Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Wij tellen niet echt de uitgaven voor voeding maar ben zeker dat we ook minstens aan dit bedrag zitten. Los van onze restaurantbezoekjes dan.tanku555 schreef: ↑29 augustus 2017, 15:31 Bij ons is het vis/vlees-rijk menu. Voor de rest verschilt ochtend en middageten niet veel van een paar posts hierboven
Deze maand zitten we ongeveer aan 400 euro(zowel boodschappen als take-out).
Kunnen we nog lager? ja, maar dan boet je in aan comfort. Of je denkt niet aan uw gezondheid op lange termijn. Elke dag koolhydraatrijk voeding eten is not done.
Vooral viseters hier en af en toe een stukje vlees. Tijdens de warme zomerdagen slaan we vaak de warme maaltijd over en kiezen voor een slaatje met kaas (mozzarella, feta, etc) ipv vlees of vis.
Wij eten overigens ook hier weinig brood, aardappelen, rijst of pasta. niet uit 1 of andere overtuiging of wat dan ook maar omdat we zoveel groenten eten dat we ze niet nodig hebben.
Ontbijt : yoghurt met vers fruit
Lunch : meestal slaatje (zomer) of soep (winter)
Diner : vis of vlees met heel veel groenten.
Door al deze genoemde bedragen nieuwsgierig geworden, gezien ik het zelf niet allemaal op de voet opvolg en mijn getallen dus eerder uit de losse pols kwamen (zoals gezegd kijk ik op het eind van de maand normaal gewoon naar de eindstand van de zichtrekening en dat heeft nog nooit tot enige paniek geleid) en het deze morgen toch pijpenstelen regende heb ik maar eens de moeite gedaan mijn rekeningen van afgelopen maand (31/07 tot 30/08) één voor één door te lopen.
Resultaat:
Afrekening GSM: 0.36 €.
Vaste spaaroverschrijving DB: 1000 € (2x500 gezien 500 de limiet is)
Brandstofkosten: 71,52 € (draait meestal wel rond de 100 €)
Verzekeringen varia: 13 €
Jaarafrekening water (Frankrijk): 99 € (is wel geen maandelijkse kost dus eigenlijk 1/12de maar maanduitgaven zijn maanduitgaven)
Autoverzekering privévoertuig (kleine omnium): 53.57 €
Uit eten + terrasjes: 70,30 €
Telenet: 27,80 €
Voeding: 102.74 €
Totaal uitgaven augustus: 438,29 €
Inkomsten augustus (varia): 3930 €
Zat deze maand dus redelijk safe.
De ene maand is uiteraard de andere niet. Als ik bv. bij de molenaar bloem koop doe ik ineens 15 kg in (ong. 20-25 € afhankelijk van de soort) maar dan kom ik daar ook meer dan een maand mee verder, enz.
Anderzijds zijn de inkomsten van de ene maand ook niet gelijk aan die van de andere. In een maand dat je een reis moet betalen en niet gaat werken zal bv. de verhouding ook anders liggen (meer uitgaven, minder inkomsten).
Het is maar wat je verstaat onder vaste kosten en vaste inkomsten. Om een correct beeld te moeten krijgen zou je al een jaaroverzicht moeten maken. Maar gezien de zon terug schijnt heb ik daar nu even geen goesting meer voor (op mijn vrije dag).
Wat voeding betreft ben ik wel even teruggegaan om een beeld te krijgen (gezien dit een wederkerende onvermijdelijke kost is, de rest is luxe waar in tijden van nood op beknibbeld kan worden).
maart: 134.99
april: 81.35
mei: 203.27
juni: 47,49
juli: 38,16
augustus: 102.74
Of een gemiddelde van 101.33 €/maand.
Resultaat:
Afrekening GSM: 0.36 €.
Vaste spaaroverschrijving DB: 1000 € (2x500 gezien 500 de limiet is)
Brandstofkosten: 71,52 € (draait meestal wel rond de 100 €)
Verzekeringen varia: 13 €
Jaarafrekening water (Frankrijk): 99 € (is wel geen maandelijkse kost dus eigenlijk 1/12de maar maanduitgaven zijn maanduitgaven)
Autoverzekering privévoertuig (kleine omnium): 53.57 €
Uit eten + terrasjes: 70,30 €
Telenet: 27,80 €
Voeding: 102.74 €
Zat deze maand dus redelijk safe.
De ene maand is uiteraard de andere niet. Als ik bv. bij de molenaar bloem koop doe ik ineens 15 kg in (ong. 20-25 € afhankelijk van de soort) maar dan kom ik daar ook meer dan een maand mee verder, enz.
