Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Ik heb een wagen van het werk waarmee mijn vriendin naar school gaat. Zij heeft zelf een kleine wagen (betaald met vakantie- en weekendwerk) waarmee ik naar mijn werk rij (2km enkel).
Ik verdien niet slecht, maar we leven ook normaal. We sparen zoveel mogelijk om een huis naar onze wens te kunnen kopen/bouwen/renoveren wanneer zij afstudeert achter 2 jaar. Ze studeert verpleegkunde dus normaal gezien zal ze vrij snel een vast contract hebben en kunnen we eraan beginnen. Appartement heb ik alleen gekocht toen we nog maar een jaar samen waren (5 jaar geleden) en was ook in functie van het beschikbare budget (niks van thuis meegekregen).
Mijn passies/hobbies (skydiven en pokeren) kosten gelukkig geen geld (integendeel), dus we zijn heel tevreden met onze situatie. Kan natuurlijk allemaal veranderen wanneer we kinderen krijgen bvb. Het geeft comfort om te weten dat we in deze situatie gerust continu verder kunnen met enkel mijn loon. Vandaar dat ik haar ook gesteund heb toen ze ontslag wou nemen om terug te gaan studeren. Als zij gelukkig is in haar job, dan ben ik dat ook.
Ik verdien niet slecht, maar we leven ook normaal. We sparen zoveel mogelijk om een huis naar onze wens te kunnen kopen/bouwen/renoveren wanneer zij afstudeert achter 2 jaar. Ze studeert verpleegkunde dus normaal gezien zal ze vrij snel een vast contract hebben en kunnen we eraan beginnen. Appartement heb ik alleen gekocht toen we nog maar een jaar samen waren (5 jaar geleden) en was ook in functie van het beschikbare budget (niks van thuis meegekregen).
Mijn passies/hobbies (skydiven en pokeren) kosten gelukkig geen geld (integendeel), dus we zijn heel tevreden met onze situatie. Kan natuurlijk allemaal veranderen wanneer we kinderen krijgen bvb. Het geeft comfort om te weten dat we in deze situatie gerust continu verder kunnen met enkel mijn loon. Vandaar dat ik haar ook gesteund heb toen ze ontslag wou nemen om terug te gaan studeren. Als zij gelukkig is in haar job, dan ben ik dat ook.
Puur qua huishoudgeld zitten wij redelijk hoog qua kosten denk ik, maar we zitten dan ook met 2 kinderen (van 18 en 20) in huis). Wij storten elke maand samen 1.050 € op de gemeenschappelijke rekening. Daarvoor hebben we ooit eens een berekening gemaakt gebaseerd op onze afzonderlijke maandelijkse kosten toen we nog niet samen waren. Die toenmalige afzonderlijke kosten werden toen wat verminderd omdat samen wonen goedkoper is dan elk apart, ik meen me te herinneren dat we bij beiden 100 € in mindering brachten. Van die 1.050 € betalen we maandelijks :
160 € elektriciteit + gas (vorig jaar grote verbouwingen gedaan, zouden dit jaar zuiniger moeten zijn maar is afwachten hoeveel invloed dat zal hebben, de vaste vergoedingen zijn sowieso al een groot deel van de prijs)
120 € telenet Wigo (veel geld, ik weet het, maar de 4 GSM-abonnementen zitten hierin inbegrepen, en dat was vroeger ook al 4 x 15 € per maand)
35 € water (driemaandelijks voorschot van 105 € … lang leve De Watergroep)
60 € auto (verzekering + verbruik, we rijden niet al te veel)
Ongeveer 600 € : bezoekjes aan de Colruyt/Okay/Aldi/slager/bakker … Hierbij houden we sterk rekening met promoties. Zo worden bvb frisdranken nauwelijks gekocht, enkel als ze zeer goedkoop staan. Momenteel hebben we dus wel een aantal trays cola en Finley in de kelder staan (tussen de 0,24 en 0,30 per blik).
Over het algemeen komen we dus ruim toe, en wat er over is blijft gewoon staan voor het onderhoud van de auto en af en toe kleine extraatjes.
Kledij en persoonlijke uitspattingen worden van de eigen zichtrekening betaald, maar heel gek doen we daar beiden niet echt in. Bovendien wordt het kindergeld ook nog eens apart gezet voor de schoolkosten (onder andere unief + hogeschool), en eventuele andere kosten van de kinderen.
Daarnaast hebben we een rekening voor de hypotheek (ongeveer 870 €), daar stort ik maandelijks 750 € en mijn echtgenote 250 € (wat het verschil is tussen haar hypotheek en de huurinkomsten van haar huis). Elke maand hebben we dus een 130 € over op die rekening, en die wordt gebruikt voor de schuldsaldo en de onroerende voorheffing. Mocht hier veel op komen te staan wordt dat overgeboekt naar de spaarrekening (Maar pas sinds vorig jaar bezig met dit systeem, dus dit is nog niet aan de orde).
