Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Dank B7, dit werpt inderdaad een iets ander licht op de zaak.Heb misschien iets teveel het idee van "Moeder de kip die heel goed voor haar kuikens zorgt".
Je moet het boek ‘De tragedie Wereldhave’ eens lezen. Over creatief management in holdings gesproken …
Vertel Wimble?
Wat is er aan de hand?
Wat is er aan de hand?
Het boek is gratis te downloaden: https://www.thethirdway.nl Ideaal voor het verlengde weekend, leest vlot.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Bedankt voor de boekentip! Staat al op de Kindle. Ideaal naast het nieuwe boek over Belgische GVV's van Gert De Mesure.
Een paar geleden maakte ik een virtuele portefueille aan met alle 'holdings' die in de holdings thread werden vermeld.
Dit zijn de rendementen van die portefeuille voor de voorbije periodes; vergeleken met MSCI world
edit: bron: Morningstar - portefeuille - Xray - growth graphs in tab "prestatie" - data van 30/9/2021
Dit zijn de rendementen van die portefeuille voor de voorbije periodes; vergeleken met MSCI world
Code: Selecteer alles
Holdings Gemiddelde
Portefeuille Wereld Markt
3 Maanden 3,6 4,9
6 Maanden 9,48 13
1 jaar 43,55 40
3 jr gean. 12,13 18
5 jr gean. 12,24 13,9
YTD 23,07 25,9
Laatst gewijzigd door B7H4long op 30 oktober 2021, 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
B7: is dit incl. dividenden? Superinteressant. Regelmatig update posten in deze thread.
Inderdaad,superinteressant! Dat kleine verschil neem ik er nog graag bij,mocht het zoals ik eerst dacht ,een super robuuste belegging zijn onder de vleugels van de machtigste families in de zakenwereld. (wordt ook zo gebracht in de financiele pers,beleggingsblaadjes...ect). Maar als de hel losbarst zal de kleine belegger ook daar de klos zijn.Maar is dat niet over de gehele financiele wereld zo?En dus bij uitbereiding ook bij de aandelen in een ETF? Zit er niet in ieder bedrijf van enige omvang zulke constructies van "eigen volk eerst"? (ook niet familiale)
"Inderdaad,superinteressant! Dat kleine verschil neem ik er nog graag bij,"Divi schreef: ↑30 oktober 2021, 13:00 Inderdaad,superinteressant! Dat kleine verschil neem ik er nog graag bij,mocht het zoals ik eerst dacht ,een super robuuste belegging zijn onder de vleugels van de machtigste families in de zakenwereld. (wordt ook zo gebracht in de financiele pers,beleggingsblaadjes...ect). Maar als de hel losbarst zal de kleine belegger ook daar de klos zijn.Maar is dat niet over de gehele financiele wereld zo?En dus bij uitbereiding ook bij de aandelen in een ETF? Zit er niet in ieder bedrijf van enige omvang zulke constructies van "eigen volk eerst"? (ook niet familiale)
- > effect van het verschil van 1% op lange termijn.

"een super robuuste belegging zijn onder de vleugels van de machtigste families in de zakenwereld. (wordt ook zo gebracht in de financiele pers,beleggingsblaadjes...ect)"
- > tot ze het niet meer zijn - de kranten moeten ook hun paginas volkrijgen.
"Maar als de hel losbarst zal de kleine belegger ook daar de klos zijn."
- > inderdaad - > daarom brede spreiding
"Maar is dat niet over de gehele financiele wereld zo?En dus bij uitbereiding ook bij de aandelen in een ETF? Zit er niet in ieder bedrijf van enige omvang zulke constructies van "eigen volk eerst"? (ook niet familiale)"
- > zie vorig punt
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
Met dank voor uw informatie. De vraag is als het werkelijk helemaal verkeerd gaat, dan zullen de ETF'S massaal verkocht worden. Zoals ook enige holdings. Maar - wellicht zie ik het verkeerd - zijn er altijd nog enige holdings die deze en gene buitensmijten omdat ze niet genoeg opbrengen - die overeind blijven staan. Gewoonweg omdat die holdings conservatief en voorzichtig zijn geweest. Correct me if i'am wrong...............
Waarom? Was er een verschil tussen ETFs en Holdings in de vorige crashes?
-
Jozefien1969
- Hero Member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Als we onder ETF een "indexfonds" verstaan, dan is dat niet alleen "in de vorige crashes", maar *altijd* zou ik denken.
Een indexfonds trackt een index. Een holding is voor zover ik het snap een meer actief beheerd vehicel.
Wel, er wordt gezegd dat de toekomst niet identiek zal zijn aan het verleden, maar er toch zal op rijmen.
Als je uitspraken wil doen over de richting dat de toekomst zal nemen kan je inspiratie opdoen in het verleden.
En toch gingen de holdings-als-een-geheel in 2020 even hard naar beneden als de brede markt.EarthNvstr1 schreef: ↑30 oktober 2021, 20:05Als we onder ETF een "indexfonds" verstaan, dan is dat niet alleen "in de vorige crashes", maar *altijd* zou ik denken.
Een indexfonds trackt een index. Een holding is voor zover ik het snap een meer actief beheerd vehicel.
De groep van holding van de holdingsthread zelfs iets meer.