Hybride auto's
Re: Hybride auto's
Als particulier zal het wellicht nog niet interessant zijn, maar dat zal ook wel veranderen op termijn.
Een zonnebatterij is mijn plan niet (tenzij ik mijn eerste "opgereden" batterij kan gaan gebruiken en de wagen opnieuw kan upgraden met een betere batterij). http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... _auto/6401" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de prijs van elektriciteit echt uit de pan gaat swingen is een zelfvoorzienend gesloten systeem misschien zo slecht nog niet, zeker niet als er stroom onderbrekingen gaan zijn. Benieuwd wie dan het laatst lacht.
Je kan natuurlijk ook op vertrouwen dat de (r)overheid alles in goede banen zal lijden en er zich nooit een probleem zal voordoen...

Een zonnebatterij is mijn plan niet (tenzij ik mijn eerste "opgereden" batterij kan gaan gebruiken en de wagen opnieuw kan upgraden met een betere batterij). http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... _auto/6401" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de prijs van elektriciteit echt uit de pan gaat swingen is een zelfvoorzienend gesloten systeem misschien zo slecht nog niet, zeker niet als er stroom onderbrekingen gaan zijn. Benieuwd wie dan het laatst lacht.
Je kan natuurlijk ook op vertrouwen dat de (r)overheid alles in goede banen zal lijden en er zich nooit een probleem zal voordoen...

Re: Hybride auto's
Ik lees in dit topic nog vaak mythes omtrent elektrisch rijden.
Kan enkel dit artikel nogmaals posten, dat alle topics pro's en con's perfect aansnijdt:
http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla ... -life.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is wel een lang artikel, maar het verveelt niet.
Kan enkel dit artikel nogmaals posten, dat alle topics pro's en con's perfect aansnijdt:
http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla ... -life.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is wel een lang artikel, maar het verveelt niet.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Re: Hybride auto's
Waarom ontkoppelde zonnepanelen. Er is ook geen netvergoeding indien men een teller vraagt die niet kan terugdraaien. Men kan dan wel de elektriciteit die men opwekt gebruiken voor het ganse huis.Die hoop ik naar nul te brengen, wij hebben 2 wagens waarvan er 1 meestal stil staat. In onze geplande nieuwbouw zal ik ontkoppelde zonnepanelen voorzien (geen netvergoeding). De vrouw wisselt dan om de andere dag van elektrische wagen om naar haar werk te rijden. Indien nodig kan bijgeladen worden met netstroom
Re: Hybride auto's
Mits installatie van een zonnebatterij.lowietje schreef: Waarom ontkoppelde zonnepanelen. Er is ook geen netvergoeding indien men een teller vraagt die niet kan terugdraaien. Men kan dan wel de elektriciteit die men opwekt gebruiken voor het ganse huis.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Hybride auto's
Ik denk dat elke Prius wel eens of meermaals is binnen geroepen.haelewyn schreef:Prius is één van de meest betrouwbare auto's op de wereld op dit moment. Totaal geen uitval en geen kosten aan dat ding.
Rijden en zonder reparaties blijven rijden.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Hybride auto's
Jep.. terugroepacties genoeg.
Ik bedoelde alleen : ik hoopte dat ze bij Fiat er wat meer gedaan hadden. OF de problemen tijdens die acties goed hadden opgelost ipv alles bij elkaar te lijmen met sparadrap (symbolisch).
Verder dat de Prius top betrouwbaar is als hij rijdt.. Je valt daar nooit mee in panne.
Interessante website : http://www.reliabilityindex.com/top-100" onclick="window.open(this.href);return false;
Over betrouwbaarheid van auto's..
Een terugroepactie vind ik niet eens hinderlijk. Je kan gaan wanneer je wil en het kost niets. En je krijgt nieuwe stukken die je auto beter maken.
Ik bedoelde alleen : ik hoopte dat ze bij Fiat er wat meer gedaan hadden. OF de problemen tijdens die acties goed hadden opgelost ipv alles bij elkaar te lijmen met sparadrap (symbolisch).
Verder dat de Prius top betrouwbaar is als hij rijdt.. Je valt daar nooit mee in panne.
Interessante website : http://www.reliabilityindex.com/top-100" onclick="window.open(this.href);return false;
Over betrouwbaarheid van auto's..
