Huishoudgeld
- spaarfrits
- Full Member

- Contacteer:
Re: Huishoudgeld
Hoe kan je nu iets onder controle houden als je er geen goed zicht op hebt?Betergeldbeheer schreef: ↑16 augustus 2017, 12:12 Een juist beeld van een huishouden krijg je door alle vaste kosten en alle grote uitgaven onder controle te houden
Ik heb persoonlijk graag een gedetailleerd beeld om te beseffen naar welke categorieën mijn geld naar toe gaat. Wat kost eten en drinken, uitgaan, ...
Nog iets wat onderschat wordt is door dagelijks ermee bezig te zijn, ga je bewuster om met uw geld. Het eerste jaar (2015) was dit echt super motiverend i.v.m. efkes uw rekeninguittreksels uit te pluizen van de voorbije maand. Dit 2e jaar hou ik het meer bij uit nieuwsgierigheid. Ik wil vooral weten hoe mijn uitgavepatroon is veranderd door veel zekerder financieel in het leven te staan.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
voila, je begrijpt me!Vilpu schreef: ↑16 augustus 2017, 18:05Ik denk dat het punt was dat de loutere maandlast minder is.Betergeldbeheer schreef: ↑16 augustus 2017, 17:46 Sorry he maar ik snap ook niets van je uiteenzetting; Wil je zeggen dat de aankoop van een tweedehandswagen àltijd voordeliger is dan een nieuwe?
Volkomen oneens!
Dat is in het begin handiger, aangezien er uitgegaan wordt van een aankoop zonder eigen middelen.
Dat de aflossing langer duurt, is in de redenering bijkomstig. Ik neem aan dat dit alleen maar bijkomstig is in het geval je echt nood hebt aan een wagen en niet kan wachten om er een te kunnen kopen.
Soit ik blijf erbij dat je in zulk geval best ook eens kijkt naar leasen.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Een grootverdiener te zijn om €400 aan boodschappen uit te geven? Allee Kevva, niet overdrijven é. Wij zijn met 2 volw en 2 kinderen onder de 4jaar en zitten daar meestal boven. En 1 loon...Kevva schreef: ↑12 augustus 2017, 14:34 Nu ja, soit. Je mag in onze kasten kijken je zal daar ook Dreft, Coca Cola, Sprite, ... zien staan. Sommigen dingen zijn van Boni en onze melk is van Everyday maar dat is zowat het enige. Alleen laat ons budget het niet toe om wekelijks voor €100 naar de supermarkt te gaan. Dat is €400 in een maand :O. Je moet al een grootverdiener zijn??
Als ik dat wil dan moet ik naast mijn dagwerk ook nog nachtwerk gaan doen.
Ik hoef mezelf ook niet te verantwoorden. Iedereen doet met zijn geld iets die haalbaar is. Voor ons is een gemeenschappelijk budget van 1500 euro haalbaar.
EN uiteraard hoef je je niet te verantwoorden, als je zelf tevreden bent met hoe je leeft, is dat toch allemaal prima? Alleen geef ik zelf toe, dat ik al begin op te letten wat ik op zo'n onderwerpen schrijf, want sommige zijn daar toch rap met commentaar 'brood en water', hatelijk en dan ga ik mij ook gaan verdedigen (terwijl ik net een freak ben op gezonde voeding en daar dus massas op let).
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Back on topic, als ik het goed begrijp spenderen jullie minstens €1000+€300 aan variabele kosten met een gezin van 4? Dat is niet belachelijk hoog, maar is zeker niet laag, in mijn opinie dan toch. Ik zou dan toch eens gaan kijken waar het nu juist van komt? Dingen die je kan bekijken::Stulys schreef: ↑11 augustus 2017, 09:24 Na enkele weken discussie met de halve trouwboek en numbercrunching zit ik vast en zou toch graag eens jullie ervaringen horen.
Met ons wordt het maandloon gedeeld door 3 rekeningen.
1. rekening waar alle vaste rekeningen van betaald worden (tax, lening, verzekering, telecom etc..)
2. een gedeelte naar de spaar
3. een "leef" zicht rekening.
In ons geval , een gezin van 4 , storten wij 1000 euro per maand op die rekening + we hebben 300 euro maaltijdcheques.
Deze rekening dient voor de variabele uitgaven, zoals eten, waspoeder, sigaretten, benzine, geschenken, kleding etc.
We leven niet riant, gaan nooit op café , zelden uit eten, 50% van de aankopen worden gedaan in de Aldi en toch hebben we meer en meer maanden dat we moeten bijpassen.
Ik heb na discussie met de vrouw dat we toch teveel uitgeven, de cijfers 3 maanden bijgehouden en ik zie idd echt geen overmatig luxe uitgaven (maar we leven wel natuurlijk).
Toch zijn er gezinnen die ZEKER een lager maandinkomen hebben dan wij en zelfs 2 eigen voertuigen (wij hebben één bedrijfswagen) die WEL rondkomen dus ik blijf volhouden thuis dat dit niet normaal is.
