huis kopen 22j en 1,5j gewerkt
TIP
Re: huis kopen 22j en 1,5j gewerkt
Ik spaar toch zeker zo'n 1200a1300€ per maand. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders waar ik een 300€/maand aan afgeef.voodoo schreef:Dat vind ik persoonlijk nu eens echt een belachelijke redenering!JackPot schreef:De algemene regel is dat 1/3 van uw loon voorzien mag zijn voor het afbetalen van uw woning, in uw geval dus 566€/maand, om ietwat comfortabel te willen leven.
TS verdient nu 1.700 euro dus mag maximum 566 euro aan huur / lening betalen.
Stel hij vindt nieuwe job van 2.300 euro nu.
Dan zou hij nu ineens 766 euro mogen betalen per jaar.
Maar dan houdt hij wel ineens 1.530 euro over ipv 1040. euro....
Dus dan zouden zijn dagdagelijkse kosten ineens 500 euro gaan bedragen?
@ TS:
Hoe is je spaargedrag nu?
Wat zijn je kosten op dit moment en hoeveel bedragen ze?
Mijn kosten zijn zo goed als verwaarloosbaar:
-12€ voor gsm abonnement
-50€ aan kleine prullen (internetaankopen, pint gaan pakken op café, frituur,..)
Ik zit nogal op m'n geld, en zal mij toch 3 keer de vraag stellen of ik een bepaald iets wel echt nodig heb vooraleer ik tot de aankoop over ga...
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Ik daarentegen heb meestal op het einde van mijn geld nog wat maand over.TNTim schreef:Op het eind van de maand is bij de meesten het geld zo goed als op
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Awel Tangeh,
dat lijkt mij zoveel belangrijk dan een 1/3-regel.
Je kan 2.000 euro verdienen en er 2100 uitgeven elke maand.
Soit al je er 1.000 euro overhoudt na je lening en je geen autokosten hebt dan kan je goed rondkomen denk ik.
Water is uiteraard afhankelijk van je eigen verbruik. Al je je was nog door je ouders gaat laten doen kan je dus besparen.
Voor de andere kosten moet je gewoon je gezond verstand gebruiken!
Verwarming: elke dag 24 graden of enkel als je thuis bent 21 graden.
Electriciteit: zorg dat je zuinige toestellen koopt en niet 'de oude diepvries van bomma die na 40 jaar toch nog goed draait'.
Kies je voor LED-verlichting?
Eten: ga je elke dag chinees halen of uiteten of ga je 1x per maand naar de colruyt / aldi en de rest bijhalen.
Enfin als je slim bent dan weet je zelf wel waar en hoe je kan besparen.
Die 25j slaaf van de bank, daar zou ik mij echt niet ongerust in maken! Met uw inkomen en gezond verstand lukt het wel!
Je krijgt ook nog een fiscaal voordeel, veel is het niet, maar toch mooi meegenomen!
+ Vandaag verdien je 1.700,00 euro, over een 5 jaar misschien 2.000 euro (door index en gewone normale verhogingen, zonder promoties of dergelijke)
Weet je eigenlijk of je loon correct berekend is?
Ik lees dat je een wagen hebt, houden ze genoeg bedrijfsvoorheffing af? Niet dat je ineens 100en euros BV moet bijbetalen...
Soit al je er 1.000 euro overhoudt na je lening en je geen autokosten hebt dan kan je goed rondkomen denk ik.
Water is uiteraard afhankelijk van je eigen verbruik. Al je je was nog door je ouders gaat laten doen kan je dus besparen.
Electriciteit: zorg dat je zuinige toestellen koopt en niet 'de oude diepvries van bomma die na 40 jaar toch nog goed draait'.
Eten: ga je elke dag chinees halen of uiteten of ga je 1x per maand naar de colruyt / aldi en de rest bijhalen.
Die 25j slaaf van de bank, daar zou ik mij echt niet ongerust in maken! Met uw inkomen en gezond verstand lukt het wel!
Je krijgt ook nog een fiscaal voordeel, veel is het niet, maar toch mooi meegenomen!
+ Vandaag verdien je 1.700,00 euro, over een 5 jaar misschien 2.000 euro (door index en gewone normale verhogingen, zonder promoties of dergelijke)
Ik lees dat je een wagen hebt, houden ze genoeg bedrijfsvoorheffing af? Niet dat je ineens 100en euros BV moet bijbetalen...
