Hoeveel bedrijven zitten in jullie portfolio gemiddeld?
TIP
Re: Hoeveel bedrijven zitten in jullie portfolio gemiddeld?
Roo aan uw bijdrage hier te zien ben jij een kenner.
Ik zelf ben dat niet, geen economische achtergrond etc, eerder een DIY-er.
Daardoor neem ik meer posities aan om mijn kans op slechte posities wat op te vangen.
Dat lukt redelijk goed.
Ik zelf ben dat niet, geen economische achtergrond etc, eerder een DIY-er.
Daardoor neem ik meer posities aan om mijn kans op slechte posities wat op te vangen.
Dat lukt redelijk goed.
Aantal individuele aandelen is in mijn geval exact 20.
Meer hoeft niet echt. Heb de laatste 3 jaren gemerkt dat diegene die ik de hoogste koersstijging zie maken om op faire waarde te komen het ook beter doen, dus kan beter elk jaar wat snijden en bundelen.
Anderzijds vind ik wel dat ik relatief veel transacties doe op jaarbasis.
Meer hoeft niet echt. Heb de laatste 3 jaren gemerkt dat diegene die ik de hoogste koersstijging zie maken om op faire waarde te komen het ook beter doen, dus kan beter elk jaar wat snijden en bundelen.
Anderzijds vind ik wel dat ik relatief veel transacties doe op jaarbasis.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Ik doe ook veel transacties omdat ik regelmatig bijkoop.
Verkopen doe ik zo weinig mogelijk, de speculatietaks hielp mij daar ook bij.
Een paar jaar geleden werd ik nerveus toen ik 15% winst had en verkocht for no good reason
Om dan, ramp o ramp, het later terug te kopen!
Dit soort spielerei heb ik afgeleerd
Verkopen doe ik zo weinig mogelijk, de speculatietaks hielp mij daar ook bij.
Een paar jaar geleden werd ik nerveus toen ik 15% winst had en verkocht for no good reason
Om dan, ramp o ramp, het later terug te kopen!
Dit soort spielerei heb ik afgeleerd
5 ('echte' aandelen)
in mijn opleiding geleerd dat vanaf 20-25 verschillende aandelen, het 'niet-systeemrisico' (=bedrijfsrisico) niet veel meer daalt door nog een aandeel bij te kopen.
Systeemrisico = het risico op een crash door een factor die niet op een bedrijf slaat, maar op het volledig systeem. (bvb plots sterk stijgende rente, slecht macro-economisch nieuws, ... ). Daardoor crashen bijna alle aandelen.
Bedrijfsrisico = een factor die wel op een bedrijf slaat (fraude, winstwaarschuwing, ...).
in mijn opleiding geleerd dat vanaf 20-25 verschillende aandelen, het 'niet-systeemrisico' (=bedrijfsrisico) niet veel meer daalt door nog een aandeel bij te kopen.
Systeemrisico = het risico op een crash door een factor die niet op een bedrijf slaat, maar op het volledig systeem. (bvb plots sterk stijgende rente, slecht macro-economisch nieuws, ... ). Daardoor crashen bijna alle aandelen.
Bedrijfsrisico = een factor die wel op een bedrijf slaat (fraude, winstwaarschuwing, ...).
Zelfs als je een bedrijf door en door denkt te kennen, zijn er nog altijd externe factoren en gebeurtenissen waarop je geen vat hebt. Je hebt met 5 aandelen waarschijnlijk kans op een beter rendement, maar ook een veel groter risico. Daarom vind ik spreiding essentieel - zowel qua industrie, geografie als munt. Te veel spreiden heeft echter ook geen zin en daarom beperk ik mij meestal tot 20 - 25 aandelen.Roo schreef:...Liever 5 bedrijven door en door kennen (financials, structuur, producten, management, etc) dan 15-20 positions die je maar half kan volgen. ..
Ik lees ook dat je voornamelijk in de US tec sector geinteresseerd bent. Je hebt vermoedelijk dan ook een technische achtergrond en het gevaar bestaat dan dat je verliefd wordt op die bedrijven. De grootste fout die ik zelf ooit gemaakt heb. De tech sector kan zowel tot snelle winst als snel verlies leiden. Saaie gevestigde bedrijven die dividenden liefst nog verhogen zijn de zekerste weg naar vermogen opbouw. Lees bv.Jeremy Siegel "The Future for Investors".