160 € elektriciteit + gas (vorig jaar grote verbouwingen gedaan, zouden dit jaar zuiniger moeten zijn maar is afwachten hoeveel invloed dat zal hebben, de vaste vergoedingen zijn sowieso al een groot deel van de prijs)
120 € telenet Wigo (veel geld, ik weet het, maar de 4 GSM-abonnementen zitten hierin inbegrepen, en dat was vroeger ook al 4 x 15 € per maand)
35 € water (driemaandelijks voorschot van 105 € … lang leve De Watergroep)
60 € auto (verzekering + verbruik, we rijden niet al te veel)
Ongeveer 600 € : bezoekjes aan de Colruyt/Okay/Aldi/slager/bakker … Hierbij houden we sterk rekening met promoties. Zo worden bvb frisdranken nauwelijks gekocht, enkel als ze zeer goedkoop staan. Momenteel hebben we dus wel een aantal trays cola en Finley in de kelder staan (tussen de 0,24 en 0,30 per blik).
Over het algemeen komen we dus ruim toe, en wat er over is blijft gewoon staan voor het onderhoud van de auto en af en toe kleine extraatjes.
Kledij en persoonlijke uitspattingen worden van de eigen zichtrekening betaald, maar heel gek doen we daar beiden niet echt in. Bovendien wordt het kindergeld ook nog eens apart gezet voor de schoolkosten (onder andere unief + hogeschool), en eventuele andere kosten van de kinderen.
Daarnaast hebben we een rekening voor de hypotheek (ongeveer 870 €), daar stort ik maandelijks 750 € en mijn echtgenote 250 € (wat het verschil is tussen haar hypotheek en de huurinkomsten van haar huis). Elke maand hebben we dus een 130 € over op die rekening, en die wordt gebruikt voor de schuldsaldo en de onroerende voorheffing. Mocht hier veel op komen te staan wordt dat overgeboekt naar de spaarrekening (Maar pas sinds vorig jaar bezig met dit systeem, dus dit is nog niet aan de orde).
Dus jij hebt een wagen van het werk waar je vriendin mee rijdt en jij rijdt met de wagen van je vriendin naar het werk. Rare regeling hebben jullie. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je toch de volledige afstand van 2 km tot je werk met de wagen aflegt. Zeer milieuvriendelijk.
Moeder, moeten er nog bedrijfswagens zijn? 

Als het kan, waarom niet?
Een vriend van mij gaat 90% van de dagen met de fiets naar het werk (heeft een vaste werkplek op 8 km van thuis) en zijn vrouw gebruikt zijn leasewagen voor haar woon / werk pendel. Handig toch, spaart 1 auto uit
Een vriend van mij gaat 90% van de dagen met de fiets naar het werk (heeft een vaste werkplek op 8 km van thuis) en zijn vrouw gebruikt zijn leasewagen voor haar woon / werk pendel. Handig toch, spaart 1 auto uit

Zeer handig maar is dat dan de bedoeling van een bedrijfswagen ? Als er wat politiekers mee lezen kunnen ze hieruit misschien wat conclussies trekken.
Die wagen is onderdeel van mijn loonpakket en vervangt brutoloon. Ik betaal ook belastingen op het privégebruik dus wat is hier verkeerd aan. Ik betaal ook belastingen op het privégebruik van mijn werkgsm, net hetzelfde.
Totaal offtopic trouwens.
Totaal offtopic trouwens.
Wat daar verkeerd aan is:hangt af van uwe carpolicy. Bedrijfswagen mag meestal gebruikt worden door partner voor priveverkeer, maar voor woon werkverkeer/schoolverkeer partner niet.
Ik snap persoonlijk nu ook niet hoe je 2km woon werkverkeer met de wagen kan doen. Voor 2km een wagen nemen lijkt mij niet echt efficiėnt.
I second that. Bij ons gebeurt het zelden dat m'n partner de firmawagen neemt, maar het gebeurt, en ja, het mag volgens de carpolicy.
Wat wel afgeketst is, bij ons, is de vraag om, als je met de fiets komt ipv firmawagen, fietsvergoeding te krijgen. Firmawagen thuis laten (of laten gebruiken door partner) en zelf fietsvergoeding incasseren kan dus niet, logisch ook.
Wat die 2km betreft, tja, voor 't zelfde geld moet Foopah elke dag netjes strak in het pak op het werk aanwezig zijn, en dan helpt het niet als je eerst door weer en wind moet.
Dat is volledig in orde volgens de carpolicy. Wij moeten zelfs aan het begin van de lease onze werk- en privé kilometers doorgeven en daar heb ik iets van 10.000 werk en 150.000 privé doorgegeven. Dus volledig in orde.rre schreef: ↑18 augustus 2017, 22:51Wat daar verkeerd aan is:hangt af van uwe carpolicy. Bedrijfswagen mag meestal gebruikt worden door partner voor priveverkeer, maar voor woon werkverkeer/schoolverkeer partner niet.
