Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Ik heb onlangs de bedragen van enkele mensen gezien die een doctoraatsbeurs van ongeveer 2000 EURO ( NETTO = BRUTO) per maand hebben.
Fiscaal wordt die beurs door een kronkel in de wetgeving volledig fiscaal vrijsgesteld, en je bent verzekerd voor ziekte, arbeidsongevallen enz. zoals een gewone werknemer.
Zo een beurs kan een hoger nettoloon geven , dan hun eerstkomend loon na het doctoraat
Fiscaal wordt die beurs door een kronkel in de wetgeving volledig fiscaal vrijsgesteld, en je bent verzekerd voor ziekte, arbeidsongevallen enz. zoals een gewone werknemer.
Zo een beurs kan een hoger nettoloon geven , dan hun eerstkomend loon na het doctoraat
Laatst gewijzigd door paul op 18 december 2010, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Sorry,maar als je een doctoraatsbeurs krijgt zul je wel een hospitalisatieverzekering,zoals iedereen, kunnen betalen zeker?
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Dat klopt niet helemaal: NETTO = bijna BRUTO : RSZ gaat er wel vanafpaul schreef:Ik heb onlangs de bedragen van enkele mensen gezien die een doctoraatsbeurs van ongeveer 2000 EURO ( NETTO = BRUTO) per maand hebben.
Fiscaal wordt die beurs door een kronkel in de wetgeving volledig fiscaal vrijsgesteld, en je bent verzekerd voor ziekte, arbeidsongevallen enz. zoals een gewone werknemer.
Zo een beurs kan een hoger nettoloon geven , dan hun eerstkomend loon na het doctoraat
Ik vraag mij af wie 2000 euro krijgt als doctoraatsbeurs, het lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Ik ken persoonlijk 7 mensen die doctoreren (met of zonder beurs, FWO of IWT-beurs) en geen 1 komt aan 2000 euro, de meeste verdienen rond de 1700 euro.
Wat is dit voor een reactie?evita schreef:Sorry,maar als je een doctoraatsbeurs krijgt zul je wel een hospitalisatieverzekering,zoals iedereen, kunnen betalen zeker?
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
klopt 13,07% rsz gaat er nog af, maar zelfs met 1700 euro NETTO als beurs per MAAND, is het toch niet slecht. Er zijn mensen genoege die dat zelfs BRUTO nog niet verdienen
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Je gaat me zeker niet horen zeggen dat het slecht verdienen is. Maar om kans te maken op een doctoraatsbeurs (bv FWO), moet je unif gedaan hebben, hoge graden hebben, bij de zoveel beste percent zijn van je jaar, een projectvoorstel bedenken en indienen en ik geloof dat er vorig jaar slechts een slaagkans van 21% was om een doctoraatsbeurs van het FWO te krijgen. Als de mensen die aan al die zaken voldoen al geen deftig loon krijgen, wie dan wel?paul schreef:klopt 13,07% rsz gaat er nog af, maar zelfs met 1700 euro NETTO als beurs per MAAND, is het toch niet slecht. Er zijn mensen genoege die dat zelfs BRUTO nog niet verdienen
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Ik begrijp niet waarom je een beurs zou moeten krijgen om te doctoreren. Als ze dan echt zo slim zijn zullen ze wel hun centen zelf kunnen verdienen en niet op kap van de gemeenschap.Maarten schreef:Je gaat me zeker niet horen zeggen dat het slecht verdienen is. Maar om kans te maken op een doctoraatsbeurs (bv FWO), moet je unif gedaan hebben, hoge graden hebben, bij de zoveel beste percent zijn van je jaar, een projectvoorstel bedenken en indienen en ik geloof dat er vorig jaar slechts een slaagkans van 21% was om een doctoraatsbeurs van het FWO te krijgen. Als de mensen die aan al die zaken voldoen al geen deftig loon krijgen, wie dan wel?paul schreef:klopt 13,07% rsz gaat er nog af, maar zelfs met 1700 euro NETTO als beurs per MAAND, is het toch niet slecht. Er zijn mensen genoege die dat zelfs BRUTO nog niet verdienen
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Ik baal van zo'n reacties. Dat ze dan direct alle onderwijzers, leerkrachten, proffen en ambtenaren ontslaan, want ze worden betaald door de overheid. Een doctoraatsbeurs wordt gegeven aan beloftevolle studenten/ jonge onderzoekers om wetenschappelijk onderzoek te verrichten (soms ook met een onderwijsopdracht). Zonder geld kan je nu eenmaal niets doen, niemand gaat jaren gratis werken. Onderzoek op zich kost ook geld: proefpersonen, materiaal, publicatie van papers, ... Je kan ook gans het onderzoek in België afschaffen en de onderzoekers nog meer dan nu laten uitwijken naar andere landen (Duitsland, Nederland, ...) waar er veel grotere fondsen zijn voor onderzoek. Maar dan moet men niet komen klagen dat België qua hoger onderwijs en innovativiteit pijlsnel aan kwaliteit zal verliezen.Stier schreef:Ik begrijp niet waarom je een beurs zou moeten krijgen om te doctoreren. Als ze dan echt zo slim zijn zullen ze wel hun centen zelf kunnen verdienen en niet op kap van de gemeenschap.Maarten schreef: Je gaat me zeker niet horen zeggen dat het slecht verdienen is. Maar om kans te maken op een doctoraatsbeurs (bv FWO), moet je unif gedaan hebben, hoge graden hebben, bij de zoveel beste percent zijn van je jaar, een projectvoorstel bedenken en indienen en ik geloof dat er vorig jaar slechts een slaagkans van 21% was om een doctoraatsbeurs van het FWO te krijgen. Als de mensen die aan al die zaken voldoen al geen deftig loon krijgen, wie dan wel?
