Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
We zijn het nog steeds voor 99% eens, alleen om het resultaat van te links beleid, hetgeen je hierboven beschrijft als de algemene ontevredenheid bij de zwaar belaste werkende middenklasse, op te lossen heb je echt wel andere wetgeving en minder koterijen nodig. En ja, ik ben de eerste om toe te geven dat zolang links tegenover rechts aan tafel zit er geen betere wetgeving in het verschiet ligt voor de middenklasse, de grote grijze zone tussen de beschermde lage inkomens en het groot kapitaal. Terwijl ze allemaal weten wat er scheef zit en wat er moet veranderen om het op te lossen maar toch niet verder komen dan enkel de belangen van hun eigen achterban te verdedigen.Kempen123 schreef: ↑Vandaag 11:24
Ik ben daar tegen omdat het een bepaalde belastingfilosofie/cultuur, die al lang bestaat en waar mensen hun langetermijnplanning op hebben afgestemd, ineens onderuit haalt, en daarmee de eerlijke verwachtingen van mensen.
Ik ben daar tevens tegen omdat de totale belastingdruk al veeeeeel te hoog is. Nieuwe belasting erbij? Ok dan, als het echt moet om de samenleving eerlijker te maken, maar dan wel ook een andere belasting weg aub!
(sowieso, dat verhaal van 'samenleving' ben ik ook niet zo in mee. Waar zit 'samen' in een spoorwegstaking? Waar zit 'samen' in voetbalsupportersgeweld (schade, politieinzet, medische kosten, werkonbekwaam)? Waar zit 'samen' in verspilling bij het veel te zware ambtenarentotaal? Waar zit 'samen' bij de nutteloze jobjes die ex-politici krijgen toebedeeld? Waar zit 'samen' in pensioenbonussen voor politici? Waar zit 'samen' bij guur volk dat brave burgers 's avonds in de binnensteden met geweld bedreigt of dat docenten en verplegend personeel bedreigt? Veel leden van de 'samenleving' denken HELEMAAL NIET aan de gevolgen voor de samenleving bij hun dagelijkse keuzes. Ik voel me echt niet in dezelfde 'samenleving' als vele andere kiezers, en dat ligt meer aan hen dan aan mij.)
Die keuze Opt in of out, is dat een eenmalige keuze, of jaarlijks opnieuw te maken?
Goeie vraag. Afwisselend opt-in en opt-out kiezen, gewoon om de fiscus te pesten
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Het is niet omdat iemand geen miljoen op zijn /haar/x effectenrekening heeft, dat die persoon niet in de toekomst kan denken voor dat er ooit eens een miljoen of de effectenrekening zou staan. Inderdaad 2 effectenrekeningen bij eenzelfde bank kan verdacht lijken om de effectentaks te vermijden.SMHenryT schreef: ↑Vandaag 11:48Hierin kan ik patrick4 bijtreden. Er zijn meerdere redenen om verschillende effectenrekeningen te openen. Naar mijn mening zelfs een daad van goed beheer, om niet al je eieren in 1 mand te leggen. We hebben hier al meermaals mogen lezen dat een effectenrekening tijdelijk geblokkeerd werd door bv. Saxo totdat ze bijkomende informatie over de herkomst van het kapitaal hadden verkregen. Ook het beleggingsaanbod, de kosten, tijdelijke acties, enz. kunnen een gemotiveerde reden vormen om een andere broker te kiezen (met als gevolg een bijkomende effectenrekening).patrick4 schreef: ↑Vandaag 09:38
Niet noodzakelijk. Stel je eens voor dat je die 2de effectenrekening opende zonder dat je 1 miljoen in bezit hebt/had? Stel dat die 2de effectenrekening andere effecten bevat. Stel dat die 2de effectenrekening bij een andere broker is, met een totaal ander aanbod aan effecten, en een andere kostenstructuur. Het werkelijke motief ken alleen jijzelf, en kan niet bewezen worden.
Hebben de meesten al niet een tweede/derde/vierde effectenrekening vooraleer ze in totaal over 1 miljoen euro beschikken? Enkel twee effectenrekeningen bij eenzelfde bank lijken mij verdacht om effectentaks te vermijden.
Zouden effectenrekening die VOOR 25-02-2021 geopend zijn , dan eigenlijk goud kunnen waard zijn in feite ?
Jamaar, waarom zou je dan een 2de rekening openen, wetende dat je de belasting toch zult moeten betalen wanneer je een miljoen bezit? Iemand die 999.999 euro op zijn effectenrekening heeft, dan een 2de rekening opent en effecten van de ene overhevelt naar de andere... tja, die wekt wel de interesse natuurlijk.
Maar iemand die bvb 500.000 bezit en een 2de rekening opent, en enkel andere effecten aankoopt op die 2de rekening zonder te verkopen op de 1ste rekening? En dit enkel voor het geval hij ooit toch aan 1 miljoen zou geraken (iets wat zich misschien wel nooit voordoet)...
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
"Maar iemand die bvb 500.000 bezit en een 2de rekening opent, en enkel andere effecten aankoopt op die 2de rekening zonder te verkopen op de 1ste rekening? "
Dat kan een langetermijndenker zijn.
Maar denk enkel de mensen die voor 25-02-2021 rekeningen hebben geopend, wat meer kans maken om aan de effectentaks te ontsnappen moesten ze boven het miljoen ooit raken.
Uiteraard is het transfereren van effecten van de ene naar de andere rekening niet in orde om te ontsnappen aan de effectentaks ook al zijn die rekeningen voor 25-02-2021 geopend.
Dat kan een langetermijndenker zijn.
Maar denk enkel de mensen die voor 25-02-2021 rekeningen hebben geopend, wat meer kans maken om aan de effectentaks te ontsnappen moesten ze boven het miljoen ooit raken.
Uiteraard is het transfereren van effecten van de ene naar de andere rekening niet in orde om te ontsnappen aan de effectentaks ook al zijn die rekeningen voor 25-02-2021 geopend.
En ik heb het omgekeerde gelezen, nl. dat de ontwerptekst in de mogelijkheid voorziet in een opt-out per effectenrekening. Geen idee wat juist is, maar zoniet hoeven degenen met een buitenlandse effectenrekening al geen keuze meer te maken.
Da's mijn punt net he. Nu niet dat de effecten op een effectenrekening iets te maken hebben met de kredietwaardigheid van banken, maar je redenering is correct: je wilt niet je geld spreiden, je wilt je risico spreiden.
Probleem opgelost, niemand in België gaat nog een effectentaks betalen door die reden.
De echte rijken wel natuurlijk, en dat zou de bedoeling moeten zijn. Je kan moeilijk klant zijn bij 50 banken. Maar die hebben dan meestal vennootschappen…
Maar bon, effectentaks is hier een beetje off topic.