Anderzijds zijn de inkomsten van de ene maand ook niet gelijk aan die van de andere. In een maand dat je een reis moet betalen en niet gaat werken zal bv. de verhouding ook anders liggen (meer uitgaven, minder inkomsten).
Het is maar wat je verstaat onder vaste kosten en vaste inkomsten. Om een correct beeld te moeten krijgen zou je al een jaaroverzicht moeten maken. Maar gezien de zon terug schijnt heb ik daar nu even geen goesting meer voor (op mijn vrije dag).
Wat voeding betreft ben ik wel even teruggegaan om een beeld te krijgen (gezien dit een wederkerende onvermijdelijke kost is, de rest is luxe waar in tijden van nood op beknibbeld kan worden).
maart: 134.99
april: 81.35
mei: 203.27
juni: 47,49
juli: 38,16
augustus: 102.74
Of een gemiddelde van 101.33 €/maand.
Tnx Cronos om dit met ons te delen. Wat doe je dan met de overige 2500€?
Voorlopig niks. Die loopt daar niet weg.
De tijd dat ik per se iets moet doen heb ik achter mij gelaten.
Als het bedrag op de zichtrekening te hoog oploopt verminder ik dat terug door:
- eens extra op reis te gaan,
- extra te investeren in woning, tuin, kinderen, kleinkind, partner van het moment (laatste valt meestal onder volgende regel)
- eens zot te doen (een nieuwe moto te kopen of zo)
- bedrijfsobligaties aan te kopen als de gelegenheid zich voordoet
- vroeger stak ik het ook nog wel eens in onroerend goed maar die tijd heb ik ook achter mij gelaten daar ik het gedoe moe
ben of het moest echt een goede opportuniteit zijn en ik kom niet te laat (vorig jaar net achter het net gevist maar ik heb
geen haast meer).
Ik zorg wel dat er gemiddeld 2000-3000 € op de zichtrekening blijft staan (onder de huidige rente omstandigheden, vroeger kan het niet vlug genoeg overgeschreven worden naar een spaarrekening maar dat maakt nu niet veel meer uit).
De tijd dat ik per se iets moet doen heb ik achter mij gelaten.
Als het bedrag op de zichtrekening te hoog oploopt verminder ik dat terug door:
- eens extra op reis te gaan,
- extra te investeren in woning, tuin, kinderen, kleinkind, partner van het moment (laatste valt meestal onder volgende regel)
- eens zot te doen (een nieuwe moto te kopen of zo)
- bedrijfsobligaties aan te kopen als de gelegenheid zich voordoet
- vroeger stak ik het ook nog wel eens in onroerend goed maar die tijd heb ik ook achter mij gelaten daar ik het gedoe moe
ben of het moest echt een goede opportuniteit zijn en ik kom niet te laat (vorig jaar net achter het net gevist maar ik heb
geen haast meer).
Ik zorg wel dat er gemiddeld 2000-3000 € op de zichtrekening blijft staan (onder de huidige rente omstandigheden, vroeger kan het niet vlug genoeg overgeschreven worden naar een spaarrekening maar dat maakt nu niet veel meer uit).
Bij nader inzien zijn dit toch scherpe bedragen die je hier opsomt, Cronos.
Uw moto valt onder uw autoverzekering?
100€ aan eten in 1 maand?
Is het in Frankrijk dan zoveel goedkoper?
Uw moto valt onder uw autoverzekering?
100€ aan eten in 1 maand?
Is het in Frankrijk dan zoveel goedkoper?
-
anonymous
100 euro aan eten zou ik toch niet overleven...
Dan moet je echt op alles maar dan ook alles bezuinigen.
Dan moet je echt op alles maar dan ook alles bezuinigen.
Dat is ieder zijn persoonlijk huishouden. Ik koop bv. nooit frisdranken, snoep, koeken, brood,
bereide maaltijden, tien keer verpakte stukgoederen,..... Allemaal overbodige zaken (in mijn ogen) die de prijs doen oplopen maar geen toegevoegde waarde zijn voor een gezonde voeding. Bijkomend voordeel is dat ik tot op heden (hout vasthouden) buiten de jaarlijkse (gratis) medische check up bij mijn huisdokter en mijn twee jaarlijks preventief tandartsenbezoek (ook gratis) geen geneeskundige kosten heb (buiten wat pillen tegen hoogteziekte en dergelijke maar dat tel ik niet onder noodzakelijke lopende huishoudkosten maar onder reiskosten).
