Home Invest Plan
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Home Invest Plan
Zoals mij hier werd aangeraden, heb ik dan toch maar besloten om de hele uitleg door te mailen naar de controledienst van de belastingen, waar mijn stiefzoon momenteel onder valt.
En ik heb al na een 10-tal dagen een beleefde brief teruggekregen met in bijlage een Getuigschrift waarin staat dat hij voor de bedoelde individuele levensverzekering (Home Invest Plan) nr. xxx-xxxxxxx-xx "nooit enigerlei vrijstelling, vermindering of aftrek inzake inkomstenbelastingen heeft verkregen voor de aanslagjaren 2002 tot 2009".
Anderzijds heeft AG Insurance mij, op mijn aanvraag, laten weten dat het jaaroverzicht van dit contract pas kan worden aangemaakt en opgestuurd nà datum van 15 juni.
Dus wacht ik de ontvangst van dit jaaroverzicht af, om te zien hoeveel het huidige beschikbare bedrag is, zodat ik een idee heb van wat er nog zou overblijven na aftrek van de kosten voor vervroegde opzeg.
En ik heb al na een 10-tal dagen een beleefde brief teruggekregen met in bijlage een Getuigschrift waarin staat dat hij voor de bedoelde individuele levensverzekering (Home Invest Plan) nr. xxx-xxxxxxx-xx "nooit enigerlei vrijstelling, vermindering of aftrek inzake inkomstenbelastingen heeft verkregen voor de aanslagjaren 2002 tot 2009".
Anderzijds heeft AG Insurance mij, op mijn aanvraag, laten weten dat het jaaroverzicht van dit contract pas kan worden aangemaakt en opgestuurd nà datum van 15 juni.
Dus wacht ik de ontvangst van dit jaaroverzicht af, om te zien hoeveel het huidige beschikbare bedrag is, zodat ik een idee heb van wat er nog zou overblijven na aftrek van de kosten voor vervroegde opzeg.
Ik heb intussen deze vraag ook voorgelegd aan Test-Aankoop en deze raden mij aan om voor het fiscaal aftrekbaar pensioensparen voor mijn stiefzoon te kiezen voor Ethias.HAL9000 schreef:Iemand een beter alternatief voor Home Invest?
Mijn man (als voorlopig bewindvoerder) en ikzelf, hebben daar nog onze twijfels over.
Niet dat ik iets heb tegen Ethias op zich (wij hebben daar onze woning- en gezins-verzekering), maar ik heb er wél slechte ervaringen gehad met hun First en First Invest.
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Begrijp ik volkomen. FIRST INVEST en TOP FIRST heb ik volledig geliquideerd, maar over dat Pensioensparen bij Ethias ben ik wel best tevreden. 0% instapkosten, minimaal beheerskosten ( maximaal 12,39€ per jaar ) Juist de interestvoet 2,75% ( zou ook 2,50% kunnen zijn ) valt wat tegen.
en zou ethias pensioensparen nu nog aan te raden zijn nu het in de etalage staat
ik vraag dit omdat mijn vriendin hier wou op intekenen...
ik vraag dit omdat mijn vriendin hier wou op intekenen...
Intussen hebben mijn man en ik het Home Invest Plan voor onze zoon opgezegd via een aangetekend schrijven, waar wij het getuigschrift van de belastingen bijvoegden. (wegens nooit fiscaal afgehouden).
Resultaat :
-totaal van de gestorte premies door onze zoon in 2003 bedroeg 250 euro.
-er werden dus geen 33% belastingen op ingehouden, tengevolge van attest van belastingen.
-na afhouding van de RV (15%) voor een totaal van 15,41 euro, heeft onze zoon 278,39 euro uitbetaald gekregen.
Alvorens dit bedrag uit te keren, heeft AG Insurance behoorlijk moeilijk gedaan en allerlei excuses uitgevonden.
-Zo lieten ze ons eerst weten dat wij hun een afschrift van het Vonnis van de Vrederechter moesten bezorgen waaruit blijkt dat mijn man voorlopig bewindvoerder is van zijn zoon.
En dit terwijl zijzelf het zijn die ons lieten weten dat zij vernomen hadden dat mijn man bewindvoerder geworden was (dit staat in het staatsblad en wordt aan alle financiële instellingen meegedeeld), en dat hij bij hun een Home Invest Plan had.
Met die brief zijn wij naar het Fortis kantoor gegaan, waar onze zoon vroeger zijn rekeningen had.
Daar hebben wij alles in orde laten brengen (huidig adres zoon was hun niet bekend en werd aangepast, de e-IK van mijn man als bewindvoerder werd ingescand, en ter plaatse werden door hun kopie's genomen van het Vonnis.
Ik heb dit dus laten weten aan AG Insurance.
-Vervolgens lieten ze weten dat wij een Getuigschrift van de Belastingen moesten bezorgen ivm de fiscale aftrek.
