Huishoudgeld
Huishoudgeld
Na enkele weken discussie met de halve trouwboek en numbercrunching zit ik vast en zou toch graag eens jullie ervaringen horen.
Met ons wordt het maandloon gedeeld door 3 rekeningen.
1. rekening waar alle vaste rekeningen van betaald worden (tax, lening, verzekering, telecom etc..)
2. een gedeelte naar de spaar
3. een "leef" zicht rekening.
In ons geval , een gezin van 4 , storten wij 1000 euro per maand op die rekening + we hebben 300 euro maaltijdcheques.
Deze rekening dient voor de variabele uitgaven, zoals eten, waspoeder, sigaretten, benzine, geschenken, kleding etc.
We leven niet riant, gaan nooit op café , zelden uit eten, 50% van de aankopen worden gedaan in de Aldi en toch hebben we meer en meer maanden dat we moeten bijpassen.
Ik heb na discussie met de vrouw dat we toch teveel uitgeven, de cijfers 3 maanden bijgehouden en ik zie idd echt geen overmatig luxe uitgaven (maar we leven wel natuurlijk).
Toch zijn er gezinnen die ZEKER een lager maandinkomen hebben dan wij en zelfs 2 eigen voertuigen (wij hebben één bedrijfswagen) die WEL rondkomen dus ik blijf volhouden thuis dat dit niet normaal is.
Ik weet dat ieder gezin anders is, en dat vele factoren meespelen maar ik zou graag eens horen van de leden hier, geven jullie meer of minder uit dan 1300 euro per maand aan huishouden dus in ons geval : (1300/4.5 weken)/4 personen = 72.5 euro /persoon/week?
Met ons wordt het maandloon gedeeld door 3 rekeningen.
1. rekening waar alle vaste rekeningen van betaald worden (tax, lening, verzekering, telecom etc..)
2. een gedeelte naar de spaar
3. een "leef" zicht rekening.
In ons geval , een gezin van 4 , storten wij 1000 euro per maand op die rekening + we hebben 300 euro maaltijdcheques.
Deze rekening dient voor de variabele uitgaven, zoals eten, waspoeder, sigaretten, benzine, geschenken, kleding etc.
We leven niet riant, gaan nooit op café , zelden uit eten, 50% van de aankopen worden gedaan in de Aldi en toch hebben we meer en meer maanden dat we moeten bijpassen.
Ik heb na discussie met de vrouw dat we toch teveel uitgeven, de cijfers 3 maanden bijgehouden en ik zie idd echt geen overmatig luxe uitgaven (maar we leven wel natuurlijk).
Toch zijn er gezinnen die ZEKER een lager maandinkomen hebben dan wij en zelfs 2 eigen voertuigen (wij hebben één bedrijfswagen) die WEL rondkomen dus ik blijf volhouden thuis dat dit niet normaal is.
Ik weet dat ieder gezin anders is, en dat vele factoren meespelen maar ik zou graag eens horen van de leden hier, geven jullie meer of minder uit dan 1300 euro per maand aan huishouden dus in ons geval : (1300/4.5 weken)/4 personen = 72.5 euro /persoon/week?
Laatst gewijzigd door Stulys op 11 augustus 2017, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huishoudgeld
Het is wellicht persoonlijk maar het zou handig zijn om je meer gedetailleerde cijfers ook te delen.
Enkele punten die misschien van toepassing zijn:
- Verzekeringen
- Kledij
- Merkproducten (dure supermarkt kar tov goedkope supermarktkar : en die laatste kan veel gezondere voeding bevatten ook)
- Uit eten, broodjes, lunch, frietkot...
- Abonnementen (voetbal, fitness, telenet...)
- Verzekeringen
- Kledij
- Merkproducten (dure supermarkt kar tov goedkope supermarktkar : en die laatste kan veel gezondere voeding bevatten ook)
- Abonnementen (voetbal, fitness, telenet...)
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij zitten ongeveer aan hetzelfde, namelijk 1510 per maand.
- Verzekeringen zijn vaste kosten dus horen er niet bijreteiP schreef: ↑11 augustus 2017, 09:31 Het is wellicht persoonlijk maar het zou handig zijn om je meer gedetailleerde cijfers ook te delen.
- Verzekeringen
- Kledij
- Kledij is moeilijk, zeker niet veel merken en die zijn altijd van Maasmechelen Village en altijd tijdens de solden.
- Zoals ik zei 50% Aldi, rest idd "Dure" Spar maar voor ons (klein dorp) is het niet altijd mogelijk om na de werkuren naar de Supermarkt te gaan en de Spar is alleen voor de kleine noodzakelijke aankopen.
