Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Hier ook, prijzen tussen 3,80€ - 4,20€ voor een broodje. 1€ om iets te drinken.
Ik denk dat het wel kan aandikken. Als je 's morgens bijv ook een koffie en een croissant aan +- 3€ neemt.
2 personen x 20 werkdagen x 8€ = 320€
Toch al wat.
Ik denk dat het wel kan aandikken. Als je 's morgens bijv ook een koffie en een croissant aan +- 3€ neemt.
2 personen x 20 werkdagen x 8€ = 320€
Toch al wat.
Nou hier laten ze de zaak die zijn prijzen verhoogde naar 3 € al links liggen.
En als je natuurlijk ineens je ontbijt ook naar binnen kapt in een winkel loopt de prijs idd op.
Maar jullie doen het wel jezelf aan. En als je dat met 2 iedere werkdag 's morgens en 's middags doen worden jullie dat dan niet kotsbeu ?
Voor dat bedrag slaan wij vers eten in voor een maand denk ik.
En als je natuurlijk ineens je ontbijt ook naar binnen kapt in een winkel loopt de prijs idd op.
Maar jullie doen het wel jezelf aan. En als je dat met 2 iedere werkdag 's morgens en 's middags doen worden jullie dat dan niet kotsbeu ?
Voor dat bedrag slaan wij vers eten in voor een maand denk ik.
En dat is niet het enige dat daardoor kan aandikken

Zo lang men nog jong genoeg is, kan een lichaam dat dagelijks verwerken, maar op een zekere leeftijd komen er ook extra kilootjes bij door al die veel te dik belegde broodjes en eventueel koffiekoeken 's morgens. En als de drankjes ook nog eens suikers bevatten (fris, biertje, suikertje in de koffie?)
Er zijn er genoeg die door de overvloed in hun voorbije jaren, later vooral veel betalen voor dure dieetvoeding.
Dus ik zou aanraden: geniet van al het lekkers, maar doe dit niet alle dagen; als het niet nodig is voor je portemonee, doe het dan voor je latere gezondheid. Want die is pas écht onbetaalbaar.
Waarom gaat iedereen nou belegde broodjes eten dat snap ik niet. Dat je dat eenmalig doet maar wat is er mis met vers belegde boterhammen?
Kom niet af met motief tijd je kan daar tijd voor maken en serieus wat geld besparen
Zelfde met die koffiekoeken sochtends. Ik eet altijd een portie boterhammen gewoon op de trein. Gewoon op de trein klaargemaakt want voor koffiekoeken sta ik iets te vroeg op. En brood gaat zeker 2 dagen bij mij mee als alleenstaande.
Kom niet af met motief tijd je kan daar tijd voor maken en serieus wat geld besparen

Zelfde met die koffiekoeken sochtends. Ik eet altijd een portie boterhammen gewoon op de trein. Gewoon op de trein klaargemaakt want voor koffiekoeken sta ik iets te vroeg op. En brood gaat zeker 2 dagen bij mij mee als alleenstaande.
Ik wou er zelf nie tover beginnen want ik vond het al onbegrijpelijk genoeg.Nefertari schreef: ↑14 augustus 2017, 19:32 En dat is niet het enige dat daardoor kan aandikken![]()
Zo lang men nog jong genoeg is, kan een lichaam dat dagelijks verwerken, maar op een zekere leeftijd komen er ook extra kilootjes bij door al die veel te dik belegde broodjes en eventueel koffiekoeken 's morgens. En als de drankjes ook nog eens suikers bevatten (fris, biertje, suikertje in de koffie?)
Er zijn er genoeg die door de overvloed in hun voorbije jaren, later vooral veel betalen voor dure dieetvoeding.
Dus ik zou aanraden: geniet van al het lekkers, maar doe dit niet alle dagen; als het niet nodig is voor je portemonee, doe het dan voor je latere gezondheid. Want die is pas écht onbetaalbaar.