Ik heb hun dus laten weten dat dit aangetekend naar hen opgestuurd werd, samen met de opzegbrief.
-Dan beweerden zij dat het Vonnis van de Vrederechter nergens vermeldt dat mijn man in de hoedanigheid als voorlopig bewindvoerder gemachtigd is om de totale afkoop aan te vragen voor de levensverzekering van zijn zoon.
Dus heb ik hen moeten uitleggen dat het vonnis de volgende zin bevat :
"...-zegt dat de voorlopige bewindvoerder zonder toestemming van de vrederechter steeds zal kunnen overgaan tot herbelegging mits kapitaalsgarantie en een minimum opbrengst gelijk aan deze van een spaarboekje."
En dat het vanzelfsprekend is dat in zo'n vonnis niet voor elke vorm van geldbelegging afzonderlijk gespecifiëerd wordt op welke manier deze mag herbelegd worden.
Uiteindelijk is het dan toch gelukt om het "beschikbaar bedrag" van 278,39 euro op de rekening van onze zoon te krijgen.
Mijn man heeft intussen elders een pensioenspaarrekening geopend voor zijn zoon.
Resultaat :
-totaal van de gestorte premies door onze zoon in 2003 bedroeg 250 euro.
-er werden dus geen 33% belastingen op ingehouden, tengevolge van attest van belastingen.
-na afhouding van de RV (15%) voor een totaal van 15,41 euro, heeft onze zoon 278,39 euro uitbetaald gekregen.
Alvorens dit bedrag uit te keren, heeft AG Insurance behoorlijk moeilijk gedaan en allerlei excuses uitgevonden.
-Zo lieten ze ons eerst weten dat wij hun een afschrift van het Vonnis van de Vrederechter moesten bezorgen waaruit blijkt dat mijn man voorlopig bewindvoerder is van zijn zoon.
En dit terwijl zijzelf het zijn die ons lieten weten dat zij vernomen hadden dat mijn man bewindvoerder geworden was (dit staat in het staatsblad en wordt aan alle financiële instellingen meegedeeld), en dat hij bij hun een Home Invest Plan had.
Met die brief zijn wij naar het Fortis kantoor gegaan, waar onze zoon vroeger zijn rekeningen had.
Daar hebben wij alles in orde laten brengen (huidig adres zoon was hun niet bekend en werd aangepast, de e-IK van mijn man als bewindvoerder werd ingescand, en ter plaatse werden door hun kopie's genomen van het Vonnis.
Ik heb dit dus laten weten aan AG Insurance.
-Vervolgens lieten ze weten dat wij een Getuigschrift van de Belastingen moesten bezorgen ivm de fiscale aftrek.
Ik heb hun dus laten weten dat dit aangetekend naar hen opgestuurd werd, samen met de opzegbrief.
-Dan beweerden zij dat het Vonnis van de Vrederechter nergens vermeldt dat mijn man in de hoedanigheid als voorlopig bewindvoerder gemachtigd is om de totale afkoop aan te vragen voor de levensverzekering van zijn zoon.
Dus heb ik hen moeten uitleggen dat het vonnis de volgende zin bevat :
"...-zegt dat de voorlopige bewindvoerder zonder toestemming van de vrederechter steeds zal kunnen overgaan tot herbelegging mits kapitaalsgarantie en een minimum opbrengst gelijk aan deze van een spaarboekje."
En dat het vanzelfsprekend is dat in zo'n vonnis niet voor elke vorm van geldbelegging afzonderlijk gespecifiëerd wordt op welke manier deze mag herbelegd worden.
Uiteindelijk is het dan toch gelukt om het "beschikbaar bedrag" van 278,39 euro op de rekening van onze zoon te krijgen.
Mijn man heeft intussen elders een pensioenspaarrekening geopend voor zijn zoon.
-
Guest
Ik herken het. Het is een ware lijdensweg om van zo een product (fiscaal 'vriendelijke' producten) vanaf te raken zelfs al heb je alle documenten.
Bij mij gaat het hopelijk opgelost zijn, met compensatie.
Ik was al een tijdje jouw "lijdensweg" aan het volgen, en herken daar ook vele dingen in.Rez schreef:Ik herken het. Het is een ware lijdensweg om van zo een product (fiscaal 'vriendelijke' producten) vanaf te raken zelfs al heb je alle documenten.
Bij ons is het gelukkig niet zo ver hoeven te komen als bij jou.
Mogelijk heeft bij ons het feit dat het over een veel lager bedrag gaat, daar een rol in gespeeld.
Of misschien omdat ik in de brieven en mails (die ik schreef voor mijn man), telkens verwees naar de verplichting om een jaarlijkse financiële verantwoording neer te leggen bij de vrederechter. In te dienen door mijn man als voorlopig bewindvoerder van zijn zoon.