Ik weet dat ieder gezin anders is, en dat vele factoren meespelen maar ik zou graag eens horen van de leden hier, geven jullie meer of minder uit dan 1300 euro per maand aan huishouden dus in ons geval : (1300/4.5 weken)/4 personen = 72.5 euro /persoon/week?
1) Hangen jullie vast aan merken? Probeer je af en toe eens iets uit om te zien of het echt zo een groot verschil maakt (sommige zaken lopen snel op, om maar een voorbeeld te geven, luiers.. Ander voorbeeld dat hier veel verschil maakte was vloeibaar wasmiddel, vooral voor zwart, de merken gaven hier een niet frisse geur, gek genoeg die van Boni, hebben we dat probleem niet, dus overgeschakeld).
2) Slaan jullie wel eens promoties in? Daar kom ik weer.. luiers, wasmiddel, doucheproducten, maar ook conserven? Daar hoef je dan niet aan in te boeten aan luxe, maar wel een voorraadkast/rek te voorzien (moet je ruimte voor hebben, maar je kan ook creatief zijn, ik heb gelukkig een garage, waar ik mijn auto niet in zet haha).
Ik weet natuurlijk niet waar jullie het aan besteden, ik vind het erg hoog, maar kleding wordt hier eigenlijk niet vaak aangekocht voor de volwassenen (deels door werkkledij), roken doet geen van beide (zal mogelijks een pak schelen). Boodschappen zitten hier gewoon rond de €400, extra's max rond de €200 (varieert enorm, nu in de zomermaanden gaat er sowieso meer buiten aan uitstapjes enz).
Dus ja, €1300 per maand uitgeven waar geen vaste kosten in zitten, vind ik hoog, maar dan moet je zelf even kijken hoe het komt en of je het er voorover hebt. Ieder maakt zijn eigen rekening, misschien heb je best een dure hobby en als je daar van geniet, waarom niet?
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Vroeger voor de diepvriezer er was
Legden de mensen een voorraad pattatten aan voor de winter.
Men legde bonen op in zout.
Men had kilo's koffie in huis.
Men had kilo's suiker in huis.
Men steriliseerde groenten en fruit.
Is waarschijnlijk wat meer werk dan voorraden conserven aanleggen.
Die conserven is niet het probleem maar de rubber aan de binnen kant van de conserven.
Die rubber bevat Bisphonyl A.
Legden de mensen een voorraad pattatten aan voor de winter.
Men legde bonen op in zout.
Men had kilo's koffie in huis.
Men had kilo's suiker in huis.
Men steriliseerde groenten en fruit.
Is waarschijnlijk wat meer werk dan voorraden conserven aanleggen.
Die conserven is niet het probleem maar de rubber aan de binnen kant van de conserven.
Die rubber bevat Bisphonyl A.
Estate Guru believer.
En alle zeezout bevat microplastic.
Behalve de zeezout van spaargids.
Behalve de zeezout van spaargids.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
zoek maar eens wat artikels op , is wel wat anders dan chloor.Betergeldbeheer schreef: ↑17 augustus 2017, 08:59 Dat is juist, zout bevat zelfs chloor, veelvuldig gebruikt in WOI
Estate Guru believer.
Net ook eens alles doorgelezen.
Wij zijn een gezin met 2 kinderen (2,5 jaar en 5 maanden) en spenderen als volgt.
€ 1250 - hypotheek
€ 82 - Telenet (tv+internet+telefoon+gsm)
€ 15 - proximus (gsm)
€ 7 - water (€ 21 / 3 maanden)
€ 172 - Gas+ elektriciteit
Komt neer op een totaal van €1526 per maand.
Winkelen doen we meestal in de Colruyt en daar gaat toch ook snel €300/maand naartoe. Voor de kleinere uitgaven in de Alvo supermarkt gebruiken we mijn maaltijdcheques (€100/maand).
Daarnaast sparen we in het begin van de maand €300 naar één rekening en nog eens €450 naar een andere waarvan er 2 x 90 kindergeld op de rekening van de kinderen, allebei pensioensparen en €50 buffer naar een andere spaarrekening.
Hetgeen overblijft doet die zichtrekening aangroeien voor noodgevallen.
De inkomsten worden dus in het begin van de maand verdeeld en hetgeen dat rest kan opgebruikt worden. Ook de vaste kosten zoals onderhoud van auto en dergelijke worden van deze "rest" betaald. Dus de ene maand moeten we wat zuiniger zijn op het einde en de andere kunnen we ons wat meer veroorloven.
Waarschijnlijk zal het spaargeld van €300 wat verminderd worden omdat er de komende 2 jaar weer een creche betaald moet worden ...
Soms komen we ook niet toe en dan wordt het spaargeld van die maand teruggeschreven om de put op te vangen. De vrouw koopt namelijk ook al eens graag nieuwe kleren voor zichzelf of de dochters.
Maar in totaal wordt maandelijks toch ook €750 gespaard. Geen idee of dat veel is...