Maar het zullen niet alleen de suikers zijn. Het grootste deel van die broodjes en hun beleg (ja ook een broodje "gezond" bestaat uit vetten door overdreven dressing. Dat is juist wat het zo verslavend maakt.
Ik heb niet gezegd dat ik dat doe, wou enkel aantonen dat een slechte gewoonte van kleine aankopen toch een serieus verschil kan maken op het einde van de maand.
Als ik 's morgens de massa's volk met Starbucks-bekertjes/Panos-zakjes zie rond lopen, dan hebben veel mensen zulke slechte gewoontes.
Ik pak soms een broodje op het werk, aan 1,5€/broodje. Voor dat geld kan ik eigenlijk geen brood + beleg kopen.
Nee maar ik doelde op degene die 3 euro voor een broodje willen. Dat is een duur dingTNTim schreef: ↑14 augustus 2017, 20:35Ik heb niet gezegd dat ik dat doe, wou enkel aantonen dat een slechte gewoonte van kleine aankopen toch een serieus verschil kan maken op het einde van de maand.
Als ik 's morgens massa's volk met Starbucks-bekertjes/Panos-zakjes zie rond lopen, dan hebben veel mensen zulke slechte gewoontes.
Ik pak soms een broodje op het werk, aan 1,5€/broodje. Voor dat geld kan ik eigenlijk geen brood + beleg kopen.

Ik eet 's morgens een grote geplette banaan met een eetlepel pindakaas en 4 eetlepels havermout. Dan wat stevia erbij alles heel goed mengen en 2 min in de microgolf. Je kunt er ook dan nog wat aardbeien of blauwe bessen op doen. Klaar in een wip, goedkoop, supergezond en het vult zodanig goed dat je de rest van de ochtend geen honger meer hebt.
Voor nog geen 2 € bak ik een heel brood van 1.5 kg (en dan weet ik wat er in zit).
Maar dat zijn uiteraard geen vergelijkingen voor een huishoudbudget.
Op het werk van mijn huidige partner is er iedere middag gratis een maaltijd voorzien met minstens drie soorten brood, tien soorten beleg, pasta en (niet alcoholische) drank. Dagelijks vers aangevoerd door een lokale bakker en beenhouwer Verder is er nog een gratis "snoepkast" waar iedereen door de dag naar believen in kan graaien.
En dan zijn er nog sommigen die dat "maar niks" vinden en liever naar de nabijgelegen Quick gaan omdat het op het werk toch wel alle dagen "hetzelfde" is.
Brood en beleg kopen is daar dus zelfs geen punt.

