Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Beleggers die op zoek gaat naar hoger risico, zonder hoger rendement te verwachten.
Ze bestaan blijkbaar
Ze bestaan blijkbaar

Volgens Dany Reweghs is de tijd dat je gewoon passief kon beleggen door te investeren in een globale index voorbij. Is hij van het padje af of heeft hij een punt? 
https://trends.knack.be/beleggen/met-ee ... pend-rijk/
En in wat moet men dan beleggen? Volgens de portefeuille van Inside Beleggen: meer dan 50% in grondstoffen? In posities als VanEck Vectors Gold Miners en Global X Silver Miners?
Ik doe dit NIET. Dit lijkt mij meer op gokken: dat de prijzen van goud- en zilvermijnen naar omhoog zullen gaan! Het kan natuurlijk soms lukken om beter te doen dan de MSCI World-index...maar ik volg niet.
Den Dany moet zien een beleggingsblaadje te verkopen ! Verkoopspraat dus .
Hogere rente , dus dalende beurzen. Wil je toch een beter rendement ,jij met je idwaatje, ga je moeten in de juiste sectoren en aandelen zitten.
Wij weten dewelke !! Neem vandaag nog snel een abonnement.
Hogere rente , dus dalende beurzen. Wil je toch een beter rendement ,jij met je idwaatje, ga je moeten in de juiste sectoren en aandelen zitten.
Wij weten dewelke !! Neem vandaag nog snel een abonnement.
Heb daar ook mijn bedenkingen bij, alhoewel ik toch zo’n 15% in grondstoffen investeer met een ETF (WMAT)Leontje schreef: ↑25 april 2023, 19:48En in wat moet men dan beleggen? Volgens de portefeuille van Inside Beleggen: meer dan 50% in grondstoffen? In posities als VanEck Vectors Gold Miners en Global X Silver Miners?
Ik doe dit NIET. Dit lijkt mij meer op gokken: dat de prijzen van goud- en zilvermijnen naar omhoog zullen gaan! Het kan natuurlijk soms lukken om beter te doen dan de MSCI World-index...maar ik volg niet.
Dat zeggen de mannen van de blaadjes en banken elk jaar. Philippe Gijsels heeft dat ook al gezegd, en onze vriend Gert Bakelants ook al wel eens. Het zal altijd een goede basis voor uw portefeuille blijven volgens mij. Maar, om terug te koppelen naar het topic, dat zijn holdings ook, als je er genoeg koopt. Ik doe de twee.Tarbo schreef: ↑25 april 2023, 19:09 Volgens Dany Reweghs is de tijd dat je gewoon passief kon beleggen door te investeren in een globale index voorbij. Is hij van het padje af of heeft hij een punt?
Hij zegt eigenlijk enkel dat zijn inschatting is dat de algemene beursstijging van de voorbije jaren voorbij is.
Die voorspelling kan best: de laatste jaren steeg de beurs toch wel hard, dus een benedengemiddelde prestatie lijkt logisch.
Verder zijn er enkele duidelijke kopwinden, o.a. de hogere rente, geopolitiek.
OTOH, ik vermoed niet dat hij 10 jaren geleden wél de raad gaf "slapend rijk" te worden via MSCI World belegging
Die voorspelling kan best: de laatste jaren steeg de beurs toch wel hard, dus een benedengemiddelde prestatie lijkt logisch.
Verder zijn er enkele duidelijke kopwinden, o.a. de hogere rente, geopolitiek.
OTOH, ik vermoed niet dat hij 10 jaren geleden wél de raad gaf "slapend rijk" te worden via MSCI World belegging

Het klopt dat Dany Reweghs in de podcast van Inside Beleggen zegt nu vooral in grondstoffen te investeren als 'veilige belegging' voor de komende jaren.
Enfin, los daarvan denk ik ook dat een globale ETF, eventueel gecombineerd met holdings, een solide basis van een lange termijn portefeuille vormt
Enfin, los daarvan denk ik ook dat een globale ETF, eventueel gecombineerd met holdings, een solide basis van een lange termijn portefeuille vormt

-
- Full Member
- Contacteer:
Vijgen na pasen.
Grondstoffen zitten al een jaar in dalende lijn. Ongeveer -20% sinds vorig jaar.
Maar tussen 2020 en 2022 zijn ze verdubbeld.
Dat was het moment om in grondstoffen te investeren, toen de olie plaatselijk negatieve prijzen kende en toen iedereen dacht dat de grote depressie er zat aan te komen.
Hoow, dat beweert hij helemaal niet. Hij zegt dat de resultaten die je de afgelopen tijd kon behalen met indexbeleggen zich waarschijnlijk niet laten herhalen. Daarin volg ik hem. Maar de werkelijke vraag is of je door actief te beleggen ook betere resultaten zult bereiken dan met indexbeleggen. Velen zullen het proberen en Danny Reweghs is er 1 van. Maar slechts weinigen zullen er in slagen.Tarbo schreef: ↑25 april 2023, 19:09 Volgens Dany Reweghs is de tijd dat je gewoon passief kon beleggen door te investeren in een globale index voorbij. Is hij van het padje af of heeft hij een punt?
Ik las net het boek van Seth Klarman. Klarman is geen fan van indexbeleggen. Het spreekt voor zich dat je door value investing (veel) betere resultaten KUNT bereiken. Maar dat mag geen argument zijn voor beleggers die niet bereid zijn al het werk te leveren voor value investing om dan maar simpelweg ook aan stock picking te beginnen doen ipv indexbeleggen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Er bestaan ook value-indexen. Misschien valt zoiets dan te overwegen?Gudrun schreef: ↑26 april 2023, 11:30 Ik las net het boek van Seth Klarman. Klarman is geen fan van indexbeleggen. Het spreekt voor zich dat je door value investing (veel) betere resultaten KUNT bereiken. Maar dat mag geen argument zijn voor beleggers die niet bereid zijn al het werk te leveren voor value investing om dan maar simpelweg ook aan stock picking te beginnen doen ipv indexbeleggen.
Hij heeft grondstoffen ruim op tijd aangeradenCsqE2f97bL5CZa schreef: ↑26 april 2023, 11:21
Vijgen na pasen.
Grondstoffen zitten al een jaar in dalende lijn. Ongeveer -20% sinds vorig jaar.
Maar tussen 2020 en 2022 zijn ze verdubbeld.
Dat was het moment om in grondstoffen te investeren, toen de olie plaatselijk negatieve prijzen kende en toen iedereen dacht dat de grote depressie er zat aan te komen.
Dankzij hen ben ik ingestapt in Cameco, heeft me toch gemakkelijk 150% gebracht op korte tijd...
Bovendien is de grote grondstoffen stijging nog niet geweest, je kan dus niet zeggen dat hij te laat is
En ik geloof ook heel sterk dat grondstoffen het heel goed gaan doen (maar ik ben kritischer tov goud en zilver dan hen)
PS: van wie ben je de alt account?

Maar een value index kopen is nog iets helemaal anders dan value investing. Een value index gebruikt heel simpele metrics zoals price/earnings, of price/free cash flow om daarmee een hele hoop aandelen op te nemen in de index. Value investing is helemaal anders. Vaak gaat het net over een heel geconcentreerde portefeuille met aandelen die als uitzonderlijke buitenkans worden beschouwd om zo het neerwaartse risico te beperken. Het bepalen of een aandeel mag aangekocht worden is een heel intensief proces dat niet in objectieve regeltjes te gieten valt ("more art than science"). Per definitie dus iets wat niet in het idee van een indexfonds past.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Full Member
- Contacteer:
Tjah. Zo heb je natuurlijk altijd gelijk. Tegenover de hypothetische stijging. Als die er komt heb je ze beter in portefeuille. Dat geldt ongeveer voor alles.
Ik denk dat grondstoffen zeker een (bescheiden) plaats hebben in elke portefeuille omdat ze je goed kunnen indekken tegen inflatieschokken. Maar het kapitaal dat je er in steekt is niet-productief. En je grondstoffenprijs mag dan hard werken om productieve investeringen bij te benen. (Zelf heb ik ook een mooie winst gerealiseerd, ik klaag niet (uitgestapt). Maar ik ben vandaag toch minder optimistisch.)
Op extreem lange termijn zie ik toch twee grote bedreigingen;
Ontginning uit de diepzee en een dalende olieprijs. Die hebben beide het potentieel om de prijs serieus naar beneden te krijgen.
(100% nieuw hier)