Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Doet hij toch al...?
De voorbeeldportefeuille van trends is eigenlijk: grondstoffen en dan een paar aanvullingen voor de show
Het is grappig hoe mensen weigeren hun strategie te wijzigen, zelfs als de context verandert

Opgelet. WMAT belegd niet in grondstoffen!
Laatst gewijzigd door B7H4long op 26 april 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Buffett heeft ooit eens een weddenschap aangegaan. Individuele aandelen geselecteerd door een ervaren fondsbeheerder vs S&P500 over een periode van 10 jaar. Buffett won, en niet een klein beetje.
https://www.investopedia.com/articles/i ... a-brkb.asp
https://www.investopedia.com/articles/i ... a-brkb.asp
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij is de insteek gelijkaardig. Een value-index bevat een heleboel onderwaardeerde aandelen om de kans dat daar een buitenkans in zit, te vergroten ten opzichte van een brede, marktgewogen index (die typisch meer groeiaandelen bevoordeelt tegenwoordig).Gudrun schreef: ↑26 april 2023, 13:06Maar een value index kopen is nog iets helemaal anders dan value investing. Een value index gebruikt heel simpele metrics zoals price/earnings, of price/free cash flow om daarmee een hele hoop aandelen op te nemen in de index. Value investing is helemaal anders. Vaak gaat het net over een heel geconcentreerde portefeuille met aandelen die als uitzonderlijke buitenkans worden beschouwd om zo het neerwaartse risico te beperken. Het bepalen of een aandeel mag aangekocht worden is een heel intensief proces dat niet in objectieve regeltjes te gieten valt ("more art than science"). Per definitie dus iets wat niet in het idee van een indexfonds past.
Idealiter kies je voor een index die value met quality combineert, zodat je enkel “onterecht” ondergewaardeerde aandelen overhoudt.
Maar dat is niet wat een value investor doet. Een value investor koopt aandelen met een maximale margin of safety. Op die manier krijg je een portefeuille met als essentiele eigenschap een lager risico. Doordat het risico lager is, heb je minder vaak grote dalingen waardoor uiteindelijk je rendement hoger is dan een index. Value investing probeert de ogenschijnlijke paradox tegen te gaan dat een hoger rendement afkomstig is van een hoger genomen risico.
Een index doet net het tegenovergestelde: probeert alle aandelen die voldoen aan de critieria te kopen zodat de grote winnaars (de fat tail) er mee inzitten om de verliezers op te vangen.
Er zijn vele verschillende "value" indexen. Voor ieder wat wils.Gudrun schreef: ↑27 april 2023, 11:04Maar dat is niet wat een value investor doet. Een value investor koopt aandelen met een maximale margin of safety. Op die manier krijg je een portefeuille met als essentiele eigenschap een lager risico. Doordat het risico lager is, heb je minder vaak grote dalingen waardoor uiteindelijk je rendement hoger is dan een index. Value investing probeert de ogenschijnlijke paradox tegen te gaan dat een hoger rendement afkomstig is van een hoger genomen risico.
Een index doet net het tegenovergestelde: probeert alle aandelen die voldoen aan de critieria te kopen zodat de grote winnaars (de fat tail) er mee inzitten om de verliezers op te vangen.
Als er iets wat waarde is in je beweringen zullen er ongetwijfeld ook versies zijn die "aandelen met een maximale margin of safety" bevatten? En voor die indexen zullen er dan fondsen bestaan die de index volgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Idd.Gudrun schreef: ↑26 april 2023, 13:06Maar een value index kopen is nog iets helemaal anders dan value investing. Een value index gebruikt heel simpele metrics zoals price/earnings, of price/free cash flow om daarmee een hele hoop aandelen op te nemen in de index. Value investing is helemaal anders. Vaak gaat het net over een heel geconcentreerde portefeuille met aandelen die als uitzonderlijke buitenkans worden beschouwd om zo het neerwaartse risico te beperken. Het bepalen of een aandeel mag aangekocht worden is een heel intensief proces dat niet in objectieve regeltjes te gieten valt ("more art than science"). Per definitie dus iets wat niet in het idee van een indexfonds past.
Het is zelfs zo dat bv. MSCI aandelen opdeelt in Growth of Value, waarbij elk aandeel in 1 van de 2 categorieën valt (of evt. 50/50).
M.a.w. geen groei -> value
En dit dus aan de hand van cijfermateriaal, zoals de jaarrekening.
Of de donkere wolken boven een bedrijf tijdelijk zijn dan wel de voorbode van een zware storm,
is toch een inschatting die zich niet in wat verhoudingen tussen balansposten laat vatten.
Zo is bv. BPOST voor een index wellicht allang Value, en de laatste week nog wat dieper Value
De problematiek van de krantencontracten vind je niet in de cijfertjes, enkel in de koers.
Eigenlijk heeft value investing en een value index niets met elkaar te maken.