Zo'n goedkope leningen! :O
Ik huur voor meer dan 700 euro/maand een appartement van ong. 120m². Geloof me zo gigantisch groot is dat niet maar als we zouden kopen kostte een afbetaling ons 1100 euro/maand en dat konden wij financieel niet aan.
Als Tangeh denkt dat hij het kan moet hij het doen. En de uitspraak 'slaaf van de bank zijn', moet je je niet veel van aantrekken. Leningen staan spotgoedkoop. Wie 10 jaar geleden een lening aan ging is een slaaf van de bank. Het is nu de moment om het te doen als je het kan. Jij weet het best of je dit financieel kan dragen. Als ik het zo lees zou ik 'ja' zeggen.
Ik huur voor meer dan 700 euro/maand een appartement van ong. 120m². Geloof me zo gigantisch groot is dat niet maar als we zouden kopen kostte een afbetaling ons 1100 euro/maand en dat konden wij financieel niet aan.
Als Tangeh denkt dat hij het kan moet hij het doen. En de uitspraak 'slaaf van de bank zijn', moet je je niet veel van aantrekken. Leningen staan spotgoedkoop. Wie 10 jaar geleden een lening aan ging is een slaaf van de bank. Het is nu de moment om het te doen als je het kan. Jij weet het best of je dit financieel kan dragen. Als ik het zo lees zou ik 'ja' zeggen.
Bedankt voor jouw uitleg!voodoo schreef:Awel Tangeh,
Met energie spring ik zuinig om. M'n verwarming is daar met een gaskachel in de living.
Deze zal tijdens de werkweek enkel maar savonds even werken. En in het weekend wanneer ik thuis ben. En niet de klok rond m'n huis op temperatuur houden.
Eten zal zoals gezegd van de colruyt en aldi zijn
M'n loon is goed berekend. Maandelijks wordt een klein stuk van m'n loon afgehouden voor de wagen. Op het einde daarvan houd ik nog zo'n 1700euro over..
De lening is inderdaad nogal goedkoop.Kevva schreef:Zo'n goedkope leningen! :O
Deze zou rond de 2a2,2% liggen. Weet deze nog niet precies, Onze bankagent kon pas een exacte rente vastleggen bij het voorleggen van de compromis.
De woning zal ook maar zo'n 140m² hebben. Maar heeft wel een totale grondopp van 900m².
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat meer op m'n gemak ben nu omtrent het aankopen van een woning. Door al de info die ik van jullie heb ontvangen!
Het grootste deel van de kosten heb ik voornamelijk zelf in de hand.
Bedankt allemaal!
Het grootste deel van de kosten heb ik voornamelijk zelf in de hand.
Bedankt allemaal!
Pff, het is een regel die opgaat voor een (zeer) groot deel van de Belgische bevolking.voodoo schreef:Dat vind ik persoonlijk nu eens echt een belachelijke redenering!JackPot schreef:De algemene regel is dat 1/3 van uw loon voorzien mag zijn voor het afbetalen van uw woning, in uw geval dus 566€/maand, om ietwat comfortabel te willen leven.
TS verdient nu 1.700 euro dus mag maximum 566 euro aan huur / lening betalen.
Stel hij vindt nieuwe job van 2.300 euro nu.
Dan zou hij nu ineens 766 euro mogen betalen per jaar.
Maar dan houdt hij wel ineens 1.530 euro over ipv 1040. euro....
Dus dan zouden zijn dagdagelijkse kosten ineens 500 euro gaan bedragen?
Alvast mijn excuses aan de grootverdieners in België die zich door deze regel benadeeld voelen.. zucht..
Kleine nuance: dit zijn winkelkosten, dus ook douchegel, shampoo, deo, katteneten, wasmiddel, wijn, etc voor mijn vriendin en mezelf samen.Poldermol schreef:Gij zijt wel een dure eter eh foopah
-
anonymous9
Ahja, kijk, dat is dus al voor TWEE personen
Hoeveel zou je ongeveer kwijt zijn voor enkel uzelf? Toch véél minder dan dat?
inderdaad wat minder, maar zeker niet de helft minder. Je moet toch iedere avond warm eten maken, of dat nu voor 1 of 2 personen is maakt vaak niet zo heel veel uit. Soms natuurlijk wel, bvb een extra steak.