-
Guest
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
En ouders van doctoraatsstudenten blijven in tussentijd kindergeld trekken
Ondanks dat hun kinderen eigenlijk teveel verdienen om nog ten laste te zijn.
Ondanks dat hun kinderen eigenlijk teveel verdienen om nog ten laste te zijn.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Wat is dat voor een dikke zever.Rez schreef:En ouders van doctoraatsstudenten blijven in tussentijd kindergeld trekken![]()
Ondanks dat hun kinderen eigenlijk teveel verdienen om nog ten laste te zijn.
Ouders trekken géén kindergeld van een doctoraatsstudent. Voor de belastingen hebben ze wel een kind ten laste (als die thuis blijft wonen), wat fiscaal voordelig uitkomt. Maar dan mag je als doctoraatsstudent geen cent naast de beurs verdienen.
-
Guest
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Ok, was verkeerd
Idd, ze zijn wel nog ten laste van hun ouders als ze nog thuis wonen (of op kot hé). Onbegrijpelijk.
Idd, ze zijn wel nog ten laste van hun ouders als ze nog thuis wonen (of op kot hé). Onbegrijpelijk.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
@ Paul, Evita, Stier: Wat hebben jullie opmerkingen nu eigenlijk te maken met mijn vraag?
Paul: mijn loon is een stuk minder dan die € 2000 waar jij het over hebt, ik ben zeer benieuwd waar je als doctoraatsstudent zo’n loon vandaan zou moeten halen. Ik ben trouwens tevreden met mijn loon, voordat je mijn woorden verkeerd interpreteert.
Evita: inderdaad, daarom dat ik ook mijn vraag stelde!
Stier: dat zou nogal moeilijk zijn, aangezien ik al meer dan fulltime bezig ben met mijn eigen onderzoek… Uit welke hoed stelt u voor dat ik dit geld tover? Buiten het loon heb je nog vele andere kosten, zoals Maarten ook al aanhaalde.
Onderzoek neemt enorm veel tijd in beslag, een doctoraat kost bloed, zweet en tranen. Ik doctoreer dan ook uit idealisme en hoop dat de resultaten ervan zullen bijdragen aan een betere wereld (ah, hoe naïef toch van mezelf…)
@ Maarten, uw opmerkingen kloppen volledig. Je moet inderdaad aan zéér veel eisen voldoen (+ een portie geluk hebben dat de jury je onderwerp interessant vindt) om aan een beurs te geraken. De slaagkans voor IWT was dit jaar 30%.
Ik wens jullie allen nog een prettig weekend!
Paul: mijn loon is een stuk minder dan die € 2000 waar jij het over hebt, ik ben zeer benieuwd waar je als doctoraatsstudent zo’n loon vandaan zou moeten halen. Ik ben trouwens tevreden met mijn loon, voordat je mijn woorden verkeerd interpreteert.
Evita: inderdaad, daarom dat ik ook mijn vraag stelde!
Stier: dat zou nogal moeilijk zijn, aangezien ik al meer dan fulltime bezig ben met mijn eigen onderzoek… Uit welke hoed stelt u voor dat ik dit geld tover? Buiten het loon heb je nog vele andere kosten, zoals Maarten ook al aanhaalde.
Onderzoek neemt enorm veel tijd in beslag, een doctoraat kost bloed, zweet en tranen. Ik doctoreer dan ook uit idealisme en hoop dat de resultaten ervan zullen bijdragen aan een betere wereld (ah, hoe naïef toch van mezelf…)
@ Maarten, uw opmerkingen kloppen volledig. Je moet inderdaad aan zéér veel eisen voldoen (+ een portie geluk hebben dat de jury je onderwerp interessant vindt) om aan een beurs te geraken. De slaagkans voor IWT was dit jaar 30%.
Ik wens jullie allen nog een prettig weekend!
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Katrienc het zou u wel gegund zijn hoor een studiebeurs van 1700 of 2000 euro netto per maand . Ze bestaan wel degelijk.