Een terugroepactie vind ik niet eens hinderlijk. Je kan gaan wanneer je wil en het kost niets. En je krijgt nieuwe stukken die je auto beter maken.
Re: Hybride auto's
http://www.demorgen.be/binnenland/turte ... -bcf10aff/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar gaan de paneeltjes nog sneller terug verdient zijn.
Als er een shift komt van diesel naar elektriciteit zullen het verlies aan taksen op diesel moeten gerecupereerd worden via elektriciteit. Het moet al duidelijk zijn dat onze roverheid geen planning kan maken op lange termijn en zelfs risico's neemt door kerncentrales langer open te houden. Centrales op basis van nucleaire fusie of koude fusie zie ik nog niet dadelijk verschijnen. Die nieuwe centrales bouwen kost overigens ook geld en de "aandeelhouders" verwachten ook een groter dividend ...
Blijkbaar gaan de paneeltjes nog sneller terug verdient zijn.
Als er een shift komt van diesel naar elektriciteit zullen het verlies aan taksen op diesel moeten gerecupereerd worden via elektriciteit. Het moet al duidelijk zijn dat onze roverheid geen planning kan maken op lange termijn en zelfs risico's neemt door kerncentrales langer open te houden. Centrales op basis van nucleaire fusie of koude fusie zie ik nog niet dadelijk verschijnen. Die nieuwe centrales bouwen kost overigens ook geld en de "aandeelhouders" verwachten ook een groter dividend ...
Re: Hybride auto's
Ik ben momenteel op roadtrip met een hybride Toyota Camry (niet in BE verkrijgbaar) en ik moet zeggen dat ik nog nooit met zo'n vlotte automaat heb gereden. Mijn geaggregeerd verbruik bedraagt hier slechts 6,2 l / 100 km en dat voor een vrij pittige 2.4 liter benzinemotor. De snelheidslimieten variëren hier tussen 40 en 110 km/u, hoewel echte autosnelwegen hier onbestaande zijn.
Een hybride heeft volgens mij vooral zin als je een grotere auto wil, maar vaak geen al te hoge snelheden kunt halen (stad of sterk vertraagd verkeer/file). Ik zou er in ieder geval niet rouwig om zijn mochten de kaboutertjes onze kleine dieselwagen vervangen door zo'n heerlijke Camry.
Een hybride heeft volgens mij vooral zin als je een grotere auto wil, maar vaak geen al te hoge snelheden kunt halen (stad of sterk vertraagd verkeer/file). Ik zou er in ieder geval niet rouwig om zijn mochten de kaboutertjes onze kleine dieselwagen vervangen door zo'n heerlijke Camry.
Laatst gewijzigd door Didymus op 18 januari 2016, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Hybride auto's
Ik rij intussen een kleine 4 jaar met een Toyota Grand Prius (de gezinsvariant van de Prius). Mijn ervaringen, zowel positief als negatief:
+ Rijervaring: Heerlijk stil en zacht bij lagere snelheden (tot 90) en zeker bij files. Supergoede automaat, echt ontspannen rijden op die manier. Vlotjes uit de startblokken bij kruispunten dankzij de elektrische motor.
+ Betrouwbaar. Toegegeven, ik heb hem nog maar 4 jaar, maar ik heb er alvast nog nooit iets mee voorgehad - ook geen terugroepactie
En ik extrapoleer dat even, aangezien ik met mijn andere Toyota (een diesel van intussen 9 jaar oud) ook nog nooit iets heb voorgehad. Dus wel wat vertrouwen in het merk.
+- Verbruik: Zeker lager verbruik dan een gewone benzinewagen van die grootte, maar ik had er toch net iets meer (minder eigenlijk) van verwacht. Het is een beetje het tegenovergestelde van een diesel: zuinig bij korte afstanden, file, stadsverkeer, gewestwegen... maar niet zo zuinig bij snelwegverkeer. Doe je vooral langere verplaatsingen via snelweg, dan verbruikt een diesel zeker minder. De vraag naar de totale milieu-impact van diesel versus benzine is mij nog niet helemaal duidelijk - als iemand hier goed onderbouwde bronnen voor heeft, altijd welkom!