Neen want die betaal ik, in tegenstelling tot deze van het privévoertuig, per jaar en de afrekening was niet in augustus. Ik had al geschreven dat de ene maand de andere niet is.
Maar die jaarkosten zijn ook geen geheim hoor:
- auto 413.95 € verkeersbelasting (zal voor volgend jaar wel weer een schep bovenop komen)
- motoren: verzekering 179.94+191.68+122.63 / verkeersbelasting: 3x55.97€
Dan kom je op een totaal van 494.25 (verzekering) / 581.86 (verkeersbelasting)
Of een maandbudget van:
verzekering voertuigen: 95 €
Verkeersbelasting voertuigen: 48.50 €
Dat was inderdaad de verdeling over de laatste zes maanden wat betreft mijn persoonlijke uitgaven (zoals ik elders al schreef houden we hier niet echt lijstjes bij wie wat telkens betaald).
Voor mijn part mag u dat dus zien als uitgaven voor één persoon (wat wel zo niet is want het gaat om 1-3 personen die hier afwisselend wonen en al dan niet meer of minder bijdragen in het aankopen van huishoudspullen) voor levensmiddelen. Zelf ga ik er van uit dat de rest 50% bijdraagt, maak er dus gemiddeld 150 of 200€ van (maar dan moet je de inkomens ook weer gaan multipliceren want gemakshalve haalde ik mijn uitgaven en mijn inkomsten aan, een ander zijn rekening daar sta ik al helemaal niet bij stil).
Sommige dingen wel andere weer niet. Maar wat heeft dit ermee te maken? Het ging over mijn uitgaven in totaliteit. In Frankrijk ben ik al even niet meer geweest dus de aangehaalde huishouduitgaven gingen over België (met uitzondering van één maand dat ik in de US was), de vaste kosten voor Frankrijk blijven uiteraard wel doorlopen (en mag ik eigenlijk niet meerekenen in mijn maandstaten want die worden uiteindelijk verrekend door mijn gasten). Dus schrap die 100 € maar.
---------------------------------------------
Verschil : 3.491,71 euro
Daarmee zal hij zijn electrik en gas betalen, want daar meldt hij niks over.
Laatst gewijzigd door ludo op 30 augustus 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bezuinig echt op niks.
Maar, off topic, ik zou beter idd mijn afrekeningen wat beter en regelmatiger nakijken.
Met dat hier na te gaan zie ik toch wel dat de LIDL in april een afrekening van 32 euro (afgerond) twee keer (betaald via bancontact, 2 keer exact hetzelfde bedrag op exact dezelfde datum/uurgroep) heeft verrekend op mijn zichtrekening.
Ik ben daar echt niet met dezelfde kar (en zeker niet als er maar gemiddeld één kassa open is) twee keer op hetzelfde tijdstip voorbij de kassa gereden.
Blijkbaar is cash betalen dus soms toch handiger en voordeliger (ook al schiet je er een cent bij in).
Laatst gewijzigd door Cronos op 30 augustus 2017, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor van 1000 euro had ik al de bestemming opgegeven, dus goed gezien van Bert
Nu ik toch bezig ben (het regent toch terug):
Afrekening water (56m³): 261.71€ => 21,80 €/maand
Brandverzekering woning België: 207.51 € => 17.30 €/maand
Onroerende voorheffing: 548 € => 45.70 €/maand
Provinciebelasting: 37 € => 3.10 €/maand
Huisvuilbelasting/afhaling: 5.70€/maand
Bijdrage Vlaamse onsociale bescherming: 50€ => 4.20 €/maand
Ik zal zowat rond zijn met de vaste kosten hoop ik?
Afrekening water (56m³): 261.71€ => 21,80 €/maand
Brandverzekering woning België: 207.51 € => 17.30 €/maand
Onroerende voorheffing: 548 € => 45.70 €/maand
Provinciebelasting: 37 € => 3.10 €/maand
Huisvuilbelasting/afhaling: 5.70€/maand
Bijdrage Vlaamse onsociale bescherming: 50€ => 4.20 €/maand
Ik zal zowat rond zijn met de vaste kosten hoop ik?
Tijdens de regenbui al gedacht aan vaste terugkerende kosten van :
Gas en elektriek , of tap je af van de buren???
Verwarming mazout of hout??
Ziekenkas /vakbond bijdrage
Familiaal verzekering
Technische controle auto
Verplicht Onderhoud verwarming toestelen.