Akkoord dat als je een aandeel koopt, je moet weten waarom. Eens gekocht echter kan je de opvolging sterk automatiseren. We leven in de 21ste eeuw, waar je voldoende info van het internet kunt schrapen. Een opvolgings systeem opzetten kost een maal (technische) moeite maar daarna kan je gerust je 20 saaie aandelen beheersen.Roo schreef:...Als je een aandeel koopt moet je gewoon goed weten waarom je koopt. Kan je nog wel dat als je er 20 in portefeuille hebt?
De mosterd bij Fisher gaan halen?Roo schreef:Individuele aandelen: maximaal 5 (of minder). Dat is het maximaal aantal bedrijven dat ik eigenlijk kan onderzoeken / leren kennen / volgen, zonder gek te worden. Liever 5 bedrijven door en door kennen (financials, structuur, producten, management, etc) dan 15-20 positions die je maar half kan volgen.
Daarnaast heb ik steeds een watchlist van een aantal mogelijke interessante bedrijven die ik volg. Focus voornamelijk op US tech growth stocks, minder op dividenden (de dubbele belastingsdruk op buitenlandse dividenden is torenhoog, dus dat heeft weinig zin en met de meeste Belgische bedrijven heb ik weinig affiniteit).
Ofwel koop je een index ETF (bv. Vanguard S&P500) ofwel focus je op een aantal aandelen. Het lijkt me moeilijk om 20 verschillende aandelen te kiezen en vervolgens op de meeste winst te halen. Als je een aandeel koopt moet je gewoon goed weten waarom je koopt. Kan je nog wel dat als je er 20 in portefeuille hebt?
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Vraagje: Iedereen heeft het constant over spreiding, is het dan niet aan te raden iets meer dan 3-4-5 bedrijven in portefeuille te hebben, gespreid in sectoren en eventueel zelfs munteenheid?
Ik ben zelf een maand geleden gestart met 8 aandelen
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Ik vind van wel, maar met extreme spreiding ga je natuurlijk nooit de markt kloppen. (tenzij door timing, maar ik veronderstel dat je hier enkel spreiding van sectoren bedoelt en niet in de tijd)
Hangt geheel van de persoonlijke situatie af, ben je iemand die de nodige tijd wil spenderen en over de voldoende kennis beschikt om een bedrijf grondig door te lichten, dan kan je je beperken tot enkele aandelen. Bedenk wel dat om een paar goeie aandelen te vinden er heel wat op de rooster gelegd moeten worden. Langs de uiterste andere kant, iemand die niet te veel tijd en kennis ter beschikking heeft is beter af met spreiding, door bv in etf's of fondsen te beleggen. Tussen die twee uitersten zit er een hele range, iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken waarmee men zich het beste voelt, er bestaat niet iets als de ideale spreiding die voor iedereen van toepassing is.contextbinder schreef:Vraagje: Iedereen heeft het constant over spreiding, is het dan niet aan te raden iets meer dan 3-4-5 bedrijven in portefeuille te hebben, gespreid in sectoren en eventueel zelfs munteenheid?
21 aandelen, maar van een aantal wil ik vanaf want ik vind het te veel om in de gaten te houden. Spijtig genoeg zijn diegene waar je vanaf wilt meestal niet diegene met een koersverloop dat tot verkopen uitnodigt 
Uiteindelijk ga je het maar achteraf weten, maar zelfs de toevoeging van maar één aandeel kan een enorm effect hebben op de total return van je portfolio. Één gelukstreffer kan er voor zorgen dat een portfolio vol middelmatige bedrijven de markt klopt. Het meest gekende voorbeeld op dat vlak is het oorspronkelijk Philip Morris (nu opgesplitst Altria, Philip Morris, Kraft, Mondelez).

http://money.cnn.com/2015/02/19/investi ... tock-ever/
Op dit moment heb ik er 18.

http://money.cnn.com/2015/02/19/investi ... tock-ever/
Op dit moment heb ik er 18.
Je kan dat van twee kanten bekijken.contextbinder schreef:Vraagje: Iedereen heeft het constant over spreiding, is het dan niet aan te raden iets meer dan 3-4-5 bedrijven in portefeuille te hebben, gespreid in sectoren en eventueel zelfs munteenheid?
1) Hoe meer aandelen je hebt, hoe slechter je ze kent. Er zullen dus ook meer losers bijzitten en dus hoe meer je er hebt, hoe meer je resultaten overeenkomen met de index. Een beperkt aantal aandelen die je echt goed kent geven kans op een bovengemiddeld rendement.
2) Je kan niet elk bedrijf perfect kennen, dan biedt spreiding een zekerheid dat je portefeuille niet de dieperik in duikt als er één bedrijf ten onder gaat.