inspanning om je inkomsten op te drijven levert je zo drie tot vier keer meer op dan besparen.
Aan gemiddeld 6% geïnvesteerd levert 2000€ extra inkomen je - meerwaarde en dividend gecombineerd- jaarlijks zo'n 120€ op. Da's permanent 10€ per maand.
Je kan het nog anders bekijken, misschien nog concreter. Eens je 15000€ gespaard hebt en slim belegd mag je er historisch gezien van uitgaan dat je daar de rest van je leven 50€ per maand (4% "safe withdrawal rate") kan van gebruiken.
Met een flexijob van vier dagen vier uur per week duurt het minder dan twee jaar om dat bedrag te sparen. Met twee avonden of één zaterdag in de week duurt het minder dan vier jaar...
Meer inkomsten zoeken kan in jouw geval misschien eenvoudiger zijn dan de uitgaven verder beperken. Dat kan binnen je huidige job of erbuiten.
Als je een avond per week een flexijob doet, dan kan je toch makkelijk 160 à 200€ netto per maand extra overhouden. Misschien is iets dergelijks ook mogelijk in je hoofdjob, zonder extra uren. Een beperkte inspanning om je inkomsten op te drijven levert je zo drie tot vier keer meer op dan besparen.
Aan gemiddeld 6% geïnvesteerd levert 2000€ extra inkomen je - meerwaarde en dividend gecombineerd- jaarlijks zo'n 120€ op. Da's permanent 10€ per maand.
Je kan het nog anders bekijken, misschien nog concreter. Eens je 15000€ gespaard hebt en slim belegd mag je er historisch gezien van uitgaan dat je daar de rest van je leven 50€ per maand (4% "safe withdrawal rate") kan van gebruiken.
Met een flexijob van vier dagen vier uur per week duurt het minder dan twee jaar om dat bedrag te sparen. Met twee avonden of één zaterdag in de week duurt het minder dan vier jaar...
Poldermol schreef: ↑5 oktober 2019, 16:45 Hoeveel flessen Laphroaig zitten er in uw 280 EUR aan boodschappen?
2 slangen + lening is meer dan 13% van uw inkomen. Serieuze investering natuurlijk (en als de lening wegvalt zal je dat inderdaad heel goed voelen). Als je al lastig 20 EUR/maand kunt uitgeven aan een fitness-abonnement, kan je je afvragen hoe nuttig je huisdiertjes zijn als je geen nagel hebt om aan uw gat te scharten.
Zonder slangen en lening kan je dan makkelijk 300 EUR/maand sparen.
De slangen dumpen is ook geen oplossing, kunnen gevaarlijke beesten zijn
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... spartanntp
2 ratelslangen, blijkbaar, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
het is niet omdat er slangen in wallonie leven, dat die daar maar moeten losgelaten worden
(crotalus atrox). Een beet van de slangen kan dodelijk zijn. Een van de giftigste soorten is losgelaten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door paul op 6 oktober 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TS komt nu nog niet toe ,en jij spreekt over " sparen " en op 4 jaar nog wel 15.000 euro... Hoe ironisch///fropskottel schreef: ↑6 oktober 2019, 13:45 Je hebt al een hoop tips gekregen waarmee je zonder echt comfort of hobby's in te boeten toch makkelijk 50€ kan besparen, maar dat alles blijft toch vrij beperkt. Je inkomsten zijn immers ook relatief beperkt.
Even een vraagje.
Hoeveel geef je uit aan eten?
Ik reken heel ruim maar hoeveel moet je minstens uitgeven voor toch deftig te eten?
Hoeveel geef je uit aan eten?
Ik reken heel ruim maar hoeveel moet je minstens uitgeven voor toch deftig te eten?
Topicstarter is een 'youtuber' wat dat ook moge zijn, en informeerde hier eerder al om een eigen zaak op te starten. Misschien dat verder uitwerken en uitbouwen?fropskottel schreef: ↑6 oktober 2019, 13:45
En waar lees jij dat de TS een Seat heeft ? Voor t zelfde geld heeft hij een sportieve auto waarvoor hij de lening afbetaald en die met aardig wat benzine gaat lopen elke maand. Eigenlijk is het simpel, de TS heeft een lijstje gedropt en neemt nu weinig (lees niet) deel aan de discussie. Het blijft allemaal gissen.
Als hij een flexjob zoekt heeft hij een hoger inkomen en minder vrije tijd. Zo kan hij de iracing kost meteen schrappen. Want uiteindelijk is dat maandelijks betalen voor een computergame. Ik hoop ook dat die 50 euro voor slangen niet enkel over eten gaat maar ook over de kost van het terrarium, verwarming, verlichting. Als die 50 euro per maand eten lijkt me dat een dure maaltijd. Onze kat eet geen 50 euro per maand en geeft ons meer vriendschap dan een slang. Maar bon, ieder moet voor zich uitmaken wat hij belangrijk vind.
Misschien even kijken welke reactie onze TS voor ons in petto heeft.
Topic opener heeft blijkbaar beslist elke maand 50 euro slangen eten uit te sparen.
Zie Het Nieuws: Texaanse slangen gevonden in Namen. Iemand heeft ze daar gedropt, zegt de brandweer.
Zie Het Nieuws: Texaanse slangen gevonden in Namen. Iemand heeft ze daar gedropt, zegt de brandweer.