inderdaad, maar ze hebben in dat geval dan ook geen reden tot klagen dat hun huishoudbudget een groot deel van hun salaris opeet.dan hebben veel mensen zulke slechte gewoontes.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik gebruik Toshl voor het bijhouden van mijn in en uitgaven. Op het einde vd maand steek ik het compact in excel. Praktisch appke voor op de gsm en defitge website die synchroon loopt. https://toshl.comDieter schreef: ↑12 augustus 2017, 18:24 Mijn volledig in - en uitgaven hou ik bij via excel. Alles in categorieën gegoten en wordt netjes bijgehouden. Kan me niet inbeelden dat ik het zelf nog anders zou doen, want op die manier blijf je zicht hebben op wat binnen en buiten gaat, maar het is niet iedereen gegeven heb ik al gemerkt.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Het doe me denken aan het "envelope system". Maandelijks uw inkomen verdelen in verschillende enveloppen voor bepaalde uitgaven.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Zoveel tijd en moeite dat sommigen daar in steken...
Minstens elk jaar check ik eens de vaste kosten en bekijk of daar mogelijkheden tot verbetering zijn.
Neen? Dan zitten we weer voor een tijdje goed.
Minstens elk jaar check ik eens de vaste kosten en bekijk of daar mogelijkheden tot verbetering zijn.
Neen? Dan zitten we weer voor een tijdje goed.
Toen er nog 2 redelijke inkomens op onze bankrekeningen binnenkwamen, hoefde dat voor mij ook niet op de voet bijgehouden te worden. Zolang de balans op het einde van het jaar positief bleef, was ik al heel tevreden. En daar moesten wij vroeger geen moeite voor doen, ondanks dat we volop van extraatjes (reizen, concerten, resto's, ...) konden genieten.
Maar toen we pech kregen, zowel met de gezondheid als met de jobs, werd het een noodzaak.
Intussen gaat het alweer wat beter met de inkomsten, maar toch hou ik nog altijd alle uitgaven bij. Want we willen ook nu nog kunnen profiteren van het leven, en daarvoor moeten we nu eenmaal snoeien in andere uitgaven.
Een vereenvoudigd online huishoudboekje met alle overschrijvingen, bankkaart-betalingen en cash-afhalingen (zonder in detail te treden) kost mij niet veel moeite, want het is intussen allang een routine geworden.
Fijne tip die toshl. Bedankt, ga het is nader bekijken. Zijn er trouwens mensen die andere apps gebruiken als huishoudboekje ?
Ook hier is het geen drama om rond te komen, maar het is wel goed om enig overzicht te houden. Ik doe het voorlopig in excel, maar in tijde van smartphone en apps zijn er ongetwijfeld betere alternatieven.
Ook hier is het geen drama om rond te komen, maar het is wel goed om enig overzicht te houden. Ik doe het voorlopig in excel, maar in tijde van smartphone en apps zijn er ongetwijfeld betere alternatieven.
Ik schrijf gewoon mijn uitgaven op een briefje. Stel dat ik 5 broden ga halen, dan schrijf ik het maar 1 keer, en zet streepjes.
Op het einde van de maand tel ik al mijn kosten op, met daarbij ook de uitgaven via bankkaart (als die er al niet op zouden staan). Alles optellen, je loon aftrekken, en je weet wat je over hebt.
Het kost me in het begin van de maand wel geteld een kwartiertje werk.
Details van waaraan ik mijn geld spendeer (categorie) hou ik niet bij.
Moet ik dit doen ? Nee, maar we hebben thuis andere tijden gekend. En dus blijf ik het doen, uit gewoonte.
Toen we nog studeerden, werd mijn vader plots werkloos. Het duurde een hele poos voor hij zelfs dop kreeg (ik spreek van +/- 25 jaar geleden). Mijn moeder was een paar maanden eerder halftijds gaan werken, en in het onderwijs zijn ze niet zo soepel om te zeggen dat het terug fulltime kan.
We hebben zwarte sneeuw gezien, en elke frank een paar keer moeten omdraaien vooraleer hij uitgegeven werd.
Dan moet je wel op de kleintjes letten.
Op het einde van de maand tel ik al mijn kosten op, met daarbij ook de uitgaven via bankkaart (als die er al niet op zouden staan). Alles optellen, je loon aftrekken, en je weet wat je over hebt.
Het kost me in het begin van de maand wel geteld een kwartiertje werk.
Details van waaraan ik mijn geld spendeer (categorie) hou ik niet bij.
Moet ik dit doen ? Nee, maar we hebben thuis andere tijden gekend. En dus blijf ik het doen, uit gewoonte.
Toen we nog studeerden, werd mijn vader plots werkloos. Het duurde een hele poos voor hij zelfs dop kreeg (ik spreek van +/- 25 jaar geleden). Mijn moeder was een paar maanden eerder halftijds gaan werken, en in het onderwijs zijn ze niet zo soepel om te zeggen dat het terug fulltime kan.
We hebben zwarte sneeuw gezien, en elke frank een paar keer moeten omdraaien vooraleer hij uitgegeven werd.
Dan moet je wel op de kleintjes letten.