Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Komt van Groen hé, hou er rekening mee.JOKER247 schreef: ↑9 februari 2026, 18:38Denk het niet.PotjeVickx schreef: ↑9 februari 2026, 18:26 Zal het jaarlijkse uit-en-weer-instappen zijn met een max. van 10.000€ wel zijn.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Wat voor mij voorlopig nog sterk onduidelijk is hoe ze de meerwaarde gaan berekenen bij de verkoop bij fysiek goud.
Wordt de betaalde premie meegenomen in de aankoopprijs na 01-01-2026? En wat dan met de aankopen VOOR 01-01-2026?
Wordt de premie meegenomen in de verkoopprijs na 01-01-2026? Want die kan negatief zijn en positief (zoals we al in zilver zagen) Als bij verkoop de meerwaarde door een premie bovenop de spot meegerekend wordt, dan zou ook de premie bij aankoop moeten meegerekend worden lijkt me.
Wat met numismatisch beleggingsgoud, gaat men hier dan gewoon de spotprijs op datum van verkoop – spotprijs bij aankoop (of 31-12-2025) en wordt dan de numismatische min- of meerwaarde niet belast? Of hoe bepaal je de numismatische waarde van een munt op 31-12-2025 terwijl ze niet in het zicht is van de overheid.
Mij lijkt de meerwaardebelasting op fysiek goud wel ’n kluwen te worden om ‘meerwaarde’ correct te bepalen.
Wordt de betaalde premie meegenomen in de aankoopprijs na 01-01-2026? En wat dan met de aankopen VOOR 01-01-2026?
Wordt de premie meegenomen in de verkoopprijs na 01-01-2026? Want die kan negatief zijn en positief (zoals we al in zilver zagen) Als bij verkoop de meerwaarde door een premie bovenop de spot meegerekend wordt, dan zou ook de premie bij aankoop moeten meegerekend worden lijkt me.
Wat met numismatisch beleggingsgoud, gaat men hier dan gewoon de spotprijs op datum van verkoop – spotprijs bij aankoop (of 31-12-2025) en wordt dan de numismatische min- of meerwaarde niet belast? Of hoe bepaal je de numismatische waarde van een munt op 31-12-2025 terwijl ze niet in het zicht is van de overheid.
Mij lijkt de meerwaardebelasting op fysiek goud wel ’n kluwen te worden om ‘meerwaarde’ correct te bepalen.
Bij de bespreking van het wetsartikel in de kamercommisie heeft Jan Jambon beloofd dat een circulaire gaat komen met de prijzen op het foto-moment (31/12/2025) van goud, munten, ...PotjeVickx schreef: ↑9 februari 2026, 18:54 Wat voor mij voorlopig nog sterk onduidelijk is hoe ze de meerwaarde gaan berekenen bij de verkoop bij fysiek goud.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Naast het vastleggen van de 'spot' lijkt mij die FIFO-regel (die zou gelden) ook moeilijk stand te houden. Want met muntjes die je bvb. kocht met sentimentele waarde (geboortejaar kind of kleinkind of een belangrijke datum) in uw leven. Wie jaarlijks koopt gaat een hogere sentimentele waarde hechten aan een eerste muntje, een speciale herdenkingsmunt (bvb. speciale uitgave in een beleggingsmunt of met een bepaald exclusief karakter) ed.
Je kan een gouden munt in mijn ogen niet vergelijken met een aandeel of een stuk van een fonds.
Hopelijk schaffen ze nu de meerwaardebelasting niet af of spaarfreakje zit daar met zijn encyclopedie ...KleineSpaarder schreef: ↑9 februari 2026, 15:11 @spaarfreakje: bedankt om je encyclopedische en analytische kennis te delen![]()
Ik zie AI niet doen wat jij doet![]()
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Breaking news ... er is bevestigd dat een kind ook recht heeft op 10.000 vrijstelling
Er was twijfel omdat dit misbruik zou kunnen zijn. Maar nu is de twijfel weg.
L'Echo:
Pas d'abus en cas d'optimisation de l'exonération, un enfant a droit aux 10.000 euros exonérés
Zou dit dan voor VOKA betekenen dat elk kind 1 miljoen vrijstelling heeft? Dan 2,5% en 5% en pas 10% taks vanaf 10 miljoen?
Zelfs de heel grote vermogens ontsnappen nu aan de meerwaardetaks
(maar nog niet de heel, heel grote vermogens) (*)
Zou Rousseau die 10.000 per kind gevraagd hebben?
Het is zo gegaan:
Rousseau: ik wil 10.000 vrijstelling voor elk kind!!!!
Vraagt NVA: wil je dat elk kind dezelfde vrijstelling heeft als de ouders? Mogen we dat zo op papier zetten?
Rousseau: natuurlijk !!!!
NVA en VOKA: champagne !!!!! (Cristal)
(*) dat is wachten tot Rousseau ook voor de kleinkinderen 10.000 vrijstelling vraagt. NVA - VOKA zal hem dat te gepasten tijde wel in het oor fluisteren
Er was twijfel omdat dit misbruik zou kunnen zijn. Maar nu is de twijfel weg.
L'Echo:
Pas d'abus en cas d'optimisation de l'exonération, un enfant a droit aux 10.000 euros exonérés
Zou dit dan voor VOKA betekenen dat elk kind 1 miljoen vrijstelling heeft? Dan 2,5% en 5% en pas 10% taks vanaf 10 miljoen?
Zelfs de heel grote vermogens ontsnappen nu aan de meerwaardetaks
Zou Rousseau die 10.000 per kind gevraagd hebben?
Het is zo gegaan:
Vraagt NVA: wil je dat elk kind dezelfde vrijstelling heeft als de ouders? Mogen we dat zo op papier zetten?
(*) dat is wachten tot Rousseau ook voor de kleinkinderen 10.000 vrijstelling vraagt. NVA - VOKA zal hem dat te gepasten tijde wel in het oor fluisteren
- VincentVega
- VIP member

Al dat werk voor niks …Marcel1 schreef: ↑9 februari 2026, 20:07Hopelijk schaffen ze nu de meerwaardebelasting niet af of spaarfreakje zit daar met zijn encyclopedie ...KleineSpaarder schreef: ↑9 februari 2026, 15:11 @spaarfreakje: bedankt om je encyclopedische en analytische kennis te delen![]()
Ik zie AI niet doen wat jij doet![]()
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Zou dat ook voor de onechte kinderen van den Conner tellen ?
Zijn gouden munten uit verschillende jaargangen, bv Vreneli van 1912 vs eentje van 1921, hetzelfde product, waar je dus FIFO op toepast, of een verschillend product, aangezien bv de oplage ieder jaar anders was, het design kan verschillen (bv Australische Lunar met jaarlijks wijzigend design), en flessen van dezelfde wijn uit andere jaren ook andere waarderingen en prijzen hebben.PotjeVickx schreef: ↑9 februari 2026, 19:40Naast het vastleggen van de 'spot' lijkt mij die FIFO-regel (die zou gelden) ook moeilijk stand te houden. Want met muntjes die je bvb. kocht met sentimentele waarde (geboortejaar kind of kleinkind of een belangrijke datum) in uw leven. Wie jaarlijks koopt gaat een hogere sentimentele waarde hechten aan een eerste muntje, een speciale herdenkingsmunt (bvb. speciale uitgave in een beleggingsmunt of met een bepaald exclusief karakter) ed.
Je kan een gouden munt in mijn ogen niet vergelijken met een aandeel of een stuk van een fonds.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
zie lager
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 10 februari 2026, 02:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zou Conner meelezen?KleineSpaarder schreef: ↑9 februari 2026, 20:44 Breaking news ... er is bevestigd dat een kind ook recht heeft op 10.000 vrijstelling
Het zou bovendien handig zijn mocht de procedure om te handelen in beleggingsproducten simpeler is dan naar de vrederechter te gaan voor toestemming.NVSTR schreef: ↑29 januari 2026, 23:19 Hoe zit het trouwens met de vrijstelling bij minderjarigen?
Stel een minderjarige is 10 jaar en heeft een effectenrekening. Die kan door de ouders geopend zijn, en aandelen of beleggingsfondsen kunnen geschonken of geërfd zijn.
Er wordt, bv. door een overnamebod of delisting, een meerwaarde gerealiseerd? Heeft het kind recht op een vrijstelling? Indien ja, dient die 10-jarige dan een aangifte inkomensbelasting te doen?
Of geldt het zoals met de vrijstelling bij de roerende voorheffing van dividenden, die via de aangifte van de ouders gerecupereerd kan worden, binnen hun maximale vrijstelling voor zover ze die zelf nog niet hebben opgebruikt?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In België hebben ouders het genot van de roerende inkomsten (intresten en dividenden) van hun minderjarige kinderen (tenzij dat expliciet uitgesloten is, bvb door een specifieke clausule in een schenkingsakte).
Voor diverse inkomsten (zoals meerwaarden op financiële activa) worden minderjarige kinderen echter als aparte belastingplichtigen aanzien.
En dus klopt wat @KleineSpaarder via de Franstalige pers vernomen heeft!
Bedankt, zo zijn we in Vlaanderen ook sneller op de hoogte.
Voor diverse inkomsten (zoals meerwaarden op financiële activa) worden minderjarige kinderen echter als aparte belastingplichtigen aanzien.
En dus klopt wat @KleineSpaarder via de Franstalige pers vernomen heeft!
Bedankt, zo zijn we in Vlaanderen ook sneller op de hoogte.
Zo gaat het toch altijd, links eist zogezegd hogere lasten voor de sterkste schouders en stelt zich tevreden met hogere lasten voor de middenklasse. Wie geloofd daar na alle voorgaande lasten verhogingen nog in...KleineSpaarder schreef: ↑9 februari 2026, 20:44 Het is zo gegaan:
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Ah, en hoe moeten we dat in de belastingsaangifte opnemen? Minderjarigen hebben namelijk geen belastingsaangifte.spaarfreakje schreef: ↑10 februari 2026, 02:50 In België hebben ouders het genot van de roerende inkomsten (intresten en dividenden) van hun minderjarige kinderen (tenzij dat expliciet uitgesloten is, bvb door een specifieke clausule in een schenkingsakte).
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

NVA gaat daar heel enthousiast in mee, in het belasten van de middenklasse. Het is de grootste groep, met voldoende geld om te belasten, en ze hebben geen mogelijk om te ontsnappen.vortex schreef: ↑10 februari 2026, 07:49Zo gaat het toch altijd, links eist zogezegd hogere lasten voor de sterkste schouders en stelt zich tevreden met hogere lasten voor de middenklasse. Wie geloofd daar na alle voorgaande lasten verhogingen nog in...KleineSpaarder schreef: ↑9 februari 2026, 20:44 Het is zo gegaan:
NVA en VOKA: champagne !!!!! (Cristal)![]()
En dan komt ook nog eens Jambon met zijn data mining en AI die alle rekeningen van de CAP bij de NBB zal uitpluizen.
Die CAP rekeningen bleven tot nu toe buiten schot. De fiscus en het gerecht kregen enkel toegang indien er heel zware aanwijzingen van fraude of andere misdaad waren.
Niets van, zegt Jambon. Gedaan daarmee. De middenklasse kan nog verder uitgeperst worden.