Ik snap persoonlijk nu ook niet hoe je 2km woon werkverkeer met de wagen kan doen. Voor 2km een wagen nemen lijkt mij niet echt efficiėnt.
Ligt eraan wat je met efficient bedoelt ? Ik moet alle dagen in (zo goed als) een pak gaan werken, dan kan ik niet door weer en wind met een fiets gaan. Ik ben trouwens verhuisd naar vlakbij mijn werk om minder te moeten rijden en ik werk in de windindustrie. Wat doen jullie voor de rest nog voor het milieu ?
Ligt eraan wat je met efficient bedoelt ? Ik moet alle dagen in (zo goed als) een pak gaan werken, dan kan ik niet door weer en wind met een fiets gaan.
Velen die met de fiets pendelen , hebben van hun werkgever een douche en omkleed ruimte ter beschikking.
Maar ja als kaderlid tussen het gewone werkvolk te min ?
Douchen en doen dan hun maatpak aan.
Kan u anders een bedrijf bezorgen Waar het hogere kader wel gebruik maakt van de douches van het gewone personeel.
Van Efficient gesproken een bedrijfswagen ter beschikking voor een afstand van het werk van 2 km.
Das toch heel logisch , men kan te voet en gebruikt een bedrijfswagen.
Kwestie van uw 10000 stapjes voor uw gezondheid te kunnen doen.
Absurditeit ten top een bedrijfswagen voor 2 km.
Dank u werkgevers zal dan ook wel een Duitser zijn die auto.
En maar belastingen ontduiken , want onze lonen zijn toch zo hoog.
Dit terwijl er werkenden zijn die hun eigen wagen of openbaar vervoer maar moeten gebruiken.
Zal alvast voor uw ondergeschikten het geval zijn.
Veel kunnen sparen is nie moeilijk zo.
Velen die met de fiets pendelen , hebben van hun werkgever een douche en omkleed ruimte ter beschikking.
Maar ja als kaderlid tussen het gewone werkvolk te min ?
Douchen en doen dan hun maatpak aan.
Kan u anders een bedrijf bezorgen Waar het hogere kader wel gebruik maakt van de douches van het gewone personeel.
Van Efficient gesproken een bedrijfswagen ter beschikking voor een afstand van het werk van 2 km.
Das toch heel logisch , men kan te voet en gebruikt een bedrijfswagen.
Kwestie van uw 10000 stapjes voor uw gezondheid te kunnen doen.
Absurditeit ten top een bedrijfswagen voor 2 km.
Dank u werkgevers zal dan ook wel een Duitser zijn die auto.
En maar belastingen ontduiken , want onze lonen zijn toch zo hoog.
Dit terwijl er werkenden zijn die hun eigen wagen of openbaar vervoer maar moeten gebruiken.
Zal alvast voor uw ondergeschikten het geval zijn.
Veel kunnen sparen is nie moeilijk zo.
Estate Guru believer.
Beetje zure reactie vind ik dit.
Die wagen steekt alsmaar iedereen zijn ogen uit, maar daar betaalt de werknemer ook gewoon zijn deel belastingen op he.... en die tankkaart is bij de meesten ook wel gelimiteerd tot een bepaald aantal liter dus even op kosten van de baas naar Z-frankrijk en de sneeuwpret rijden is er voor velen ook niet meer bij....
Niet élk bedrijf heeft een douche en omkleedruimte, geloof me...
Een bedrijfswagen is een ONDERDEEL VAN HET LOON. Dus of je nu ver of dicht woont, dat maakt niet uit.
zie hierboven, het is gewoon deel van het loon dus wel of niet kunnen sparen ivgl met iemand die geen bedrijfswagen heeft staat hier helemaal los van.
Die wagen steekt alsmaar iedereen zijn ogen uit, maar daar betaalt de werknemer ook gewoon zijn deel belastingen op he.... en die tankkaart is bij de meesten ook wel gelimiteerd tot een bepaald aantal liter dus even op kosten van de baas naar Z-frankrijk en de sneeuwpret rijden is er voor velen ook niet meer bij....
Niet élk bedrijf heeft een douche en om kleedruimte, geloof me...
Ja weet niet of u het weet , men heeft er recht op.
Is onderdeel van de cao die fiets vergoeding regelt.
Vragen staat vrij.
Maar ja velen hebben een lidmaatschap niet meer nodig van een vakbond.
Estate Guru believer.
ik ben al in veel kantoorgebouwen geweest, tot 150 bedienden en meer, waar er nergens douches zijn; daar werd in de ontwerpen nooit rekening mee gehouden....
Er is toch eens een parlementslid geweest die een badkamer voor een fors bedrag liet plaatsen in haar/zijn kantoor,op kosten van de belastingbetaler