Merkwaardig vind ik wel dat ze belastingvrij vrij zijn, terwijl er bv . wel de gewone 13,07 % rsz op wordt afgehouden.
Merkwaardig vind ik wel dat ze belastingvrij vrij zijn, terwijl er bv . wel de gewone 13,07 % rsz op wordt afgehouden.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Rez schreef:Ok, was verkeerd![]()
Idd, ze zijn wel nog ten laste van hun ouders als ze nog thuis wonen (of op kot hé). Onbegrijpelijk.
En fiscaal ten laste zijn, en 1700 tot 2000 euro netto belastingvrij ontvangen per maand.
Wet is wet, het is hen gegund, maar het mag wel eens door iedereen geweten zijn.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
Wat wil je ... In principe is een orgaan zoals het FWO hetzelfde als de overheid. Die kronkel in de belastingen hebben ze er zelf ingestoken. De beurs mag dan wel hoog zijn, in sommige takken kan je véél meer verdienen door niet in onderzoek te beginnen (denk bijvoorbeeld aan ingenieurs) en anderzijds verdient het buitenland soms een pak beter. Door die kronkel is doctoreren daardoor relatief goedkoop voor de staat om uit te betalen. Daarnaast zit je met een even unieke manier van constante angst voor werkloosheid. Een doctoraat zelf loopt over 4 jaar (of 6 jaar als assistent), verdeeld in brokken van 2 jaar (of 3 jaar). In principe krijg je het extra blok van 2 jaar wel redelijk eenvoudig. Maar daarna ... Als je veel geluk hebt, haal je een postdoc binnen. Weer meer van hetzelfde, tweemaal een periode van drie jaar, met zeker geen garantie dat je dat tweede blok van drie jaar krijgt. En pas als je postdoc zo goed als doorlopen hebt, krijg je de kans op een vaste job. En dan nog ... . Deze werk-onzekerheid is dezelfde reden waarom de overheid sommige andere bedrijven boetes oplegt, maar in principe is dit niet anders dan veredelde proefcontracten.paul schreef:Merkwaardig vind ik wel dat ze belastingvrij vrij zijn, terwijl er bv . wel de gewone 13,07 % rsz op wordt afgehouden.
Katrienc, net omwille van die onzekerheid in het verdere verloop van je onderzoek en carrière als onderzoeker zou ik een wachtpolis aanraden. Die kan je dan gerust binnen een x aantal jaar opzeggen als je ergens een vaste job hebt. Momenteel heb je die nog niet en dan kan zo een wachtpolis je veel geld besparen als je later een job hebt waar hospitalisatie niet of maar heel beperkt in zit.
Re: Hospitalisatie: wachtpolis of niet?
+1kvaruni schreef:Wat wil je ... In principe is een orgaan zoals het FWO hetzelfde als de overheid. Die kronkel in de belastingen hebben ze er zelf ingestoken. De beurs mag dan wel hoog zijn, in sommige takken kan je véél meer verdienen door niet in onderzoek te beginnen (denk bijvoorbeeld aan ingenieurs) en anderzijds verdient het buitenland soms een pak beter. Door die kronkel is doctoreren daardoor relatief goedkoop voor de staat om uit te betalen. Daarnaast zit je met een even unieke manier van constante angst voor werkloosheid. Een doctoraat zelf loopt over 4 jaar (of 6 jaar als assistent), verdeeld in brokken van 2 jaar (of 3 jaar). In principe krijg je het extra blok van 2 jaar wel redelijk eenvoudig. Maar daarna ... Als je veel geluk hebt, haal je een postdoc binnen. Weer meer van hetzelfde, tweemaal een periode van drie jaar, met zeker geen garantie dat je dat tweede blok van drie jaar krijgt. En pas als je postdoc zo goed als doorlopen hebt, krijg je de kans op een vaste job. En dan nog ... . Deze werk-onzekerheid is dezelfde reden waarom de overheid sommige andere bedrijven boetes oplegt, maar in principe is dit niet anders dan veredelde proefcontracten.paul schreef:Merkwaardig vind ik wel dat ze belastingvrij vrij zijn, terwijl er bv . wel de gewone 13,07 % rsz op wordt afgehouden.
Katrienc, net omwille van die onzekerheid in het verdere verloop van je onderzoek en carrière als onderzoeker zou ik een wachtpolis aanraden. Die kan je dan gerust binnen een x aantal jaar opzeggen als je ergens een vaste job hebt. Momenteel heb je die nog niet en dan kan zo een wachtpolis je veel geld besparen als je later een job hebt waar hospitalisatie niet of maar heel beperkt in zit.
Vroeger waren er 3 cyclussen van 3 jaar mogelijk bij postdoc, nu maar 2 meer. Bovendien zijn de kansen op een 2de cyclus van 3 jaar bij een postdoc enorm aan het inkrimpen door de besparingen op onderzoek.
Laatst gewijzigd door Maarten op 18 december 2010, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.


