Hulp bij eerste stappen in fondsen
TIP
Re: Hulp bij eerste stappen in fondsen
Als beginnende fondsenbelegger kan je ook veel opsteken bij : http://www.mijnkapitaal.be
Jacostaadeje schreef:Bedoelen jullie dit fonds van Rabobank? "Blackrock Global Funds - Global Allocation Fund - A2 EUR"??
Is er een reden waarom je zelf niet bij keytrade doet? Zoals carmignac is gratis bij keytrade als ik het goed versta in het FSP, maar bij rabobank niet.Higherdemon schreef:Alle fondsen doe ik via rabobank. Iets goedkoper dan Keytrade.
Het FSP rekent geen kosten aan maar als je alles verkoopt dan betaal je wel iets van kosten tenzij het plan al meer dan 5j bestaat.
https://www.keytradebank.com/pages/promo/fsp_nl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Higherdemon
- Jr. Member

- Contacteer:
Bij de meeste fondsen bij rabobank betaal geen aankoopkosten.
Bij aankopen bij Keytrade wel tenzij het in een fund saving plan zit.
Ik koop liever in het begin wat aparte fondsen aan waar ik niet maandelijks wil in storten vandaar Rabobank.
Bij aankopen bij Keytrade wel tenzij het in een fund saving plan zit.
Ik koop liever in het begin wat aparte fondsen aan waar ik niet maandelijks wil in storten vandaar Rabobank.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Kijk ook eens naar Aberdeen smaller asian companies.
De dollar staat laag, en azie doet het wat minder goed momenteel. Misschien een instapmoment.
De dollar staat laag, en azie doet het wat minder goed momenteel. Misschien een instapmoment.
-
neuro
Na enkele maanden moet je je aankopen en winstmarges al evalueren, meestal kom je dan tot het besluit dat je 5 cent verdiend hebt, en dat je daar dag en nacht mee bezig bent geweest. Als ze dan nog beginnen te zakken, zakt ook de moed in je schoenen, en begin je te verkopen...en dààr wachten die fondsenbeheerders op! Voor hén is het dan kassa-kassa.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
dat is een persoonijke ervaring lijkt me
De eerste stappen zijn gezet.
Alles samen voor ongeveer 500€ aangekocht.
0,5P van Carmignac Patrimoine
5P van Blackrock global fund allocation A2 eur
4P aberdeen asian smaller comp A2
Is eigenlijk puur om te weten hoe alles werkt en ervaring op te doen. Ik zal mij hier eerst mee bezighouden vooraleer ik bijstort. De bedoeling is om breder dan 3 fondsen te gaan...
Alles samen voor ongeveer 500€ aangekocht.
0,5P van Carmignac Patrimoine
5P van Blackrock global fund allocation A2 eur
4P aberdeen asian smaller comp A2
Is eigenlijk puur om te weten hoe alles werkt en ervaring op te doen. Ik zal mij hier eerst mee bezighouden vooraleer ik bijstort. De bedoeling is om breder dan 3 fondsen te gaan...
mouche schreef:Als beginnende fondsenbelegger kan je ook veel opsteken bij : http://www.mijnkapitaal.be
http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... defensief/" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante visie over TAK21 verzekeringen met bijhorende toekomstperspectieven. Maar is dit wel juist??
Ik vind dat de TAK21 hier in een slecht daglicht wordt geplaatst.
Worden zij in het defensief geduwd? Ja.
Zijn zij niet meer rendabel? Dat denk ik niet.
Op LT is dit in mijn ogen nog àltijd één van de beste manieren om te sparen. Het feit dat er instapkosten aangerekend worden (laat ons zeggen van +/- 1 à 2%) is geen reden om dit product niet meer rendabel te noemen. De instapkosten worden afgerekend per gestort bedrag. Indien ik over 20 jaar €100/maand stort aan instapkost 1%, dan betaal ik slechts €240 aan instapskosten, wat volgens mij toch niet zoveel is op zo'n bedrag en termijn. Indien je dit vergelijkt met de 25% RV bij TAK23 of TAK44, dan valt dit heel goed mee.
Anderen zeggen dat dit nu niet het goede instapmoment is om een TAK21 te starten, want de langetermijnrente zal de komende jaren wss stijgen. Ja, en dan? Dan zal de gegarandeerde rentevoet ook aangepaast worden door de desbetreffende instelling.
Graag julle mening.
Bestaat er een eenvoudige tool om bij te houden in welke fondsen geïnvesteerd werd, en bij welke prijs? Waarbij je dan systematisch om de bepaalde tijd het rendement kunt nakijken?
Een soort excelbestand ofzo?
-
Charlie Darwin
Misschien ook het bekijken waard : Care Invest (tak 23) van Generali.Belegt uitsluitend in vastgoed,meer bepaald rusthuizen,en haalt zijn rendement uit de huurgelden en waarde van de rusthuizen, dus eigenlijk een fonds dat niet beurs- en/of rente-gelinkt is.Het is nu juist 1 jaar bezig en haalt na 4 kwartalen (inventariswaarde wordt drie-maandelijks berekend)een rendement van 4,24%.Niet slecht dacht ik zo én je belegt in een sector die zeker nog aan waarde zal winnen door de toenemende vergrijzing.