Belastingen
Gas en elektriek , of tap je af van de buren???
Verwarming mazout of hout??
Ziekenkas /vakbond bijdrage
Familiaal verzekering
Technische controle auto
Verplicht Onderhoud verwarming toestelen.
Belastingen
Gas heb ik niet noch mazout, alles draait hier 100 % autonoom op elektriciteit.
Ik heb dit dus opzettelijk niet verrekend. Maar als je er op aandringt dan is de verrekening
+1022.16 €/jaar (positief saldo) => 85,18 €/maand in mindering van de huishoudrekening.
Ik tap niet af van de buren maar zou er wel aan kunnen leveren. Maar dat is wettelijk niet toegelaten. Ik gebruik dit dus zelf maar op aan vijverfonteinen, tuin- en terrasverlichting, terrasverwarming,...
Ik woon op een open plek in een bos. Naast de tuin ligt ongeveer 70 are eigen boswingebied.
Gratis hout met hopen dus en zonder transportprobleem. Momenteel mag dat rustig verder groeien gezien de huidige regelgeving inzake PV nog een positief saldo vertoond en ik me dus
niet moe ga maken. Tijdens vriesdagen durf ik wel een 15-18 kg per 24 uur in de kachel gooien voor de gezelligheid. Maar daarvoor ligt er nog voor jaren gekliefd hout op voorraad van de bomen die we gerooid hebben in het tuingedeelte.
1. De opleg van alle RIZIV erkende prestaties worden betaald door mijn werkgever.
De zogenaamde extra's van een mutualiteit heb ik dus niet meer nodig.
2.
Zit al in de eerder vermelde verzekering varia, is gewoon opleg wat de werkgever niet zelf betaald.
Euh de kost van 2 maal TC op 6 jaar vind ik nu echt de moeite niet om te verrekenen per maand hoor. Heb nog nooit een auto langer dan 6 jaar gehad.
Welk onderhoud is er verplicht voor een houtkachel of een warmtepomp?
Nog nooit geld aan uitgegeven.
OV, provinciale, huisvuil (Diftar),verkeersbelasting heb ik al verrekend.
BTW, taksen, accijnzen zitten al verrekend in de normale afrekeningen.
Afrekening personenbelasting is nog nooit negatief geweest. Teruggave schommelt tussen de 1600 en 5000 €. De nog lopende afrekening van inkomsten 2016 zal volgens TOW, behoudens verwerping, 3000 € bedragen. Dus, als je het per se in maanden wil 250 €/maand in mindering te brengen volgend jaar. (Vorige, dit jaar reeds uitbetaalde, afrekening van inkomsten 2015 bedroeg 3500 €). Maar deze inkomsten gebruik ik gewoon om het jaarlijkse pensioensparen en lange termijnsparen te financieren.
Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Ik wil je zeker niet aan een vragenronde onderwerpen Cronos, maar hetgeen je jaarlijks terugkrijgt van de belastingen is toch een vrij groot bedrag, want je hebt geen hypothecaire lening meer. En PSP en langetermijnsparen kan dit toch niet alleen verklaren. Of ben jij zeer veel afgehouden van je salaris?
Pensioensparen + Langetermijnsparen + verwerpen forfaitaire kosten en zelf inbrengen Voornamelijk 100% motor in degressief systeem+ beschermende kledij+kosten eigen aan het werk doch thuis geleverd,... Allee de gebruikelijke rimram om de personenbelasting legaal te drukken.
Van het variabel salarisdeel bovenop mijn vast maandelijks basisloon wordt aan de bron 52% afgehouden. Gezien de eerste drie items ligt mijn gemiddelde aanslagvoet een stuk lager dus recupereer ik daar ook een stuk van terug. Dat komt op een 1500 €. Alles daarboven komt door de eerste drie items.
Door de degressieve afschrijving zakt over vier jaar het terug te trekken bedrag. Dan begin je terug opnieuw
. De in het recente verleden teruggetrokken bedragen boven de 4000 € zijn voornamelijk te wijten aan andere belastingsvoordelen (groene leningen, renovaties, isolaties, PV,...)
Van het variabel salarisdeel bovenop mijn vast maandelijks basisloon wordt aan de bron 52% afgehouden. Gezien de eerste drie items ligt mijn gemiddelde aanslagvoet een stuk lager dus recupereer ik daar ook een stuk van terug. Dat komt op een 1500 €. Alles daarboven komt door de eerste drie items.
Door de degressieve afschrijving zakt over vier jaar het terug te trekken bedrag. Dan begin je terug opnieuw