- Power en geluidsproductie bij snelwegverkeer: de elektrische motor wordt aangevuld door een vrij kleine benzinemotor. Bij hogere toerentallen (oprit voor snelweg bijvoorbeeld) is het wel even schrikken qua geluid. Vooral als je een laag brommende diesel gewoon bent
Veel power zit er ook niet in bij hoge toerentallen, dus op de Duitse snelwegen snel iemand voorbijsteken gaat minder vlot dan bijvoorbeeld met mijn (redelijk krachtige) diesel.
Al bij al best tevreden over. Als er een goede volledig elektrische wagen in het aanbod komt van het leaseplan van mijn werkgever, ga ik die echter zeker overwegen.
+ Rijervaring: Heerlijk stil en zacht bij lagere snelheden (tot 90) en zeker bij files. Supergoede automaat, echt ontspannen rijden op die manier. Vlotjes uit de startblokken bij kruispunten dankzij de elektrische motor.
+ Betrouwbaar. Toegegeven, ik heb hem nog maar 4 jaar, maar ik heb er alvast nog nooit iets mee voorgehad - ook geen terugroepactie

+- Verbruik: Zeker lager verbruik dan een gewone benzinewagen van die grootte, maar ik had er toch net iets meer (minder eigenlijk) van verwacht. Het is een beetje het tegenovergestelde van een diesel: zuinig bij korte afstanden, file, stadsverkeer, gewestwegen... maar niet zo zuinig bij snelwegverkeer. Doe je vooral langere verplaatsingen via snelweg, dan verbruikt een diesel zeker minder. De vraag naar de totale milieu-impact van diesel versus benzine is mij nog niet helemaal duidelijk - als iemand hier goed onderbouwde bronnen voor heeft, altijd welkom!
- Power en geluidsproductie bij snelwegverkeer: de elektrische motor wordt aangevuld door een vrij kleine benzinemotor. Bij hogere toerentallen (oprit voor snelweg bijvoorbeeld) is het wel even schrikken qua geluid. Vooral als je een laag brommende diesel gewoon bent

Al bij al best tevreden over. Als er een goede volledig elektrische wagen in het aanbod komt van het leaseplan van mijn werkgever, ga ik die echter zeker overwegen.
Re: Hybride auto's
De Camry werd ooit hier verkocht ook. Nu nog enkel op andere markten zoals bv in USA en Azie.Didymus schreef:Ik ben momenteel op roadtrip met een hybride Toyota Camry (niet in BE verkrijgbaar) en ik moet zeggen dat ik nog nooit met zo'n vlotte automaat heb gereden.
Zeer fijne auto om mee te rijden. Hij was ook gekend voor zijn betrouwbaarheid / duurzaamheid.
Voor wat ik er van weet :
De automaat is er een zonder versnellingen terwijl een normale, klassieke automaat wel nog altijd schakelt.
Je voelt het overschakelen van versnelling niet omdat dat er gewoon niet is. Dat zorgt voor heel soepel rijden.
Thanks Bozzie om je ervaringen te delen. Ik denk dat je met een hybride auto ook wel wat moet 'heropgevoed' worden ? Anders rijden bv.. Snelheden kiezen waarop je verder komt elektrisch ? Laten uitbollen omdat dat energie regenereert ? Dat laatste doe ik al omdat het ook met mijn diesel energie spaart.
Net als jij heb ik een Toyota diesel van 9 jaar oud. Enkel de alternator is eens vervangen maar dat was garantie op de tweedehandsauto. Het zorgde ook niet voor een panne - ik heb zonder problemen de garage kunnen bereiken toen het lichtje ging branden. Ik had op dat moment een rit van +300 km gepland.. Die kon ik beter niet meer doen. De garage herstelde het euvel op anderhalf uur met een ruilalternator.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Hybride auto's
Ik dacht dat Patrick1 ook met 'n Prius reed.Bozzie schreef:Ik rij intussen een kleine 4 jaar met een Toyota Grand Prius (de gezinsvariant van de Prius). Mijn ervaringen, zowel positief als negatief...

Laat nog eens iets van je horen man...

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Hybride auto's
Als je je eigen zaak hebt, kan je misschien kiezen voor een hybride Porsche? (:
http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Gr ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Gr ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hybride auto's
Goh, ik ben geen expert, maar het lijkt me niet dat je echt anders moet gaan rijden. Wel is het zo dat de klassieke 'zuinig rijden' tips (die net zo nuttig zijn bij een diesel) bij een hybride nog meer effect lijken te hebben / zichtbaarder zijn:haelewyn schreef: Thanks Bozzie om je ervaringen te delen. Ik denk dat je met een hybride auto ook wel wat moet 'heropgevoed' worden ? Anders rijden bv.. Snelheden kiezen waarop je verder komt elektrisch ? Laten uitbollen omdat dat energie regenereert ? Dat laatste doe ik al omdat het ook met mijn diesel energie spaart.