Indexfondsen houden van een hoge mate van automatisering. Aangezien de margin of safety geen eenvoudige berekening is (Klarman zegt daarover dat het niet in een algoritme te vatten valt) denk ik dat die 2 mekaar uitsluiten.B7H4long schreef: ↑27 april 2023, 13:18 Er zijn vele verschillende "value" indexen. Voor ieder wat wils.
Als er iets wat waarde is in je beweringen zullen er ongetwijfeld ook versies zijn die "aandelen met een maximale margin of safety" bevatten? En voor die indexen zullen er dan fondsen bestaan die de index volgen.
Dat is exact wat ik bedoelde, maar jij legt het beter uit.el perro schreef: ↑27 april 2023, 14:24 Of de donkere wolken boven een bedrijf tijdelijk zijn dan wel de voorbode van een zware storm,
is toch een inschatting die zich niet in wat verhoudingen tussen balansposten laat vatten.
Zo is bv. BPOST voor een index wellicht allang Value, en de laatste week nog wat dieper Value
De problematiek van de krantencontracten vind je niet in de cijfertjes, enkel in de koers.
Als de indexleveranciers -met hun uitgebreide middelen- dit niet zouden kunnen berekenen, dan heb ik er grote twijfels over dat individuele beleggers dit correct zullen berekenen -met hun beperkte middelen-.Gudrun schreef: ↑27 april 2023, 14:34Indexfondsen houden van een hoge mate van automatisering. Aangezien de margin of safety geen eenvoudige berekening is (Klarman zegt daarover dat het niet in een algoritme te vatten valt) denk ik dat die 2 mekaar uitsluiten.B7H4long schreef: ↑27 april 2023, 13:18 Er zijn vele verschillende "value" indexen. Voor ieder wat wils.
Ik ook. Daarom ben ik een fan van indexbeleggen.
Klarman schrijft daarover trouwens dat mocht er iemand ooit een dergelijke magische formule vinden en in een indexfonds steken, dat dan meteen het voordeel vernietigd is. Bij value investing ga je in essentie op zoek naar de dingen die niemand anders ziet. Van zodra een indexfonds het ziet, is het per definitie geen value investment meer.
De individuele belegger heeft het gigantische voordeel dat hij dit niet voor alle aandelen probeert te berekenen.
Laat staan in een formule probeert te gieten.
Da's toch een wereld van verschil.
Maar soit.
Investeren in een value index als strategie, waarom niet.
Zolang de belegger het maar niet verwart met value investing.
Laat staan in een formule probeert te gieten.
Da's toch een wereld van verschil.
Maar soit.
Investeren in een value index als strategie, waarom niet.
Zolang de belegger het maar niet verwart met value investing.
Enkele aanvullingen/bemerkingen daabij:el perro schreef: ↑27 april 2023, 14:24Idd.Gudrun schreef: ↑26 april 2023, 13:06
Maar een value index kopen is nog iets helemaal anders dan value investing. Een value index gebruikt heel simpele metrics zoals price/earnings, of price/free cash flow om daarmee een hele hoop aandelen op te nemen in de index. Value investing is helemaal anders. Vaak gaat het net over een heel geconcentreerde portefeuille met aandelen die als uitzonderlijke buitenkans worden beschouwd om zo het neerwaartse risico te beperken. Het bepalen of een aandeel mag aangekocht worden is een heel intensief proces dat niet in objectieve regeltjes te gieten valt ("more art than science"). Per definitie dus iets wat niet in het idee van een indexfonds past.
Het is zelfs zo dat bv. MSCI aandelen opdeelt in Growth of Value, waarbij elk aandeel in 1 van de 2 categorieën valt (of evt. 50/50).
M.a.w. geen groei -> value
En dit dus aan de hand van cijfermateriaal, zoals de jaarrekening.
Of de donkere wolken boven een bedrijf tijdelijk zijn dan wel de voorbode van een zware storm,
- er bestaan marktgewogen indices van waardeaandelen (dat zou die 50/50 zijn), maar ook waardegewogen indices van alle aandelen. In die laatste krijgen meer onderwogen aandelen een groter gewicht.
- de betere (naar mijn mening) waardeindices bevatten ook een quality-selectie, inderdaad om te vermijden dat je slecht presterende bedrijven zou opnemen.
In essentie is de doelstelling van wat je "value investing" noemt, hetzelfde als zo'n waarde-quality-index. De discussie gaat meer over het nut van stockpicking om die doelstelling te bereiken.
Ik zou de discussie omgekeerd stellen: kan je aan value investing doen enkel gebaseerd op algemene formules?
Value investing draait rond fundamentele analyse. Uiteindelijk komt daar maatwerk bij te pas.
Antwoord op de vraag is dus helder: neen.
Value investing draait rond fundamentele analyse. Uiteindelijk komt daar maatwerk bij te pas.
Antwoord op de vraag is dus helder: neen.
Zo denk ik er ook over.