Wij zijn een gezin met 2 kinderen (2,5 jaar en 5 maanden) en spenderen als volgt.
€ 1250 - hypotheek
€ 15 - proximus (gsm)
Winkelen doen we meestal in de Colruyt en daar gaat toch ook snel €300/maand naartoe. Voor de kleinere uitgaven in de Alvo supermarkt gebruiken we mijn maaltijdcheques (€100/maand).
Daarnaast sparen we in het begin van de maand €300 naar één rekening en nog eens €450 naar een andere waarvan er 2 x 90 kindergeld op de rekening van de kinderen, allebei pensioensparen en €50 buffer naar een andere spaarrekening.
Hetgeen overblijft doet die zichtrekening aangroeien voor noodgevallen.
De inkomsten worden dus in het begin van de maand verdeeld en hetgeen dat rest kan opgebruikt worden. Ook de vaste kosten zoals onderhoud van auto en dergelijke worden van deze "rest" betaald. Dus de ene maand moeten we wat zuiniger zijn op het einde en de andere kunnen we ons wat meer veroorloven.
Waarschijnlijk zal het spaargeld van €300 wat verminderd worden omdat er de komende 2 jaar weer een creche betaald moet worden ...
Soms komen we ook niet toe en dan wordt het spaargeld van die maand teruggeschreven om de put op te vangen. De vrouw koopt namelijk ook al eens graag nieuwe kleren voor zichzelf of de dochters.
Maar in totaal wordt maandelijks toch ook €750 gespaard. Geen idee of dat veel is...
En vervoer met de fietsThibautD schreef: ↑18 augustus 2017, 10:13 Net ook eens alles doorgelezen.
€ 1250 - hypotheek
€ 15 - proximus (gsm)
Estate Guru believer.
Samenwonend met vriendin die nog studeert (nog 2 jaar), dus we leven van 1 inkomen.
- 700 hypotheek
- 135 energielening pelletkachel
- 870 sparen
- 200 extra sparen voor verzekeringen, OV, taxen, huur garagebox, etc.
- 70 tv + internet + gsm
- 100 electriciteit
- 60 maandelijkse bijdrage appartementsblok
- 400 eten/drinken/huishoudgerief
- rest is om van "te leven": gaan eten, film, uitstapjes, kleren, hobbies, ...
Vakantiegeld, eindejaarspremie, bonussen, teruggave belastingen etc gaan voor >75% naar de spaarrekening, overschot wordt opgedaan. Momenteel is ongeveer de helft van mijn spaargeld belegd, andere helft is onmiddellijk beschikbaar.
Ik verdeel ook alles onmiddellijk over de potjes wanneer mijn loon gestort wordt, zodat we enkel de overschot kunnen uitgeven. Werkt heel goed.
- 700 hypotheek
- 870 sparen
- 70 tv + internet + gsm
- 100 electriciteit
Vakantiegeld, eindejaarspremie, bonussen, teruggave belastingen etc gaan voor >75% naar de spaarrekening, overschot wordt opgedaan. Momenteel is ongeveer de helft van mijn spaargeld belegd, andere helft is onmiddellijk beschikbaar.
Ik verdeel ook alles onmiddellijk over de potjes wanneer mijn loon gestort wordt, zodat we enkel de overschot kunnen uitgeven. Werkt heel goed.
Wordt betaald met de "rest" die nog overschiet. Maar komt ook neer op een €200 / maand gok in aan tanken en dergelijke.platin schreef: ↑18 augustus 2017, 10:58En vervoer met de fietsThibautD schreef: ↑18 augustus 2017, 10:13 Net ook eens alles doorgelezen.
€ 1250 - hypotheek
€ 15 - proximus (gsm)
Maar in totaal wordt maandelijks toch ook €750 gespaard. Geen idee of dat veel is...? zijn ook kosten.
foopah schreef: ↑18 augustus 2017, 11:04 Samenwonend met vriendin die nog studeert (nog 2 jaar), dus we leven van 1 inkomen.
- 700 hypotheek
- 870 sparen
- 70 tv + internet + gsm
- 100 electriciteit
duw opsomming zonder "rest" is al 2535 euro. proper inkomen hebt u
auto van het werk? en de studiekosten van vriendin? haar transport?
of heeft zij ook een inkomen ?
er staat €870,00 SPAREN....geen UITGAVEBunnie schreef: ↑18 augustus 2017, 11:24foopah schreef: ↑18 augustus 2017, 11:04 Samenwonend met vriendin die nog studeert (nog 2 jaar), dus we leven van 1 inkomen.
- 700 hypotheek
- 870 sparen
- 70 tv + internet + gsm
- 100 electriciteit
duw opsomming zonder "rest" is al 2535 euro. proper inkomen hebt u![]()
auto van het werk? en de studiekosten van vriendin? haar transport?
of heeft zij ook een inkomen ?
maar wel straf om dit allemaal alleen te bekostigen...ik zou dat alvast niet zien zitten.
sparen of uitgeven :-) het inkomen moet er zijn he