- Niet teveel remmen, laten uitbollen
- Rustig optrekken
- Voldoende afstand houden, zodat je je snelheid relatief constant kan houden
- Niet te snel rijden op de snelweg
De eerste drie heb ik redelijk goed onder de knie, de laatste vlot wat minder ;-)
Re: Hybride auto's
Je hoeft geen hybride te hebben om voordeel te halen uit die technieken: dat is met alle auto's zo. Als ik me écht concentreer op al die tips tijdens het rijden, dan verbruikt onze diesel ook tussen 0.5 en 1l per 100km minder.
Waar ik me aan erger is dat de overheid elektrische auto's begint te promoten met - alweer - subsidies. Ik hoop dat deze keer iemand die subsidies in het oog houdt, zodat we binnen 5 jaar weer geen farcen hebben. Hopelijk loopt het zonder socialisten wél goed af.
Wat ik ook mis in het gans het elektrische verhaal, is de kost van het bouwen van zo'n auto. Het bouwen van een klassieke auto heeft een kost, het bouwen van een elektrische auto heeft een kost. Met kost bedoel ik hier "impact op het milieu", niet centen.
Zo'n batterijen lijken me chemische troep en ik vraag me altijd af of de kost om die te maken niet gigantisch veel hoger is dan het bouwen van een klassieke auto. Je kunt dan wel de groene jongen uithangen en roepen "ik stoot niks uit", maar voor 't zelfde geld is er al een enorme schade aan het milieu toegebracht bij het produceren van zo'n elektrische auto.
Ik zeg niet dat dat zo is ... ik zeg gewoon dat daar weinig over gepraat wordt. Alsof batterijen uit het niets verschijnen en nu ineens de heilige graal van autorijden zijn.
Waar ik me aan erger is dat de overheid elektrische auto's begint te promoten met - alweer - subsidies. Ik hoop dat deze keer iemand die subsidies in het oog houdt, zodat we binnen 5 jaar weer geen farcen hebben. Hopelijk loopt het zonder socialisten wél goed af.
Wat ik ook mis in het gans het elektrische verhaal, is de kost van het bouwen van zo'n auto. Het bouwen van een klassieke auto heeft een kost, het bouwen van een elektrische auto heeft een kost. Met kost bedoel ik hier "impact op het milieu", niet centen.
Zo'n batterijen lijken me chemische troep en ik vraag me altijd af of de kost om die te maken niet gigantisch veel hoger is dan het bouwen van een klassieke auto. Je kunt dan wel de groene jongen uithangen en roepen "ik stoot niks uit", maar voor 't zelfde geld is er al een enorme schade aan het milieu toegebracht bij het produceren van zo'n elektrische auto.
Ik zeg niet dat dat zo is ... ik zeg gewoon dat daar weinig over gepraat wordt. Alsof batterijen uit het niets verschijnen en nu ineens de heilige graal van autorijden zijn.
Re: Hybride auto's
Daar wordt zeer veel over gepraat. Het is namelijk een steeds terugkerend argument van tegenstanders van electrisch rijden. Ik kan u alleen maar adviseren om u correct te informeren ipv te gissen of te veronderstellen.Inmaken schreef:(...)
Zo'n batterijen lijken me chemische troep en ik vraag me altijd af of de kost om die te maken niet gigantisch veel hoger is dan het bouwen van een klassieke auto. Je kunt dan wel de groene jongen uithangen en roepen "ik stoot niks uit", maar voor 't zelfde geld is er al een enorme schade aan het milieu toegebracht bij het produceren van zo'n elektrische auto.
Ik zeg niet dat dat zo is ... ik zeg gewoon dat daar weinig over gepraat wordt. Alsof batterijen uit het niets verschijnen en nu ineens de heilige graal van autorijden zijn.
Ik kan het artikel dat reteiP postte zeer sterk aanraden, ik geef de link nogmaals: http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla ... -life.html" onclick="window.open(this.href);return false;