Huis afbetaald... wat nu?
TIP
Re: Huis afbetaald... wat nu?
Volgens mij kan je lange termijn sparen doen in t23.
Ik geloof dat axa, allianz, baloise en generali dit aanbieden.(heb dit vorig jaar eens bekeken, vandaar)
Wat de kosten betreft, gewoon even op de instapkosten letten, dit in combinatie met het fiscaal voordeel geeft wel een aanvaardbaar rendement als je zoals je zelf zegt enkel je fiscale korf opnieuw wilt opvullen. Je blijft natuurlijk welet hoge beheerskosten en premietaks zitten....
Ik geloof dat axa, allianz, baloise en generali dit aanbieden.(heb dit vorig jaar eens bekeken, vandaar)
Wat de kosten betreft, gewoon even op de instapkosten letten, dit in combinatie met het fiscaal voordeel geeft wel een aanvaardbaar rendement als je zoals je zelf zegt enkel je fiscale korf opnieuw wilt opvullen. Je blijft natuurlijk welet hoge beheerskosten en premietaks zitten....
Het is mij nog altijd niet duidelijk of je Tak-23 kan gebruiken in langetermijnsparen of niet. Ik zoek eigenlijk een product voor langetermijnsparen met zo weinig mogelijk kosten en beheer, dat wel fiscaal aftrekbaar is.ronne schreef:Volgens mij kan je lange termijn sparen doen in t23.
In een ideale wereld zoek ik dus een ETF die fiscaal kan ingebracht worden als langetermijnsparen (maar dat mag niet omdat langetermijnsparen een kapitaalsgarantie moet hebben vermoed ik )
wat je ook kan doen: je koopt/bouwt een nieuw huis en verkoopt het oude, dan heb je opnieuw woonbonusZwiertje schreef:Ik zie maar 2 mogelijkheden om die 'aftrek' te behouden:
1) een nieuwe hypotheek , maar dat zie je niet echt zitten
2) Langetermijnsparen, maar dit is per definitie TAK21, en daar heb je ook geen zin in.
Volgens mij kan je geen TAK23 gebruiken in kader van fiscaal sparen, en is doorgaans nogal een 'dure' constructie.
n
Of je betaalt belastingen als een goede burger. Als niemand nog belastingen betaalt krijgen we Griekse toestanden.
Ik betaal wat ik moet betalen, en alles samen is dat een heel pak geld.Yaris schreef:Of je betaalt belastingen als een goede burger. Als niemand nog belastingen betaalt krijgen we Griekse toestanden.
Ik wil ook niet frauderen, gewoon de voorziene aftrekposten op een normale manier gebruiken.
Door de regeringsmaatregelen ga ik een dikke 3000€ minder krijgen of meer betalen. Leeftijdsbijslagen vervallen, en dire keer 1000€ inschrijvingsgeld ipv 750 telt stevig door.
Het inschrijvingsgeld was 619 en wordt 890 euro; u zit dus tweemaal fout
Doe toch alstublieft de moeite om de correcte bedragen te noemen
I als u probeert iets aan te tonen.
Doe toch alstublieft de moeite om de correcte bedragen te noemen

Correcte bedragen zijn belangrijk... zeker hier op spaargids
Maar Blackbelt heeft zeker wel een punt. Want als u de correcte bedragen berekent zal het zelfs nog meer kosten dan zijn afgeronde bedragen.
@Blackbelt, wat bedoelt u met "Leeftijdsbijslagen vervallen"? Kinderbijslag die wegvalt voor een kind? Meerdere kinderen? Of iets anders?

Maar Blackbelt heeft zeker wel een punt. Want als u de correcte bedragen berekent zal het zelfs nog meer kosten dan zijn afgeronde bedragen.
@Blackbelt, wat bedoelt u met "Leeftijdsbijslagen vervallen"? Kinderbijslag die wegvalt voor een kind? Meerdere kinderen? Of iets anders?