- Uit eten , max 5 X per jaar en aan democratische prijzen, Frituur zelden, we bakken meestal zelf. En we hebben altijd onze bokes mee naar het werk.
Wij doen 50/50 in alles, afbetaling woonlening, verzekering, facturen, ...
Wij storten maandelijks 750 euro naar onze gemeenschappelijke rekening, dus komt er 1500 euro per maand op die rekening. Wij verbruik gemiddeld 1300 à 1500 euro. Het kan dus dat er maanden zijn dat we ons budget wat 'opsparen'. Met dat geld maken we dan eens een reisje.
Wij storten maandelijks 750 euro naar onze gemeenschappelijke rekening, dus komt er 1500 euro per maand op die rekening. Wij verbruik gemiddeld 1300 à 1500 euro. Het kan dus dat er maanden zijn dat we ons budget wat 'opsparen'. Met dat geld maken we dan eens een reisje.
Wat zit er dan allemaal in jullie verbruik van 1500€, Kevva? Is dit inclusief hypotheeklening?
Bij ons (nieuw samengesteld gezin, 2 kids) ongeveer 1200 euro per maand voor was en plas, voeding, reisjes, verzekeringen en vaste kosten (water/electriciteit/kabel/telefoon/mazout/...), zonder hypotheek. En daar schiet niks van over (regelmatig bijspekken nodig).
Kledij, foliekes, gsm, auto,... betaalt ieder voor zich.
verloren met arco, teruggewonnen met barco.
Ja, woonlening zit er in.
Kledij is iets wat we van onze individuele rekeningen betalen en onze GSMkosten ook, ik ben daar een grotere verbruiker in.
Ik ga ook eerlijk zijn, met die €1500 komen wij ook vaak niet toe. Wij hebben zeer zware verbouwingen nodig aan onze woning. Uitbreidingen, dak vernieuwen, ... Dus dan moeten wij ook bijstorten maar dat is ook maar als we voldoende geld op de privérekeningen hebben hoor.
Laatst gewijzigd door Kevva op 11 augustus 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mag ik dan eens vragen hoeveel jullie hyptheeklening bedraagt? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit toch een vrij laag bedrag moet zijn?
WOW! zelfs vaste kosten erin? Ik vraag me echt af hoe je dit doetpim schreef: ↑11 augustus 2017, 10:29 Bij ons (nieuw samengesteld gezin, 2 kids) ongeveer 1200 euro per maand voor was en plas, voeding, reisjes, verzekeringen en vaste kosten (water/electriciteit/kabel/telefoon/mazout/...), zonder hypotheek. En daar schiet niks van over (regelmatig bijspekken nodig).

1123 euro - hypotheek
94 euro - elektriciteit
35 euro - water
50 euro - verzekeringen
170 à 200 euro - eten
Het gebeurd dat we soms eens over hebben (verzekeringen zijn niet maandelijks en eten is varierend), soms moeten we geld bij storten. Je ziet dat extraatjes als restaurant, kledij, ... daar zelfs niet bijzitten. Het gaat hier puur om basis.
Als we over hebben gebruiken we het voor een klein reisje. Privé dingen kopen we van onze individuele rekening bij mij gaat het dan om beleggingen, smartphone, computer, benzine, ...
Wij leven wel zeer zuinig en ik rij amper met de wagen omdat dit nogal duur is. Vroeger tankte ik wekelijks 50 euro/week nu fiets ik vooral.
ik schat (want mevrouw doet de rekeningen) 100 euro voor mazout, 80 euro telenet, ellentrik 100 ?, colruyt 150 euro/week. Rest verzekeringen , onroerende belasting. Voor reisjes schiet er eigenlijk niks over (dat is dan bijspekken).
Hmmm
Ik was Scarlet nog vergeten, die komt maandelijks ook op een goeie €43. Hmmm als ik het zo lees zou ik eerder denken dat ik niet toe kom met mijn €1500. Toch is dit niet zo, wij houden ong. €50 over. Volgens mij zit het in die verzekeringen die komen ook niet maandelijks binnen.
Ik was Scarlet nog vergeten, die komt maandelijks ook op een goeie €43. Hmmm als ik het zo lees zou ik eerder denken dat ik niet toe kom met mijn €1500. Toch is dit niet zo, wij houden ong. €50 over. Volgens mij zit het in die verzekeringen die komen ook niet maandelijks binnen.
eten maar 200 euro/ maand? (Dat is bij ons soms 200 per week)...