Ik ben eind verleden jaar periodiek ingestapt aan 100 eur per maand en kan desgewenst tot maximum 10.000 eur per kalenderjaar bijstorten.
De minimum-looptjd is wel 15 jaar (10 jaar indien je opteert voor een fiscaal contract (pensioensparen,LT-sparen)), dus bekijk het wel niet als een hit-and-run belegging.
Ik ben eind verleden jaar periodiek ingestapt aan 100 eur per maand en kan desgewenst tot maximum 10.000 eur per kalenderjaar bijstorten.
De minimum-looptjd is wel 15 jaar (10 jaar indien je opteert voor een fiscaal contract (pensioensparen,LT-sparen)), dus bekijk het wel niet als een hit-and-run belegging.
Ik persoonlijk ben geen voorstander van investeren in rusthuizen. De vergrijzing waar ze momenteel zo over spreken is vooral een tijdelijk fenomeen van de babyboom na de oorlog. Binnen 20 jaar is het mogelijk dat er weer een overschot is aan rusthuizen. Ook denk ik dat de marge op rusthuizen sterk onder druk staat door deze vergrijzing.Charlie Darwin schreef:Misschien ook het bekijken waard : Care Invest (tak 23) van Generali.Belegt uitsluitend in vastgoed,meer bepaald rusthuizen,en haalt zijn rendement uit de huurgelden en waarde van de rusthuizen, dus eigenlijk een fonds dat niet beurs- en/of rente-gelinkt is.Het is nu juist 1 jaar bezig en haalt na 4 kwartalen (inventariswaarde wordt drie-maandelijks berekend)een rendement van 4,24%.Niet slecht dacht ik zo én je belegt in een sector die zeker nog aan waarde zal winnen door de toenemende vergrijzing.
Bijkomend is de vastgoed in België volgens velen overgewaardeerd en blijft de prijs nu continu (wat een waardedaling inhoud dankzij de inflatie). Vastgoed vertrouw ik deze tijden iets minder.
-
Charlie Darwin
Geen probleem,Litchie,je doet waar je je goed bij voelt én in gelooft natuurlijk.De toenemende vergrijzing is volgens mij wel geen voorbijgaand fenomeen, integendeel, en heeft niet alleen met de baby-boom te maken, maar ook met de steeds maar toenemende levensverwachting én het feit dat de mensen in "luxe" hun oude dag wensen te beleven .De tijd van de rusthuiskamertjes van 3 op 3 met een afgedankt ziekenhuisbed is stilaan voorbij, de nieuwe generatie rusthuizen speelt handig in op de nieuwe generatie "oudjes".Het is in dat segment dat Generali naar hun zeggen deze vastgoedportefeuille aan het opbouwen is.
Je kunt op de website mijnkapitaal de cursus' beleggen in fondsen' eens doornemen.Litchie schreef:Bestaat er een eenvoudige tool om bij te houden in welke fondsen geïnvesteerd werd, en bij welke prijs? Waarbij je dan systematisch om de bepaalde tijd het rendement kunt nakijken?
Daar vind je dit excel-bestand.
ben geen fondsen man toch 2 algemene opmerkingen
1) Beurs is m.i. nu correct gewaardeerd , we komen van een lange periode dat beurs ondergewaardeerd was.
zeker nog geen slecht instapmoment voor langere termijn maar best mogelijk dat er ondertussen een serieuze correctie naar beneden komt. dat kan morgen zijn of pas na een stijging van 30% gezien je spaarcapaciteit geen reden om nu niet volledig bedrag te investeren maar psychologisch niet leuk om te starten met een klap naar beneden. Starten zelf net voor de crash van 1984 !
2) begin met een fonds dat algemeen belegd. als je al termijnbeleggingen hebt best enkel aandelen. fiscaal zijn obligatie fixed fondsen niet zo interessant kun je best zelf spaarboekje aanhouden. Begin niet met niche fondsen Boliviaanse goudmijnen, palmolie plantages, goud, start ups in micronesi windenergie. Allemaal leuk maar als beginner is een algemeen saai fonds dat wereldwijd investeert beter. Zo ook als je ooit de stap naar ind aandelen zet begin met een bel20 aandeel.
succeqs
1) Beurs is m.i. nu correct gewaardeerd , we komen van een lange periode dat beurs ondergewaardeerd was.
zeker nog geen slecht instapmoment voor langere termijn maar best mogelijk dat er ondertussen een serieuze correctie naar beneden komt. dat kan morgen zijn of pas na een stijging van 30% gezien je spaarcapaciteit geen reden om nu niet volledig bedrag te investeren maar psychologisch niet leuk om te starten met een klap naar beneden. Starten zelf net voor de crash van 1984 !
2) begin met een fonds dat algemeen belegd. als je al termijnbeleggingen hebt best enkel aandelen. fiscaal zijn obligatie fixed fondsen niet zo interessant kun je best zelf spaarboekje aanhouden. Begin niet met niche fondsen Boliviaanse goudmijnen, palmolie plantages, goud, start ups in micronesi windenergie. Allemaal leuk maar als beginner is een algemeen saai fonds dat wereldwijd investeert beter. Zo ook als je ooit de stap naar ind aandelen zet begin met een bel20 aandeel.
succeqs
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes